Går det att ta bort fartspärren på min Ninebot ES2

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Primouza, 19 aug 2019.

  1. Primouza

    Primouza Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tja,

    Jag har en Ninebot ES2 med extra batteri som toppar 22 km/h.

    Den är köpt på Elgiganten.

    Enligt div Youtube-videos så ska den göra 30 km/h med extra batteri.

    Går det att gå runt detta med nån firmware eller liknande (vill inte mekaniskt ändra nånting som lödning/klippa kablar etc)

    Min första tanke var att försöka få till en amerikansk Appstore att ladda ner och försöka uppdatera firmware via den men den säger bara att den senaste firmwaren redan ligger inne.

    Tacksam för svar

    /Stefan
     
  2. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Hej!

    Du har väl olika lägen på displayen (där du ser farten osv) tryck några gånger där och du får bokstaven "S" som blir röd ...det är det snabbaste läget.
     
  3. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Elgiganten säljer Ninebot ES2L vilket är en ES2 anpassad för den svenska marknaden. Den har en motor på 250W istället för 300W vilket ger lägre topphastighet.

    Edit: Verkar som elgiganten säljer både ES2 och ES2L. Vilken är det du har köpt? Låter ju som du har fått en ES2L iaf om inte Thade's svar ovanför hjälper. Har du beställt en ES2 men fått en ES2L så får du ju kontakta dom. Men har du beställt en ES2L så får du nog hoppas på att du kan byta ändå även fast den är använd.

    Ninebot by Segway KickScooter ES2 elscooter silver - Elscooter
    Ninebot by Segway KickScooter ES2 elscooter (laglig) - Elscooter
     
    Last edited: 20 aug 2019
    Orebro, milky81 och bernard gillar detta.
  4. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Klaga inte. ES2 är olaglig att använda utanför inhägnat område i Sverige. ES2L(egal) är laglig att framföra på svenska vägar.
     
  5. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Fast nu verkar det ju mer eller mindre forumkonsensus att det är avgörande just hur cykeln var konstruerad när den lämnade fabrik och inte hur den är konstruerad när den framförs.

    Så om den tolkningen är korrekt så borde det vara fullt lagligt med en ES2L med annan mjukvara än den ursprungliga helt oavsett vilken maxhastighet det medger. Tyvärr tror jag inte själv på den tolkningen eftersom jag utgår från att det är hur fordonet är konstruerat vid själva framförandet som har betydelse.

    Sen oavsett hur lagen ska tolkas så förbättras möjligheterna att få ut försäkringspengar vid en olycka samt att skylla ifrån sig med att det måste ha varit en tidigare ägare som gjort ändringen och man inte hade någon aaaaaning om att den gick fortare än 20 km/h vid en poliskontroll.

    "Men vad är det du säger?? Då måste ju den förra ägaren ha gjort det!! Det var ju just på grund av att den var laglig att köra med som jag köpte den!!"
     
    Jizzler gillar detta.
  6. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag hade i min ungdom en Puch Dakota. Dess fabrikskonstruktion översteg med råge de gränser som en klass 2 moped ska ha. Hur löste man det? Genom en metallring i insuget till cylindern som begränsar mängden bensin (mängden energi) som går att få in i cylindern. Så principen att ett fordon kan vara konstruerat för hög effekt och sedan i efterhand strypas till laglig effekt är ju etablerad och accepterad av Transportstyrelsen sedan årtionden. Varför skulle en annan princip gälla för elscooter? Så om du köper en ”fabriksstrypt” elscooter som inte kan leverera mer effekt än lagligt så är den teoretiska maxeffekten på motorn ointressant. Om man trimmar sin klass 2 moped eller elscooter så är det samma sak och man är då inte inom klassningen.
     
  7. Bananskalman

    Bananskalman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Och ändå trimmade man sin moppe...

    Kan vi återgå till det TS undrade över istället, dvs hur man tar bort fartspärren?
     
  8. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Spelar det roll om den "gör bara" 20km/h. Jag menar dom kör ju ihjäl sig ändå.
     
  9. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det finns en 20 minuter lång instruktionsvideo här som borde fungera. Verkar minst sagt skitjobbigt.
     
  10. Remove

    Remove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag kan fixa sånt. 35 i nedförsbacke o 30 p0 plan mark.