Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det blir rätt spännande. Fördelen Google har är att de blir tidigt ute med 4K @ 60 FPS. Närmaste konkurrenten de har är tekniskt sett Geforce Now, men Geforce Now är lite spretigare då de försöker få till en "on size fits all-lösing". Jag tror Stadia kommer bli mycket bättre optimerat för de titlar som erbjuds.

    Jag brukar prova Geforce Now till och från och har ofta problem med hög latens, och i vissa fall släpar även ljudet efter. Har mest testat att köra Steam (vilket ju är en stor fördel med Geforce Now, att man har tillgång till både Steam och Battle.net). Kan Nvidia erbjuda en lika optimerad/välfungerande tjänst som Google, fast plattformsoberoende, så är ju Nvidia på det viset det bättre alternativet. Videkomprimeringen är inte så bra heller, vid 50 Mbps ser bilden fortfarande inte särskilt skarp ut vid 1440p.

    Microsoft kommer inledningsvis att bara använda Xbox One S-konsoler i sina datacenter för xCloud, vilket ju begränsar både FPS och upplösning samt laddtider etc: Microsoft is suspiciously silent about xCloud game streaming

    Sony PSNow har ett väldigt begränsat utbud av AAA-titlar och väldigt få PS4-titlar finns tillgängliga. Även Sony använder konsolhårdvara i sina datacenter från vad jag förstått det (dock finns väldigt lite att läsa om hur de gör med PS4-titlarna). För PS3 har de byggt särskilda moderkort som rymmer motsvarande åtta stycken PS3 i ett rack. Laddtiderna för PSNow är inte heller något vidare, går ungefär lika snabbt som på en lokal konsol. Tror inte de använder SSD:er.


    Med andra ord kommer det ta rätt lång tid innan Sony eller Microsoft kommer erbjuda samma kapacitet som Google/Stadia: [​IMG]
     
    Last edited: 21 jul 2019
  2. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    När jag funderar på vad som skiljer Stadia från andra tjänster så börjar jag blir mycket tveksam, och ja det beror nog på att jag hoppade på detta av nyfikenhet och inte att jag kollat upp tjänsten så noggrant, men nu börjar det bli tydligt att dom inte i dagsläget erbjuder något direkt speciellt som gör mig till deras målgrupp, precis som bernard skriver ovan det var då jag började kolla lite mer.

    Skulle inte gå så långt att jag känner mig lurad eller att Google misslett oss, men jag får känslan av att det är som om man haft en vision av att detta skulle vara som Netflix för spel men insåg för sent in processen att det aldrig skulle funka och nu blir det lite kejsarens nya kläder?
    Men vi får se.

    Force Gaming - The big problem with Google Stadia

    View: https://youtu.be/9Dym9a1twug
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Drömmen var alltid Netflix för spel men det var aldrig något som Google på något sätt sa att det skulle göra, det var väl mest att det var det som folk ville ha.

    Google tjänsten har dock fortfarande ett ess i rockärmen, nämligen att man ska kunna lira på vilken enhet som helst i princip. Den som insåg att man kunde bygga upp detta kring Chrome borde få en befordran [emoji39] att identifiera en ny tjänst för en ny marknad när man redan dominerar på front-end sidan är ju ett genidrag. Hoppas nu bara att det lyckas leverera på själva implementeringen av tjänsten.
     
    kirkx10 och Bakken gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    dyyzyk6gkac31.jpg
    Det blir en del abonnemang att hålla reda på, men en annan aspekt är ju att Google fått med Ubisoft på tåget. Tyvärr dröjer det dock till nästa år innan tjänsten lanseras (antagligen för att Ubisoft måste hinna porta utbudet till Stadia). För PC lanseras U+ i september.

    Har man då ett Uplay+-abonnemang kommer alla titlar som finns där vara spelbara även på Stadia. Antagligen blir det väl lite som med Netflix, HBO och så vidare; att användarna hoppar mellan tjänsterna efter vad de för tillfället är intresserade av att se på/spela.

    Det är väl bara en tidsfråga innan andra distributörer/utvecklare som är tillräckliga stora lanserar en modell som påminner om Uplay+.

    Här är de 100+ titlar som ingår i U+: Uplay+ | Ubisoft Subscription Service | Access 100+ PC games
     
    kirkx10 och Bakken gillar detta.
  5. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Med en gemensam månadskostnad på cirka 249 kr/månaden är det ju egentligen en rätt bra deal.
    Detta kommer såklart aldrig att passa "analoga" CD-älskare, men för mig ska det bli kul att se hur värdet utvecklas. Samtliga expansioner (DLCs) påstås ingå i Uplay+ med.

    Det blir ju dock som du säger, mycket att hålla koll på. Kul med alternativ iaf!
     
    kirkx10 gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Får de med EA med Origin Access på tåget blir utbudet genast inte så dumt. Premiere-abonnemanget á 149kr/mån innehåller 213 titlar, som bla Anthem, Fifa 19, Battlefield V osv: Origin

    Då finns det nog anledning för Sony och Microsoft att bli lite oroliga i alla fall, men det är klart att de fortfarande har sina utmärkta exklusiva titlar på sina respektive plattformar.
     
    Last edited: 25 jul 2019
    Bakken gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dadde, joström, Bakken och 1 annan gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket pekar på att Red Dead Redemption 2 kommer till Stadia. Väntas presenteras för PC samma datum som Google har sitt nästa Stadia-event: Rumor: Red Dead Redemption 2 Coming to PC and Stadia


    Jag övervägde nästan att skaffa en PS4 enkom för det spelet, så det vore ju himla festligt om det finns på Stadia vid releasedagen. Nackdelen är väl säkert bara den att det inte ingår i abonnemanget från dag ett.
     
    BrorSnor och Bakken gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fick följande uppdatering på e-posten idag. Inget superintressant direkt. De meddelar bara att de som förbeställt fortfarande kan vänta sig en leverans i november.

    Det står att koden för att aktivera Stadia skickas när paketet skickats, så det verkar som man kommer kunna skapa sitt Stadia-namn osv. innan spelkontrollen anlänt.
     

    Bifogade filer:

    eastbound, Bakken och Salvion gillar detta.
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har också förbeställt men inte fått något mejl...ännu
     
    Bakken gillar detta.
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Samma här!
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Droid82, Leo83, Bakken och 2 andra gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Cyberpunk samt Borderlands 3 kommer till Stadia o_O Kommer finnas en del intressanta titlar från start, rätt bra line-up till att börja med.

    Jag blev nästan mest upphetsad över remake:n på THQ Nordics destroy all humans dock.
     
    Bakken och Droid82 gillar detta.
  14. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Intressant genomgång, och överraskade för mig fanns det flera titlar jag är nyfiken på, Cyberpunk absolut och Borderlands 3 och som @bernard@bernard säger Destroy all humans.

    En sak dock om var och hur man kommer kunna spela dessa titlar "selected tablets and smartphones" mm vi får väl se.

    Och så viktigt, prissättningen!
    Jag är överlag enormt besviken på hur dyra rent digitala spelköp är jämfört med fysiska.
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de är ofta lite dyrare. Å andra sidan får man väl hoppas på att det blir som på Steam m.fl. Att det blir en stor "winter sale".


    Är lite besviken över att de inte nämnde något om 120 FPS. Bla. Samsung har ju flera TV-apparater med stöd för 120Hz, och då hade det så klart varit utmärkt om Stadia också kunde strömma video med 120 FPS.
     
  16. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Låter lite konstigt. Har 150 Mbit hos com Hem och körde testet stadias officiella sida med min Huawei p20 Pro. 148 mbits samtidigt som jag körde Netflix på tv och flera andra enheter var igång.

    Har förhandsbokat
     
    Bakken gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har kört en del GeForce Now senaste tiden, mest på test. Det är lite märkligt, men när man loggar på exempelvis Battle.net och spel erhållit uppdateringar i nära tid, så måste man i regel installera om spelen. Det förtar onekligen lite av smidigheten som en sådan tjänst borde erbjuda.

    Man kan ju tycka att Nvidia borde sköta installationerna automatiskt löpande, så klienterna inte behöver ansluta, klicka installera och sedan dröja 5 min innan de kan spela. Det värsta är att om man sedan återansluter en timme senare och hamnar i en ny virtuell maskin, så måste man göra om installationen igen. Så jag har de tre senaste gånger jag startat HoTS fått vänta fem minuter på att samma installation skall göras om.

    Det är för övrigt samma sak med Steam-spelen.

    upload_2019-8-23_15-21-11.png

    upload_2019-8-23_15-21-28.png

    upload_2019-8-23_15-22-15.png
     
    Last edited: 23 aug 2019
    Bakken gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett annat irritationsmoment med GeForce Now är att eftersom man hela tiden ansluter från olika IP:n får man ständigt brottas med att verifiera kontot. För den som är lat går det inte heller att använda copy/paste för koden.
    upload_2019-8-24_0-3-13.png

    Det är på tok för osmidigt för att det skall kännas som en färdig produkt i dagsläget. På Stadia försvinner ju alla dessa problem, vilket borde göra tjänsten mer attraktiv än Nvidias.
     
    Dadde, eastbound och Bakken gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fortsätter spamma tråden. En annan begränsning med Geforce Now vs Stadia är upplösningen. Den maximala upplösningen Nvidia erbjuder är 1920x1200 px. Enda fördelen Geforce Now har vad gäller strömningen är möjligheten att strömma i 120 FPS, utöver 60 FPS. Nvidia har inte heller stöd för HDR.

    upload_2019-8-26_21-38-58.png


    Det är fortfarande rätt oklart vilken/vilka codecs Stadia kommer att använda, men det lutar åt VP9 som i många fall är effektivare än h.264, och som i vissa fall kan närma sig h.265. Även här borde Stadia ha en fördel mot Nvidia som använder h.264 trots att Nvidia erbjuder högre bithastigher på upp till 50 Mbits/s mot Stadias 35 Mbit/s

    För viss hårdvara kan Google kanske även erbjuda HEVC-utmanaren AV1, och då kommer kvalitén att öka markant: AV1 - Wikipedia. Största problemet med AV1 är att de flesta grafikchipp inte har stöd för hårdvaruavkodning.

    How to stream better quality video: Part 3 - Ultra High Definition, 4K and next generation video codecs
     
    Last edited: 26 aug 2019
    Dadde, Leo83 och kirkx10 gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Senaste titeln som tillkommit är football manager 2020:
    IMG_20190828_085951.jpg
     
    Dadde, mrfrozen och Droid82 gillar detta.