Gboard - möjligt att göra manuell kopia av ordlista? (Synkfunktion borttagen tyvärr)

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 22 jul 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Hej,

    Gboard har i flera år haft en synk/backupfunktion som sparat ens personliga ordlista till den backupfil som finns i Google Drive för varje enhet man har. För några månader sedan försvann funktionen. Jag har pratat med en av redaktörerna för Android Police, som också kunde se att funktionen var borttagen. Det bör gälla för alla telefoner såvitt jag förstår, men ni kan ju gå in och kolla själva för säkerhets skull. Gboards inställningar --> Ordlista (Dictionary), då borde ni se menyn "Personlig ordlista". Där under fanns inställningar i stil med "Synkronisera nu", som nu är borttagna. Samma för er?

    Går jag in under Google Drive --> Backups --> Pixel backup --> App data så ser jag com.android.providers.userdictionary som senast aktualiserades 17 mars. Filen är 24.1 KB. Funktionen togs alltså bort i mars, är en slutsats vi kan dra. Oklart varför, mig veterligen har Google inte gjort något tillkännagivande i frågan. Någon som vet mer?

    Hur som helst, jag har massor av ord sparade i mina ordlistor, som jag absolut inte vill förlora. Den gamla filen ligger ju kvar i Google Drive, men oklart om den kommer gå att återställa när jag skaffar en ny telefon i framtiden.
    Jag skulle vilja göra en manuell backup av filen. Hur gör man det? Telefonen är ej rootad, går det ändå? Vill ej roota.
    Trots att filen finns i Google Drive så är den ju inte nåbar, den ligger i ett dolt utrymme på Google Drive. Dessutom är det från telefonen jag måste göra en ny backup, om jag ska få det allra senaste innehållet inklusive det som lagts till efter mars.

    Tips/förslag/tankar?
    Och nej, jag tänker inte byta till Swiftkey eller någon annan app. Men om det finns tangentbordsappar med en importfunktion, som kan hämta innehållet från Gboard, så kan det såklart vara av intresse!
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Inga svar?
     
  3. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Inställningar - ordlista - svenska/alla språk - hamburgermeny - exportera/importera? [emoji846]
     
    chraist gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Jösses! Hur har jag kunnat missa det? Tack!

    Tänkte först säga, "det där menyvalet hade de gömt väl" men sen inser jag att det inte ens var särskilt dolt eller gömt. Men jag hade kanske förväntat mig att funktionen hade funnits ett steg upp i menyn, så att man fick en zip-fil för alla sina språk, istället för en fil för var och ett av dem.
     
    Nicole gillar detta.
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tyvärr fick jag inte importeringen att fungera...

    Jag fabriksåterställde en gammal Xperia telefon igår, och skulle importera detta, det blev importerat, men av någon skum anledning så funkar inte mina genvägar...

    Dessutom försvann "diktafon-funktionen"...

    Vad har jag missat [emoji848]

    Fick ta hem SwiftKey tillfälligt tills jag klurat ut vad jag behöver justera...

    Någon...? [emoji120][​IMG]
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Dina "genvägar" funkar inte skrev du. Kan du förtydliga det?
    Jag har t.ex. skrivit in så att ordet "paragraf" automatiskt (nåja, nästan automatiskt) ska bytas ut till tecknet §, eftersom det tecknet saknas i Gboard. Är det en sån genväg du menar, som inte blev återställd? Tror rent av att så blivit fallet för mig även när jag låtit Google återställa all data till en ny telefon. I så fall är det inte importfunktionen det är fel på, utan något annat i backupkedjan i Gboard som inte funkar.

    Ska också tillägga att jag TROR att Google tagit bort eller inaktiverat den automatiska synkroniseringen/backupen av ordlistor. Det fanns tidigare flera menyval relaterat till backup i Gboard, i samma undermeny som du hänvisat till, men nu borta sedan en tid. Kollar jag på säkerhetskopierad data under Google Drive, så syns "ordlista" eller något liknande längst ner, men datumet uppdateras inte längre varje natt som det brukade. Kanske har Google "lyft upp" synkroniseringen av ordlistor så att den sker "across devices" numera, och inte är beroende av Google Drive, som egentligen är en dålig backupmetod. Men jag vågar inte återställa och chansa, därför frågan, som du kunde besvara här i tråden!
    Har ställt frågan om säkerhetskopiering i Gboard till sajten Android Police, som lovade att undersöka det. De hade noterat samma sak, att backupfunktionen tycktes försvunnen. Mig veterligen har de inte skrivit något i ämnet ännu dock.

    Funkade resten av dina ord att återställa, dvs fick du huvuddelen av ditt ordbibliotek importerat på rätt sätt?
     
  7. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Precis så, jag har lagt in genvägar så jag ska slippa skriva både symboler och långa namn på vägar mm, och inget av det fungerade efter återställning och import...

    Orkar inte tjafsa med export/import så jag öppnade upp ZIPen och kopierade mina ord och lade in dem manuellt igen...

    Detta med sync over devices, på en av mina enheter står det såhär... Oavsett hur mycket jag synkar så är datumet detsamma...

    [​IMG]
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Intressant bild du skickade.

    Är den tagen nu, alltså 2 september, om jag förstår rätt?
    Saken är den att för mig har de menyvalen försvunnit. På den sidan ser jag "Personlig ordlista" och "Radera inlärda ord". Men allt däremellan är borta, både "Synkronisera inlärda ord" och "Synkronisera nu" syns inte längre.

    Om du går in i Google Drive (appen på din telefon) --> Säkerhetskopior (i sidomenyn) --> [klickar på din telefons namn i listan] --> Appdata, och sedan går längst ner, så borde du se någonting i stil med com.android.userdictionary. (Kanske på svenska istället för engelska). Ser du det, och vad är datumet där i så fall? Och vad är storleken på den backupen?

    Om du istället går in i Inställningar (telefonens inställningar) --> Google --> Säkerhetskopiering, och sedan längst upp trycker på den blåa knappen Säkerhetskopiera nu. Sen låter du backupen köras färdigt. Om du därefter går in i Google Drive på nytt enligt ovan, har datum och storlek på com.android.userdictionary ändrats något?

    Tidigare ändrades datumet för den backupen nästan varje natt, eller åtminstone när man körde en manuell backup med den blå knappen. Det var ett tecken på att allting funkade. Men inte längre. Länge stod det ett och samma datum för mig, den fastnade i maj eller något och ändrades därefter inte ett dugg. Nu ändras faktiskt datumet då och då, senast 9 september. Så frågan är om backupen kickat igång igen på något halvkonstigt sätt? Laddades alla mina ord upp i en ny säkerhetskopia den 9 september? Helt säker är jag inte.

    Ingen verkar veta säkert vad som är på gång med Gboards backup. Om någon ska fabriksåterställa sin telefon inom kort (eller byta till en ny telefon) och planerar att använda Google Drives backupfunktion för att återställa sin data, säg gärna till här, så kanske den personen vill hjälpa till med ett litet experiment i ämnet Gboard.
     
    Nicole och bernard gillar detta.
  9. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Ja, dumpen är tagen nu och inte 1970 [emoji851]

    Jag använder inte Google Drive och jag var in och tittade där och det var bara mina filer som jag laddat upp där, ingenting annat, varken dolt eller synligt, så där har jag ingen aning tyvärr... [emoji2955]
     
    bernard gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Androids backup är knuten till Google Drive vare sig du vill eller inte (så länge du inte själv gått in och stängt av backupen manuellt).
    Bland Google Drives mappar syns inga spår av backupen, helt riktigt, utan du måste från din telefon leta upp menyvalet "Säkerhetskopior". Det menyvalet finns om du trycker på de tre strecken längst upp till vänster inne i Google Drive-appen (den s.k. hamburgerikonen).

    Om du har tid och lust att försöka igen!
     
  11. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Japp och där tittade jag men hittade bara kopior på mina enheter, så jag deaktiverade Drive igen.

    Gick in nu igen och öppnade en säkerhetskopia på en av mina enheter, och där ligger en säkerhetskopia på Gboard, som är gjord idag klockan 10.14 och jag kikade under mina andra enheter och det står samma tid på dem.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Du hittade "bara kopior på dina enheter" där. Nu förstår jag inte riktigt, själva syftet är ju att dina enheter ska synas där? Du skriver också att du deaktiverade Drive, jag antar att du menar appen, men om du inaktiverat backupen så är det ju ett väldigt dåligt val i mitt tycke, men du väljer själv! :P
    Tack för att du kollade iaf.

    Hur som helst, Gboard finns där för mig också och uppdateras som vanligt. Vad som var intressant att kolla på var emellertid "com.android.userdictionary", som borde finnas längst ner i listan typ. Bredvid blockerade nummer och bakgrundsbild.

    Gboard-filen är för liten för att innehålla ordlistan, det saknas massor av kilobyte, medan com.android.userdictionary är större. Alltså tror jag att ordlistan enbart finns i com.android.userdictionary.
     
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Läs igen. Jag skrev att jag första gången inte hittade. Nu gick jag tillbaka, du skrev inte att jag skulle öppna enhetskopian på min specifika enhet (i Drive) för att hitta Gboard.

    Dessutom, Google kopierar Gboard fint - oavsett appen är aktiv eller inte.

    Det är inte första gången du blir arrogant/nedvärderande mot mig, så jag lämnar här. Lycka till.
     
    Last edited: 22 sept 2019
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Nedvärderande? Det var inte min avsikt, men skriven text kan tolkas fel ibland.

    Om Google kopierar Gboard är ju orelevant, det känns som att du inte läst vad jag skrivit. Det är com.android.userdictionary som är intressant, eftersom ordlistan finns i den och inte i Gboard.

    Jag skrev visst att du skulle öppna upp enhetskopian:
    Om du går in i Google Drive (appen på din telefon) --> Säkerhetskopior (i sidomenyn) --> [klickar på din telefons namn i listan] --> Appdata, och sedan går längst ner, så borde du se någonting i stil med com.android.userdictionary
     
  15. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Nvm, vi missförstod varandra.
     
    N6290 gillar detta.