Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 389
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Visst, det finns säkert en stor krets nöjda Vimla-kunder där ute, men klagomålen jag läst mot Vimla den senaste tiden måste sakna motstycke i svensk mobilhistoria. Det är så mycket som Vimla gör fel och undermåligt eller inte alls eller alldeles för långsamt, och så många kunder som är missnöjda. När såg vi senast en liknande folkstorm mot en teleoperatör? När Telia började stänga ner kopparnätet?

    Att anställa lite fler folk i supporten så att man får en acceptabel bemanning kan knappast vara en avgörande kostnad för en mobiloperatör, där de stora utgifterna antagligen är tekniska utgifter, för drift av nät osv. (I detta fall pengar som går rakt in i Telenor genom intern redovisning av något slag, antar jag). Så varför låta sitt varumärke besudlas på detta sätt? Jag har sett några försök till förklaringar ovan, men anser ändå att det är väldigt märkligt. Istället liknar det mest Google approach när de slutar underhålla en tjänst och låter den förfalla med ofixade buggar under många månader, vilket är ett tecken på att vårstädningen kan närma sig för tjänsten..

    Vad är det plattformen är tänkt att göra? Förändra mobilnätverken i grunden på något sätt?
    Jag har bara sett som exempel att Vimla erbjöd en app som kunde blockera nummer på nätverksnivå. Vilket verkar helt poänglöst, då jag inte kan se någon nackdel med att blockera nummer lokalt i telefonen.

    Dessutom anser jag att en mobiloperatör ska fokusera på att tillhandahålla dataöverföringen och göra så lite annat som möjligt. Att Vimla ska lägga resurser på mjukvaruutveckling och baka in massa flashiga funktioner i en app känns som ett steg bakåt faktiskt.

    Vad hoppas man kunna göra med plattformen på sikt? Jag hade väl gissat att Telenor i en sådan plattform ville få in moderna lösningar som Wifi-samtal, Voice Over LTE, HD-samtal, e-simkort, RCS och mer av liknande karaktär. Men där ligger ju Vimla rejält efter, varför plattformen inte tycks kunna utföra någonting av betydelse ännu.
    Jag hade också tänkt att en modern plattform borde erbjuda bättre säkerhet och starkare kryptering än vad som finns i dagens standarder. Krypteringen i 3G, men framförallt i GSM, är väl bristfällig och bevisligen knäckt. 4G erbjuder säkert bra kryptering, men såvitt jag förstår består krypteringen bara i den luftburna överföringen, varför det är upp till varje operatör att ordna vettig kryptering för överföring från basstation och i fiberkabel. Det kan säkert vara en attackvektor. Premiumkunder skulle kanske vilja få en tjänst som innebär end-to-end-kryptering av telefonsamtal och sms, det hade legat i tiden. Men kanske ett för stort projekt för en enskild operatör.
    En modern plattform kunde också haft inspelning av telefonsamtal på nätverksnivå för kunder som efterfrågar det, möjlighet att ringa från sitt eget telefonnummer och ta emot samtal genom en webbtjänst, samt en webbportal för sms så att kunder kan nå sms även om de inte har tillgång till sin telefon - allt detta i syfte att göra kunden "plattformsoberoende". Inget jag efterfrågar, jag vill inte ge mobiloperatören mer data att behandla om mig, men det kunde vara moderna saker som en operatör drömde om tänker jag.

    Det här med att transkribera röstmeddelanden är ju något som Vimla erbjuder, men det känns tveksamt att det har någonting med den nya plattformen att göra. Liknande tjänster har ju funnits i USA länge, Google Voice och flera operatörer erbjuder det. Den mer smidiga grejen i mitt tycke, att röstmeddelanden går att hitta i Telefon-appen med en knapptryckning utan behov av att ringa ett samtal, det tycks Vimla inte ha hoppat på. Tror någon operatör i Sverige erbjuder det, men bara för Iphone. I USA erbjuder flera operatörer det. För övrigt tycker jag att röstsamtal är gammalmodigt och onödigt, jag har aldrig haft funktionen aktiverad ens, varför det egentligen var onödigt av mig att skriva detta.

    Så: vad kan plattformen göra idag, och vad är ambitionerna på sikt? Har svårt att se hur detta kan vara en kassako för Telenor, men kanske på lång sikt. Men deras strypta resurser till Vimla hämmar ju just utvecklingen av de tjänster som kan tänkas ingå i plattformen.
     
    Moby gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telenors nya plattform som utvecklas i dotterbolaget WG2 är en mjukvarulösning som ersätter traditionella telenoder. Mjukvaran körs "i molnet" och emulerar alla de funktioner som de finns i ett telenät.

    Traditionellt så realiserar man ett telenät genom att köpa hårdvara, ett antal noder med olika funktioner från en leverantör som Ericsson eller Huawei. Det går naturligtvis också att leasa utrustningen om man skulle vilja det. Men i båda fallen innebär det en rejäl kostnad för operatören.

    Telenors nya plattform är istället mjukvarubaserad. Man emulerar ett telenät med alla dess funktioner i mjukvara. Mjukvaran exekveras sedan på serverutrymme som man hyr från Amazon web services. Det är samma koncept som alla stora internet-tjänster som t.ex. Facebook använder för att realisera sina tjänster.

    Man kan säga att man moderniserar telenät från att vara en sluten proprietär hårdvarubaserad produkt med rötterna i 1990-talet till en mer modern internetbaserad skalbar mjuvarulösning som erbjuder stora möjligheter till utveckling och integration med andra tjänster.
    Kolla på Our product - Working Group Two (Working group 2) för mer info.

    Konceptet med den nya plattformen är naturligtvis framtiden. Alla operatörer kommer troligen att gå över till liknande teknik. Den nya plattformen innebär mycket kortare utvecklingstid för nya tjänster och operatören kan själv utveckla delar av olika tjänster via ett antal API:er. I det traditionella nätet måste alla tjänster utvecklas av leverantören och operatören får ofta vänta på att leverantören ska ta fram olika lösningar.

    Så tanken och idén bakom den nya plattformen är smart och detta kommer troligen att bli standard framöver. Problemet är bara sättet som Telenor via Vimla genomför detta på gentemot kunderna.

    Man informerar inte om att det är ett beta-test, ett stort experiment man utsätter kunderna för. Man informerar inte om allvarliga brister i funktionen på den nya plattformen. Man informerar inte om att man i den nya plattformen medvetet valt att utelämna viss traditionell funktionalitet som finns hos alla andra operatörer. Istället framhävs den nya plattformen bara som något mycket bättre som ska ge fantastiska möjligheter till nya tjänster.

    Sanningen är att den nya plattformen kommer att ge rika möjligheter till utveckling av allehanda nya tjänster på ett enklare och snabbare sätt än med traditionella telenät. MEN, det finns ett stort men, i dagsläget håller den nya plattformen inte en godtagbar standard för basfunktionalitet. D.v.s grundfunktionerna att ringa, skicka meddelanden och använda traditionella tjänster som vidarekoppling fungerar än så länge sämre i den nya plattformen än i de traditionella näten.

    Misstaget som Vimla/Telenor gör är att prata vitt och brett om alla framtida möjligheter innan de fixat en acceptabel grundfunktionalitet! Finesser är något man utvecklar ovanpå en bra fungerande grund. Det är meningslöst att göra som Vimla/Telenor gör att börja utveckla div. fantasifulla extratjänster innan grunden är klar och stabil. Krutet borde läggas på att få grundfunktionerna fullt fungerande och stabila innan man släpper in kunder och börjar prata om att utveckla nya tjänster.

    Kassakon för Telenor ligger i att man kommer att äga rättigheterna till mjukvaran i den nya plattformen vilket innebär vinster på två fronter. Dels slipper man köpa en hel del dyr hårdvara från Ericsson m.fl. leverantörer. Dels kan man hyra ut sitt nya nätkoncept till andra operatörer. Man siktar väl framförallt på små nya operatörer som inte redan har byggt fast sig i ett traditionellt telenät.
     
    Last edited: 1 sept 2019
    iterva, bernard, N6290 och 2 andra gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla har nu p.g.a. "ett tekniskt svårlöst problem" börjat skapa en del nya abonnemang som Vimla 2.0 direkt. Tidigare har alla nya Vimla abonnemang skapats som Vimla 1.0 men nu kan man alltså inte längre vara säker på att få ett Vimla 1.0 abonnemang när man tecknar ett nytt abonnemang hos Vimla.

    Problem

    Om detta blir ett standardförfarande eller bara är en tillfällig workaround p.g.a. tekniska problem återstår att se. Jag har hela tiden tyckt att Vimla skaffar sig själva onödigt merarbete genom att skapa nya abonnemang som Vimla 1.0 när de ändå är i fasen att migrera alla kunder till Vimla 2.0. Kanske de inser det nu. Nu verkar det i alla fall finnas en procedur för att skapa nya abonnemang som Vimla 2.0.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det verkar alltså vara för de som flyttar sitt nummer från ett Telenor-abonnemang till ett Vimla-abonnemang? Sen kanske det absolut sker för andra också, men kanske främst då om man flyttar sitt nummer?

    Oavsett så är det ju precis som du säger, lite udda att de inte bara kör Vimla 2.0 direkt..
     
    bernard gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den 9/9 2019 beslöt Vimla utan förvarning att stänga chatten resten av september månad. Kunderna lämnas nästan helt utan möjlighet att få kontakt med Vimla support. Enda sättet att ev. nå Vimla vid problem är via Facebook eller via Vimlas forum.
     
    bernard gillar detta.
  6. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    454
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad air 4th Gen
    Känns som dom bara är några steg från att slå igen butiken. Så dåligt som dom skött allt senaste tiden är helt otroligt,
    Är så glad att jag har bytt till Halebop.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  7. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    I sin vana trogen väljer Sven ensidigt vad han redovisar. Den som vill kan läsa på vimlas forum att i samband med detta ökar de närvaron på sina sociala medier och forumet samt håller extra bevakning på akuta ärenden.

    Vimla har under gårdagen och hittills idag haft hög närvaro på forumet.

    Chatten stängd resten av september
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du hade läst mitt inlägg hade du sett följande mening:
    Din kritik saknar alltså grund.

    Möjligheten att nå Vimla via Facebook eller Vimlas eget forum är dessutom inget som Vimla annonserar med på hemsidan. Det har bara nämnts i Vimlas eget forum. De kunder (flertalet) som inte är aktiva i Vimlas forum har inte fått någon information om detta.

    Och det är inget som hindrar dig @emerge@emerge att starta en egen info-tråd om Vimla ifall du inte gillar vad jag skriver i min tråd.
     
    induktion, Ilter och niclasc gillar detta.
  9. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag fick sms nyligen om att gå över till Vimla 2.0. Jaja, det var väl oundvikligt. Men en av de kända buggarna man nämner är att betal-sms ibland inte kan läsas av motparten. VA?! Hur f*n kan man låta en sådan bugg finnas kvar i systemet? Detta är ju vansinne. Jag kan alltså få straffavgift eller böter för att Vimla inte kan lösa detta? Jag har valt att få 2.0 "Så sent som möjligt" och kommer inte att byta till det nya sim-kortet förrän det gamla slutar fungera. Förhoppningsvis har man då löst dessa buggar.

    Om det inte blir bättring på det så byter jag ifrån Vimla, och då lär andra jag har rekryterat följa med i ökande takt, eftersom desto fler som lämnar, desto mer betalar vi allihop.. "Moroten" kan alltså bli en knölpåk också för Vimla.
     
    svenix gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I Vimlas forum beskriver en kund idag hur han chattat med Vimlas support i fredags 6/9 och blivit ombedd att återkomma till chatten på måndag 9/9.
    Dags för konsumentombudsmannen?

    Av detta förstår vi att stängningen av chatten var något som beslutades väldigt hastigt. Inte ens Vimlas egen personal visste på fredagen att chatten skulle vara stängd på måndagen!

    Det hela tyder på att stängningen av chatten är någon form av panikåtgärd. Om det bara handlade om att avverka backloggen i form av obesvarade mail borde det hela kunnat planeras med lite bättre framförhållning.
     
    induktion och night77 gillar detta.
  11. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Eller så visste medarbetaren mycket väl att chatten skulle vara stängd...
     
    induktion, night77 och svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimlas chatt har öppnat igen.
    Man måste dock vara inloggad på Mitt Vimla för att komma åt chatten. Då kommer det upp en grön chatt-bubbla nere i högra hörnet.

    upload_2019-10-1_10-41-48.png

    Absolut noll information har gått ut till kunderna om denna förändring. Uppenbart strävar Vimla efter att det ska vara så svårt som möjligt för kunderna att hitta fram till chatten... :ehm:
     
    induktion, bernard, akka och 1 annan gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 301
    Mottagna gillanden:
    8 153
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är ändå positivt ju att chatten har öppet nu även om du måste vara inloggad, kanske för att supporta framför allt de som är abonnenter vilket jag tycker är logiskt.
     
    induktion och bernard gillar detta.
  14. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    Det går att komma åt chatten även fast man inte är inloggad?

    Mitt Vimla Nere till höger.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, visst är det positivt att chatten har öppnat igen. Det som brister är informationen.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, provade aldrig den varianten. Men då vet vi det! :)
     
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 301
    Mottagna gillanden:
    8 153
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag håller med om info, det är inte så svårt att de skriver något på deras hemsida, Twitter eller Facebook om status på vad som pågår. Hoppas att de nu har kommit ikapp kundens ärenden.
     
  18. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    Väntat i över tre veckor på svar på mitt senaste mail.
     
    akka gillar detta.
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 301
    Mottagna gillanden:
    8 153
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Pffft .. too long time!! Vi håller tummarna, annars kan du kontakta de nu via chatten o kanske lösa det på en gång?
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är många som rapporterat om liknande väntetider på svar i Vimlas forum. Det som är störande är att Vimla inte jobbar systematiskt och betar av ärendena i turordning.
    Vissa som postar i forumet kan få svar på två timmar från Vimla, medan andra glöms bort helt eller får vänta många veckor.

    Det verkar som att Vimla när de går in i forumet bara skummar av några av de senaste frågorna och inte gör någon djupare kontroll ifall där ligger frågor som väntat flera dagar på att få svar.