Diskussion: Lunar - ännu ett Revolut ish liknande kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 20 dec 2018.

  1. KingMartin92

    KingMartin92 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag antar att hen menar ''Internationell överföring och sedanväljer man ''företag'' och får du sedan ange iban och bic men då måste ju din faktura kunna stödja just iban och bic vilket inte alla fakturor gör.

    Lunar way är sådär. Top-up funktioner är bäst med tanka på att jag får poäng via mitt kreditkort men Lunar way har en limit gräns på högst 30.000kr per månad vilket är dåligt. Revolut har ingen gräns.

    Lunar way funkar heller inte med köp som kräver Bankid vilket också är ett minus.

    Dessutom sker fortfarande en växlingskurs vid top-up från Dansk krona till Svensk krona vilket också är ett minus då det tillkommer en liten växlingskurs avgift.
     
    bernard gillar detta.
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    De begärde en skärmdump eller motsvarande som referens och sedan fick jag tillbaka pengarna efter några dagar. Jag fick tillbaka pengarna genom att saldot på lunar-kortet justerades. Däremot syntes inget i transaktionshistoriken vilket jag känner mig rätt skeptiskt till.
     
    bernard gillar detta.
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det verkar som betala faktura är än så länge bara tillgängligt för danska kunder. Samt andra förmåner också bl.a. cashback.
     
    bernard gillar detta.
  4. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hur många dagar tog det innan pengarna för avgift syntes på kontot?
    Jag har väntat 1 bankdag och det syns inget, lunarway supporten säger att det skall synas direkt.
    Jag har även hunnit växla valuta sen dess, men det ska tydligen inte påverkar enligt deras support.
    Men jag har inte sett skymten av mina pengar för valutaväxlingspåslaget ännu
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag tror det tog 2 eller 3 bankdagar, men jag minns inte säkert.
     
    Ping gillar detta.
  6. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Verkar som saker händer när man kollar deras hemsida.

    Q: Finns det några avgifter med mitt kort?
    A: Vi tar inte ut några avgifter för transaktioner och uttag när du använder kortet i länder med följande valutor: EUR, USD, GBP, SEK och NOK. Priserna för att använda kortet utanför dessa valutor presenteras i vår prislista. Vissa bankomater tar ut en avgift vid uttag, men är skyldiga att informera dig om en sådan avgift när du tar ut pengar.

    Q: Hur ser jag till att undvika avgifter när jag använder kortet utomlands?
    A: Du kommer ibland att bli frågad om du vill betala med eller utan valutaväxling när du använder ditt kort utomlands. Du måste alltid välja "utan valutaväxling". Som en tumregel bör du alltid se till att du betalar i lokal valuta. Om du är i Tyskland betalar du med EUR, i USA med USD och Thailand med Thai Bath. Om du väljer "med valutaväxling" kan den lokala verksamheten eller bankautomaten debitera en transaktionsavgift och därigenom tjäna pengar på din transaktion.

    https://cdn.prod.lunarway.com/document/intlw/intlwprice.pdf
    Replacement Card: 13 EUR
    Cash withdrawal in the rest of the world: 1,2 EUR
    Some local ATMs charge a fee when withdrawing cash. This is not fees charged by Lunar Way, and Lunar Way cannot prevent such fees.

    Intressant är också sista biten om "Payments with card in the rest of the world"


    Har beställt ett kort, får se om jag kommer till att använda det. Kanske för att testa.
    Har PFC och Lunar Way på väg samt använder redan Curve och Revolut samt Klarna (enbart för GPay via bank)
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Någon som använt Lunar Way vidare och kan berätta vad erfarenheten är? Har haft Revolut Metal i ett år, men känner inte för att förlänga det eftersom fördelarna absolut inte väger upp kostnaden. Lunar Way har något högre avgifter verkar det som, men samtidigt färre begränsningar - exempelvis ingen gräns för uttag. Lunar Way appen tilltalar mig även mer.
     
    ac1976 gillar detta.
  8. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Lunar Way kommer nu, enligt DI, även öppna bank i Sverige:

    Techbolaget startar bank i Sverige: ”Vår snabbast växande marknad”
     
    ac1976 och bernard gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är trevligt att du är intresserad av en annan aktör än Revolut. Men jag är intresserad av vad det är för funktioner som finns på Lunar Way som du saknar på Revolut?
    Är det något annat än uttagsbegränsningen?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var spännande! Det var också en hygglig summa om vi nu jämför mot tex PFC, som jag tror fick in runt 50 MSEK från Nordea.

    Jag hade varit lite orolig om jag var Nordea/PFC. Utvecklingstakten för PFC har i och för sig tilltagit, men de är fortfarande långsamma i jämförelse med konkurrensen.
     
    Last edited: 21 aug 2019
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om de har en svensk banklicens är tjänsten mer pålitlig än Revolut, men borde också erbjuda samma utbud som vilken svensk bank som helst vad gäller betaltjänster och dylikt.

    Jag antar att de även kommer ta fasta på möjligheten att erbjuda kredittjänster? För det gör de väl i Danmark? Även detta saknar ju Revolut (även om man för all del kan föra över pengar från ett kreditkort till revolut).

    Kan man läsa vad introduktionen i Sverige innebär? Jag har inte tillgång till DI.

    Får man ett svenskt bankkontoonummer och tillgång till Swish? Kan man betala räkningar via bankgiroöverföring? Etc. etc.

    (Snart får man nästan upprätta en lista och skaffa en pärm att förvara alla kort i, man vill ju gärna prova på och få lite feeling för var och en :)).
     
    Last edited: 21 aug 2019
    ac1976 och gneken gillar detta.
  12. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Har de ApplePay, om inte... är det på G?
    Är en viktigt punkt för mig.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, det är framförallt uttagsbegränsningen jag tänker på, i övrigt är väl Revoluts villkor och växelkurser bättre. Tycker också att det känns tryggt att ha ett telefonnummer man kan ringa vid brådskande ärenden. Att appen även tilltalar mig mer är ju bara ett plus i kanten.

    De har inte Apple Pay än. Men som alla andra så ”återkommer man när det finns någon information att ge”.
     
    ac1976 gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så här ser registreringsprocessen ut. Kortet skickas ut inom 10 dagar.

    Det står att det tar 2-3 dagar att behandla ansökan, så jag undrar om de gör en kreditkontroll.

    Screenshot_20190821-142451.png sketch-1566390395216.png Screenshot_20190821-142537.png Screenshot_20190821-142541.png Screenshot_20190821-142547.png Screenshot_20190821-142551.png
     
    ac1976 gillar detta.
  15. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Ett par citat från artikeln:

    Bolaget har precis fått igenom sin europeiska banklicens i Danmark och ska nu öppna filialer i Sverige och Norge och så småningom även i Finland.

    ”Sverige är vår snabbast växande marknad”, säger Lunar Ways vd Ken Villum Klausen till Di Digital.

    Lunar Ways förbetalda kort har nått omkring 25.000 svenska kunder sedan lanseringen i januari.

    ”Vi växer med omkring 6.000 användare per månad i Sverige med vårt just nu begränsade erbjudande.”

    Under året kommer Lunar Way att erbjuda svenska kunder möjligheten att öppna bankkonton, registrera kreditkort och teckna mindre lån. Nästa år följer aktiehandel och i framtiden även bolån, enligt bolagets vd.


    ...

    ”Klarna började med betalningar och krediter och försöker bygga ut därifrån. Lunar Way vill bygga ett helt banktjänsteutbud och verktyg som hjälper kunderna hantera sin privatekonomi. Det är två olika sätt att göra det”, säger hon.

    Liksom flera andra ”neobanker” kommer Lunar Way inte att lansera avgiftsfria konton och betalkort. Tanken är att bolaget på sikt ska tjäna pengar på sina egna finansiella tjänster.

    ...

    För att lansera sig som bank tar Lunar Way in motsvarande 280 miljoner kronor i kapital från bland andra Seed Capital, Greyhound Capital och Socii Capital.

    Hittills har den danska nischbanken tagit in över en halv miljard kronor i kapital.

    Två av Lunar Ways delägare – brittiska Greyhound Capital och Silicon Valley-baserade Socii Capital – har även investerat i neobankerna N26 och Revolut.

    ”I Norden kommer utmanare som Revolut och N26 alltid att vara kundens andra kort. Vi kommer att bygga en fördjupad lösning med alla lokala nyanser, som de olika systemen för när man betalar räkningar”‚ säger Ken Villum Klausen.

     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Väldigt intressant. Jag såg inte alls Revoluts upplägg vad gäller aktiehandeln som det minsta tilltalande i och med att avtalet tecknas med en tredje part, så det är kul med ett alternativ på horisonten. Dvs utöver att investerarskyddet helt saknas.

    Det blir onekligen ett race om vem som blir först i Norden om att erbjuda samma tjänster som bankerna gör, men som gör det billigare och enklare och bättre.

    PFC är nog den närmaste konkurrenten till hands i Sverige, men som nämndes ovan verkar de inte alls jobba i samma tempo. Fast man skall kanske inte säga för mycket innan tjänsterna faktiskt finns att tillgå :)
     
    Last edited: 21 aug 2019
    gneken gillar detta.
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När jag skaffade kortet togs ingen kreditkontroll. Men det kan ju vara ändrat, har dock svårt att se att de skulle göra det. Antar bara att hanteringen sker delvis manuellt med verifiering.
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det gick undan. Behövde inte ladda upp pass heller som för Revolut (vilket ju känns väldigt tveksamt), då tjänsten är ansluten till BankID.


    Under "produkter" kan man se bla "lån" "premium" och "försäkringar" som kommande tjänster.

    Screenshot_20190821-145010.png Screenshot_20190821-145041.png Screenshot_20190821-145048.png Screenshot_20190821-145100.png
     
    ac1976 gillar detta.
  19. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Då var det ansökt!
    Min fru blir tokig på mig med alla mina kort, fast att spela golf hade tagit mer tid och haft en högre kostnad. :)
     
    Gustav Karlsson, ganmo och bernard gillar detta.
  20. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Det gick fort att bli medlem. Satte in100kr innan jag märkte att man inte kunde se sitt kort, blir att vänta...

    Har de sagt vad Premium blir? Är svag för premium kort. ;)