Xperia 1 - användares åsikter

Diskussion i 'Xperia 1' startad av Jack H, 8 jun 2019.

Taggar:
  1. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Det kom i Nougat, 2016 :)
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 289
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Som jag tidigare nämnt i ett svar använde jag denna och tyckte att den fungerade klockrent. En liten finess är ju att alla SMS dyker upp i gmail. Sen kan man fundera på ifall man verkligen vill det.
    I alla fall, efter ett tag upptäckte jag att den inte tar med sig bilderna i MMS, och då blir det ju lite tråkigt.
    Jag installerade därför först gratisversionen och sen proversionen av denna: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestorePro
    Den får även med bilderna. En liten detalj bara är att den inte förstår att det är samma meddelanden den gör restore på som redan blivit återställda av den andra appen, så det blev många dubletter. Pro-versionen har dock en knapp för att radera alla sms och mms, vilket jag gjorde, och lade sen på backupen igen. Den kan också schemalägga backuptagningar, men man kan inte se dem i google. Backupen lagras dock som en fil på google drive. Lite tetigt bara att det kom en himla många notifikationer om nya SMS...
     
    JohanPM gillar detta.
  3. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Xperia 1 på ren impuls här på forumet, var sugen på att testa formatet...

    Efter mindre än ett dygn var jag nära på att sälja den igen men köparen ångrade sig. Nu är jag inne på 3;e dygnet med telefonen och måste säga att den har vuxit på mig enormt, så pass att jag bestämt mig för att behålla den.

    Jag hade till en början lite bekymmer med storleken då den kändes rätt hög men den känslan försvann rätt snabbt då jag insåg hur lätt telefonen är att hantera med en hand. Den är väldigt välbyggd, väldigt premium och känns lite som en Samsung S9+ i handen - samma glasbits-känsla. För er som inte känt på den så kan jag säga att den är ungefär 2mm bredare än en snusdosa.

    Batteriet på 3330mah visste jag skulle hålla bra eftersom jag kommer från en Oneplus 6 med samma storlek. Bägge telefonerna kör i princip stock Android och är väldigt väl kalibrerade.
    Jag kör i tjänsten och lyssnar väldigt mycket på Podcasts via BT-lurar (ca 5-6h om dagen), Spotify och ett par timmars Youtube-tittande bland alla samtal, sms och allmänt surfande. Hittills har jag inte behövt stödladda från ca kl.05 på morgonen till ca kl.22 har jag åtminstone 20% kvar med ungefär 4h skärmtid. Om jag kollar Netflix eller Youtube i 4K och hög ljusstyrka så drar den strax under 10% i timmen på batteri. Jag gillar dessutom att man kan knappa in en särskild tid för när batteriet ska vara full-laddat så att telefonen anpassar laddningen efter behov och på så vis sparar på batteriets kapacitet. Tidigare har jag haft 2 olika laddare för att inte slita på batteri, nu kan jag ha en och samma. Förstår inte riktigt varför detta inte finns som standard för alla Android-lurar.

    Jag körde ett snabbhets-test mellan denna och min OP6 och blev imponerad över att den är något snabbare på att öppna appar än OP'n, som i sin tur är underbart snabb. Musik och podcast låter bättre med BT än min OP6, högre bas och direkt märkbart för en audiofil som mig. Ljudet från högtalarna tycker jag är svinbra (men jag kommer från en serie av telefoner med monohögtalare).. Trots det bättre ljudet drar den mindre batteri än vad min Oneplus gör när jag har igång podcasts så länge om dagarna.

    Jag är ingen vidare kamera-person, tar något foto då och då när katten goes bananas eller när jag ser något roligt utmed vägarna. Jag har märkt att det går att ta riktigt bra fotografier och att de känns mycket naturligare än vad jag är van vid men saknar ändå alla autolägen som exempelvis gCam erbjuder. Däremot känner jag mig mer sugen på att lära mig använda kameran som sig bör och när jag är inne i kamera-appen så känns det som att jag lär mig mer och mer för var gång. Ska till Amsterdam om några veckor och planerar vara mästerfotograf till dess.

    Skärmen...
    Herregud vilken pärla! Har kollat på nästan hela säsong 3 av Stranger Things på telefonen och den slår fan alla andra lurar på fingrarna när det kommer till både film- och serietittande. Nuff said!
    Jag har även testat den i direkt solljus och kan läsa på skärmen utan större bekymmer. Sony hävdar att ljusstyrkan är lägre för att bespara skärmen från inbränningar (ungefär lika ljusstark som min Oneplus 6) men jag hade inte haft något emot 50-100 nits ljusare i de värsta förhållandena.

    Det enda jag haft bekymmer med...
    Fingerläsaren - den avfärdar mitt finger rätt ofta. Jag ringde Xperia-supporten i sverige som visste precis vad problemet var, kunde beskriva det för mig och lugnade mig med att detta skulle åtgärdas med kommande update. Efter samtalet gick jag in på Swedroid och såg artikeln om att Sony precis börjat rulla ut en uppdatering (perfekt timing). Jag är väldigt imponerad över hur snabbt jag kom fram till Xperia-supporten och hur vänligt och proffsigt jag blev bemött.

    Jag föreställde mig telefonen i ett porr-lila dbrand-skin men modellen finns inte med ibland deras utbud. Jag kontaktade dbrand som svarade med att de i nuläget inte planerar erbjuda skins till Xperia 1 då de inte haft hög förfrågan på den - men att det kan komma att ändras.

    Det är mina tankar efter 3 dygns användande.

    EDIT: Kan även nämna att samtalsegenskaperna, högtalare och mic är toppklass. Jag hör motparten väldigt väl utan att ljud sipprar ut och hörs för andra i min närhet. Jag har även fått höra från folk jag pratat med att jag hörs väldigt bra utan att ens ha nämnt för dem att jag har en ny telefon.
     
    Last edited: 15 aug 2019
    Stefan707, JohanPM, mdmar och 1 annan gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har haft den nog länge så nu kan jag dra vissa slutsatser. I stort sett nöjd. Men den tappar Wi-Fi nätverket allt för ofta. Går jag på en promenad och kommer hem igen står det ingen anslutning.
    Eller om jag slår av mobilen under natten och slår på den under morgonen samma sak.
    Ändå är alla inställningarna på så den ska hitta det förvalda nätverket.

    Så många gånger surfar man på Telias telefonät i onödan innan man upptäcker att wifi uppkopplingen är borta.

    På min Nokia 9 Pureview hade jag inte detta fel.o_O
    paint.png 1.png
     
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Vilka åtgärder tar du till för att aktivera det igen?
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Bara trycka på Wi-fi där det står ingen anslutning (vid den röda pilen) så den kopplar upp igen. Går visserligen snabbt, men det borde inte uppstå. Händer inte alltid att Wi-fi blir inaktivt men kanske 4 gånger av 10 på ett ungefär.

    Testbild 2.png
     
    Last edited: 26 aug 2019
  7. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Har din tidigare Sony-modell också buggat på det sättet?
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Min senaste Sony innan denna var Xperia XZ2 och jag har inget minne att det var några wifi problem med den. Nu har dock min Xperia 1 funkat normalt en dag. Så man får se om det fortsätter eller om det har stabiliserat sig.

    Fått svar från Sony support om ett knep man kan använda också.
    Skärmklipp.PNG
     
    Last edited: 26 aug 2019
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Liten uppdatering om läget. Sonys tips hjälpte inte. Så jag for på Elgiganten där den var inköpt.

    På deras Wifi nät gick felet inte att återskapa under den tid jag var där. Utan det funkade normalt.
    Så det verkar som att det är routern som inte fullt ut är kompatibel med Xperia 1 på något sätt:
    https://www.kjell.com/se/produkter/...ink-exo-dir-2660-tradlos-router-ac2600-p62104

    Dock uppstod inte felet på min Nokia 9 Pureview eller på min sekundära mobil iPhone SE med samma router.
    Får nog leva med att det är så här och att en ev, framtida uppdatering fixar saken. Skickar man in mobilen som ett garantiärende och de inte hittar något fel får man tydligen stå för kostnaden som går på runt 600 kr..:neutral:

    Kan nämna att D-link appen för att styra routern funkar inte heller sen den uppdaterades den 10 augusti:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dlink.dlinkwifi

    Däremot fungerar appen perfekt på iOS/IPhone.
     
    Last edited: 28 aug 2019
  10. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Driver lite OT från tråden nu, men har du provat uppdatera firmware i routern? Ser ut som det kom en ny version bara ett par veckor sedan.
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja den ska vara uppdaterad till senaste versionen. Kom en uppdatering till själva D-Link appen också den 10 augusti. Men då försvann alla inställningar som var där av nån anledning. Provade göra om det igen, då kommer jag bara till ett ställe i D-link appen säger att jag måste vara uppkopplad mot wifi när jag gör grundinställningarna. Men jag är ju redan uppkopplad mot wifi nätverket så det blir ett moment 22.
    Men det kanske man inte kan klandra Sony för utan snarare D-Link som inte har testat appen nog på android.

    Styr nu routern via min iPhone SE istället. Där funkar appen bra.

    Lutar nog att det är en bugg i Sonys mjukvara trots allt. Slår jag igång mobilen och väntar Ca.15 till 20 sekunder innan jag slår pinkoden så verkar den koppla upp mot wifi normalt. Har jag däremot bråttom och slår in pin/skärmkod direkt efter starten blir det såna problem som jag har beskrivit längre upp.

    Men nu låter jag det vara. Får leva med det och inte ha så bråttom med att slå in pinkoden efter start.

    Edit: Har skrivit till D-Link och klagat på att deras app inte funkar på Xperia 1 (och möjligen på andra android enheter) efter den 10 augusti sen den uppdaterades:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dlink.dlinkwifi

    Om de gör nåt åt det återstår att se. Tyvärr verkar det fortfarande så att kvalitén på appar är bättre på iOS i många avseenden.
    Screenshot_20190830-145735.png.jpg
     
    Last edited: 30 aug 2019
  12. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Har ni också märkt att Sonys liggande respektive stående perspektiv buggar när det är på automatiskt? Kollade in ett utställningsexemplar som buggade precis som min. Jag har min på bestämt stående eller liggande just på grund av detta.

    Kasst!
     
  13. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Hur menar du att det buggar? Jag upplever emellanåt att den inte vill byta läge när jag vrider på den men det är mågot som jag upplevt med mina senaste 4-5 telefoner.

    Min OP6 var värst tills Oneplus uppdaterade mjukvaran för gyron.
     
  14. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Detta.. Och det kan helt låsa sig när det väl är framme! Sanslöst.
     
  15. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Har personligen inte råkat ut för låsningar med den, bara allmänt småbugg som är rätt vanligt för de flesta telefoner. Förhoppningsvis kanske en uppdatering åtgärdar ditt bekymmer i framtiden, ett fel som jag misstänker ligger i mjukvaran mer än hårdvara.
     
  16. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Hårdvaran är det givetvis inte men jag prövade ju ett testexemplar av en senare Sony-modell som upvisade samma problem.
     
  17. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Köpte min för ungefär en månad sedan. Jag är betydligt mer förtjust i min Xperia 1 än min XZ eller X Performance, men det finns givetvis en del att klaga över:

    1) Designen. Xperia 1 är mer åt OmniBalance hållet än den katastrofalt fula tvåldesignen vi fick se i XZ2 och XZ3, men lite av tvåldesignen finns dessvärre fortfarande kvar här, vilket är tråkigt. Det är fortfarande lite för mycket rundade kanter osv, alltså en mjuk och feminin design som Sony och många andra OEMs har tagit efter från Apple (och Sony började med det här tvåltramset först i och med XZ2:an, men förfulningen av flaggskepp-Xperior började med Z3:an). Sony's absolut snyggaste Androidenheter är Xperia S, Z, Z1 och framförallt Z2 (som är den absoluta höjdpunkten bland Androidenheter rent designmässigt, och hade även kraftig hårdvara på sin tid); dessa enheter var maskulint designade och ser riktigt futuristiska ut, som något direkt taget ur Back to the Future 2 eller Voltron. Nedgraderingarna i designen (och rent allmänt) började med Z3 och Z5, och det blev ännu fulare design i X serien (alltså X Performance och XZ osv). Inte bara gjorde Sony Mobile sig av med de snygga och stilrena Z-Z2 färgerna vit, svart och lila, utan vi fick tråkiga generiska färger som silver, beige osv. Hur som helst, Xperia 1 representerar något av en comeback eller return to form, för den tidiga Xperia Z-seriens stilrena, manliga och futuristiska design (vilket Sony bland annat signalerade med att Xperia 1 är bara tillgänglig i de klassiska Xperia Z färgerna vit, svart och lila), men det är inte riktigt en home run så att säga. Något som t.ex. var riktigt sexigt med Z2:an är att istället för en liten cirkel LED-lampa nära högtalaren som lyser rött, orange och grönt beroende på batteristyrkan, så var det ett avlångt streck som lyste upp, vilket påminner lite om KITT bilen från Knight Rider. Som sagt, Z2:an är Sony Mobile's absolut snyggast designade Androidenhet någonsin, och ingen annan Android OEM kommer i närheten av den. Verkligen unik design, istället för generisk iPhone wannabe med mjukt rundade kanter osv som alla andra Android OEMs kör med; alla Androidenheter nuförtiden ser likadana ut, och många av dem går nästan inte att skilja åt från årets iPhone. Här har Sony stuckit ut med deras Xperia-enheter. Z2:an har borstad aluminium frames också, vilket ser riktigt bra ut och stilrent, till skillnad från Xperia 1:ans lackerade aluminium frames. En annan grej med den tidiga Z-serien som saknas i Xperia 1 är den bland smartphones unikt designade och runda powerknappen, som var dels mycket skönare att trycka på, och dels såg bättre ut också. I Xperia 1 får vi nöja oss med en liten tablettformad powerknapp som ser ganska generisk ut.

    Men det är förstås trevligt med glas igen på baksidan, vilket Xperia Z-serien hade, och detta är snyggt, och kompatibelt med NFC-chippet, som i Xperia X Performance och XZ fick sitta på framsidan, vilket sabbade monteringen av skärmskyddet (X-serien envisades med borstad aluminium på baksidan, vilket absolut inte är lika snyggt). Tvåldesignen har som sagt tonats ner rejält på Xperia 1, och den börjar likna den klassiska Xperia Z-serien igen. Men nära skjuter ingen hare ;)

    Det sagt, så har Xperia 1 en jävligt stryktålig design! Första gången detta händer, men jag brukar droppa hantlarna på golvet innan jag ska köra lite hantelpress eller axelpress, och för första gången någonsin råkade hantlarna studsa så att ena landade rakt på mobilen (aldrig hänt tidigare när jag haft min XZ på golvet), jag fick panik, typ shit, har bara haft min Xperia 1 i en vecka, och nu är den paj och jag saknar försäkring osv! Så jag lyfter upp den och noterar att den inte fick en enda liten repa! Och då var det ändå en 25 kg hantel också. Imponerande minst sagt.

    2) Hårdvaran. Generellt sett okej hårdvara. Snapdragon 855 octacore och 6 GB RAM är helt klart fina grejer, men för priset som Xperia 1 går på (nästan 10 lax vid release), så borde vi fått åtminstone 8 GB eller gärna 12 GB RAM (vilket hade kunnat öka försäljningen av enheterna, vilket Sony Mobile behöver i dagsläget). Så jag förstår inte varför Sony kompromissar på RAM-fronten. Jag hade också gärna sett 256 GB utrymme, men 128 GB duger, och det finns fortfarande plats för microSD, vilket är principiellt viktigt, och något som en del Android OEMs har börjat ta bort på senare år (ytterligare iPhonisering).

    3) Batteriet. Som många andra hade jag gärna sett minst 4,000 mAh, särskilt med tanke på hur avlång 1:an är, så tycker man att den borde borde ha utrymme för lite mer batteri. Och jag stör mig på att vi inte kan byta ut batteriet, detta är något av det absolut sämsta med iPhoniseringsprocessen, att Apple startade trenden med fasta batterier, en trend som Apple verkar ha övergett nu när de tappar marknadsandelar, medan Android OEMs har tagit efter det här taktiskt fula kapitalistknepet (vad det handlar om är inte vattentäthet som försvårar batteribytet, utan helt enkelt att batteriet ska slitas ut fortare och du ska uppgradera till en ny smartphone, helst från samma OEM). Hur som helst så är Sony's battery care en bra mjukvarufunktion för att förlänga batteriets livslängd, men frågan är om det är någon idé att köra den i autoläge, eftersom den inte memorerar vissa dagar i veckan. Sony's Battery Care hade kunnat fungera bättre i autoläge.

    4) Kameran. Bilderna duger i autoläge, och blir riktigt skarpa och snygga i manual mode med rätt inställningar (här måste man dock veta lite vad man gör, typ rätt ISO-läge och korrekt White Balance osv), men det är fortfarande inte lika snygg bildkvalitet och färgåtergivning som Sony Ericsson C905 kunde fota, tack vare dess cybershot och xenonblixt egenskaper. Jag tycker att det är bra att Androidenheter är utrustade med LED-blixt, vilket vid behov kan fungera som en ficklampa (detta går inte med xenonblixt), men en flaggskepp Xperia med xenonblixt (och LED-blixt) hade varit något. En annan bra grej med trippelkameran är att övriga kameror också är 12 megapixel, istället för som på många andra enheter där mainkameran är låt oss säga 20 mp medan de andra ligger på 8, 12 osv. Det hade förstås varit bättre om alla tre kameror vore 23 megapixel, men det är bra att de är av samma upplösning i alla fall. Det sagt så tycker jag att det räcker med en kamera (kvalitet före kvantitet), och hade hellre sett en riktig high-end kamera på 48 megapixlar och två xenonblixtar, men den här multipla kameror trenden som vi har fått se på senare år, Sony gjorde rätt här och valde samma upplösning på de tre kamerorna.

    4) Displayen. Personligen gillar jag 16:9 som aspect ratio på smartphones, men om man nu måste ha mer avlång display, ja då är det 21:9 som gäller. Jag var lite skeptisk till en början i och med att skärmen blir mer avlång med 21:9 och att det kanske blir svårare att skriva på en så avlång skärm, men det fungerar förvånansvärt bra faktiskt, och jag har blivit rätt förtjust i 21:9 (det är en acquired taste). Skärmen är ju precis lika bred som Z2:an, fast mer avlång på höjden helt enkelt, och detta fungerar mycket bra på forum, appar osv. Mitt motto är you either go all the way, or don't walk at all, och Sony gjorde verkligen det med 21:9 istället för att tramsa runt med 18:9 osv som många andra OEMs gör. Däremot ogillar jag de rundade kanterna på skärmen, ser ut som en gammal tjock-tv från 50-talet. Men ett stort plus för att Sony inte hakade på dålig smak trenden, och vi slipper den där fula notchen som har blivit ett måste på senare år pga bezelautismen som är obligatorisk bland Apple och Sapple användare. OLED har förstås sina styrkor och svagheter, och det ser riktigt bra ut med perfekt svärta, och det är ju coolt att få extra lång batteritid när man kör med helt svart bakgrund och läser eböcker i helt svart bakgrund osv (AMOLED mode har börjat bli en grej i många appar på senare år), men problemet med OLED tekniken som sådan, är att den har kort livslängd; det organiska materialet tar stryk snabbt och degraderas pga dess känslighet för syre osv. Det går att delvis komma runt detta genom att verkligen lufttäta displayen, och det är oklart om Sony har gjort detta, men en LCD-baserad LED (CLED?) hade varit den bästa lösningen, eftersom man då får det bästa från båda världarna så att säga. Min 6+ år gamla Xperia Z har fortfarande perfekt fungerade display, men färgerna på min Xperia 1 kommer inte se lika bra ut när den blir så gammal, vilket är tråkigt. En LCD-baserad LED-skärm hade kunnat återge lika bra svärta som OLED gör, fast utan att färgerna degraderar med tiden.

    5) Xperia Transfer Mobile. Sony Mobile's utmärkta backupprodukt. Tyvärr verkar den inte fungera på Xperia 1, oklart varför, men jag ringde Sonysupporten och frågade, och det verkar ha något att göra med Android 9. Detta är mycket tråkigt, eftersom Google nyligen stängde ner SMS Backup+ och fulade sig mot Titanium Backup osv. Visserligen fungerar Xperia Transfer Mobile inte med Xperiaenheter som kör custom-ROMs (bara föra över från dem, inte föra över till dem), men så länge man kör en orootad stock-ROM Xperia, så är Xperia Transfer Mobile den bästa backup appen, och ja, helt enkelt ett måste. Det vore bra om Sony Mobile kunde fixa Xperia Transfer Mobile till Xperia 1 och 10.

    6) Open Source. Efter mindre lyckad start med Xperia X10i (som faktiskt var rätt snyggt designad den också), etablerade Sony Ericsson sig ganska tidigt som en Android OEM som tog öppen källkod på allvar, och detta är rent principiellt viktigt, och just därför har jag varit en trogen Xperia kund under hela 2010-talet, bortsett från en kortare period då jag köpte Galaxy S II. Sedan också lite av patriotiska skäl, eftersom Sony Ericsson delvis var svenskt, och även idag under Sony Mobile, finns den svenska divisionen kvar. Men Sony's Open Devices program har varit en av de absolut bästa aspekterna med Xperia, och att Sony har erbjudit oss möjligheten att låsa upp bootloader, roota och till och med släppt AOSP-binaries för att underlätta för XDA-utvecklare att släppa LineageOS osv till våra Xperior, detta har varit ett mycket prisvärt initiativ av Sony, till skillnad från Apple, Errorsung och andra OEMs som har ett fanatiskt kontrollbehov över hårdvaran och mjukvaran. Samsuck släppte ju Knox, vilket är ett fängelse för Galaxyenheter. Jag är av filosofin att vi måste få installera vilket operativsystem vi vill på hårdvaran vi köper, och Android har fortfarande en lång väg att gå här, det är ju inte som på x86-datorer, som tack vare deras UEFI-baserade moderkort och annan standardisering (standarder är alltid bra), så är det bara att dra ner en generisk ISO-fil som innehåller Windows, Ubuntu, FreeBSD osv, och installera. Men tack vare Project Treble och GSI (Generic System Image) så börjar det röra sig åt rätt håll även på Android.

    Det sagt, Sony har fortfarande inte listat Xperia 1 på Open Devices, vilket är lite oroande minst sagt, men Xperia 10 finns med, och den släpptes ju några månader före Xperia 1. Jag hoppas att Xperia 1 dyker upp på Open Devices, annars så är det bara att tacka för mig och lämna Sony, och köpa en Androidenhet som har utmärkt stöd för AOSP-baserade custom-ROMs, förmodligen någon Android One enhet eller liknande lösningar.

    Det många Androidanvändare inte förstår är att Sony är ett world class brand, och Sony kan verkligen släppa riktigt snygga enheter med absolut fetast hårdvara osv, och Sony gjorde just detta med Xperia Z, Z1 och Z2, och försäljningssiffrorna talade sitt tydliga språk: Sony Mobile sålde som bäst mellan 2013-2014, alltså just den perioden som Sony Mobile lanserade Z, Z1 och Z2, vilket vi kan se här:

    [​IMG]

    Precis när det började gå riktigt bra och åt rätt håll, ja då beslutade sig någon pompös chef på Sony Mobile att det är dags för nedgraderingar, och vi fick då missfostret Z3, och det började gå downhill därefter. Till exempel släppte Sony under perioden 2014-2015, SmartBand och SmartBand 2, olika smartklockor osv. Men detta lade Sony Mobile ner och även surfplattorna, osv. Jag har själv SmartBand 2, och den var vad jag vet, den första pulsmätaren som mäter HRV (Heart Rate Variability). HRV har kommit på senare år till en del andra armband, men Sony gjorde faktiskt ett utmärkt jobb i deras implementering av HRV som jag inte sett någon annan göra lika bra. Eftersom Sony Mobile verkar ha lagt ner deras utmärkta SmartBand serie (SmartBand 2 släpptes 2015, och vi har tyvärr inte fått någon SmartBand 3), så beställde jag nyligen en billig WearFit pulsmätare, som kan mäta blodsyre, blodtryck och lite andra coola funktioner; funktionalitet som Sony SmartBand 3 borde ha fått...

    Missförstå mig inte, det finns fortfarande mycket kvalitet i Sony Mobile's Androidenheter och deras tillbehör, och trots den fula tvåldesignen som Sony började med i XZ2 osv, så ser typ alla Xperior (även de fulaste Xperiorna) bättre ut än typ allt Errorsung, Huawei osv släpper, men jag är av åsikten att if it ain't broke, don't fix it. Det var verkligen inte mycket som var fel på Z2:an. Hade mycket hellre köpt en Z2-designad Xperia med 2019 års hårdvara och 16:9 skärm, än allt annat som finns på marknaden, inklusive Xperia 1.

    Här är mina tips och råd till Sony Mobile's svenska division i Lund, vidarebefodra gärna detta till Japan om ni läser den här tråden:

    1) Fixa tillbaka Xperia Z2 designen i nästa Xperia (Xperia 2 är ju på gång och den kommer av de läckta bilderna att döma, typ se nästan identisk ut med 1:an); det hade varit trevligt att få se en Xperia 3 som ser mer eller mindre exakt ut som Z2:an, fast med 21:9 aspect ratio. Inga notches och överdriv inte med bezelautismen; Xperia 1 var rätt bra utförd på den punkten, men som sagt, gärna mer Z2-design. Z2:ans fullträff design hade ni kunnat släppa i alla era flaggskepp-Xperior med minimal variation. Det var verkligen inte mycket som behövde ändras med Z2:ans design. Xperia Z hade också riktigt snygg design. Xperia S var också riktigt snygg och cool (gillar att det lyste där nere). Och ja, hellre LCD än OLED. Slitaget på pixlarna i OLED är ett seriöst problem. OLED har sina fördelar och styrkor, men så länge livslängden på OLED-skärmar är så begränsad som den är, så bör ni köra med LCD.

    2) 4,000+ mAh batteri och gärna utbytbart, tack. Särskilt om ni nu ska ha så avlånga smartphones. Kompromissa inte på vattentätheten för utbytbart batteri, men utbytbart batteri är viktigt!

    3) Fixa Xperia Transfer Mobile till era Android 9+ enheter. Och XTM måste fungera med rootade Xperior som har LineageOS osv installerat. Jag vill liksom kunna föra över min appdata och SMS-historik osv till mina rootade enheter också.

    4) Det här tramset med DRM-kameranycklar och liknande kundfientlig skit måste ni lägga ner också. Xperia Z hade inte inte detta problem, och DRM-kameranycklar började ni introducera i Z1 eller Z2. AOSP-baserade custom-ROMs till Xperia Z är i full utveckling än idag, och LineageOS 16 har portats till Z:an, medan ingen open source utvecklare på XDA bryr sig om att satsa på nyare Xperior, undra varför? Varför släppa custom-ROMs till enheter där kameran inte fungerar som den ska när man installerar custom-ROMs? Poängen är att vi vill kunna roota och flasha våra Xperior med LineageOS osv, och ha full funktionalitet. Detta gäller även microSD: ingen 32 GB begränsning när man kör custom-ROMs! Köper jag en ny laptop vill jag liksom kunna formatera hela hårddisken med en ren, obloatad OEM-fri version av Windows 10 och även Ubuntu för den delen. Samma princip måste gälla på våra smartphones. Det här kontrollbehovet som de flesta smartphone OEMs har, är mycket kundfientligt. Sony har historiskt varit betydligt bättre än Samsuck osv, men det finns fortfarande lite krångel här, som DRM-kameranycklar och begränsning av microSD.

    5) Nu när Project Treble är obligatoriskt, så vore det bra om alla era Xperior får Androiduppdateringar i flera år. Den här 2 års begränsningen är kundfientlig. Slutar ni uppdatera firmware på era PlayStation-enheter efter 2 år? Varför bara 2 års uppdateringar på Xperia?

    6) Fortsätt med Open Devices, och förbättra Open Devices där den har brister (alltså, inga jävla DRM-kameranycklar och liknande begränsningar; jag kan inte stressa det här tillräckligt mycket, det är ett problem).

    7) Släpp en ny Xperia en gång om året, eller med 18 månaders mellanrum som Apple gör. Det behövs inte 140 olika Xperia-modeller om året liksom. Skit i low-end/budgetenheterna. Säga vad man vill om Apple, men just detta har de faktiskt gjort bra, att de inte släpper ett nytt flaggskepp två gånger om året. Man vill liksom hinna använda ens nya Xperia innan en ny kommer några månader därefter. Och satsa på fetast hårdvara som möjligt; inga kompromisser på specsen (alltså 12 GB RAM istället för 6 GB osv). När Sony släpper Xperia Z, Xperia Z1 och Xperia Z2 inom ett års mellanrum, ja då blir ju inte enheterna lika minnesvärda, vilket är trist eftersom just dessa enheter var Sony Mobile när de var som bäst.

    Aja, det var mina två ören. Hoppas jag inte talar till döva öron...
     
    Last edited: 2 sept 2019
    flipp, ratscore och Sunbringer gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Mina problem med Wifi ser ut att ha löst sig. Vad än orsaken var har det inte upprepats.
     
    ratscore gillar detta.
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har nu lämnat Sony stallet.
    Men mina slutomdömen om Xperia 1 är följande.

    1: Är tveksam till det avlånga formatet. Funkar bra när man är hemma i lägenheten. Men så fort man ska iväg så känns telefonen för stor helt enkelt. Inte alla jackor har så djupa fickor.
    Så hade Xperia 5 funnits vid tidpunkten när Xperia 1 kom hade det blivit den istället.

    2: Trådlös laddning är väl ingen deal breaker som sådant. Men ändå bekvämt när man vill toppa upp laddningen ett tag. Så där gjorde Sony en stor miss som tog bort funktionen.

    3: Är positivt inställd till Sonys gränssnitt jämfört med Samsungs. En del bloat men inte så mycket.

    4: Uppdateringsmässigt känns det som Sony har börjat halka efter. De brukade förut vara snabba med en ny Android version. Men med alla nedskärningar så har de väl inte resurser längre.

    5: Kamerorna. Ok men inget som sticker ut vs andra märken direkt. Dock mycket inställningsmöjligheter om man vill grotta ner sig i det.
     
  20. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 289
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Vet inte om jag håller med helt
    Jovisst är den lite stor, men jag har inga större problem med att få ned den i fickan. Jag hade tidigare en XZ Premium som trots ett mindre diagonalmått och lägre höjd upplevdes som väldigt mycket större, eftersom den var mycket bredare.
    Jag saknar det inte. Har man en användningsprofil som gör att batteriet lätt skulle räcka 2 dygn så är det inte så angeläget att ladda. Däremot saknar jag den laddkontakt på sidan av telefonen som Z1 hade, där man bara lade telefonen i ett laddställ och det var en magnet som höll fast laddkabeln på rätt ställe. Det var mycket smidigare än at tförsöka pilla in USBC-kontakten på rätt ställe. Det rekommenderade telefonstället är ett skämt också, eftersom det inte finns någon anpassningsskena som är lagom bred för att det lätt ska gå att ställa telefonen i laddstället.
    Håller med där. Många tillverkare tycker jag gör alldeles för många modifieringar av standardutförandet och lägger till många egna saker man inte vill ha. Samsung hör till de värsta.
    Det kommer väl hyfsat snabbt ändå, det brukar typiskt komma en uppdatering i månaden, om än med lite eftersläp. Man undrar ju lite ifall Android 10 kommer.
    Sony gör ju väldigt fina systemkameror och kompaktkameror, så förutsättningarna borde ju finnas där. Nu har jag inte fotat så värst mycket med min telefon, men jag tycker att kameran är rätt så långsam att starta. Sen tycker jag att det är lite onödigt med tre kameror.