Hur upplever ni Note 9 ett år senare ?

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av wmb, 14 aug 2019.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Bra input från alla!
    Stort tack
     
  2. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har en mate 20 X. Kanon mobil batteri håller minst 1.5-3 dygn beroende på användning. Högtalarna kan få en död att vakna upp. En av de bästa mobilerna hittills om man gillar stora. Och sen pricken över i. Kameran är fantastiskt.
     
  3. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Sent svar och antar att du redan hittat nåt.
    Noten är som du säger utvecklad och förmodligen den bästa när det kommer till pennan. Hade en Mate 20 X, bra på mycket men inte det jag ville ha den till. Ja, den har en stor display, men det räcker inte riktigt till för mig iaf. Pennan var för hård på displayen, inte tillräckligt med dedikerade appar för den. Sen, EMUI, vilket gränssnitt, det är som att ha "My Little Pony" på sin tele;)
    Använder min Note i jobbet, kopplar direkt till projektor och kör med pennan för att styra jobbet. Bättre kan man inte ha det;)
    Som sagt, Mate 20 X är en bra tele, men kommer till korta åtminstone när det gäller mitt användande.
     
    bernard gillar detta.
  4. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag tycker den fungerar överlag bra.
    Dock är snabbladdsfunktionen lite ur balans, ibland står det 6 timmar kvar och ibland 1 timme och 30 minuter exempelvis, varför vet jag inte, om det är telefonen som strular eller själva ladddkabeln, känns inte som att ladddkabeln går in hela vägen samt glappar en del.

    Sedan tycker jag att batteriet tar slut alldeles för fort, från 100-50 tar inte speciellt lång tid vid normal användning.

    Förutom det funkar den ju fint, ska nog försöka få tag på en ny laddare och se, onödigt att uppgradera till en 10a, finns ingenting som motiverar det priset.
     
  5. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Tror jag kommer hålla kvar vid min en bra tid framöver, men man ska aldrig säga aldrig.
    Tycker speeden är tillräcklig, man slipper notch och har kvar hörlursuttag. Egentligen en perfekt lur på alla sätt och vis. Edge har jag vant mig vid, likaså skärmformatet.
    Sen kliar det alltid i fingrarna när det kommer nåt nytt;)
    Men som sagt, kanske är detta den sista "riktiga" telen.
    Min rullar fortfarande på som om den var ny.
     
  6. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Du har inget problem med laddningen?
    Att den glappar eller att du får långsam laddning helt plötsligt?
     
  7. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Näe inget sånt, min är i nyskick både till utseende och funktion. I januari är den ett år gammal.

    Kanske skulle du prova trådlös laddning, då slipper du slita på kontakten.
     
  8. MastaIce

    MastaIce Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4
    ROM:
    Havoc OS
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Resurrection Remix
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Jag velar nu mellan denna och S9+.
    Jag sitter just nu med en gammal Note4 (rootad ofc med Lineage Android 9 Pie).
    Den funkar bra men, jag känner att det kan vara dags för en uppgradering nu :)

    Skillnaden mellan Note9 och S9+ är ju batteriet och det är det jag är mest orolig för.
    Samsung har ju inte direkt varit kända för bra batterier och det va längesedan man satt med Touchwiz och Samsungs Android.
    Nu är det OneUI då, men hur är telefonen efter ett år? Batteri? Lagg?

    Jag har inga problem med att återställa telefoner och jag kan tänka mig att många upplever problem med programvara när dem har kört samma sak i ett år, utan att rensa cache eller återställa Android.

    Idag så har jag väl omkring 3-4 SoT och i standby så kommer jag väl upp till 2dagar.
    Jag kör ju Stör ej och avstängt WiFi och 4G på nätterna.
    Mitt batteri slukas väl som mest när man lyssnar via Bluetooth på SR eller Google Play Music.
    Jag kör inget Facebook, men Messenger och Whatsapp har jag.

    Sedan är såklart skillnaden pennan mellan denna och S9. Jag har ju inte kunna använda min penna så värst mycket på Note4 och Lineage, men jag kan tänka mig att det är en stor skillnad på Note9 pennan. Men det är inget måste, det är mest batteri man är orolig för.
     
  9. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Svårt att säga. Har några inlägg ovanför som kanske ger några svar på dina frågor. Dessutom verkar det som olika personer har olika uppfattning om den buggar eller inte, även med batteriförbrukning.
    Min funkar fortfarande som ny, den är ett år gammal och batteritiden är även den mycket bra. Har aldrig haft nån S9+ så kan egentligen inte uttala mig om den.
     
  10. Lordkiller

    Lordkiller Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Asus Zenfone 3 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Asus Zenfone 3 Ultra
    Telefon 2:
    Nokia Xperia XZ1
    Telefon 3:
    Samsung Note 4
    Funderar på att gå tillbaka till samsung note serien hade 2 och 4 och älskade speciellt 4an när det begav sig hade aldrig några problem med dessa. Är det en telefon värd att köpa andra hand eller ska man sikta in sig på en ny annan samsung?
     
  11. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Har ingen vidare lust att bära med mig den överallt på jobbet
     
  12. BasRutten

    BasRutten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Jag köpte min Note 9 begagnad och den hade problem med att laddningen slutade fungera och att den tappade kontakten med min bilstereo lite random. Det visade sig vara damm som samlats i botten på USB kontakten på telefonen. Efter att jag försiktigt petat bort allt damm med en tandpetare så är problemet helt borta.
     
  13. MastaIce

    MastaIce Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4
    ROM:
    Havoc OS
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Resurrection Remix
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Det blev en Note 9. Jag fick tag på en begagnad för 3 500kr, Kanonpris!
    Men jag sitter fortfarande med min Note 4. Jag vill inte börja använda den förrän jag har skaffat skydd då man har sett kompisars glastelefoner gå sönder lätt.

    Jag har ju alltid använt S-view cover på mina andra galaxy telefoner. Till denna så ser jag att det finns LED view cover och Clear-view cover. LED ser ju snygg ut, men den verkar sakna funktionen att kunna stå på bredden, alltså video-läge, såsom Clear-view kan göra.

    Men det viktigaste är ju hur bra dem är på att skydda ifall man skulle råka tappa telefonen i golvet.
    Min Note 4 med S-view cover har jag tappat ett antal gånger och jag har inget skärmskydd på den.
    Jag har ju inte en enda spricka på den.

    Hur tålig är Note 9 för ett fall från midjan ner till golvet?
    Hjälper skärmskydd? Hur fungerar skärmskydd med flip-cover?
     
  14. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Grattis till ett bra köp. Har själv ett antal skal, inkl Led View och Clear View Cover, alla funkar med skärmskydd utan problem. Har testat några olika skärmskydd och det enda jag är riktigt nöjd med är Whitestone dome glass, dyrt ja, men attans så bra. Kan inte riktigt uttala mig om hur tålig den är i och med att jag aldrig tappat den, peppar peppar........;)
     
  15. MastaIce

    MastaIce Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4
    ROM:
    Havoc OS
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Resurrection Remix
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Det lutar mot LED View covern, nackdelen jämfört med Clear View är ju att man inte kan ställa upp den, men den är snyggare, kompaktare.
    Jag har kollat runt på Screen Protectors och bäst betyg verkar Whitestone ha. Det är väl en del recensioner som man har läst att den har börjat lossna efter några veckor. Den finns i alla fall kvar på ett fåtal ställen för 499kr.
    Även Otterbox verkar vara populär och den ligger på halva priset av Whitestone, men nu när jag ändå fick mobilen för ett bra pris så kan man lägga en slant på en bra screen protector.
     
  16. josman

    josman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    NOTE 10+ 512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    NOTE 10+ 512
    Info:
    Samsung CallRecording orginal.
    Telefon 2:
    Iphone X 256 JB
    Jag har tappat min, och det ordentligt massor med gånger.
    Beställde en till precis för mitt börjar bli galet slitet. Tjejen kör likadana för sin N10+.

    shop

    Som skydd köpte jag deras enkla screen protector bak och fram..

    Helt ärligt har jag tänkt minst 4-5 gånger nu är det kört nu är det kört nu är det kört men lyckats klara den utan problem. OTROLIGT
     
  17. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Köper alltid Spigen slim armour till mina Samsung telefoner, och har tappat min Note9 i asfalten från brösthöjd utan en skråma. Inget skärmskydd.
     
  18. MastaIce

    MastaIce Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4
    ROM:
    Havoc OS
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Resurrection Remix
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Det blev snabbt bortkastade 500kr på Whitestone Dome Glass! Jag följde instruktionerna i både bruksanvisningen och Youtube-videon, men när man väl skulle fästa glasskyddet så blev det en liten bubbla i mitten av skärmen. Jag läste att man kan ta bort skärmskyddet och göra om hela proceduren då det följde med en extra tub med klister, men när man väl ska dra bort glasskyddet så spricker den så klart sönder! Så det var det... haha! Men jag var inne på en repair-store idag och dem beställde in en Panzer skärmskydd som dem kommer att hjälpa mig med att klistra på.

    I övrigt så är man jävligt nöjd med telefonen efter en veckas användning. Det var rätt jobbigt att gå från en rootad Note 4 till denna. Det viktigaste för mig var att kunna få till Dark theme i Play Music, jag klarar verkligen inte av den vita bakgrunden i appen. Till slut så hittade man fram till Substratum Lite och Synergy så att man kan köra Swift Dark. Men jag läste precis nyheten att Google håller på att komma ett steg närmare övergången till Youtube Music, för när Android 10 kommer så tror jag inte substratum kommer att fungera utan root.

    Sedan hade jag även problem med att klockan låg till vänster, men det fixade jag med NiceLock där jag även kunde få till snyggare Task changer. SystemUI tuner finns ju även för klockan, men det gick bra med denna. Det enda jag saknar just nu är att få till en batteriikon till Bluetooth-enhet. Nu behöver man dra ner statusfältet för att få fram Smart-Things och sedan klicka på Bluetooth-enheten för att se batteri. I AOSP och andra telefoner så syns en batteriikon bredvid bluetooth-ikonen.

    Jag är riktigt nöjd med LED View Cover! Snygg, smidig och även ett litet fack för kort där man har körkortet. Det enda som jag hittar med den som hade kunnat förbättrats är att när covern är stängd och man trycker på strömknappen så visas endast klockan. Om man även kunde lägga till batteri hade varit ett plus.

    Men ett grymt köp har man gjort! För de som undrar över ifall de ska köpa Note 9, gör det!
     
    Lasse58 och Ollie79 gillar detta.
  19. cinejan

    cinejan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2015
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Haft min Note9 512/8 i 8 månader och upplever den i stort sett lika rask som vid nyköp. Det som stör mig är fingertrycksavläsaren som man lite för ofta får "ta omtag" flera gånger för att låsa upp telefonen. Nya inläsningar har gjorts men hjälper föga. Ansiktsläsningen är inte lika snabb och "generös" att låsa upp som Oneplus 5T/6, men möjligen mer säker men det har jag inga belägg för. Men visst är det fortfarande en supertelefon!
     
  20. BWiking

    BWiking Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    23

    Grattis!

    Pennan har en benägenhet att hoppa ut om den går i backen. Flesta gången jag tappade den knäcktes pennan. Inte mycket att göra åt, men något att känna till.