Hur kommer lågkonjunkturen slå mot tillverkarna?

Diskussion i 'Allmänt' startad av bernard, 20 aug 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur tror ni tillverkarna kommer försöka hantera det faktum att kunderna uppgraderar mer sällan parallellt som lågkonjunkturen tilltar?

    Vilka tillverkare tror ni är mest utsatta / kan komma att försvinna under de närmaste åren?

    Om det dras in på inköpen är nog mobilen en sådan punkt där många kan tänka sig att vänta med en uppgradering, varför mobilbranchen nog är rätt konjunkturskänslig.

    Kanske bör man också skilja på tillverkare som Samsung, Sony och LG som har en bredare produktportfölj och som kanske kan ta några ytterligare förlustår för att behålla mobildelen, och tillverkare som HMD eller OnePlus där det endast finns telefoner att luta sig mot.

    Eller kommer varken Sony eller LG m.fl. ha råd att låta mobildelen fortsatt blöda pengar?

    Fabrikerna tycks redan lida av en minskad orderingång med krympande marginaler. Foxconn-ägda FIH Mobile accepterar inte längre beställningar på telefoner med låga marginaler: Smartphone slowdown: Smaller phone brands getting shut out of the market

    Tillverkare som Lenovo/Moto, men även Xiaomi, som förlitar sig att sälja stora volymer för att hålla priserna nere är nog särskilt utsatta eftersom det inte finns några större marginaler att ta av, speciellt om fabrikerna inte längre vill tillverka denna typ av produkter.

    Att höja priserna för att konkurrera med aktörer som redan är etablerade i premiumsegmentet som Apple, Huawei och Samsung kan bli tufft, speciellt utan matchande marknadsföringsresurser.

    En annan intressant punkt är att antalet aktörer som kan innovera är rätt få. Det existerar egentligen inte så många bolag med samma R&D-resurser som Samsung, Apple och Huawei.

    Faktum är att både Huawei och Apple i högre grad är beroende av Samsung-innovationer än vad Samsung är beroende av Huawei och Apple. Samtidigt betyder givetvis orderingången från andra tillverkare mycket för Samsungs del, som måste finansiera sina fabriker och R&D.

    I och med att Samsung fortfarande har en hygglig marknadsandel och inte är lika beroende av fabriker eller komponenter från tredje part, så har de i alla fall en rätt unik position i jämförelse med många andra tillverkare.
     
    Last edited: 20 aug 2019
    eastbound, Kristy, Spode och 1 annan gillar detta.
  2. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Lite bakvänt resonemang om orderingång och marginaler,
    fabriker lär ju finnas och de kommer att ta betalt så att de kan tjäna på affären.

    Slutsatsen kanske är att det krävs en viss volym och uthållighet för att tjäna pengar,
    säkert kommer ett överflöd av billiga telefoner från någon tillverkare som istället satsar sig in i väggen
    för att det krävdes ett antal miljoner tillverkade telefoner för att få (glädje)kalkylen att gå ihop.

    När det gäller innovationer och premium så är det ju fint och det de som lyckas tjänar mest på,
    det svåra är att klara sig i segmentet där man är en massprodukt tillsammans med många andra.
    Börjar någon där sälja till förlustpriser drabbar det alla och inga tjänar pengar..
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag tror främst mindre Kinesiska märken kommer att drabbas. Typ Doogee, Vernee, Umidigi, Elephone och allt vad de heter.
    Sen har märken redan försvunnit. Blev bara ett försök av Marshall inom det mobila, verkar inte bli någon mer Razer mobil heller. Tveksam framtid för Essential Phone.

    Sen har vi de etablerade Sony, LG och HTC som har gått på knäna ett tag. Där tror jag Sony och LG kan fortsätta ett bra tag om viljan finns. Mobilerna kan bli ett slags reklampelare för deras andra produkter även om telefonerna i sig går med förlust. Inte i all evighet förstås men jag tror inte de är riktigt redo att ge upp ännu. Tror de vill se vad 5G kan ge.

    HTC ett stort frågetecken men de licenserar ut varumärket i Indien nu också. Så varumärket är väl inte helt dött trots allt.
    Nokia/HMD Global har haft det tufft. Men de börjar ändå ta sig in i USA på allvar. Verizon saluför några av deras lurar samt några andra operatörer. Så om de inte gör bort sig helt inom den närmaste framtiden tror jag de klarar sig.

    I toppen tror jag det är Samsung, Apple och Huawei som vanligt inom överskådlig framtid såvida inte ett fullt handelskrig mellan USA och Kina bryter ut.

    Tror det finns stora möjligheter för Google med deras Pixel serie också. Särskilt när deras lågbudgetlurar har fått så gott mottagande.
    Så om de utökar distributionen blir de en spelare på allvar och inte bara ett nisch märke för android fans.
     
    Last edited: 23 aug 2019
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Har hänt en del Sony Mobile upphör i princip och de sprider ut de anställda ungefär:
    Nytt varsel i Lund – slutet för Sony Mobile

    Jag vet inte hur stora nedskärningar man kan göra innan det slår mot support/uppdateringar.
    Så läget ser väl inte så bra ut för Sony på mobilerna.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lika trist att läsa om varje nedskärning. Jag tror dock att de har ett mycket effektivt system för att hantera uppdateringar, som gör att de nog kan fortsätta trots en begränsad personalstyrka.

    Sonys mjukvara har ju också fortsatt att bantas ned, flera appar har försvunnit på senare tid som de brukade bundla med, och i övrigt ligger det rätt nära vanilla även om de de förstås har en egen launcher med lite specialfunktioner och kameramjukvaran så klart.

    De säger samtidigt att de kommer fortsätta även om verksamheten inte vänder i första taget, och som vi varit inne på tidigare nämner de också att de behöver kunskapen för att dra nytta av den inom andra delar av Sony. Med 5G och hela IoT-delen runt hörnet vore det säkert ett stort misstag att avveckla hela mobildelen.


    Det finns resurser att ta av, men Sony måste göra aktieägarna nöjda, och de är nog inte nöjda förrän telefondelen i alla fall slutar blöda pengar. Om de bara kunde gå +/- 0 vore nog mycket vunnet, och det är nog så ambitionen ser ut om man läser lite mellan raderna i artikeln.
     
    Last edited: 30 aug 2019
    Kristy och Johnh3 gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    BQ en Spansk tillverkare är nu borta:
    BQ (company)

    De gjorde en del intressanta mobiler, bland annat Ubuntu mobilen.
    Inte många kvar i Europa nu..

    LG V60 efterträdaren verkar dröja:
    LG V60's successor reportedly put on hold

    Trodde LG på nåt sätt skulle hanka sig fram på det mobila, känns osäkert nu.
     
    Last edited: 7 mar 2021
    bernard gillar detta.
  7. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Det finns ju väldigt många parametrar att ta hänsyn till om man ska spekulera i hur tillverkningsindustrin kommer att drabbas av den globala pandemin. Det grundläggande problemet är väl just att pandemin är global. Dvs att det drabbar alla världens länder mer eller mindre lika hårt. Att samtliga större tillverkare dessutom har mängder med underleverantörer gör ju inte frågan nämnvärt enklare. Samt de mest avgörande frågorna... när tar den globala pandemin slut samt kan vi vara 100% förvissade att när hela världens befolkning blivit vaccinerade, är verkligen allt back to normal igen?

    Är rädd för att vi inte har svaren förrän om några år. :(
     
    eastbound och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore intressant att se hur folk tänker i år. Om en stor andel av de som planerat att byta i stället väljer att skjuta upp köpet och använda pengarna till annat (tex resor och så, det bör väl komma igång till sommaren).

    Förra året gick ju e-handlarna inom elektronik rätt bra frånsett komponentbristen, men i år blir det kanske inte riktigt samma snurr.

    En trend som fortsatt verkar i alla fall vara att marknaden i Sverige blivit rätt likriktad. Belyste det i en annan tråd här: Vad är den allmänna uppfattningen av telefonvarumärkena idag?. Vore spännande att se om det även gäller övriga Norden.


    Jag undrar om Nokia/HMD samt Moto kommer finnas kvar i Sverige/Norden så länge till, eller om de gör som LG och lämnar. Folk verkar i allmänhet hellre köpa Samsungs A-serie baserat på Prisjakts och Pricerunners index samt operatörernas telefonutubud. Förhoppningsvis gick Xperia 5 II så pass bra att Sony inte ser någon anledning att ändra på något.

    Huawei kommer väl sannolikt inte hänga kvar hur länge som helst heller givet begränsningarna med avsaknaden av GPlay. De för liksom Moto och Nokia en tynande tillvaro bland ÅF, operatörer samt i topplistorna.
     
    Last edited: 9 mar 2021
  9. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Tycker det var lite av ett strategiskt misstag av Lenovo att lägga ned märket vid mobiltillverkning och fortsätta på Motorola. Tycker Motorola förknippas med dålig kvalité sedan tidigare. Lenovo ansågs prisvärt ungefär som Xiaomi. Fanns mer nyfikenhet runt Lenovo som mobiltelefon än Motorola. Tror inte på Motorola. I fall märket blir kvar är väl högst osannolikt enligt min uppfattning, såvida dom inte kommer med något revolutionerande. Måste ha något andra mobiler inte har som uppskattas av kunderna, som kameran från Leica i Huawei. Sedan att Huawei blev uteslutet av Google och deras playbutik, gjorde att märket blev oanvändbart. Nu har väl Oneplus tagit över där Huawei låg innan. Dock är inte deras kamera i samma klass.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Frågan är om någon kommer klara av att ta Huaweis plats. Xiaomi har ju sin lite udda affärsmodell och verkar liksom OnePlus inte ha samma förmåga att marknadsföra varumärket. Huawei hade marknadsföringskampanjer som var lika stora som Samsungs, medan Xiaomi eller OnePlus förmodligen rör sig med betydligt mindre marknadsföringspengar.

    Det är till exempel väldigt dyrt att synas hos operatörerna och att få vara med i deras reklamfilmer osv. Det är nog inget OnePlus har råd med då jag aldrig sett dem marknadsföras i någon större utsträckning. Xiaomi verkar ha lite närmare samarbete med operatörerna, men det är fortfarande mycket begränsat i jämförelse med hur synliga Huawei var.

    Nu hade väl Huawei också fördelen att de bygger utrustningen som används (...användes) i näten, så relationen mellan de stora operatörna och Huawei var säkert rätt stark av den anledningen med.
     
    Last edited: 12 mar 2021
    dannejanne, Helge67 och Kristy gillar detta.
  11. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Är Huawei bannade för all framtid? Är det någon som vet mer kring detta? Fanns det bevis på spionage mot USA från Kina eller byggde det på rena Trump spekulationer? Annars har väl Huawei en hyfsad chans att göra comeback om de får tillgång till Google igen. Eller?
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    För Huaweis del, så är de inte bara bannade från Google det gäller även de modernaste processorerna som de inte kan köpa in. Huruvida det gäller för flera år är svårt att säga. Men även om Biden administrationen skulle ändra policy tror jag inte det sker i närtid. Han verkar forsätta med Trump linjen:
    Biden administration adds new limits on Huawei's suppliers

    Så därför tror jag deras försäljning fortsätter dippa kraftigt under 2021. Tror flera telefonoperatörer i Sverige överväger att dumpa dem helt så fort det som finns i lager är slutsålt.
     
    Last edited: 12 mar 2021
    Kristy och dannejanne gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    En annan faktor som kan påverka är nog brist på komponenter:
    Uppgifter: Nu drabbar chippbristen Android-mobiler
    Jag tror Apple och Samsung får tillgång till det modernaste först.
    Misstänker att det är svårare för Sony, Asus, Nokia etc..

    De kan få vänta längre. Jag tror inte man ska ha alla ägg i en korg (Qualcomm). För mindre tillverkare kan nog MediaTek vara ett alternativ.
     
    bernard och Kristy gillar detta.