Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den ser mycket fin ut i förhållande till priset, speciellt med 500Wh. Hyggligt låg vikt med, 21,9 kg.

    Dubbla 180 mm skivbromsar var väldigt fint också, det kommer väl till pass på elcyklarna som vägar mer. I regel lastar man också elcyklarna mer, så jag tycker 160 mm inte alltid räcker till. Det beror i och för sig lite på vad det är för skivbromsar och vad de har för bromsbelägg. Är det lite bättre skivor som klarar bromsbelägg av metall är stoppkraften godkänd, men 160 mm skivor med organiska bromsbelägg är inte tillräckligt effektiva enligt min erfarenhet.
     
  2. quackpack

    quackpack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Kändes lite så ja! ska åka ut till XXL imorgon och se om de har den så man kan testa / se den i butik men kändes spontant som bra deal.. Såg tidigare pris var 24.999:- sen har väl ifs alltid XXL rea men sett till motor och batteri och övriga delar så verkar det ju som den kan hålla ett tag för mig!
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den kommer säkerligen hålla många år. Efter tre år eller däromkring kan det möjligen vara aktuellt att serva motorn/kolla så hjullager osv är ok (fast det märker man oftast själv genom oljud, eller att motståndet ökar).

    Batteriet håller längst om du inte laddar fullt varje gång, utan håller dig kring 80% och sedan försöker undvika att gå så mycket lägre än 20%. Många små laddningar är inget problem alls.

    Om du tvättar cykeln är det förresten viktigt att du inte använder högtryck, för då kan vattnet ta sig igenom packningarna och tränga in i motorhuset eller andra delar där elektronik finns. Hink med vatten och svamp är bäst :)
     
  4. quackpack

    quackpack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för tipset! Jag brukar undvika högtrycket på allt där elektronik finns i närheten :)
    Beställde nu, känns bra efter läst på lite på div sidor.
    Men först måste alla snabbkopplingar bort, efter att ha fått däck och sadlar stulna mitt i centrum så är det prio 1 att hitta saker att göra det jobbigare för tjuven..
     
    bernard gillar detta.
  5. Sa3m

    Sa3m Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vilken underbar tråd!! Läst massor nu. Var först sugen på cykel från Jula men efter alla tipps här har jag kollat vidare. Kommer främst ha den till och från jobbet. Uppförsbacke hela vägen hem och har tröttnat på det.

    Vad tros om
    Energy Boost 19 EU, elcykel unisex - Vit - Elcykel | XXL

    Har även tittat på Ghost från XXL men denna är slut i lager på mitt XXL så kan ej testa. Eventuellt Scott E SUB Cross Park eRide 19, elcykel herr - Grå - Elcykel | XXL men då drar priset iväg...

    Edit-
    Kan nämnas att jag ligger på 184cm och 110kg
     
    Last edited: 25 aug 2019
  6. quackpack

    quackpack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Riktigt bra tråd ja!
    Cykeln du kollar på ha jag känt lite på hos XXL, den är rätt tung (27kg) och sen är
    det ju Bafang motor och de är ju lite billigare motorer kanske inte nödvändigtvis sämre än andra motorer det får någon annan svara på, men just denna verkade ju rätt stark med 80nm.

    Annars har du ju samma pris för den Ghost jag köpte igår med Bosch motor och nästan 6kg lättare: Ghost Hyb Square Cross B2.9 U, elcykel unisex - Elcykel | XXL

    Sista dagen på deras veckokampanj så passa på :)
     
  7. Sa3m

    Sa3m Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar! Den verkar däremot inte finnas i butiken här hos mig. Men får åka ut i eftermiddag enda och se om de har ett demo man får prova. Är du nöjd med den? Går batterier att låsa fast samt använda i minusgrader?
     
    bernard gillar detta.
  8. Sa3m

    Sa3m Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  9. quackpack

    quackpack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Beställde igår så jag vet inte mycket ännu
    Snyggt! :)
     
    bernard gillar detta.
  10. Theez

    Theez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Shimano Deore och 10 växlar är ett lite bättre system, men för det priset borde batteriet ha en kapacitet på minst 500Wh, medan den cykeln endast har 400Wh.

    Har aldrig testat deras Egoing-system. Cycleurope som äger Crescent och Monark har ett amarbeta med motortillverkaren Bafang vad det verkar, så jag gissar att det är ett Bafangsysytem i grund och botten. Mittmotorn har i alla fall ett rejält vridmoment på 80 nm, men man kan inte bara gå på det. Skulle jämfört den mot Bosch Active om du har möjlighet att provtrampa.
     
    Last edited: 26 aug 2019
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Inget förslag på cykel?
     
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Ursäkta min okunskap,vad blir skillnaden på 400 /500wh i i praktiken?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Räckvidden. Du kommer 1/4 längre om du har 100Wh mer till ditt förfogande. Kommer du 4 mil med 400Wh når du 5 mil med 500Wh.

    Även om man inte har full nytta av den utökade räckvidden, så kommer ett batteri med större kapacitet också hålla längre. Dels för att det förmodligen inte kommer bottna/laddas ur helt lika ofta, och dels för att det har en högre kapacitet till att börja med, så förlusten som äger rum över tid blir inte lika kännbar.

    Men hur långt man i regel cyklar spelar förstås in. Cyklar man bara 1-2 mil som längst har 400Wh vs 500Wh mindre betydelse. Då går det förmodligen bra att även gå ned till 250-300Wh och i stället köpa en betydligt lättare cykel beroende på ändamålet. Tex Orbea Gain F40: ORBEA Gain F40 red/black - till fenomenalt pris på Bikester
     
    Last edited: 26 aug 2019
    milky81 och polar590 gillar detta.
  16. mgunnars

    mgunnars Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jätteintressant läsning här! Bernard har verkligen intressanta inlägg! Har du (Bernard) möjlighet att komma med en utvärdering av din Cannondale Quick Neo EQ? Jag har själv skaffat en Cannondale Quick Neo: Denna: Köp Cannondale Quick NEO, 2019 - Biketown

    Jättenöjd själv! Men jag funderar på samma som du skriver (problemet med nästa alla elcyklar) att dreva upp till 44t eller däromkring. Då man annars måste trampa som en galning!
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul med fler som har en Neo :) Tycker verkligen att den lever upp till de högt ställda förväntningarna. Är speciellt glad i KIOX-displayen (har du förresten sett att du kan uppdatera firmware på den/ansluta till telefonen med Bosch-appen och synka dina turer?).

    Finns mycket lite att anmärka på så här långt egentligen. Cykeln känns väldigt trevlig att cykla på och räckvidden är oerhört bra. I eco-läget kommer jag längre än vad jag har tålamod att trampa (10 mil+). Bosch Active-line-motorn är ju optimerad för räckvidd, och det märks också. Allt inom en radie på 2-3 mil tar jag cykeln till utan att blinka.

    Bytte till 46T framdrev + 46T kedjeskydd, vilket gjorde det ordentligt mycket bättre, men jag skulle nog egentligen vilja ha 50T. Frågan är bara om det går att hitta någonstans. Är rätt säker på att det får plats i alla fall.

    Jag bytte även kassett från 11-44T till 11-32T. Är oerhört sällan man använder de lägre växlarna ändå, skulle rentav kunna köra 11-28T om jag hade hittat en Deore-kassett som passade, eller 11-26T (men så bor jag i platta Skåne också).

    Om du tycker att åkturen är lite skakig och inte vill lägga på så mycket mer vikt kan du överväga en Kinekt seatpost (tyvärr hittar jag de inte inom EU, så det blir en dyr affär, men de kanske dykt upp på senare tid): Kinekt 2.1 Aluminum Isolation Seatpost – BikeShore. Gör mycket stor skillnad för komforten. Finns å andra sidan andra märken med liknande lösningar, Suntour bla. Sparar definitivt på ryggen.

    Kan förresten rekommendera Quadlock om du vill ha ett snabbfäste, sitter i princip som om det vore skräddarsytt: Smartphone Mounting For An Active Lifestyle™.


    Edit: Glömde nämna att jag bytte ut skivbromsarna med. Gick inte upp i storlek, men jag bytte till Shimano RT56 istället. Dessa hanterar bromsbelägg av metall, vilket ger mycket bättre bromsverkan. Blev stor skillnad till det bättre. Om man vill sätta 180 mm fram krävs en adapter och jag har ännu inte luskat ut vilken typ av adapter det är.
     
    Last edited: 26 aug 2019
  18. mgunnars

    mgunnars Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Japp! Är väldigt nöjd då den är så lätt och lättcyklad över 25 km/h. Ja, 46T ska jag kika på. Men bytte du kassett för att slippa byta kedja också eller hur fungerar det (är inte så insatt)? Vad gör sen bytet av kassetten för nytta?

    Jag har bara Bosch Purion display så den fungerar nog inte med appen, tyvärr...
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du har 11-34T, så det finns nog ingen anledning att byta kassetten för din del.

    Gear ratio Shimano HG500 10 speed :
    11-25T: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
    11-28T: 12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
    11-34T: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34
    11-42T: 11-13-15-18-21-24-28-32-37-42

    Som du ser ovan kan man bättre finjustera på de yttersta kuggarna/har fler alternativ, vilket gör det lite lättare att hitta motstånd/kadens man är bekväm med på en elcykel.

    På elcyklar blir det överdrivet med exempelvis 11-42T då motståndet i uppförsbackar i princip inte är ett problem längre, ens i eco-läget, speciellt när framdrevet ser ut som det gör på tex. Bosch Active där 36T-38T är standard. Egentligen borde åtminstone 44T vara standard på Active Line-cyklarna med lite fler växlar.

    Antar att du själv i regel ligger på de två eller tre yttersta kuggarna så gott som 100% av tiden?

    Kan tillägga att Bosch Active-motorn är som allra mest effektiv vid en kadens på 80 RPM (mailade och frågade). Det är runt där man ska ligga om man vill maximera räckvidden.
     
    Last edited: 26 aug 2019
  20. mgunnars

    mgunnars Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Okej, Jag förstår! Skillnaden mellan de låga växlarna blir lägre (mer finjustering) med 11-42T än med 11-34T.

    Jo, jag ligger på växel 7-9 (oftast 8-9). Sjuan har jag i då jag drar dottern i cykelvagnen. Men jag ska väl få ett bredare spann om jag drevar upp antar jag? Kunna utnyttja flera växlar och få en lägre kadens på växel 7-9 exempelvis?

    Tack för informationen! :)