[Telenor] Tråden om Telenor

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 12 jun 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ser man ur en affärsmässig synvinkel så är 3G dyrare att driva än 4G, framförallt när man inte byggt ut det på en låg frekvens. 3G använder inte heller frekvensutrymmet lika effektivt som 4G.

    2G används mycket för M2M idag och ger bra fördelar för samtal. 4G används också mer och mer för M2M och inom några år borde i princip alla nya telefoner ha stöd för VoLTE.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Problemet med VoLTE är ju att operatörerna går efter en godkänd lista, vilket göra att telefoner som inte säljs mycket av i Sverige, inte kommer få det :/

    Intressant dock att i flera länder har man avvecklat 2G. De kör ju dock på 900 mhz/eller liknande 3G. Kanske något sånt Tele2 och Telenor borde göra
     
    inact_0049 gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som det är i dagsläget, ja. Troligtvis kommer det bli enklare med VoLTE framöver.

    I Norge har ju Telenor redan stängt stora delar av 3G-nätet. Så det händer ju mycket nu och det verkar ju ha gått bra :)
     
  4. trokadero

    trokadero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Fråga om deras kundtjänst.

    Är helt ny hos Telenor. Beställde ADSL den 28e juni. Allt skulle vara installerat och klart inom tio dagar, d v s senast 8e juli. Den 15e kommer routern. Samma dag ringer teleteknikföretaget (Eltelnetwork) och säger att de kan komma för installation den 19e (kanske 18e). De fick arbetsordern från Telenor den 10e!

    Ringer till Telenors kundtjänst och får stå ca 30 min i kö. Presenterar mitt problem och får en lam och slentrianmässig "ursäkta dröjsmålet". Därefter följer en uppvisning i urskuldande, halvlögner och slingrande. Kundtjänstkillen skyller på andra företag, försöker få det till att "detta är normalt" och tycker det är synd om jag blivit lovat något annat. Han försöker också dra till med teknisk jargong (för då tystnar många klagande kunder). Ingen form av kompensation erbjuds. Han säger dock att jag slipper betala för tiden som jag inte var inkopplad - wow "tack såååå mycket". Hade tidigare funderingar på att gå över till Telenor för familjens mobiler men blir nu mycket tveksam.

    Är detta vad man kan förvänta sig av Telenor när det gäller leverans och kundtjänst??
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Enligt min erfarenhet, ja. Speciellt på sidan för fasta tjänster. Mobila tjänster hanteras dock inte mycket bättre. Bäst på kundtjänst är enligt mig Telia och Tre. Men det är även de två som har kundtjänsten in house. :)
     
  6. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Någon som vet om kontaktkort stödjer VoLTE?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej det gör det inte. "Jag har ett kontantkort, fungerar VoLTE för mig? I dagsläget fungerar det inte att ringa över 4G (VoLTE) med kontantkort. VoLTE fungerar med alla våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) och för abonnemangen Telenor Frihet, så länge du har en mobil som stödjer tjänsten." Källa: VoLTE – mobilsamtal med 4G | Telenor
     
    swejuggalo gillar detta.
  8. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Jag hittar följande information på telenors företagssidor:

    Varför varierar täckningen på mobilen? | Telenor Företag
    Någon som har mer info än det lilla Telenor bidrar med? Det är väl verkligen på tiden att de gör något åt sitt nät, det räcker ju och titta på alla hastighetstester här på forumet som visar att de har problem.
     
    DiXie17, Moby och inact_0049 gillar detta.
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Man börjar stänga ner sitt egna 3G-nät med start i höst. 2022 ska det vara klart. Frekvenserna lär användas för 4G istället. Telenor har eget 3G-nät i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Det är framförallt på dessa platser skillnad då bör kunna märkas.

    För 3G-nätet i övriga Sverige som man har tillsammans med 3 via 3GIS (3G på 2100MHz) finns inget beslutat när det ska vara nedstänkt, mer än att det senast blir 2025.
     
    DiXie17 och inact_0049 gillar detta.
  10. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Dom kommer alltså att bygga 4G utanför N4M-samarbetet alltså? För annars ser jag inte att det skulle hjälpa något?

    Net4Mobility har
    2*40 MHz på 2600-bandet (B7) idag (Telia har 2*20) samt
    2*30 MHz på 1800-bandet (B3) idag (Telia har 2*35)

    På de lägre frekvenserna har man samma mängd utrymme som Telia förutom 900-bandet

    2*10 MHz på 700-bandet
    2*10 MHz på 800-bandet
    2*20 MHz på 900-bandet (Telia har 2*10 MHz)

    Detta bör räcka till att bygga ett bra nät om viljan finns från bägge parter, någon frekvensbrist torde inte föreligga.

    Tillståndstiden på 2100-frekvenserna går ut 2025, sedan måste det bli en ny auktion, så det verkar väl tveksamt att dom skulle användas till 4G i någon större skala i nuläget.
     
    DiXie17 gillar detta.
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Antagligen inte, frekvenserna kan ju användas inom N4M-samarbetet också. När den nya aktionen sker lär de ju köpa frekvenser igen, så det är ju bara att ställa om siterna så är det problemet nog löst.

    Fler frekvenser kan hjälpa till att nå ett bra nät - carrier aggregation på 1800, 2100 och 2600 skulle jag nog generellt sett säga blir bättre än att ha med en låg frekvens - i områden där bättre kapacitet behövs.

    Går säkert att använda till 5G också.
     
  12. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Vad jag menade var bara att N4M inte har direkt brist på frekvensutrymme, och skulle gott och väl med befintligt spektrum kunna ha ett betydligt bättre nät om man bara ville. Sett mot det skulle 2100-frekvenserna varken göra av eller till om nu inte Telenor bygger eget likt Telia med U900. Men det kanske händer något hos Net4Mobility i höst vad gäller nätet?
     
    6150 gillar detta.
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är ju i storstäderna mer frekvensutrymme behövs. Att kombinera olika frekvensband kan ge fördelar gentemot att sätta upp fler siter med samma frekvens bredvid varandra. På vissa ställen används även stora delar av tillgängligt utrymme redan.

    Men absolut, N4M skulle kunna ha ett riktigt bra nät och precis som du säger så kommer nog inte tillgången av 2100-frekvenserna göra någon egentlig skillnad. Har svårt att se att Telenor skulle bygga eget 4G, sett till att de nu ska stänga ner sitt egna nät och endast ha delade verkar det inte vara av deras intresse att bygga eget.
     
  14. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Vad menar du nu? Det lättaste att sätta upp är ju ett intra-band contigous CA, exempelvis om dom skulle sätta upp två component carriers (en 20 MHz och en 10 MHz) på band 3 där dom ju har 2*30 MHz sammanhängande. Sedan har dom möjlighet att sätta upp intra-band non-contigous på band 7 där dom har sammanlagt 2*40 MHz men i skilda block om 2*20 MHz. Bägge dessa är att föredra framför ett inter-band CA p.g.a. olika räckvidd och path-loss.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det är det enklaste, varför gör man inte det redan idag? Måste ju finnas någon anledning till det.

    Den enda rimliga förklaringen till att man redan nu vill avveckla 3G är för att få tillgång till frekvenserna för 4G, liksom de håller på med i Norge.
     
  16. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Ja, vad vet jag hur dom tänker där. Telia kör i varje fall två carriers på band 3 i möjligaste mån med interband både till band 20 och band 7. Nu ser vi även band 28 mer och mer även om den utbyggnaden är blygsam i jämförelse. N4M är det enda nät som redan idag har nog spektrum och skulle kunna köra CA med tre 20 MHz breda component carriers samt två 10 MHz (3+3+7+7+20).
     
    DiXie17 och 6150 gillar detta.
  17. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Sade upp Telenor idag, den 7:e september görs mitt abonnemang om till kontantkort så jag kan behålla mitt nummer.

    Ca 860 kr betalar jag idag för Telenor obegränsad + 4 st sim-kort för surf & en Huawei B525.

    Killen i kundservice kunde gå ned till 666 kr / mån ink 4 st extra sim-kort, men jag valde att genomföra uppsägningen ändå, Telia behåller jag ju i vilket fall då Telenor bara har fungerat som mobilt bredband, har alltid ringt med Telia.

    Det erbjudande som jag fick tycker jag var lite väl klent, ingen större skillnad i pris jämfört med idag.

    Störst anledning till uppsägningen är kapacitetsbristen i mobilnätet samt att det faktiskt inte behövs nu när Telia har obegränsad surf.
     
  18. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Var det några problem att få numret till ett kontantkort?
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Nejdå, det skulle ske automatiskt.
     
    kirkx10 gillar detta.
  20. P1337

    P1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    2G har väl bättre räckvidd och ger därför större yttäckning. Däremot inget surfvänligt nät, men fungerar bra som "fall back nät" när 3G och 4G inte når fram.
    På alla siter där det sitter 2G utrustning, sitter det också 4G. 4G kan ju som alla känner till transportera mycket data, men ju högre upp i 4G frekvenserna vi kommer för att kunna flytta större mängder data, ju sämre penetration och räckvidd. Medan 2G har mycket bättre penetration och räckvidd . Ingen nätexpert på något sätt, bara lite jag snappat upp längs med vägen :)