KUGOO S1 Pro Folding Electrical Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 4 jul 2019.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har inte sett ett luftfyllt bakhjul som passar till S1 Pro ännu.
    Dyker säkert upp inom kort.
    Borde göra en del i komforten även om det blir lite mindre än vad ett byte på S1 tillför.

    E-TWOW har flera däck till salu på sin hemsida som troligen är bättre än det bakhjulet som sitter på S1 Pro idagsläget dock lite svårt att avgöra vad som just passar till en S1 Pro. Inget direkt som de själva skyltar med.

    De är inte luftfyllda utan troligen bara bättre kvalite och bättre komfort än det som Kugoo har på S1 Pro. Dock dyrt 59 Euro + frak tså tveksamt om det är värt att lägga på en S1 Pro som kostar runt 3500.

    Här finns också bättre laddare att köpa som troligen också passar till en Kugoo om man inte vill använda den som kommer med S1 och S1 av säkerhetsskäl.
    Fanns både 2A och 3A laddare som passade för 36V system.
    Kostar dock en hel del. Från 75 Euro och uppåt.

    Troligen något luftfyllt däck på Aliexpress eller Geekbuying som dyker upp framöver som visar sig passa till S1 Pro.
    Dock kan själva axeln vara ganska tunn och av enkel design vilket kan medföra säkerhetsrisker, speciellt om man väger över 100 kilo.
    Helst skall allt vara integretat i själva hjulet så det inte är en massa lösa delar som skall monteras.

    Jag återkommer om jag hittar något som verkar passa som också någon verkligen testat på en S1 Pro.
    En del andra personer på andra forum som har liknande önskemål.

    Till S1 var det helt klart värt ett byte av bakdäcket även med risk för punktering, för S1 Pro är jag inte helt övertygad ännu att det är värt att investera i.
     
    jurabergen gillar detta.
  2. jurabergen

    jurabergen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    13
    Liten uppdatering efter ett par veckor och 150 km!

    Funkar fint fortfarande. Bitvis stötig (beroende på underlag så klart) pga hårda men punkteringsfria däcken. Ny asfalt eller slätt underlag är dock riktigt nice att köra på.

    Rätt bra tryck i den, lite ketchupeffekt!
    Pigg i backarna men väger iofs bara 75 kg tmed kläder, tunga arbetsskor o väska

    Tutan ett skämt, låter knappt. Lyset helt ok även om jag inte rekar nattkörning där det är dåligt upplyst.

    Funkar kanon till jobbet, drygt 8 km enkel. Vanlig svensk cykelväg glider man fram på fint.

    Räckvidden inga problem. Kan köra fram och tillbaka till jobb utan laddning (17 km).

    Tveksam till bromsen som nyper till hårt men ändå tar en stund att stanna helt på! Gjorde ett test från full patte (28-29 km/h) till stillastående. Endast motorbroms gav ca 10m. Känns sådär... Man får väl panikbromsa med den där bak om det behövs.

    Upplever att stället rister/skramlar vid färd.

    Har ni andra behövt efterdra skruvar/muttrar eller göra några justeringar efter ett par veckors användande?

    Laddaren? Behöver man köpa en annan som passar?
     
    candyraver och Mindir gillar detta.
  3. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Då jag kört med min Kugoo lite från och till nu ett par veckor så tänkte även jag sammanfatta en kortare liten recension här i tråden. Detta då jag tycker att jag nu börjar få en uppfattning kring för/nackdelar med den.

    Först och främst måste jag som ovanstående nämna att det är väldigt bra tryck i motorn och jag kan direkt säga att effekten klår M365 utan CFW med hästlängder. Däremot märker jag fortfarande att den kräver en knuff i väldigt branta backar då motorn inte riktigt orkar med alltid.

    Vikmekanismen var lite halv-jobbig till en början och det kräver viss vana för att vika ihop den på ett effektivt sätt. Metoden som för mig funkat bäst är att dra styret uppåt och samtidigt trycka in den lilla spaken, vilket verkar vara enklast sättet att vika den på.

    För mig personligen så tycker jag inte att de solida däcken är allt för dåliga då det ger viss trygghet kring just punkteringar och det är en klar fördel jämfört med M365 som alltid gjorde mig lite halv-orolig kring just punktering. Jag skulle vilja påstå att Kugoo S1 Pro är ungefär lika "skakig" att köra som Ninebot ES2 och det är inte fy skam med tanke på priset.

    Största nackdelen som jag kommit fram till med Kugoo S1 Pro är batterimätningen då den enbart verkar vara baserad på spänningen och är väldigt varierande. Det kan räcka med att stanna scootern för att batteriet ska öka med 2 pluppar och därför känner jag mig lite osäker kring hur mycket batteri som faktiskt finns kvar när man är ute samt kör.

    Blir väl att fortsätta köra nu med den i ett par veckor så uppdaterar jag här i tråden om det är något mer jag kommer på :)
     
    candyraver och Mindir gillar detta.
  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Bromsen är som du säger under all kritik.
    Tittar man på Kuggo G-Booster har den ju en riktig mekanisk broms så hoppas att en kommande S2 modell har de tagit bromsen från Kugoo G booster och lagt in den på en lite enklare Kugoo modell med ett lägre pris.

    Helt klart något som folk är villiga att betala en hel del extra för då det är så viktigt för säkerheten när väl man behöver den.

    E-TWOW erbjuder också kit med drumbrakes och hjul. ( reservdelar för någon av sina modeller)

    Kit frein à tambour roue gomme tendre

    Kit frein à tambour roue gomme tendre AVEC MONTAGE

    Hade ett sådant kit passat till S1 Pro hade det helt klart varit intressant att titta vidare på det.


    Ringklocka tycker jag också du skall skaffa en separat och sätta dit. Finns små som får plats vid sidan om gashandtaget.
    jag köpte nedanstående från Geekbuying till min S1 som jag nu lyft över till S1 Pro.

    Q Design Bicycle Bell Aluminum Alloy Handlebar Bell Safety Alarm Horn 22.2-22.8 mm Ringbell - Black

    Även E-TWOW hade en ringklocka men kändes lite väl dyr.

    Sonnette Design

    Även Biltema/Clas Ohlsson etc har ganska små ringklockor som troligen passar.

    Menar du att stödet rister/skramlar vid färd ?
    Inget som jag tänkt på men skall kolla på det nästa gång jag gör till jobbet med S1 Pro.
    Kanske hjälper att sätta lite skumgummi tejp vid sidan av stödet som ligger närmast in mot bottenplattan.

    Efter runt 10 mil brukar jag gå igenom skruvarna och kolla så de sitter fast. Enkel åtgärd att göra.


    När det gäller laddaren verkar den vara en svag länk men har ännu inte sett något som haft problem med sin laddare till S1 eller S1 Pro ( Samma laddare)
    Dock bra att inte ladda över natten när man sover samt dela på laddaren eller dra ut strömsladden när man inte använder den aktivt.

    Vill du lägga pengarna på en ny laddare har E-TWOW laddare som troligtvis fungerar fint till en S1 Pro.

    Chargeurs et convertisseurs

    Dock lite svårt att veta vilken som passar bäst till en Kugoo S1 samt priserna ganska höga.
     
    Last edited: 12 aug 2019
  5. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Okej boys, borde jag köpa denna scooter eller Ninebot by segway ES2? Vad tycker ni.
     
  6. jurabergen

    jurabergen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    13
    Igår hände det!

    På min resa hem, efter 3 min färd och 7 km kvar, så kom ett rejält skyfall!

    Jag blev svinblöt och sparken med! Eftersom jag var tvungen att ta mig hem för att hämta på dagis var det no turning back!

    Det blev snabbt pölar på marken och det skvätte i hjulhusen även om jag försökte undvika vattenpölarna.

    Efter 20 min var jag hemma.
    Sparken var hur blöt (grymt skitig också) som helst och jag med. Torkade av den noga och tog in den för snabbast möjliga tork.

    Tro det eller ej MEN den funkar hur bra som helst, inga funktionsfel. Har dock inte vågat ladda den än.

    Nog klarar den en störtskur allt!
     
    candyraver och Mindir gillar detta.
  7. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Efter en sån blöt runda får man nog låta den genomtorka, vad kan det ta 2-3 dagar? (1 dag i ris, kanske inte så praktiskt) Eller har redan vågat plugg in laddaren?
     
  8. jurabergen

    jurabergen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    13
    Torkade av den noga och redan sent på kvällen va den torr.

    Hände alltså i måndags eftermiddag. Idag torsdag morgon körde jag med den till jobbet, laddade den igår onsdag kväll. Har inte märkt någonting alls. (Ta i trä!!)

    Räckvidden och farten är densamma. Märker inget vad gäller hjulen. Att motorn beter sig konstigt eller skit i hjullager etc. Inga stötar från batteriet / laddning. Eller fukt i displayen.
     
    Mindir och candyraver gillar detta.
  9. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har tyckt att stödet varit lite instabilt både på min S1 och S1 Pro.
    Vid blåst har S1 Pro vält och medfört att blinkers blivit krossad.

    Så chansade och beställde scooter stand från Curious Joe. Detta är främst gjort för M365 och M365 Pro.

    https://www.curiousjoe.se/product-page/shoe

    Tycker det passar helt OK till Kugoo också och ger lite mer stödyta än vad det fanns där tidigare så förhoppningsvis blir scootern lite mer stabil när man använder stödet framöver.

    Tog lite superlim på stödfoten och inne i tillbehöret och tycker det sitter bra på nu och är inte i vägen under körning eller när scootern är ihopfälld och ligger på marken.
     

    Bifogade filer:

  10. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Nice, har du märkt det blivit bättre?
    Det ska ju inte mycket till för den ska välta... Kanske bättre med en MC-liknande stöd? som går dubbelt under varje sida och lyfter framljulet. Kass på att googla fram en bild som illustrerar det hoppas ni förstår :)
     
  11. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har inte kört sedan jag satte på det.
    Återkommer när jag kört lite.

    Yep ett dubbelt stöd hade varit bra och gett ännu mer stabilitet.
     
  12. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Här är lite insyn i vad som troligen kan dyka upp hos Geekbuying framöver.

    KUGOO Official Brand Site - Get the scooter from our offical online retailer

    KUGOO S3 JILONG & KUGOO S3 PRO känns som de är de som ligger närmast S1 och S1 Pro som Geekbuying erbjuder. ( Batteristorlekar som skiljer på S3 Pro mot S1 Pro men annars verkar lika)

    En del intressanta andra modeller där de lagt bättre bromsar och större batterier etc.

    KUGOO ES2, KUGOO ES3 & KUGOO S4

    Får se om någon av dem dyker upp hos Geekbuying framöver. Skall ta ett snack med Kugoo om det hela och se vad de säger. Har sagt till dem tidigare att det vore trevligt om de sålde en modell med bättre bromsar i Europa som har en vetting prissättning.

    Känns som bra uppgraderingar till både S1 och S1 Pro för inte allt för mycket mer pengar än vad en S1 Pro kostar idagsläget.
     
    candyraver gillar detta.
  13. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Verkar som om Kugoo själva har svarat på min fråga ovan: Kugoo M2 Pro

    M2 Pro - Order the M2 Pro Kugoo E-scooter now on our official site


    Mer liknande drag av en M365 än en Kugoo S1/S1 Pro verkar det som om.

    Trevligt med riktigt broms och lite större däck (8,5" men också luftfyllda denna gången)
    Trevligt för komforten men risken för punktering är ju inte så rolig.
    Hade varit spännande att prova M2 Pro och se hur den känns i förhållande till S1 Pro.

    Dock flera andra saker som känns negativa:
    Ingen display, Inte lika kraftfull motor motor (300W), svårare att ta med sig då handtagen troligen inte går att vika in och ser ut att inte vara lika kompakt som existerande Kugoo S1 och S1 Pro är.
    100 kilo max vikt denna gången.
    Har troligen med däcken att göra att de inte vill ha för hög belastning på dem...

    Detta är både bra och dåliga nyheter beroende på hur man tänkt använda sig av sin Kugoo M2 Pro.

    Intressant att också förstå om denna modellen har Bluetooth och App.
    Förmodar så om det inte finns någon display.

    Även IP klassning intressant att se vad som gäller denna gången.

    Har mailat Kugoo idag om denna för att försöka få fram lite mer information om den.

    Så ett par steg framåt men också ett antal bakåt är mitt första intryck av M2 Pro.

    Varför kallar de inte den bara för M2 ?
    Kallar man något för M2 Pro förväntar man ju sig också att det finns en M2 redan ute att köpa också. dvs liknande som S1 och S1 Pro.
     
  14. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Såg att Kugoo lagt in lite mer bilder på M2 Pro på sin hemsida.
    Ser ju ganska trevlig ut. :-)

    Även en liten display på plats och vekar ganska kompakt fortfarande. ( frågat dem vad som gäller med handtagen)
    Liknar ju mer en M365 Pro nu med displayn på plats.
    De nämner även 120kilo samt 350W motor i bilderna samt max 25km/h..
    jag har mailat dem och bett dem förtydliga vad som gäller egentligen på flera punkter.

    Med lite tur kanske en M2 Pro dyker upp hos en framöver också. :-)
     
    Last edited: 28 aug 2019
  15. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    M2 Pro ser spännade ut, men jag är rädd för priset. Stor del av Kugoo's succé är ju faktiskt priset/bang for the buck. Dom verkar ju också jobba i overdrive och släpper nytt hela tiden eller är det re-brand? Annars fattar jag inte hur dom hinner :P
     
  16. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Yep.
    Priset lär gå upp en del. Dock kanske inte allt för mycket.
    Kan de hålla sig till runt 4000 tror jag de hittar rätt prisbild.
    Dock troligen snarare runt 4500 eller så med tanke på skivbromsen samt däcken som ser trevliga ut.
    Även displayn känns mer påkostad än den för S1 Pro.

    Har frågat dem om vilket pris de tänker sig för M2 Pro.

    Dock inte alls säkert att M2 Pro ser ut så i verkligheten sedan...
    När man såg tidiga bilder på S1 Pro såg den mycket finare ut än vad det gör i verklighten.
    Displayn annerlunda och handtagdesignen något helt annat.

    Kugoo sade till mig sedan att det var deras designbilder och önskemål som aldrig uppfylldes i slutändan...ganska dumt att gå ut med sådant och inge falska förhoppningar...

    Vet inte riktigt hur de jobbar.
    Inte helt lätt att förstå.
    Många olika modeller och namn beroende på vilket land man handlar från...
    När de gäller M2 Pro verkar de nu vänta på om Geekbuying och andra större distributörer är intresserade av att lägga en order.
    Kommer aldrig ordern från någon ser vi nog aldrig denna modellen i verkligheten.
     
    Last edited: 28 aug 2019
    candyraver gillar detta.
  17. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Verkar som om Geekbuying har lagt ut info om M2 Pro.

    KUGOO M2 PRO Folding Electric Scooter 350W Motor LCD Display Screen 3 Speed Modes Max 30km/h 8.5-inch Tire - Gray

    Dock står slutsålt och inte någon om när de skeppar etc.

    Dock priset är ju rent för högt... 6283 SEK.....

    Finns ju ingen större anledning att köpa denna över en M365 Pro tex.
    Får se om priset stämmer framöver eller inte.

    En del fel i specen kontra bilderna hos Geekbuying.

    Såg någon bild på hela scootern hopfälld också där det tydligt framöver att handtagen är fasta och går inte att fälla ihop som på S1/S1 Pro.
     
  18. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Oj va tråkigt pris. Börjar de ju närma sig de stora killarna, ska man lägga 6k på en el-sparkis så kan man nog lägga 7-8k på en rejäl Segway. Inte bra för Kugoo. Dessutom tycker jag den gråa liknar nått från transformers.. Vi får se!
     
  19. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Skon blev lite hög så fick slipa lite på undersidan för att få den lite lägre.

    Lätt att den välter på högersida annars.
    Ok nu men inte helt optimalt men ändå bättre än vad det var från början.
     

    Bifogade filer:

  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Kom äntligen ut igår på ett speed test med S1 Pro.

    Hjulinställning 8" - Hastighetsmätaren visade max 30kn/h medan spedometer appen på mobilen visade max 28km/h.

    Hjulinställning 7 8"- Hastighetsmätaren visade max 28km/h medan appen visade max 27km/h.

    Hjulinställning 7,6" - Hastighetsmäraren visade samma max hastighet som appen gjorde.

    Så har satt min hjulinställning till 7 6" just nu då jag vill ha koll på så korrekt hastighet som möjligt.

    Möjligt sträckan visar fel nu.
    Skall kolla på det under nästa körning till jobbet men mer intresserad att hastigheten är så korrekt som möjligt.

    Edit: körde till jobbet idag. Klockade in på 13km. Tidigare mellan 13.0-13.2 så känns inte som om 7,6" i hjuinställningen ändrade sträckan särskilt mycket. Google Maps sade också 13km :-)

    Slutsats: Ligger kvar på 7,6" i hjulinställning på Kugoo S1 Pro.
     
    Last edited: 2 sept 2019
    jurabergen och Metalboy666 gillar detta.