Fråga: P30 Pro är INTE vattentät

Diskussion i 'P30-serien' startad av Droid_269, 22 jul 2019.

  1. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag har också kört en hel del telefoner i och lite under vatten både i pool och hav och aldrig upplevt några problem. Sony, iPhone och Samsung har fått ett dopp eller två. Risken har varit värd att ta för lite roliga bilder, men efter att ha läst den här tråden blir det minst ett Kina fodral som sänker vattentrycket på i framtiden.
     
    Kristy, bernard och Droid_269 gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Samma här, badat med flertal telefoner, både i pool och saltvatten. Man får vara medveten bara att ingen garanti gäller om det kommer in vatten. :)
     
    Kristy och zztop007 gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Klart det är värt risken om den inte går sönder :-)
     
    zztop007 och Droid_269 gillar detta.
  4. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

  5. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
    Tråkigt att du hamnat i detta Moment 22, där ingen vill hjälpa.

    Verkar som att journalistkåren anser att IP-klassade telefoner är vattentäta, då recensionen av Xiaomi 9 innehåller följande rader: "Är telefonen vattentät? Nej, IP-certifiering är en av de saker du får ge upp i denna prisklass."

    Scrolla nästan till slutet för att komma till Q&A: Xiaomi Mi 9 i stort test

    Jag skulle också tro att jag kan bada lugnt med telefonen. Skulle absolut tänka mig pool eller saltvatten så länge man sköljer av telefonen efteråt. Jag är glad att ämnet lyftes och tänker därför inte chansa.
     
    Droid_269 gillar detta.
  6. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Jag kan väl passa på att delge lite av mina upplevelser med "snorklingsfodralet" nu efter några dagar på Cypern om någon är nyfiken. Inga direkta bilder att lägga upp i detta nu dock.

    Fodralet i sig är rejält. Riktigt rejält. Inte bara välbyggt utan stort till storleken. Det är faktiskt mest fördelar med det då den är riktigt bekväm att hålla i vattnet men kanske kan upplevas stort för en del. Framförallt får du kanske inte ner den i en vanlig ficka om du inte har lika stora kläder som jag...
    En gummerad uppbuktning på baksidan hjälper även den till att ge dig ett bra grepp. Greppet i sig skulle jag säga är mest anpassat för högerhandsfattning och är riktigt bra och bekvämt.

    Kvaliteten på bild och film var väl det jag var mest orolig över. Att där är ett glas till som kan påverka bilden negativt men jag måste säga att bilderna blir riktigt klara och fina med bakkameran medans du som kanske tänker ta massa selfies med framkameran kommer bli besviken då bilderna blir ganska mjölkiga. Inte så konstigt det heller kanske.
    Det man får vara lite observant på är att det ibland tar lite längre tid att fokusera rätt på motivet man vill fotografera.

    Det som kan ses som negativt, iaf i mitt fall är att det ibland blir "spöktryckningar" på skärmen när mobilen är i fodralet. Inget jätteproblem men värt att nämnas. Jag upplever att jag har bäst funktion/resultat med funktionerna "förhindra fel pekning" samt "handskläge," avstängt och tänk även på att fingeravtryck såklart sällan eller aldrig fungerar.
    Jag har mest använt fotoläget "under vatten" då man kan använda knapparna på ett bra vis och spöktryckningarna inte uppkommer så ofta då man måste hålla inne på skärmen för att avsluta men nackdelen var att inzoomning inte var möjligt. Man kan såklart använda valfritt fotoläge oavsett men framförallt upplevde jag det lite bökigt att faktiskt välja rätt avstånd för zoom exempelvis då dessa reglage är i skärmens ytterkant.

    Fodralet är som sagt ruggigt rejält med bra låsning men det jag inte riktigt litar på är remmen/snöret som man kan fästa runt handleden som extra säkerhet om man skulle tappa telefonen. Det känns tunt. Är säkert ingen fara och jag gissar att det är någon form av nylon eller dylikt i men den känns tunn..
    Jag har under dessa dagar inte haft minsta tendens till vatten i fodralet. Visserligen pratar vi inte om timmar i vattnet men ändå.
    Jag kan gott rekommendera detta skal till er som funderar på att bada med telefonen även fast det inte är helt "felfritt". Har fått ett par kommentarer från medresenärer om att den verkar vara ruggigt bra jämfört med deras plastpåsar och 20kr "vattentäta mobilpåsar".
     
    MultiMan, milky81, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. undegaard

    undegaard Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Om ditt försäkringsbolag inte tar skadorna be dom kontakta Huawei och be dom driva frågan vidare. Jag har fått fin hjälp av Folksam när jag mött liknande motstånd.
     
    Kristy gillar detta.
  8. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Trodde i ärlighetens namn att en drulle försäkring täckte allt drullande, även undervattensdrullande
     
  9. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag skulle vända mig till försäkringsbolaget igen. Det jag reagerar på är att de skriver följande:

    "Då din mobiltelefon ska vara vattentät så anses inte detta vara en allriskskada, det vill säga en plötslig oförutsedd skada.

    Vi avslutar därför ditt ärende och ber dig vända dig till återförsäljaren av telefonen då detta anses vara ett produktionsfel."


    Det stämmer ju inte! Telefonen är vattenresistent, inte vattentät. Alltså inte ett produktionsfel.

    Du bör kunna hävda att det är en "plötslig oförutsedd händelse" då du har gått i tron om att telefonen skulle vara byggd för detta. Du är ju uppenbarligen inte ensam om att ha haft denna uppfattning.

    Även jag har tills nu trott att den ska tåla detta, även om jag vet att testerna är betydligt mer idealiskt utformade än att bada i pool eller saltvatten. Har antagit att det är det förhållandet som den är garanterad att klara men att den i praktiken klarar mer än så. Särskilt eftersom det finns ett vattenläge.

    Har badat ett par gånger med en tidigare Sony som jag hade men kommer undvika det med nuvarande P30 Pro efter att ha läst detta!
     
    Last edited: 9 aug 2019
    Kristy gillar detta.
  10. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Tänker att man via drulle kan hävda att man av misstag gick djupare än ex 1.5 meter om så var fallet.

    Vår pool i sommarlägenheten är över 2 meter och hade jag hoppat i med telefonen skulle jag nått botten innan jag kanske började fota på typ en meters djup
     
    Droid_269 gillar detta.
  11. onne1951

    onne1951 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det finns ett vattentät hölje som klarar 10 meter, original Huawei Huawei P30 Pro Snorkeling Vattentätt Skal - Blå till P30 pro, det finns även till mate 20 pro
     
  12. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Kika några inlägg högre upp så ser du mitt lilla utlåtande gällande det skalet.....
     
  13. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Såvitt jag vet, så är waterresistant. Ip65/68 inte i närheten av vattentät, med det sagt, jag skulle aldrig ens röra min mobil i mer vatten än en kanske regn skur. Många produkter står, waterproof. Men ingen telefon ännu. Det är vild chansning, men klor och salt vatten som folk säger.. Fräter gummi skyddet..
     
  14. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Apple [emoji520] går ut och hävdar 4 m 30 min på PRO max. Undrar om de kommer att acceptera fel som kommer av att man verkligen testat det (i kroniskt rent sötvatten utan bendgate då)...