Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Är det någon som besiktigat en elspark ännu eller är det fortfarande svårt, läste tidigare i tråden att det kunde vara knepigt.

    Jag sparar ca 30min enkel resa med att åka med denna till pendeln än att ta en buss till pendeln så det är som gudsskänkt. Men vill ju köra lagligt med den också. :) Skaffade precis en Xiaomi 365 Pro som är helt fantastisk!
     
    Last edited: 30 aug 2019
  2. Jakob22

    Jakob22 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2

    Pratade precis med Webbhallen. De sade först att de hade en begränsning på g men fick under samtalet info om att denna lösning inte längre var aktuell. Återlämnar min på måndag.
     
    bernard gillar detta.
  3. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Den begränsningen skulle ändå inte hjälpa regelverket eftersom motorn är 300w på både
    Mi365 och Segway es2 och gissar att det är vad den är specad till vad som gäller även om den stryps med mjukvara.

    Man blir lite ledsen över att reglerna är som de är, så extremt praktiskt fordon.
     
    Bugatti och Jakob22 gillar detta.
  4. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Vad säger att du bara kan lämna tillbaka den?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det går i princip inte att få den typgodkänd på egen hand på något praktiskt vis. Det är egentligen tillverkarens uppgift, och då det är rätt dyrt väljer ju många tillverkare att skippa den processen.

    Du kan läsa mer här: Typgodkännanden - Transportstyrelsen - är inget man löser som privatperson.
     
  6. Jakob22

    Jakob22 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Webbhallen säger att jag bara kan lämna tillbaks den. Agerar som ett bra företag ska göra. Hade någon sagt något annat hade jag gått till konsumentombudsmannen och pressen. Min kära scooter är bara 2 veckor gammal.
     
    bernard gillar detta.
  7. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Komplett är en norsk koncern. Så det är rimligen utlöst utav uppmärksamheten kring olagligheten där.

    Det skulle nog vara svårt med trovärdigheten om dom hävdade att det var ett misstag på den norska marknaden men inte misstag på den svenska marknaden.
     
    bernard gillar detta.
  8. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nej, M365 är 250W, M365 Pro är 300W. Enda problemet med M365 är alltså hastigheten.
     
    Boboulus och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är lite förvånad över att ÅF bara inte bad Xiaomi skicka dem en batch gimpade till 20 km/h till att börja med, så hade det ju varit ett icke-problem. Ingen kanske beställde tillräckligt stora kvantiteter å andra sidan, dvs för att det inte skulle dra upp priset.

    De som sedan vill göra annat kan ju relativt enkelt göra något åt den saken, och så hade de som önskar köra enligt konstens alla regler haft ett finfint alternativ.
     
  10. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Verkligen, troligtvis hade ingen ÅF någon som helst koll här då det i vissa fall var ÅF som normalt inte säljer fordon som sålde dessa.

    Funderar seriöst på att skicka tillbaka min... så trist när man verkligen vill och kör så lagligt det bara går. IF försäkrade den gladeligen och enligt dem räckte det med kvitto om olyckan skulle vara framme men verkar ju inte stämma heller. Har dock det på print men lär ju inte räcka ändå.

    Hur får man igenom en ändring i lagen tro? Haha
     
  11. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Jaha det hade jag missat. Tänkte nog mest på att ES2 också är 300w som webhallen också hade mailat ut om.

    Hoppas Inet också tar tillbaka... har använt min i 3 dagar men inte så sugen längre.
     
    bernard gillar detta.
  12. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Btw någon som har koll på vad ev. böter skulle bli om man blir stannad och konsekvenser om man blir stannad två ggr?

    Sannolikheten att det skulle hända känns minimal så överväger ändå på att behålla min 365 Pro men om böter är skyhög eller om körkort kan ryka är det inte så mycket man vill riska.
     
  13. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Sannolikt så tycker polisen att det du kört på något som motsvarar en moped och du får böta upp till cirka 1.200:- för att du framfört ett oregistrerat fordon.
    Vad blir strafföljden av att köra en trimmad veteranmoped med ett MC kort? - Trafikbrott - Lawline

    Med tanke på maxhastighet och motorstyrka så borde en m365 (inklusive pro) motsvara en moped klass II och inte medföra ytterligare problem om man kört på cykelbana.

    Däremot kan du få betala extra (totalt max 10.000:-) om du bröt mot andra lagar, som t ex att du saknade godkänd hjälm, körde utan ljus, skjutsade någon, körde på trottoaren, körde på fel sida vägen, svängde utan att hålla ut armen, inte lämnade företräde vid övergångsställe, ignorerade stoppskylt, etc.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man kan väl utöver det åka på olovlig körning också antar jag, och då får man lägga på ytterligare 1500 kr: Förarbevis moped klass 2

    Nu är det ju inte aktuellt då du har ett körkort @Boboulus@Boboulus, men det kan ju vara bra att känna till att även klass 2 kräver förarbevis sedan 2009. Tror bara det handlar om en teori, så det är säkert snabbt ordnat.

    Låter man sina barn köra trots att de inte har åldern inne eller saknar förarbevis och ännu inte fyllt 18 kan man dömas för tillåtande av olovlig körning, vilket kan leda till indraget körkort: Vilket straff får man för att köra en moped klass II om man är under 18? - Trafikbrott - Lawline
     
    Last edited: 31 aug 2019
  15. Remuz

    Remuz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    58
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 12”
    1500kr vore ju ok. 30 dagsböter är rejält mycket pengar om man har en hyfsad inkomst.
     
  16. Benteboy

    Benteboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Helt ärligt, sluta nojja er över att den går lite fortare än 20km/h, tror inte polisen Springer efter dig å tar dig. Njut av era fordon.
     
  17. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    du får gärna skriva i tråden om du får lämna tillbaka den
     
  18. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Haha det är jag som använder den och läst på vad som gäller men trodde att det skulle gå att få den besiktigad om man blev stannad, men det verkar ju uteslutet. @bernard@bernard btw mitt namn är Bernhard :)

    Ang att sluta oroa sig så iof så tror jag att jag är rätt safe, kör 2,5km till stuvsta pendeln sen 1,5km i kista sen hem så sannolikheten att bli stoppad på de sträckorna är nog rätt små. Men det känns som att en typgodkänd elskoter inte är allt för långt bort så kanske värt att vänta.
    Mailade med Eltra som ang om deras var typgodkända och om inte när de kunde bli och fick svaret

    ”Okej, det låter som en bra plan! Håll utkik på sidan. Jag tror personligen att det kan dröja till vårsäsongen. Men sker det nu snabbare så kan det trilla in till hösten.”

    Så det finns ju hopp om att köra lagligt men inte med Xiaomi inom rimlig tid känns det som.
     
    bernard gillar detta.
  19. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Det borde inte vara låta konstigheter, fick den i tisdags så det är inom ångerrätten. Använt den men får räknas som att den är testad. Men jag hänvisar till att information saknades vid köpestillfället om att denna inte är laglig saknades och lades till på deras sida efter jag köpt den. Jag säger till hur det gick sen.... men ärligt talat vill en del av mig behålla den och ta risken... sparar ca 1h restid om dagen och slipper stressa till bussar på morgonen. :)
     
  20. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Om du absolut vill minimera risken att bli bötfälld så kan du nedgradera till en vanlig m365 och själv strypa maxhastigheten på den till max 20 km/h. Eller köpa en ES2L på elgiganten (och eftermontera en ringklocka).

    Även om alla inte är överens om att räcker att programmera om maxhastigheten till 20 km/h så kan jag aldrig i mitt liv föreställa mig att någon med sådan sparkcykel råkar ut för en kombination utav polis, åklagare och domstol som leder till ett straff.

    Polis:
    Vuxen man påträffades då han framförde ett suspekt fordon som uppgavs vara en cykel. Efter provkörning konstaterades motoreffekt och maxhastighet vara inom tillåtna värden för uppgiven fordonstyp (cykel). Efter att ha rådfrågat civil expertis (Åkes brorson) så kan eventuellt ryska hackerprogram användas för att programmera om fordonet. Misstänkt nekar till brott. Fordon beslagtaget. Inget övrigt att rapportera.

    Åklagare:
    Det här är ett spännande pilotfall som jag tänker driva vidare!

    Tingsrätt:
    Du har framfört ett cykel-liknande fordon, som med speciella verktyg kan förändras, så att det går otillåtet fort, även om du aktivt valt att göra raka motsatsen. 1.200 kr borde lära dig en läxa!
     
    jkej och firetech gillar detta.