Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, Vimlas arbetstempo liknar inget annat. Det här "bytet av betalpartner" har pågått sedan sommaren 2017 och verkar bara vara halvvägs färdigt ännu snart två och ett halvt år senare...

    Och sedan har vi migreringen av alla kunder till Vimla 2.0 som också verkar ha gått i stå och säkert kan hålla på ett par år till. Det ska vi i.o.f.s. bara vara glada för, eftersom Vimla 1.0 är ett bättre abonnemang gäller det att hänga kvar på det så länge som möjligt! :)

    Men det är illavarslande när Vimla inte kan fixa vanliga och relativt enkla fel under tiden utan skyller allt på att de måste bli färdiga med betalpartner och migreringen innan de kan fixa ens de enklaste fel. Det här problemet med fel tidsstämplar på SMS beror med all sannolikhet på att en server har fel tidszon inställd. Det tar fem minuter för en tekniker att fixa det om man vet vad man gör. Men det vet Vimla uppenbarligen inte. :(

    Och röstmeddelandena på mobilsvar är också en relativt enkel sak som borde gå att fixa på några veckor men Vimla har velat i minst ett halvår utan att komma någonstans. Det finns flera exempel på kända fel som inte rättas till. Det vore enklare att räkna om det faktiskt var något som blev fixat. ;)

    Vimla verkar totalt sakna styrning och kontroll och flyter planlöst omkring enligt minsta motståndets lag. Konkurrenterna hinner båda lansera och avveckla tjänster innan Vimla kommer ur startblocken!
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle inte Viktor(?) på Vimla låta skägget växa tills bytet med betalpartnern var klart? Hur har det gått med detta? Eller höll man inte det ordet heller?
     
    bernard gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Han snubblar nog på det.
     
  4. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Han har sagt upp sig, blev erbjuden jobbet som Robinson Crusoe, Mars Edition. 4 år på Mars utan rakhyvel.
     
    NotRyan gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns en bugg hos Vimla som påverkar dem som tillfälligt höjer surfen för att fylla på potten.
    Om man uppgraderar surfen en månad och sedan nedgraderar igen under samma månad får man inte behålla potten till nästa månad. Detta är en bugg som Vimla har erkänt och som "teknikerna jobbar med".

    Så se upp om ni uppgraderar för att fylla på potten och sedan nedgraderar under samma månad.

    Varning för Vimla!
     
    tswfootball och bernard gillar detta.
  6. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    "jobbar med", den blir alltså färdig efter migreringen.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag skulle kunna tänka mig att Vimla fixar det lite snabbare än så men med Vimla vet man aldrig hur lång tid något tar...
    Detta är ju ingen ny funktion utan ett rent fel och borde prioriteras före migreringen i mitt tycke.
     
  8. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Såhär fungerar spara data



    - All data (inkl extradata) har sedan den 1 april 2018 en giltighetstid på 12 månader från den dagen man får den.



    - Data som man har sparat innan 1 juni 2018 har vi delat upp och fördelat ut jämnt på perioden mellan juni 2018 - juni 2019.



    Låt oss säga att du hade 24 GB sparat på abonnemanget innan den 1 juni 2018. Den datamängden har spridits ut ut så du får 2 GB på varje månad de följande 12 månaderna.



    Detta gäller ej nybeställda abonnemang eller uppgraderingar av data. Då gäller 12 månader + antalet dagar till kommande månadsskifte.

    källa:

    Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    @Android2015@Android2015
    Det där känner vi till. Vad är det du vill säga med ditt inlägg?

    Det fel jag talar om har Vimla erkänt att det är ett fel. Det är fullt tillåtet enligt Vimlas regler att gradera upp abonnemanget för att höja surfen och sedan gradera ner det igen samma månad. Detta beror på att uppgraderingen slår igenom omedelbart medan däremot nedgraderingen gäller från kommande månadsskifte.

    Så behöver man bara tillfälligt höja surfen en viss månad måste man göra så. Annars om man väntar med att nedgradera till månaden efteråt så får man betala det högre priset för två månader.
     
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 630
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag gjorde det förra månaden på ett av barnens nummer. Höjde och sen sänkte jag dagen efter men det blev så konstigt med "Nästa betalning" (visade några kronor resten av månaden) och annat som ballade ur (som vanligt) så jag la ingen energi på det. Nu står det att hon har 56 GB per månad. Konstig surfmängd men ok. Det är sällan något stämmer på mitt vimla för mig så jag okar inte ens bry mig längre.

    Nu står det tex "Nästa betalning 166 kr"
    Månadsavgift 160 kr
    Studentrabatt 16 kr (notera att det inte står -16)
    Tipsad-rabatt -10 kr

    Så studentrabatten är alltså +16 kr? 160+16-10

    På ett annat konto jag har så är nästa betalning 162 kr. Där är studentrabatten bara +12 kr.
    Båda konton ligger på 150-kronorsnivån i månadsavgift.

    På det tredje kontot jag har så finns det ingen studentrabatt noterad men det är studentpris på månadsavgiften. ;) Alla tre är student/barn-abb.

    Jag har 4 nummer (och alltså 4 olika konton) som jag hanterar och jag har slutat att bry mig om vad det står. Jag bara betalar och hoppas att det stämmer. Surfmängden stämmer i alla fall när den tar slut...
     
    Last edited: 13 aug 2019
    svenix gillar detta.
  11. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Studentrabatts-felet hade jag december till mars. Oftast så var Vimla rätt duktiga på att själva korrigera fakturan någon gång i slutet på månaden, men för att vara på den säkra sidan kontaktade jag dom varje gång jag upptäckte det felet så att dom inte skulle glömma bort att korrigera det. Trodde att det här problemet var löst när det slutade hända mig.

    Felaktig faktura
    Studentrabatt
     
    svenix gillar detta.
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 630
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jo, det korrigeras någon dag innan dragning. Jag skulle reagera om beloppen som dras från kortet inte stämmer men det som dras verkar korrekt. Därför lägger jag som sagt ingen vikt vid vad som står i "Mitt Vimla". Det är totalt värdelöst.

    (uppdaterade mitt ursprungsinlägg, jag loggade in och kollade barnens nummer under tiden som jag skrev inlägget och alla tre visar olika saker)
     
    svenix och bernard gillar detta.
  13. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Jag råkade ut för samma sak första gången i April. Väldigt underligt att de inte löst det här problemet än, men det går väl tyvärr i vimla-hastighet.
     
    bernard, induktion och svenix gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Fr.o.m. i onsdags (14/8) har Vimla återgått till normala öppet tider för chatten (må-fr 9-12, 13-17).
    Detta har dock inte meddelats på något sätt utan kom upp av en tillfällighet idag i en annan diskussion i Vimlas forum.
    Var är chat knappen?????
     
    induktion och bernard gillar detta.
  15. Dizzö

    Dizzö Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2019
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    29
    Kan man höja surfen till 100 GB för att få extra surf sparad o sen kunna byta ner igen men ha 100 GB sparade? Eller måste man köra 50 GB för det ska funka?

    Btw gillar att de säger cap är på 100 GB men har själv 177 GB sparade atm.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Överbliven surf ifrån 100GB abonnemanget kan inte sparas. Det är ett speciellt villkor för just 100GB ab.

    Sedan kan du ha mer än 100GB sparat om du har vad Vimla kallar "extradata". Extradata är sådan data du köpt för 45:-/GB eller vunnit i olika tävlingar, fått i Påsk-present eller liknande. Den räknas utöver 100GB-gränsen.

    När det gäller sparad månadsdata kan man ha max 100GB sparat plus surfen från innevarande månad. Har du 25GB ab. kan du alltså ha max 125GB sparat plus ev. extradata.
     
    bernard gillar detta.
  17. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Jag byter nu till Halebop. Har tröttnat på Vimlas oförmåga att lösa problem eller ge kunderna det dom vill ha.
    Dom saknar voLTE, voWifi, e-sim och tvillingkort. Säkert nåt mer som dom saknar som andra operatörar har
    Tvillingkort har efterfrågats under flera år men Vimla skiter i det och utvercklar istället en filter-app som INGEN vill ha
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, har man behovet av de funktionerna finns det ingen större mening i att vänta på att Vimla skall införa dem. De har helt andra prioriteringar, så du gör nog bäst i att byta till en vettigare operatör på den punkten.

    Eftersom Vimla är ett pilotprojekt för Telenor handlar det inte i så stor utsträckning om att erbjuda vad kunderna efterfrågar, utan prio ett är av allt att döma att testa det nya systemet.

    Här är bara ett exempel på hur lång tid det kan ta att lösa en mycket liten sak, bara för att illustrera hur meningslöst det är att vänta på något med Vimla: Riktigt kass Röstbrevlåda!. Vad gäller eSIM nämnde Vimla det vid lanseringen av 2.0, men sedan har ingenting hänt där heller. Inget ont om supporten dock, de gör vad de kan :)
     
    Last edited: 23 aug 2019
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, det går inte fort på Vimla.
    Jag roade mig med att läsa igenom mitt första inlägg i denna tråden där jag listar alla saker som Vimla utlovat och som sägs "vara på gång". Under 16 månader sedan dess har i stort sett inget hänt med någon av punkterna.
     
    Moby och bernard gillar detta.
  20. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hur bra fungerar vimla 2.0 utomlands? Etc surf och samtal i Tyskland, EU, mm?