Bilder tagna med Galaxy Note 10 / Note 10+

Diskussion i 'Galaxy Note 10 / Note 10+' startad av Swedroid, 17 aug 2019.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Visa upp dina bilder du fotograferat med Note 10 / Note 10+.

    OBS! Ange om du använt förbättringsläget "automatisk scenigenkänning"
     
    tyvar1 och Kristy gillar detta.
  2. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    20190817_212001.jpg
    Har mest ställt in allt som jag vill ha det, och inte testat kameran särskilt hårt. Men jag tog en bild igår kväll när det hade börjat skymma rätt rejält. Kameran switchade automatiskt till nattläge med hjälp av automatisk scenigenkänning. Tycker resultatet blev ganska bra, trots mörker och flera starka ljuskällor i min utebelysning. Det är klart, detaljerna saknas och zoomar man in ser det inte så kul ut. Men med mina tidigare telefoner hade det blivit svart och grynigt mestadels... Ska ta mer bilder i dag.
     
    pmugghc, Kristy, yabosid och 6 andra gillar detta.
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Min iPhone X hade gråtit blod i ett tafatt försök att ens ta en sån bild [emoji1]
     
    Kristy, yabosid, EricG och 3 andra gillar detta.
  4. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    20190819_105515.jpg
    Auto (scene optimized) halvdåligt ljus, halogenlampa...
     
    night77 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har plåtat lite mot Pixel 3 idag, med senaste firmware (den som kom idag).

    Stängde endast av automatiskt scenläge.

    Jag har inte hunnit pixlpeepa så noga, men upplever ofta färgerna som lite överdrivna, vilket är synd. Det går så klart att åtgärda genom att plåta i pro-läget.

    Eftersom scenläget ändå är aktiverat som default kunde Samsung kanske nöjt sig med att boosta lystern där, men med funktionen avstängd varit mer återhållsamma. Jag tror det varit en fin kompromiss.

    Av bilderna nedan tycker jag också att ett antal har för aggressiv HDR, i speciellt svårare motljusförhållanden/med stora kontraster tenderar bilderna att skilja sig rätt mycket från hur motiven upplevdes i person.


    20190819_140454.jpg 20190819_141408.jpg 20190819_144233.jpg 20190819_140227.jpg 20190819_135943.jpg 20190819_141447.jpg 20190819_142255.jpg 20190819_144144.jpg 20190819_140953.jpg 20190819_141901.jpg 20190819_142937.jpg 20190819_143350.jpg 20190819_144100.jpg 20190819_142336.jpg
     
    Last edited: 19 aug 2019
    pmugghc, Droid96, andyman11 och 7 andra gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    För min del ser bilderna bra ut. Dock hade det varit kul o veta hur är det med och utan automatiskt scenläge. Jag tror att dynamic range är lite bättre på Note 10+ mot S10+, nu pratar jag om väldigt lite skillnad som är kanske knappt synbar för de flesta.

    Problemet annars med Lund att inne i stan är nästan grått överallt förutom himlen eller gräsmattan lol ..

    P.S föredrar överdrivna färger än matta eller tråkiga ..
     
    Oxygenic gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag tror att många föredrar bilder som "poppar", men en nackdel med dessa är bara att man får mindre frihet i tex Instagram eller Facebook om man önskar sätta sin egen prägel på dem genom att dra lite i reglagen/applicera filter.

    Jag hade själv hellre sett att de maxade efterbehandlingen med scenoptimeringen aktiv, och sedan var lite mer återhållsamma i autoläget.

    Det finns dock de som överdriver ännu mer, så det är för all del inte unikt för Samsung på något vis. Dessutom finns ju alltid pro-läget att tillgå, och inte minst RAW om man vill ha ännu större frihet.

    Samsung drar lite åt det varmare hållet med vad gäller vitbalansen.
     
    tyvar1, Kristy, EricG och 2 andra gillar detta.
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har också fotat lite mot min Pixel 3 XL och jag håller med om att färgerna ibland är lite för starka. Det är ju dock en av få saker som är enkelt att fixa i efterhand genom att dra ner saturation något.

    Däremot så tycker jag att Pixeln oftare producerar bilder med onaturlig HDR-effekt (t.ex. kraftig glow runt träd och byggnader). Samsung har istället en mörkare ton på ytterkanterna på husen/träden, dvs de maskar mer inåt snarare än utåt som Pixel gör. Vad man föredrar är ju olika, men för min egen del har jag mycket svårt för GCams halos.

    Det blir dock helt fel när man t.ex. fotograferar en hög skorsten mot ljus himmel. Där kommer Pixeln fånga hela skorstenen med perfekt ljus hela vägen upp medans Samsung tonar ner ljuset på skorsten när den möter "himmelen" i bakgrunden för att just bevara detaljerna i himmelen. En nackdel med inåtvänd maskning jämfört med utåtvänd.

    iPhone lyckas konstigt nog med konststycket att både rädda himmelen och förgrunden utan några synliga halos/skuggor. Vet inte hur de gör.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    För att förklara lite bättre vad jag menar med inåtvänd och utåtvänd maskning så kommer här några exempel. Tyvärr är inget taget med Note10+ men den fungerar ungefär precis som Oneplus 7 Pro, så jag använder den som exempel.

    Utåtvänd maskning (t.ex. Pixel 3 XL, bild tagen med Pixel 3 XL)

    IMG_20190620_155711.jpg

    Skorstenen har detaljer hela vägen upp och himmelen är inte överexponerad men man ser en tydlig halo på utsidan av skorstenen.

    Inåtvänd maskning (t.ex. OnePlus 7 Pro, Note 10, bild tagen med OnePlus 7 Pro)

    IMG_20190620_155705.jpg

    Skorstenen blir mörk ungefär i samma nivå som himmelen. Bilden har inga halos men istället skuggor.

    Optimal maskning (Huawei P30 Pro, iPhones, bild tagen med Xs Max)

    IMG_7269.jpeg

    Skorstenen har fina detaljer och himmelen är inte överexponerad. Inga skuggor eller halos.
     
    EricG, kissidor, Timpppa och 4 andra gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Min nya nattfotofavorit.

    A18CBBBF-5678-4C59-913E-9A57FBBACB21.jpeg
     
    hossebo, tcntad, sketaful och 13 andra gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Night bara :) 1x-kameran.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Läckert exponerad bild. Jag gillar att bilden fortfarande har stora kontrastskillnader trots att nattläget varit aktiverat.

    Tycker att en del är lite väl ivriga med att lyfta fram så mycket som bara möjligt i nattläget, vilket skapar bilder som kan se lite lätt verklighetsfrämmande ut.

    Verkar inte lida av så mycket rörelseoskärpa heller.
     
    EricG, Droid96 och Kristy gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har manuellt ökat kontrasten lite och sänkt saturation något (i Google Photos på telefonen) annars är den helt orörd.

    Night mode på Note10 är kanon (framförallt skärpan) men har vissa problem:
    • Färgintensiteten, det blir helt enkelt lite för färgglatt. Särskilt grönt blir riktigt giftigt. Lättkorrigerat genom att dra ner på saturation.
    • Helt svart himmel blir grå/gul och lite "mjölkig". I mitt exempel ovan med kyrkan var himmelen mörkt blå med moln och då blir exponeringen jättebra. Men när det är helt svart blir det inte riktigt lika trevligt... Betydligt svårare att korrigera direkt i telefonen utan att förstöra resten av dynamiken i bilden.
    • Brusreduceringen ger bilderna ett utseende av skrovligt papper. Jag gillar inte att det ser ut som en medvetet pålagd textur. Föredrar hur vanligt brus ser ut.
    Men överlag föredrar jag Note10s nattläge framför Night Sight på Pixel 3.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  15. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Mer nyfiken än något annat, hur lång tid tar night-sight? Vill mest jämföra mot min P20 pro som kan ta allt från 4 sek -20 sek (sett högre men då avslutar jag och provar igen).
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är lite olika beroende på ljusförhållanden, men skulle säga runt 5-10 sek. Först fångar den ett antal bilder med olika exponering och sen säger den "Saving" vilket tar ytterligare ett par sekunder (gissar att det är när den stackar exponeringarna på varandra och gör efterbehandlingen).
     
    Kristy, bernard och mul gillar detta.
  17. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hur funkar den mot skakningar? Huawei är juh ganska duktiga på att polera bort det (i lagom mängd). Gillar inte att det tar så lång tid, måste liksom hålla andan för att ta en bild om den nu ska bli bra.

    Finns möjligheten att lägga 1 sek som maxtid? Alltså, man vill juh inte stå där med kameran i handen och stå still trots den "bara" tänker.

    Tack för svaren ! :)
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Finns ingen möjlighet att lägga en maxtid vad jag vet. Du kan ju alltid använda PRO-läget och göra en 1s lång exponering men då är ju risken för skakningar påtaglig.

    Nattlägen funkar ju så att kameran gör ett större antal korta exponeringar (för att motverka rörelseoskärpa) som sedan placeras ovanpå varandra (stacking) för att skapa en bild med rätt ljus. Det går tyvärr inte att göra hur snabbt som helst.

    Dock tycker jag att det vanliga Photo-läget på Note10 tar grymma bilder i mörker tack vare ljuskänslig sensor och optik (då slipper man dessutom problemet med mjölkighet vid svart himmel). Såna exponeringar tar sällan över en sekund.
     
    Kristy gillar detta.
  19. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jo, men rent tekniskt behöver det inte ta många sekunder att ta bilderna. Att sätta ihop dem köper jag att det borde ta tid. men nightmode på de telefoner jag använt känns som att de gör det medans du tar bilder. Vilket ökar tiden på att "ta" bilden. Har inga problem med att låta telefonen tänka, så länge jag inte behöver hålla handen helt still för att den ska göra det. Hoppas du förstår hur jag tänker.

    Skönt att höra! Bilderna ser juh helt amazing ut ! Tycker deras HDR är vad som imponerar mest för min del.
     
    Kristy gillar detta.
  20. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Vidvinkeln är helt fantastisk! Kommer nog bli den jag använder mest.

    Rent spontant tilltalar bilderna från Pixeln mig lite mer det är nog mest en smaksak. Den saknar ju dock vidvinkel.
     
    bernard gillar detta.