Första intrycken & omdömen Galaxy Note 10 / Note 10+

Diskussion i 'Galaxy Note 10 / Note 10+' startad av Swedroid, 15 aug 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Har du Always On Display på?
     
  2. Dr Purple

    Dr Purple Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2019
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Air 4 | iPad mini 6
    Nja, tap to display
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest


    View: https://youtu.be/MQJn1shU_wY


    Ganska påtagliga skillnader till Snapdragons fördel. Ska bli intressant att se på måndag om jag upplever SD855 som snabbare i praktiken.
     
    Gustav Karlsson och Kristy gillar detta.
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    I test sådär, absolut. När du öppnar fejjan på toan, sen twitter osv osv så tror jag knappast det kommer innebära något ens mätbart
     
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Last edited: 23 aug 2019
    tyvar1, Gorgeous, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Aouch, men det var väl iofs nästan väntat. I takt med att de komprimerar allt mer och mer så blir det också svårare att laga. Poängen har kontinuerligt sjunkit sedan tiden då det var möjligt att enkelt byta ut batteriet.
     
    Kristy och psp123 gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Finns de som påstår att Exynos är mer snappy. Benchmarks är inte allt. På måndag ska jag redovisa för er vad jag tycker :-)
     
    tyvar1, night77, Kristy och 1 annan gillar detta.
  8. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Ja. Samtidigt är det otroligt imponerande hur de kan få in så mycket i ett så litet skal.
     
    Kristy gillar detta.
  9. ghis

    ghis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Måste säga att Note 9 känns väldigt klumpig och omodern när man väl suttit med 10+ i en timme. Det hade jag aldrig trott. ;)
     
    tyvar1, stealth.pilot, tswfootball och 2 andra gillar detta.
  10. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Tar man upp telefonen med vänster hand hamnar tummen på påknappen automatiskt. Bara att trycka till så tar ansiktsigenkänningen en förbi låsskärmen i ett nafs.

    Så nöjd med de svarta sargerna på telefonen det här jag saknat på s10+ som var blanka. Upplever den inte som gigantisk i fickan utan känner den typ lika som s10+. Men när man tittar på skärmen är den stoooooor :)
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Några fler intryck när jag haft telefonen i fem dagar.

    Edgen - Knappt nån färgförvanskning alls i skärmens kanter till skillnad från tidigare lurar jag haft (OP7 Pro, P30 Pro, S10, Note 9 mfl). Det ser vitt ut hela vägen ut.

    Högtalarna - De är "sådär". Xs Max är bättre. Upplevde också att S10+ lät bättre. Skulle säga att de är i nivå med OP7 Pro.

    Skärmen - Naturellt läge har en alldeles för rosaaktig tint så jag kör i Vivid-läge med lite kallare vitbalans. Ser bra ut (men är inte särskilt korrekt). Stör mig inte på punchhole i vardagligt bruk men vid videouppspelning är den hemsk. Lösningen är att inte stretcha videon till fullscreen (funkar bra förutom när videon är bredare än 16:9).

    Lagg - Telefonen laggar till då och då. Hoppas på uppdateringar som förbättrar flytet. När den inte laggar är den riktigt snabb med låg inputlag.

    Kamera - Mycket trevlig. Bästa vidvinkeln med stor marginal. Något översaturerade bilder men det är lättkorrigerat och funkar bra för sociala media. Bra dynamiskt omfång, detaljer och minimalt med HDR-artefakter. Mycket bra nattläge.

    Överlag - Min favoritandroid hittills. Pennan är så vanebildande och telefonen är kanske inte bäst på allt men grym på det mesta. Väldigt skön i handen. Gillar den fyrkantiga looken. Samsung har träffat helt rätt här.
     
    pmugghc, tyvar1, bernard och 4 andra gillar detta.
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    @jajo@jajo
    Hur är det med lagg på OP7, förekommer det där också?
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Nej. Den är 100% laggfri.
     
    Gustav Karlsson gillar detta.
  14. ekeblad86

    ekeblad86 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    80
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Telefon 2:
    Oneplus 5T
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag vet inte. Antagligen att effekten inte är lika extrem som från Night Sight på Pixel. Det blir inte dagsljus.
     
    Kristy gillar detta.
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Okej, nu har jag lekt med luren i cirka 9 timmar, jag skriver lite om mitt första omdöme jämfört med Galaxy S10+ (512GB) som jag har haft i flera månader..

    Skärm: Den är lika bra som S10+ dock i större format. Kan inte klaga på något där. Kameran på framsidan ligger nu i helt rätt plats, S10+ frontkamera placeringen var jobbigt för mig.

    Prestanda: Den har presterat minst lika bra som S10+ i alla moment. Kan hända att jag märkte mikrolagg i några sekvenser men kan inte direkt klaga på Samsung utan kan vara något med Android som helhet när så många saker i bakgrunden jobbar samtidigt, speciellt i början av installationerna.

    Kameran: Jag har tagit några bilder o filmat med video, kan faktiskt inte se direkt skillnad mot S10+ men det är alldeles för tidigt att påstå något, jag återkommer om några dagar med mer om kameran.

    Ljudet: Från "ear speaker" var ljudet lite märkligt i början då jag hade inte telefonen i mitten mot örat, men det löste sig, det är bara vanesak med större telefoner. Annars ljudet över Bluetooth headsets, den medföljande USB TYPE C headset är suverän! Ljudet från det externa högtalaren kändes lite konstigt, tycker att S10+ låter bättre men det betyder inte högtalaren i Note 10+ är dålig alls, det är ändå två olika storlekar på dessa två lurar.

    Radiomottagningen: Än så länge så känns den helt okej och enlighet med S10+. Kör med 4G, får hastigheter med Telias SIM upp till 280 Mbit/sek. Med Wi-Fi så har jag även Wi-Fi 6 (AX) vilket funkar hur bra som helst, märker inga konstigheter än så länge med det.

    S-Penna: Oj vad en den var saknad!! Alltså första gången jag använde pennan med Note10+ var när jag lagt in alla mina bankkort i Samsung Pay o skulle signera efter varje kort så var pennan perfekt för det ändamålet. Pennan kan mycket mer saker, bara jag som reagerar på att den var saknad i S10+.

    Fingeravtryckläsare: Den kändes på direkten bättre än S10+, nu är den mer snabb och mer precis än tidigare, det är vad jag upplever. Kör med den fabriksmonterade skärmskyddet men ökat känsligheten i skärmen under inställningar för att få bättre känsla med Fingeravtryckläsaren.

    Batteritid: Jag hade cirka 70% batteri när jag började leka med telefonen o installera allt på nytt, jag körde SW uppdatering, installation av appar o tjänster, sen lekte med kameran o gjorde några korta samtal så gick den ner till 37% på cirka 5 timmar användning med 3 timmar SoT vilket är klart godkänt som första körning! Jag förväntar mig mer från batteriet o hoppas Samsung optimerar det ännu bättre till kommande SW uppdateringar. Jag har nu slagit på "adaptivt" power läge för att få bättre batteritid i övrigt, får se om den ger mig som S10+ vilken gav mig upp till 8 timmar SoT.

    Laddare: Den trådlösa laddaren 2,0 (Duo Pad) var inte tillräckligt snabb för min smak med det stora batteriet som Note 10+ har, därför pluggade jag in medföljande laddaren o wow vilken skillnad lol .. det gick så snabbt att ladda!! Ser fram emot 45W PD laddaren som jag beställt från Dustin Home, kommer säkert att vara ytterligare snabb på att ladda min Note 10+.

    Jag kommer säkert på flera saker så småningom, men lovar att skriva mer när jag har upptäckt eller lagt märke till något under min vanliga användning..
     
    Corran_Horn, pmugghc, tyvar1 och 5 andra gillar detta.
  17. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag håller med @jajo@jajo - jag tyckte egentligen att Samsungs kvällsbilder innan Night sight var att föredra. Om det är dunkelt när man fotar ska bilderna bli dunkla, det ska inte se ut som att det är dagsljus. Jag vill att kameran speglar det jag ser.
     
    kissidor gillar detta.
  18. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag kommer från note 8 och det är fantastisk skillnad. Note 8 känns ju som en tegelsten nu :)

    Fantastiskt skönt att kunna öppna telefonen med ett dubbelklick på skärmen som jag har saknat detta då jag hade det på min LG G3...

    Sen har jag inte hunnit med så mycket mer än att ställa in bank id osv... Jag är ifall väldigt positiv på hur nice telefonen är!

    (Note 10+ 512 GB)
     
    night77, bernard och Droid96 gillar detta.
  19. ghis

    ghis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Angående högtalarna märkte jag direkt ikväll av vibbrationer i mitten av telefonen jag aldrig märkt av på 9an. Känns som att högtalarna låter bättre på 9an men än för tidigt att våga svära på.
     
    bernard gillar detta.
  20. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Hur sjutton har man klarat sig utan pennan tidigare?
     
    justnu och Jedimaster gillar detta.