Smart lås till en lägenhet - Vilket lås ska jag välja?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av phattrance, 11 mar 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Om man bor i hyresrätt så antar jag att den enda möjligheten att skaffa digitalt lås är ett sånt lås som sitter på insidan på dörrvredet, som inte syns utifrån? För hyresvärdar skulle inte bli så glada om man installerar ett eget lås i sin dörr, gissar jag?
     
  2. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Någon som vet om man kan få något av dom här eftermonterade låsen att fungera med en säkerthetsdörr, där man måste lyfta handtaget för att kunna låsa, eller är det doorman eller liknande som gäller då?
     
    joachi gillar detta.
  3. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Har du hittat något svar på din fråga?
     
  4. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Vet att Glue tex inte klarade av det, så just nu är planen en doorman istället
     
  5. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag förstår. Tack för svaret!

    Jag såg denna info på en butik avgående Doorman:

    "Information om automatisk låsning
    Automatisk låsning finns som låsningsalternativ även för Yale Doorman MPL till spanjolettdörrar, men fungerar lite annorlunda eftersom man även måste lyfta handtaget när man vill låsa dörren."

    Betyder detta att man man inte själv behöver ha lyft handtaget för att automatisk låsning ska ske utan att Doorman fixar det själv?
     
    TigerDejan gillar detta.
  6. t0mdicks0n

    t0mdicks0n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kör också Glue efter att ha hoppat på erbjudandet med Mathem. Det funkar OK. Jag är inte så himla kräsen då jag verkligen ville testa smarta lås. Min polare har låtit installera Yale Doorman och det fungerar helt magiskt! Är dyrt och kräver hantverk för att få på plats dock.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Hur löser man problemet med urladdade telefoner om telefonen är ens nyckel för att låsa upp? Finns det något alternativ?
     
  8. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Knackar på hos grannen. Ber att få låna en telefon. Laddar ner appen, loggar in och låser upp.
     
    Last edited: 23 okt 2019
  9. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Eller bara lånar laddaren från grannen
     
    Vispen74 och milky81 gillar detta.
  10. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Finns alternativ: taggar, fingeravtryck och pinkod.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    För att de lösningarna ska funka så antar jag att det krävs ett sånt lås som är monterat på utsidan av dörren, dvs om man låter dörren vara i oförändrat skick och hänger på en grej på insidan så kommer man vara helt hänvisad till att ha en fungerande telefon?
     
    kupster gillar detta.
  12. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    106
    Jag jobbar med smarta lås och har utvärderat ett flertal i labbmiljö för hemmabruk.

    Jag kan givetvis inte redogöra för hemligheter men jag kan förmodligen svara på en del frågor som rör smarta lås och vad man ska tänka på vid inköp av dessa.

    Det finns enormt många smarta lås från landet i öst. Vi har köp en handfull av dessa och testat, kvalitén är oftast undermålig, ibland rent av saknas funktioner som står i beskrivningen. Kompabiliteten med våra svenska dörrar/låskistor är sällan goda utan det krävs modifiering av dörrkarm eller liknande för att få det att fungera.

    Bor man i hyresrätt så bör man kolla med hyresvärden om man får byta handtag/låskista till ett smartlås, t ex Yale Doorman. Installation kräver låssmed men jag som har installerat dessa lås själv kan dock säga att det inte är några problem alls att göra det om man är tekniskt lagd. Däremot så kanske hemförsäkringen inte gäller om det inte är installerat av fackman?

    Undvik att köpa lås från andra marknader än den Europeiska eller säkerställ till 100% att det ni köper är kompatibelt med er dörr. Den amerikanska marknaden har betydligt fler och "coolare" smarta lås än den Europeiska då de flesta start ups och liknande riktar sig mot den. Men det innebär inte att dessa lösningar funkar hos er. I värsta fall kan ni sitta med en helt värdelös produkt i knät.

    Har ni fler frågor så får ni pinga, svarar efter bästa förmåga.
     
    Gyllenb, moto moto, Dukelukeem och 3 andra gillar detta.
  13. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Vi bygger om hemma och en ny dörr ska införskaffas. Självklart dök det upp alternativ med smarta lås som alternativ till traditionellt mekaniskt lås.

    Frågan som egentligen gäller även mekaniska lås som har vred på insidan. Idag har vår entrédörr inte vred på insida och nyckeln sitter i dörren hela tiden när vi är hemma (det är vårt vred ). När vi går iväg och låser vet vi att om tjuven bryter in sig kan hen inte ta sig ut genom entrédörren.

    Denna typ av lås rekommenderas inte till huvudentré av utrymningsskäl utan låset med vredet på insidan som används att låsa och låsa upp när man är hemma. Hemma bekväm borta säker brukar man kalla funktion dessa lås har.

    För att aktivera denna funktion på mekaniska låsen brukar det finnas en knapp på låsstolpen som man ska trycka om man är sist att lämna huset/lägenhet. På det viset avaktiveras vredets funktion och tjuven kan inte ta sig ut den vägen.

    Tittade mest på ID Lock 150 och Yale Doorman och det verkar att ID saknar ”borta läge” och på Yale måste man göra så här:

    ”Öppna dörren och tryck ner låsspärren. En röst ger nu en instruktion om att aktivera med nyckelbricka. Lägg emot nyckelbrickan och om du har kod till din bricka behöver du ange denna”

    Hur många av er som har både mekaniskt lås och digitalt använder ”borta säker” läge när ni lämnar hemmet? Verkar vara för omständligt och speciellt på det digitala låset. Tror många struntar i det.

    Vi kommer att ha sidoljus och slår man den rutan är det skitenkelt att komma åt vredet på dörrens insida och öppna dörren. Visst larmen går men jag har tjuven inne om vi glömt (hade bråttom) ”borta säkra” dörren.

    Vilket smartlås ska man ha om man väljer ett?

    Yale Doorman är ett av mitt förstahandsalternativ men nu är jag inte säker längre. Främst är den smarta funktionen, jag vill inte ha verisure grejer för att kunna styra låset och Yales egna hub och smart modul samt smart living app verkar vara undermålig.

    ID Lock 150 fick jag ett erbjudande på via mitt larmbolag Älvsborgs Larmcentral - Tryggt hemlarm för din bostad och det enda som lockar här är z-wave protokollet men annars det är inte mycket att gå på.
     
  14. Inky

    Inky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag är lite sugen på en Nest Hello, men innan det finns stöd för att koppla den till ett smartlås känns det inte aktuellt. Någon som vet om någon sådan produkt är på G till Sverige? Eller om ex Yale Doorman ryktas få det stödet i ex kommande uppdatering?