Ny dator

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av donuts, 19 aug 2019.

  1. Ado

    Ado Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Ok, tack för heads up. Något märke du kan rekommendera?

    Vill som sagt få en så bra/kraftfull laptop för de pengarna då jag tänker mig ha den ett bra tag framöver. Kommer inte spela på den men vill att den skall vara blixtsnabb i vad jag än gör i några år framöver. Kommer som sagt inte köra något tungt på den.
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har en billig Acer som jag är nöjd med, demoex för 4500:- (ord. 5.600:-). Jag har ingen större koll på hur bra de är i högre prisklasser, men de bör ju bara vara bättre.
     
  3. Ado

    Ado Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Ok, tack för svar.
     
    Ara gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det här är egentligen inte viktigt, men rätt ska vara rätt. Jag betalade 5600:- för demoexemplaret och ordinarie pris var 6500:-. Det är de korrekta siffrorna.
     
    Ado gillar detta.
  5. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Kör du på stationärt och bygger själv får du ju bra mycket mer kraft än om du kör bärbart.
    Är du beredd att handla från Tyskland via Amazon eller Mindfactory kan du få det ännu billigare, eller bättre för samma pris.
     
    Psicosis och bernard gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jo, men hur blir det då med skärm? Har man en redan som man är nöjd med så är stationär vägen att gå. Har man ingen skärm så är bärbart troligen minst lika prisvärt.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    HP är ökända så köp hellre en Acer, mycket bättre kvalitet eller köp en Dell på deras webbsida så kan du välja komponenter (de har några specialerbjudanden just nu).

    Nästan alla bärbara går att koppla till stationär skärm och med externt tangentbord och mus får man det bästa av båda världarna och dessutom möjlighet att använda två skärmar samtidigt.

    Kolla bara innan köp av bärbar att skärmen går att ansluta, eventuellt med en adapter (handla i så fall adaptern på nätet, elgiganten och mediamarkt är dyra på tillbehör).
     
    Ara och Ado gillar detta.
  8. Ado

    Ado Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svar! Jag har faktiskt haft Dell, även om det va många år sen. Haft både stationär och bärbar från de som jag var mkt nöjd med.

    Får kolla på deras utbud.
     
  9. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ehmm.
    Nej. Är svaret på den.
    Att hitta en bärbar med samma prestanda som en stationär, även med skärm för 8000 ser jag som ytterst tveksamt. Sedan beror det ju på vad man anser vara prisvärt.
    För 7000:- får man rätt bra med prestanda idag.

    Fördelen med stationärt är att du kan anpassa dig efter behov när det gäller skärm, både storlek och funktion.
    För någon vecka sedan sålde Lenovo 22" ,1ms, 144hz skärm för 1016:- med frakt.



    Däremot så kan man ju alltid köpa en skärm och koppla in sin bärbara på, men då får man ju också tänka på att högre upplösning och snabbare Hz gör att prestanda kan sjunka avsevärt.

    Så för
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    När jag köpte min Acer för 5600:- så gick det inte att få samma prestanda med stationär och skärm.

    Jodå, jag känner väl till fördelarna med stationär dator, jag har en sån också.
     
    Last edited: 28 aug 2019
  11. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Den här diskussionen hör ju egentligen inte hemma här. Jag är dock skeptisk till att det inte skulle gått att bygga en dator för 5600 även med skärm som inte var bättre än din bärbara. Tänk på att det oftast är slöare minnen och begränsade processorer i bärbara. Man kan alltså inte bara jämföra i5 mot en i5 eller 8gb RAM mot 8Gb RAM.
    Men jag kan ju ha fel.
    Det händer ibland.
    Rent generellt, om man vill kunna göra något annat än det mest basala så är det klart mer prisvärt att köpa stationärt, om man bara ser till prestanda.
    En annan fördel med stationärt är ju att det går att uppgradera. Med en bärbar kan man på sin höjd öka mängden RAM och byta HDD.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns givetvis fördelar och nackdelar med båda. Det jag ville ha var en snabb och tyst dator med SSD, HDMI, blåtand och separat grafikkort till lågt pris Acern var den som gav mig detta.
     
  13. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag tycker absolut du ska välja en stationär då du får en betydligt bättre dator för samma peng.

    Om du ändå väljer bärbar rekommenderar jag Asus.

    Om du väljer en stationär rekommenderar jag från Komplett där du får 3 års garanti och väljer ett färdigt paket (som de bygger åt dig) där man vet att delarna fungerar bra tillsammans och samtidigt har möjlighet att välja/konfigurera delar om man önskar.
     
  14. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    På vilket sätt har den lagt av?
    Jag har haft eget tidigare men har numera som hobby att laga datorer, du anar inte hur många gånger jag fått höra någon som sagt att datorn lagt av helt men har ändå gått att laga.
     
    Heleg gillar detta.