Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inled med att byta framdrev till 46T, så får du åtminstone 1-2 ytterligare växlar som blir användbara, och så sliter du något mindre på kedjan då du förhoppningsvis inte lika ofta kommer trampa på den yttersta kuggen.

    Förmodligen får du byta kedjan, men det är inte säkert. Köp en på nätet, och behövs den inte är det alltid bra att ha en i backup. Många cykelhandlare brukar ta ~500 kr för cykelkedjor till elcyklar, medan du kan hitta dem på online för max ~300 kr.

    Att byta framdrev hos en cykelhandlare borde landa på ~300 kr om du köpt komponenterna själv.

    En kassett är inte alls dyr om du sedan vill ha möjlighet till bättre finlir, men bäst är nog att göra det stegvis. Tror att du kommer bli rätt nöjd efter att du bytt framdrev.
     
    Last edited: 26 aug 2019
  2. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Last edited: 26 aug 2019
    IRONMIKE gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Hur är nikishi elcycklar?
    Master
    Kan köpa en ny för 15000 kr?
     
    Last edited: 26 aug 2019
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad har den som kostar 15000 kr för batterikapacitet? Verkar finnas tre varianter angivet i Ah.

    Motorn kommer från danska https://promovec.com. Kan inte säga mycket om den, men nackdelen är ju precis som med allt som inte är Bosch, Shimano, Yamaha att det blir tuffare att serva då många inte är bekanta med andra system än dessa, samt hitta reservdelar längre fram i tiden. Du kan ju alltid skicka iväg ett mail till promovec och fråga om underhållet/hur många år de kommer tillhandahålla reservdelar och support. Bosch kör 10 år på sina system, och jag antar att Yamaha och Shimano också tänker långsiktigt.

    Shimano Nexus är deras enklaste system, men visst, det fungerar. Nackdelen är möjligtvis 7 växlar, men det går nog att leva med också. Du kan alltid byta drev fram eller bak om du har svårt att komma upp i hastighet utan att trampa som en tok.

    En fördel med att växlarna sitter integrerade i navet är att det är mindre känsligt för smuts/väta och kräver mindre underhåll, du slipper också att kedjan hoppar när du växlar, vilket förstås är fint eftersom kedjan håller längre. Utmärkt för en "citycykel". Kompromissen är att det väger mer.

    Hydraulisk skivbroms finns också (även den en enklare variant från Tektro, men det fungerar), vilket många tycker är ett måste på de större och tyngre elcyklarna.

    För 15k och låt säga 400Wh eller 500Wh ser det bra ut, men frågetecken kring motorn. Fråga butiken om de kan serva den motortypen/byta hjullager etc. Du kan också fråga om motorns vridmoment, det bör vara runt 40-50 nm för att det skall bli trivsamt. I övrigt finns det väl inte så mycket att anmärka på i relation till priset.
     
    Last edited: 27 aug 2019
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Då måste ju en batavus vara ett bra alternativ bla,Yamaha motor
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju ett populärt varumärke som ingår i nederländska Accell Group, som i sin tur äger varumärkena: Atala, Babboe, Batavus, Carraro Cicli, Ghost, Haibike, KOGA, Lapierre, Loekie, Nishiki, Raleigh, Sparta, Torker, Tunturi, Van Nicholas och Winora.

    Många märken som är kända för hög kvalitet och bra service.
     
  7. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    En snabb fråga till er som förstår sig på bättre än en själv.

    Jag har idag en ecoride ambassadör som är inköpt för ca 3 år sen lite drygt.
    Skulle det vara värt att byta till en crescent istället?
    Tänker mest på en framhjulsdriven varjant med 7 växlar.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle inte bytt från en framdriven cykel till en annan som är framdriven, utan i sådana fall väntat på att priserna går ned på cyklarna med mittmotor. Utöver att mittmotor i regel ger bättre räckvidd och känns mer som en vanlig cykel, så är de säkrare speciellt vintertid, eftersom cykeln inte beter sig lika ryckigt. Det är nämligen som du säkert märkt en viss fördröjning från att du startar eller sluta trampa till dess att motorn reagerar. Denna fördröjning är i princip obefintlig om du har en mittmotor.

    Saknar du något på din cykel för närvarande som gör att du vill byta?
     
  9. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Precis som du säger så har ecoride cykeln en ganska ryckig gång, jag behöver trampa runt ett par varv innan motorn kommer igång. Men när den väl kommer igång så bär det av ordentligt, då räcker det i stort sett att man trampar lite lätt för att motorn ska gå upp och hålla sina 25 km/h det blir alltså inte mycket till träning där.

    Var inne idag och testade två stycken crescent hos cyckelhandlarn, den ena med mittmotor och den andra med fram.
    Den med mittmotor kändes mer som en "vanlig" cykel, den med fram motor kändes något rappare (hjälpte till mer), men ingen utav motorerna överraskade/överrumplade med någon ryckig gång. Den med frammotor kändes lika mjuk och fin i gången som den andra.
    Svårt att beskriva känslan riktigt..
    Känns som att motorn på min ecoride ger allt eller inget, ungefär som att, trampar du så ger den all kraft den kan, finns inget mittemellan (förutom assistansläget då.)

    Crescent kändes mer som att den hjälpte till beroende på hur fort man trampade utan att ge all kraft på en gång.


    Kanske inte bästa förklaringen, men hoppas att du förstår vad jag menar?
     
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En cykel från 2016 för 15 000 med vad som ser ut ett 400Wh batteri (som nu alltså är ~3 år gammalt) skulle jag inte säga är en bra idé. Du får ju en ny med upp till 500Wh om du lägger på ett par tusenlappar, med 1 års garanti och tre års reklamationsrätt etc.
     
  12. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Min ecoride finns nu på köp och sälj här, köpte mig en crescent idag.

    Elcykel
     
  13. quackpack

    quackpack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Hade Crescent Elder tidigare under en testperiod i Göteborg, Något jag störde mig enormt var att utan eldrift så var den ofantligt trög att rulla. Tar batteriet slut så kommer du få det kämpigt hem. Kanske förbättrats i de lite nyare modellerna men i övrigt tyckte jag det var komponenter (obs. lekman).
     
    bernard gillar detta.
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Är det trögare att trampa utan batteri med en motor i mitten än en med motor fram?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror på motorn och utväxlingen. Om du har en Bosch Active Line/Active line Plus (Gen 3/2018) är det mycket liten skillnad med motorn av/på, medan det är mer påtagligt om du tex har Bosch CX. Passerar du hastigheten med vilken motorn max hjälper (25 km/h) uppstår samma problem, att motståndet ökar.

    Kugghjulsväxel – Wikipedia

    Samma problem finns inte med motorn i framhjulet. Många upplever också att en motor fram kräver att man inte behöver tillföra lika mycket kraft som med en mittmotor, men den skillnaden är rätt marginell i utbyte mot den bättre räckvidden en mittmotor i regel ger.

    Vad gäller känslan ligger cyklarna med mittmotor närmast hur det känns att trampa en vanlig cykel, medan de med motorn fram kan upplevas som lite mer åt mopedhållet. Vet inte hur man bäst beskriver det, men det känns mer som att cykeln dras fram framför att man själv trampar fram den.
     
    Last edited: 31 aug 2019
  16. omtslug

    omtslug Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vilken modell blev det och hur tycker du den funkar?

    Sugen på elcykel till rimligt pris o mindre underhållsbehov (mer driftssäker).
    Tänker t.ex. inbyggda växlar, frammotor.
    Dock går många modeller bort när man är fullvuxen, över 1,90m. Vilket tyvärr begränsar utbudet ordentligt. Har cyklat på för små cyklar enstaka tillfällen tidigare o det är inte bra.

    Crescents Elwin finns t.ex. i storlek large så den skulle nog funka.

    Vill inte betala över 20k för en cykel heller.
     
  17. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Blev en 7 växlad Elina, väldigt mjuk i gången men man får kämpa mer än med ecoriden.

    Dock känns det som att ecoriden är mer dämpad, att åka på kullersten känns inte lika mycket som på Elina.

    Vad gäller underhåll så verkar det vara lika på båda. Undvik att tvätta med högtryck utan använd svamp eller trasa, sen så kan man förlänga garantin på Elina om man låter cyckelhandlarn serva den. (men det kanske beror på vart man köper?)
     
    omtslug och bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror nog på att Ecoride brukar ha så kallade ballongdäck. Schwalbe har bra sådana däck du kan byta till om du vill ha högre åkkomfort. Välj "Balloon" här för att lista modellerna: Tour.

    Du kan också experimentera lite med däcktrycket, och sänka det en aning. Står lägst/max PSI på sidan av däcket.
     
    zappa79 gillar detta.
  19. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
     
  20. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag köpte min i slutet av maj och den slog precis om till 35mil. Den har helt ändrat hur jag (inte) använder bilen totalt. Jag är hur nöjd som helst överlag. För min del har dock cykeln börjat knaka och braka en aning, och bromsarna tar dåligt. Jag har försökt justera själv men inte riktigt lyckats. Men jag väger långt över maxspec för cykeln så jag tar det för vad det är. Jag tänker försöka använda cykeln i vinter också för första gången nånsin så jag kommer lämna in den för att få på dubbdäck och fixa bromsarna framöver.

    Jag sparar omkring en femhundring i månaden i parkeringsavgifter på jobbet för att inte tala om bränsle och andra kostnader det medför att köra bil. Inte alls dumt. Nog för att det tar ett tag att spara in dom 10k man lagt på cykeln, men jag köpte den inte för att spara pengar.
     
    bernard gillar detta.