Mi9 seg på Wi-fi

Diskussion i 'Xiaomi Mi 9' startad av dunderbusen, 19 aug 2019.

  1. dunderbusen

    dunderbusen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Minns inte riktigt när mobilen blev seg på Wi-fi men den var bra när den va ny.
    När jag uppdaterar appar i Google play så laddar den ner uppdateringen direkt över mobildata. På Wi-fi tar det en lång stund innan nedladdningen startar. Samma i Bredbandskollen appen. På mobildata startar mätningen direkt när jag trycker på mät. Över wi-fi tar det några sekunder. Bilagor som bilder i e-post laddas och öppnas direkt över mobildata men på wi-fi får jag ibland ge upp och stänga av wi-fi tillfälligt. Har provat andra wi-fi nätverk och det är lika segt där. Startade min gamla Samsung S7 edge och den gör allt på direkten så det är Mi9 som dummar sig.
    Någon som har råkat ut för samma störande beteende?
     
  2. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja
    Jag har råkat ut för detta. Problemet för mig visade sig vara att det var för många av mina grannar på samma kanal på WiFi. Hämta en app som heter WiFi Analyzer och kolla se om det kan vara så att du ligger på samma kanal som andra. I mitt fall räckte det med att det var en annan på samma kanal. Kolla i så fall var det är ledigt och gå in i routerns wifi inställning och ändra kanalvalet till den lediga kanalen. Det brukar stå på auto i routrarna, men det betyder inte att valet blir speciellt intelligent i alla fall tydligen. Detta löste problemet för mig.
     
  3. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Dessutom var det så lite tidigare att det också var ett annat problem med WiFi för mig men det var inte heller det telefonens fel. Det är tydligen så att många routrar som har något som kallas "bandstreering" inte klarar detta så bra. Det är en finess som skall göra att man inte behöver välja mellan två olika accesspunkter, en 2,4GHZ och en 5GHZ med lite olika namn utan det finns bara en att ansluta till så avgör routern vilken sorts frekvens som blir bäst. Tydligen har en del routrar en tendens att låsa sig med detta och då löser man problemet med att koppla av bandsteering i routerns wifi inställningar.
     
  4. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    Har mobilen tidigare varit på service vid något tillfälle? kan eventuellt ligga en sladd/kabel i kläm som orkar detta

    Hur vet du att Mi9 segt/långsam med trådlöst internet om du inte har några mätvärden har du provat bredbandskollen eller liknade kostnadsfria applikationer som kan göra tester för just detta?

    tycker nog detta låter mera som mjukvaru bugg/mjukvaru fel
    tycker nog detta låter mera som hårdvaru bugg/hårdvaru fel

    Kan eventuellt vara som så att den inbyggda antennen behöver byttas ut
    finns tydligen en kabel som eventuellt kan behöver bytas ut som heter Wifi Antenna Flex Cable

    citat ifrån sweclockers
    "Bandsteering är ju inget som påverkar prestandan utan är ett samlingsnamn för olika tekniker för att försöka övertyga en klient att byta från 2.4Ghz till 5Ghz när du kör ett wifi i dual-band.
    Knepen som används kan ibland orsaka anslutningsproblem vilket är varför det brukar vara avstängt från början."

    "Har alla dina enheter stöd för 5Ghz är det enkelt, stäng av 2.4Ghz-bandet helt på ditt wifi och Bandsteering kommer inte behövas.
    Annars kan du prova slå på det, verifiera att alla dina enheter funkar som de ska.
    Upptäcker du problem kan du annars ta till knepet att skapa två Wifi-nät, ett som är 2.4Ghz-only och ett 5Ghz-only och sen döpa dem olika. Då kan du "manuellt" bandsteera genom att ansluta alla enheter med 5Ghz till 5Ghz-only wifiet så slipper klienten själv försöka välja."
     
  5. dunderbusen

    dunderbusen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Vi kan nog utesluta wi-fi nätverket. Har visserligen 2,4Ghz och 5Ghz med samma namn men wifianalyzer säger att jag som oftast är ansluten till 5Ghz. Routern är en Asus RT-AC88U. Låg på en hög kanal medans grannarna ligger på lägre kanaler. Ligger oftast mellan 120-130 Mbit/s i båda riktningarna på mobilen och en svarstid på 7ms Telia 100/100.
    Har nu även kört lite på surfplattan och den är okej och sambons Mi9 är som den ska.
    Mobilen har inte varit inne på lagning. Mobilen är svinsnabb men det är fördröjningen som är innan mobilen laddar ner data. Nedladdningen går blixtsnabbt och installationer går ännu snabbare.
    Funderar på om det kan vara Eset antivirus.
     
  6. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja det låter ju möjligt. Prova att avinstallera det så får du svar.
    Hade det varit problem med WiFi så hade det ju drabbat alla enheter som du har på nätverket på samma kanal.
    Eftersom din sambos Mi9 inte påverkas hör ju problemet troligen inte hemma i ett Mi9 forum, utan du skulle kanske få bättre svar i ett wifi-forum.
     
  7. patrickl

    patrickl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jodå, känner igen detta med min Mi 9. Händer då och då att en sida eller app inte vill ladda. Har då testat att slå av wifi och då funkar det. Även testat Bredbandskollen när detta händer och där snurrar det då på som sjutton. Mycket märkligt. Så jo, känns definitivt kopplat till denna telefon.
     
  8. dunderbusen

    dunderbusen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Det återstår nog bara att göra en fabriksåterställning.
    Ett par appar som jag inte har haft i tidigare mobiler har jag avinstallerat. Eset antivirus tog jag även bort ett tag. Just nu är det bara Primetime appen som är ny för Mi9 men mobilen va dum innan jag installerade den.
    Får rätt mycket bilder från åtelkamerorna i skogen som jag vill se. Att google play och bredbandskollen inte startar direkt kan jag leva med.
    Sambons Mi9 är okej. Gamla S7 edge och gamla samsung plattan är okej. En S8+ och ett par vanliga S9 går bra.
    Mi9 har ständigt blivit bättre med uppdateringarna som kommit och det är förhoppningsvis inte slut än.
     
    patrickl gillar detta.
  9. dunderbusen

    dunderbusen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Nu är problemet löst.
    Ändrade Trafikläge under wifi inställningar till Normal istället för Extremt läge.
    *Bilder från åtelkamerorna laddas direkt
    *Mätningen i Bredbandskollen startar direkt
    *Nedladdningar i Google Play startar direkt

    Mycket nöjd Mi9 ägare :D
     
    Jan-Bertil gillar detta.