Problem: Fuktskada i hörluraruttaget?

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av imjohne, 17 aug 2019.

  1. imjohne

    imjohne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har fuktskada i min mobil Samsung Galaxy Note 3 som jag har haft länge. Fick det först för länge sen att det stod att hörlurar var inkopplade fast det inte var det, fixade det genom att ladda mobilen på ett varmt element. Men nu är det tillbaka och har inte varma element för tillfället för att det inte behövs det är ju sommar och det största problemet är att det inte bara är att hörlurar är inkopplade hela tiden, det kan vara som att hörlurarna blev urkopplade sen inkopplade igen.

    Har inte bra erfarenhet med mobiler eller elektronik över huvud taget. Hade varit väldigt tacksamt om någon kan komma med några enkla lösningar som inte är för dyra.

    Jag är snart 17 så har sommarjobbat för pengar som drygt är 5000 kr i lön som knappt är någonting alls när det gäller elektronikgrejer nu för tiden så skulle helst inte vilja spendera för mycket pengar på bara mobil.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan vara knepigt att fixa då problemet förmodligen beror på korrosion.

    Du kan ev testa rensa porten med isopropanol (finns på tex Kjell o Co) och något som du kan föra in i porten som inte lämnar rester (ev kan bomullstops funka, men risken är att de lämnar bomull kvar i porten om du inte är försiktig).

    Det är bäst att stänga av telefonen och placera den i en försluten plastpåse med antingen en torrboll eller ris, så fukten absorberas fort. Vid det här laget är nog all fukt borta.
     
    Last edited: 17 aug 2019
    Stanem, imjohne och sweanisse gillar detta.
  3. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Som @bernard@bernard säger så har nog oxid bildads efter vattenskadan. Brukar kunna gå att lösa med isopropanol men tänk på att ha telefonen i sådant läge att vätskan inte rinner inåt i mobilen och spraya absolut inte in i uttaget - medlet kan krypa in i displayen och resultatet är inte vackert.
    Isopropanol finns på t.ex. Kjell & Co antingen som vätska eller spray (Elektronikrengörare).
    Så svårigheten är här att få in medlet i uttaget i sådan pass mängd att det kommer åt kontaktfunktionen för "inga hörlurar instoppade" utan att dränka mobilen och samtidigt motionera funktionen (kontaktytan) för att få bort oxiden.
    Du kan prova med att ta en gammal hörlur som du kan undvara och rengör kontakten på kabeln med isopropanol först. Stäng av mobilen, doppa kontaktdelen av hörlurskontakten i isopropanol och tryck in i mobilen. Gör det några gånger samtidigt som du drar kontakten in och ut i ganska snabbt tempo för att stänka runt medlet i kontakten så det kommer åt och samtidigt "polerar" kontaktytan. Låt torka upp, tar några minuter och starta mobilen och se om det hjälpte. Kan behöva upprepas. Har själv fått igång några mobiler på detta sätt (därför vet jag också vad som händer när man sprayar :)) men inte alltid man lyckas och på någon kom felet tillbaka efter ett tag.
    Så kan vara värt ett försök men inga garantier lämnas ;)
     
    imjohne och bernard gillar detta.
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ifixit har rätt stor trovärdighet skulle jag påstå men det finns fler som testat detta. Här kan man läsa en artikel om vad de anser om ris: Rice Is for Dinner, Not Repair

    Dry, uncooked conventional rice was the worst of the seven options we tested. It absorbed the least water in 24 hours, losing out to silica gel, cat litter, couscous, instant oatmeal, classic oatmeal and instant rice.

    Just sayin'
     
    imjohne och bernard gillar detta.