Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Finns det någon begränsning på hur mycket kredit man kan ha? Jag har ett antal kreditkort, men jag har inte tänkt på hur mycket eller hur lite kredit det är som jag får.
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    En utgivare har oftast som riktlinje (SEB kort exempelvis), ger max 20% av din årslön i kredit.
     
  3. Gunr

    Gunr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Info:
    Rootless Launcher
    Gissar att du inte sett Lyxfällan :) Verkar inte finnas någon gräns för kredit så länge man delar upp det på olika kreditgivare.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl lite skillnad på kredit och kredit också. Klarna tilldelar ju en inget kreditutrymme som direkt syns någonstans, och så var det med Amex tidigare också.

    Du kan se vad din samlade kredit är med tjänster som tex "Kreddy". I alla fall vad som syns för bankerna. Det beloppet spelar kanske in till viss grad om man söker nya krediter eller banklån, men jag tror nästan att de i regel bara tittar på hur mycket du utnyttjat, dvs så länge den samlade mängden outnyttjad kredit inte är vulgärt stor. Har aldrig haft något problem på den punkten i alla fall.
     
    ganmo och Gunr gillar detta.
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har hört talas om programmet, men inget som jag kollat på ;)
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Outnyttjad krediter? [emoji848]
     
  7. HaraldNordgren

    HaraldNordgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skulle vilja ha ett kreditkort med bra cashback (eller bonus som verkligen kan bytas mot något man behöver).

    Beställde Komplett-kortet för att deras bonus kan användas för att betala själva fakturan vilket faktiskt låter som en superdeal. Tillsammans med Curve för att få 2% bonus skulle det kunna vara riktigt ekonomiskt -- även om den "bonusbuggen" kanske fixas till snart. Problemet med Komplett är väl att det inte går att integrera med Tink, de har inte e-faktura, och de har inte ens en app. Man får väl vad man betalar för, och för marknadens bästa (?) bonus så verkar man få väldigt lite annat.

    Jag använder för närvarande Norwegian som mitt huvudkort. Det har moderna funktioner: Tink, e-faktura, app. Och en bonus på 0.5% som jag kan använda på ett normalt sätt då jag ofta flyger med Norwegian ändå. Hade önskat att bonusen låg på 1% som tidigare dock.

    Norwegian tappar sin charm lite ifall jag reser dock (ironiskt), p.g.a. växlingsavgiften. Eventuellt kan denna elimineras genom att köra via Curve. Har precis beställt mitt Curve-kort så är inte helt säker på hur det funkar än, men känns som en intressant lösning i så fall.

    Tar gärna emot tips på ännu bättre bonusar, eller i bästa fall äkta cashbacks. En mindre årsavgift hade varit okej ifall bonusen gör det värt det. Gissar att jag spenderar runt 250k om året med korten. Så en bra cashback torde göra årsavgiften försumbar.
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Du har flertalet kort från Amex. Om du är osäker på vad du vill spara till så är ju vanliga amexkort bra då deras MR-poäng aldrig går ut.
     
    bernard gillar detta.
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    1) Du får allt väldigt snyggt i Curve och om du bara använder Komplett genom Curve så har du egentligen ingen anledning att hålla koll på Komplett-kortet mer än att betala själva räkningarna. Inte använt Tink på länge men både Revolut och Curve har väldigt bra presentationer över spederingen, även om jag föredrar Revolut mer.

    2) Ja, både Norwegian och sedan Komplett kan du använda via Curve och därmed slippa Norwegians/Kompletts valutapåslag. Osäker dock på om du får poäng på Norwegian via Curve, vet att man inte får det på Revolut.

    3) Om du är intresserad av att resa i affärsklass med SAS/Star Alliance så finns SAS Amex Premium/Elite. Det förstnämnda ger dig en poängrabatt på 50% när du uppnår 150k på ett kalenderår medan Elite ger ytterligare en vid 300k.

    Att räkna på du får tillbaka är ganska svårt på förhand, men lyckades själv nyligen boka en resa som gav runt 5% tillbaka (efter årsavgifter, skatter och avgifter vid bokning etc). Dvs bra mycket bättre än 2% som man kan få via Curve/Revolut ihop med Komplett.

    Finns ett bra exempel på Åk business class Stockholm - New York T&R för 1370kr - Guide | BonusKort.net hur du kan få ihop en affärsklass-resa. Skulle du vara intresserad eller ha fler frågor så får du gärna skicka ett PM :)
     
    HaraldNordgren, gneken och bernard gillar detta.
  10. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Man får vanliga 0,5% bonusen/cashpoints även när man handlar på Norwegian-kortet via Curve.
     
    bernard, gneken och Crown gillar detta.
  11. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    American Express Blue Cashback, ger 1,25% cashback på alla köp!
    Komplett mastercard ger 1% i butik, 2% online.
    Använder mitt AMEX mest ändå, E-faktura, bra kundservice, enkelhet att betala in skuld i förtid, bra app med översikt på allt osv.
     
  12. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det slår ju inte Revolut Visa + Komplett Mastercard som ger 2% bonus på allt (både i butiker och på internet), båda dessa kort kostar 0kr/år medan American Express Blue Cashback kostar 420kr/år.

    Appen hos Amex är ganska grundläggande och långt ifrån lika bra som Revolut enligt mig. Men visst, e-faktura och bra kundtjänst har man ju. Betala in skuld i förtid är inte krångligare än hos Komplett och många andra kort.

    Sedan att American Express inte tas överallt är ju ytterligare än faktor. Tycker de har en del riktigt bra kort i övrigt, men just detta övertygar mig inte alls. Enligt mig är Revolut/Curve + Komplett oslagbart i jämförelse då det ger högre bonus men även kan användas "överallt".
     
  13. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Du får ingen bonus när du toppar upp revolut kontot med komplett kortet, jag har provat flera gånger nu sista veckorna.

    Ja det är en nackdel att i alla fall mindre städer inte tar Amex fullt ut ännu, men för mig som Linköpingsbo (Sveriges 5e? Största stad), så tar ändå 85% ställena jag handlar på, Amex.

    Kundservicen på komplett är under all kritik, tar en hel arbetsvecka att svara på mail eller längre! Stänger telefonsupport klockan 16, när normalt folk ofta inte ens kommit hem från jobbet ännu osv.
     
    bernard gillar detta.
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det stämmer inte om du gör "direkt top-up" (men stämmer om du fyller på med Apple/Google Pay kanske?), då @utor@utor har nyare erfarenheter/test än mig så citerar jag hans text från 14 augusti 2019:

    Så laddar du på Revolut med Komplett Mastercard så får du 2% på Komplettkortet och därmed i nästa led innebär det 2% på alla köp i butik och på internet med Revolut.

    Håller med dig om att Amex är bra på mycket, men för folk som vill maximera cashback så är de inte lika bra som Revolut/Komplett.

    Sedan skall tilläggas att med American Express Blue Cashback så måste du handla för ca 33500kr innan du faktiskt börjar "tjäna" pengar då det är vad som krävs för att täcka årsavgiften på 420kr.

    Med Komplett så "tjänar" du bonus direkt från start.

    När det gäller supporten hos Komplett så har jag inga erfarenheter. Har inte haft någon anledning att kontakta de helt enkelt. Men vet att American Express har riktigt bra support.
     
    Last edited: 22 aug 2019
    Hultan och milky81 gillar detta.
  15. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Neeeej vad tråkigt. Det funkade för ett par veckor sedan innan jag åkte iväg, tror det vari början på juli.

    Har kikat igenom bonussidan på Komplettbank.se och det känns som att de sakta fixar till så att man inte längre kan "lura sig till" 2% bonus men det verkar vara ett manuellt arbete för dom.

    Edit: såg nu svaret från @Crown@Crown .... hoppas det är kvar. Ska göra ett test i veckan.
     
  16. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Meddela gärna svaret i tråden. Jag har tyvärr inte möjlighet att testa just nu, annars hade jag testat det själv.
     
  17. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Jag använde Google pay när jag toppade up, så det kan mycket väl funka om man gör det direkt från kortet istället.
    Såg att jag använt Google pay för att toppa upp med komplett, så bonusen med "vanlig" top-up kanske är kvar ändå.

    När någon har testat, så får man gärna skriva här :D
     
  18. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    En helt annan fråga. Min komplett MC faktura har jag redan betalat in tidigare denna månad.

    Jag gjorde nu en ny inbetalning med samma OCR nummer på den nuvarande skulden, kommer det funka eller har jag tänkt fel? :P
     
  19. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    För SAS MC och Amex är det iallafall samma OCR. Hur det är med komplett vet jag inte. Men det kanske någon i komplett mc tråden kan svara på där, tror det är större hans att du får ditt svar där.
     
    Macke.M gillar detta.
  20. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Tack, glömde att de här inte var komplett tråden :sealed:
     
    gneken gillar detta.