Dödsolycka med elsparkcykel från Voi: Transportstyrelsen vill förbjuda sparkar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Theez, 31 maj 2019.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ok tack för input, vad ska dom göra åt detta? företagen har ju också ett ansvar på ett sätt, jag tycker det inte skickar ut bra signaler till andra att man ser 2 personer på 1 cykel.. det borde finnas nån spärr eller nåt men som sagt det kan nog bli svårt.. men saken blir inte bättre för man står 2.. jag undrar hur dessa ungdomar tänker... det kan dom inte göra alls tyvärr..
     
  2. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Med tanke på hur scootrarna dumpas här i stan så tror jag snart ett förbud blir aktuellt...

    Man kanske kan få bukt med det med rejäla avgifter för folk som parkerar som idioter. Kanske ett härligt anmälningssystem - om man hittar en felparkerad scooter så scannar man den och för varje person som scannar den dras 100 kr från senaste användarens konto, tills hen flyttat den till ett rimligt ställe. Inget motiverar folk som pengar.
     
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Fast det är ju inte säkert det var den senaste föraren som parkerat fel. Häromdagen var det någon som samlat ihop en hel hög med scootrar och lagt dem i en fin hög på cykelbanan
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Sant. Kanske inom en viss tid, säg 5 minuter efter parkeringen.
    Jag säger ju inte att min idé är klockren, men jag är övertygad om att det enda sättet att få folk att faktiskt parkera vettigt är om det kostar en massa pengar att inte göra det.
     
  6. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    M.a.o vill du att varje människa som hyrt en cykel faktiskt ska ha koll på cykeln i 5 minuter? Då försvinner hela poängen med att den är smidig. Låt oss säga du hyr den för att köra till en affär, så måste du slösa 5 min för att hålla koll så ingen rör. Därefter måste du göra samma när du kört tillbaka, 10 min per resa liksom helt i onödan för när du slutar hålla koll så kan dem ändå flytta på den.

    Tror inte sånt krävs, kanske att polisen inför bötes belopp på samma sätt som sopor. Ser juh inte sopor överallt, VOI kan också anställa för att "städa" upp cyklarna.
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag tänkte mer att det var en rimlig "medel"-tid som en cykel kanske får stå på ett och samma ställe. Det hela var 100% teoretiskt, förlåt att jag trampade på dina elscootertår.
     
  8. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Haha, försökte inte vara otrevlig. Sorry. Men tycker definitivt ngt typ av bötesbelopp borde läggas på, dock av polisen på samma sätt som sopor. Sen finns inga ordentlgia ställ för dessa skotrar heller, så är väl lite dör problemet ligger med. Sen har man juh t.ex. PEAB som samlar sopor, lär inte vara svårt att få de att sortera upp cyklarna de ser heller. :)
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men nu har väl de flesta kommuner börjat samla upp dem och släpper sedan inte sparkarna förrän företaget betalar en avgift? Jag vet i och för sig inte hur det ser ut i Malmö.

    Man kan ju tycka att det borde leda till att företagen på egen hand innnoverar bort den kostnaden, om de vill vara livskraftiga bolag.

    Det står väl egentligen kommunerna rätt fritt att göra hur de vill på den punkten, med fordon som står i vägen på kommunal mark. Tar kommunen 2000 kr per felparkerad spark bör väl något hända rätt snabbt.

    Fler röda zoner vore en bra start, och om en sparktur avslutas i en sådan zon debitera användaren för det.
     
    mul gillar detta.
  10. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Ingen aning hur det ser ut i Malmö, men i Helsingborg så ser det faktiskt helt okej ut. Tänker mer på allt skit man ser på nyheterna. I Helsingborg finns trots allt bara Voi och Lime för tillfället.

    Håller inte riktigt med om att kommunen ska ta dem summorna, eller överhuvudtaget göra så. Skadar egentligen bara användaren då priset drivs upp på sprarkcyklarna. Finns egentligen ingen ordentlig lösning på det mer än att användarna får skärpa sig. Gillar att det kommit ut alternativ till bilen som faktiskt används, därför är det synd att det är som det är.

    Hade gärna sett en lösning, men tror inte på zoner osv. Då kommer man bara stänga av i röd zon o bära in den för att sedan kunna köra tillbaka som vanligt. Förhoppningsvis lär användaren sig och gör rätt för sig. Annars kan dem lika bra ta bort dem för att lägga ut elcyklar. Fast ser betydligt fulare ut med en cykel liggandes än en skoter.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om det är något hyrsparkarna bevisat så är det nog att vi inte alls bryr oss om lösöre vi inte själva äger i nämnvärd utsträckning.

    Utan att göra det kostsamt i något led för felparkeringar, så kommer det att felparkeras. Det gäller för alla typer av fordon utan undantag. När antalet elcyklar blir lika talrika som sparkcyklarna kommer de också ligga på hög.

    Vi har två alternativ:
    A: Acceptera den nya stadsbilden
    B: Göra något åt den
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    (Fast sedan är frågan om detta inte är ett övergångsproblem. Kostar en finfin kompakt spark 1490-1990 kronor om ett par år är det väl få som kommer betala 60 spänn för att åka runt en kvart. Det blir en nisch för till större delen turister).