Problem: Moto G5 laddar inte

Diskussion i 'Moto G (1-5:e generationen)' startad av elliotozolins, 6 jul 2019.

  1. elliotozolins

    elliotozolins Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    3SE: Hallon
    Telefon:
    Lenovo Moto G5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3SE: Hallon
    Telefon:
    Lenovo Moto G5
    Info:
    Primär telefon trasig.
    Telefon 2:
    Apple iPhone 6
    Jag vet inte om detta är något att ta upp här, men jag tänker göra det ändå, i brist på annat, och i synnerhet på grund av att Motorolas egen kundservice som högst är medioker, efter mina egna erfarenheter där.

    Problem:
    Mobiltelefon laddar inte. Jag är vid det här laget fullständigt övertygad om att det inte är ett mjukvarufel, utan ett hårdvarufel.
    Jag kom ganska tidigt fram till att felet verkade ligga i mobilens micro usb-port, vilken verkade glappa på grund av lite oförsiktig hantering när det gällde laddning, från min sida.
    Jag tog då beslutet att beställa en ny port, komplett med pcb, för att byta ut hela altet på undre delen av mobilen.
    När jag monterade in det så voidade jag emellertid garantin, vilken jag trodde redan hade gått ut (Idag upptäckte jag att den går ut i November detta år). Problemet fixade sig när jag hade bytt ut den - I två dagar fungerade det. Sedan slutade den ladda igen.

    Jag funderar nu på om problemet låg i reservdelen eller i något annat; jag kommer tydligt ihåg att jag precis innan laddningen slutade fungera, av misstag laddade mobilen med en annan laddarsladd, som var trasig, med öppna ställen i själva sladden, så jag funderar lite på om det kan ha varit så att den skadade något i mobilen, t.ex batteriet?

    Jag hoppas att jag kan komma mer underfund med vad problemet är, på det här forumet, än vad jag kunde på Motorolas eget forum.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej och välkommen till Swedroid!

    Skulle precis som du tro att felet inte är mjukvarurelaterat.

    Jag skulle inte tro att det är fel på din reservdel, eller inte att det var det från början iaf.
    Har du laddat telefonen tidigare med den felaktiga sladden?
    Hur pass skadad är den?
    Är det så man ser ledarna i flera kablar så det finns risk för kortis?
    Jag skulle inte tro att batteriet är skadat däremot så kan USB-port/pcb;n ta stryk om det utsätts för kortis under en längre stund.

    En annan tanke är att du inte fick fast kontakterna ordentligt när du bör pcb.

    Det var synd att du upptäckte för sent att du hade garanti kvar. Däremot tycker jag att det är bra att du vågar dig på att försöka laga luren själv. Alltför få orkar med/vågar sådant.
     
    Kristy och elliotozolins gillar detta.
  3. elliotozolins

    elliotozolins Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    3SE: Hallon
    Telefon:
    Lenovo Moto G5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3SE: Hallon
    Telefon:
    Lenovo Moto G5
    Info:
    Primär telefon trasig.
    Telefon 2:
    Apple iPhone 6
    Tack för insläpp!

    Jag använde den skadade sladden under några dagar bör när jag inte var hemma. Det var först när jag av misstag stack mig på (fick en stöt av?) en av de oskyddade metalltrådarna som spretade ut från sladden nära den delen som ansluter till telefonen, som jag upptäckte att den var skadad. Jag tänkte dock inte särskilt mycket på det, och fortsatte att använda sladden ett tag till. Till slut kom jag dock fram till att det kanske inte var en så bra idé att använda en skadad laddarsladd. Därför bytte jag till en annan som jag hade med mig, samt en annan som redan fanns där.
    Men det verkade vara för sent, då laddningen började att glappa, och den glappade bara mer och mer tills dess att den la av helt.
    Reservdelen fixade problemet i två dagar, men sedan så återkom problemet, och den har varit död sedan dess.
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Förstod jag dig rätt att du hade använt den skadade sladden efter att du bytt kontakten?