Mobilt bredband eller Fiber?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av PEE, 1 sept 2019.

  1. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Behöver hjälp med att välja mellan mobilt bredband eller fiber. Har nu och har haft ADSL som fungerat bra men kommer till december att byta till en av ovanstående tjänster.
    Jag spelar ingenting, titta lite då och då på typ Netflix men tittar dock mycket på youtube, flera timmar/dag. Dottern har distansundervisning via datorn så det blir lite video där också. Bor i ett område med bra täckning, dock inte en stad. Om man slipper lägga ut 20.000 kr så är ju det bra men det viktigaste är att tjänsten fungerar och inte är nere flera gånger/månad.

    Kostnaden för fiber, 100/100 mbit , blir 20.000 kr för installation + 350 kr/månad.

    Vad är er erfarenhet av mobilt bredband? Kostnad? Tillförlitlighet? Hastighet? Datamängd? Leverantör? Är något nytt på gång?
    Alla synpunkter är välkomna.
     
    Dasa1200 gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan fungera bra så länge du inte gör något som är så känsligt för latens, men det beror helt på hur nätet ser ut där du bor.

    Inled med att benchmarka operatörerna. Du kan beställa gratis kontantkort av de flesta, och vissa är redan tankade med 500 MB surf (tex Tre). Kör speedtest (välj samma server för alla) samt bredbandskollen på kvällen, typ ~20:00 eller så, då de flesta sitter och strömmar video.

    Latensen kan du testa snabbt med detta verktyg: Ping test

    Investera i en vettig LTE-router/välj en som är avsedd för fast installation om operatören erbjuder. De mobila är inte optimerade för 24/7-drift och har lägre effekt, så undvik dem.

    Vad gäller priserna erbjuder väl flera obegränsat idag i prisspannet 400-600 kr/mån. Dvs om du behöver det. Är ju lite svårt att avgöra hur mycket data du kommer förbruka, men du kan ju alltid försöka räkna på det.

    Se även den här tråden: Övergå till mobilt bredband - hur bra fungerar det?
     
    Last edited: 2 sept 2019
    PEE, Kristy, cobben och 1 annan gillar detta.
  3. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Skulle nog hoppa på fiber om det byggs nu, att efter beställa kan bli väldigt dyrt.
     
    jesper_w, bernard, Ivan och 1 annan gillar detta.
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Skulle alltid välja fiber före andra alternativ, bättre svarstider utrymme för uppgraderingar.
    Edit: Fiber gör ju även huset lite mer attraktivt vid försäljning, jag hade tänkt en extra gång om ett hus var ensamt om att inte vara uppkopplat mot befintligt fiber, just för att det brukar kosta så pass mycket mer i efterhand än när det först drogs.
     
    Gorgeous, bernard, Ivan och 4 andra gillar detta.
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Fiber låter smart att dra in av flera skäl som angivits redan. Också när ni är flera i hushållet är det smart. Dottern kanske börjar spela eller använder ännu tyngre videotjänster samtidigt som du vill kolla svtplay eller liknande. Mobilt bredband är bra men behöver vettig utrustning för att fungera och det kan hända saker utanför din kontroll så som att belastningen på nätet plötsligt ökar och du måste byta operatör eller liknande. Men det blir ju billigare för du kan kombinera det med familjens övriga abonnemang i ett famijeabonnemang tex. Men om pengar inte är allt så välj fiber.
     
    bernard, Kristy och PEE gillar detta.
  6. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Tack för alla svar, vilket superforum Swedroid har. Toppenlänk från bernard med massor av info. En eller två fråga till, hur är det att flytta sitt mobila bredband tillfälligt till sommarstugan. Är operatörerna med på det?
    Familjeabonnemang som Moby ovan nämner, går det alltså att kombinera mobilt bredband med vanliga mobil abonnemang? Några nackdelar?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ditt mobila bredband är inte knutet till en fysisk adress, utan du betalar för möjligheten att använda det var du vill, precis som med ett vanligt mobilabonnemang. Det är alltså inget problem att ta med router+SIM-kort till sommarstugan och surfa på samma abonnemang där.
     
    PEE gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Liten sidodiskussion. Antar att kostnaden varierar mycket, men vet någon vad det brukar landa på om man vill dra in fiber efter att tåget har gått? Dvs om vi förutsätter att det finns fiber i närheten. Handlar det om dubbla, tredubbla eller fyrdubbla kostnaden?
     
    Last edited: 2 sept 2019
    PEE gillar detta.
  9. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Om jag inte minns fel så var det ungefär dubbla priset när de drog in fiber i min fars kvarter.

    (Han hoppade inte på tåget för att villkoren var halvdana, vilket han nu börjat ångra då hans ADSL börjar bli dyrt och fungerar dåligt.) [emoji14]
     
    PEE och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag googlade lite, och hittade siffror på allt mellan 60-150k. Det beror på hur knepigt det är att ordna tillstånd, hur mycket/var man måste gräva för att nå närmaste kopplingspunkt etc. Varje meter asfalt är säkert dyr att återställa.
     
    PEE gillar detta.
  11. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag satt i samma position för dig i höstas. Jag hade ADSL som fungerade kasst och gav dåliga hastigheter på grund av väldigt gamla linor i huset och gatan.

    Då det inte finns fiber indraget i min förening så gick jag över till 4G. Jag har mellan 30 och 100 mbit vilket känns helt okej. Latensen är inget som har stört mig något. Alla svar jag läste så sa folk att det inte kommer att gå att spela pga latens. Jag spelar både CSGO och BF4 och har inga problem med latens.

    Jag kör på Tele2 400gb, men använder ungefär 250gb i månaden och då inklusive nedladdning av ett spel. Det fungerar alltså kalas för mig.
     
    6150, svenix, PEE och 1 annan gillar detta.
  12. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    I mitt område erbjöd man redan 2003 fiber, kostade då ung. 8000 kr att ansluta i samband med grävning för fjärrvärme i området. Bodde tyvärr inte här då. För några år sedan gjorde man här en större satsning att ansluta fler till fiber, kostade då 25.000 kr. I dags läget kostar det 20.000 kr.
     
    bernard gillar detta.
  13. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Förslag på bra router/modem för fast mobilt bredband? Eller har någon operatör en bra med i paketet med anslutningskontakter för yttre antenn?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De flesta skickar med den här routern från Huawei som väl är okej, men WiFi-delen är kanske inte den bästa/har lite dålig täckning: Huawei B525s-23a (Routrar)


    Här är en lista på LTE-routrar: Routrar
     
    PEE gillar detta.
  15. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag kör en TP-Link Archer MR200. Mycket nöjd med den.
     
    PEE gillar detta.
  16. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Kan brygga den för att sedan använda egen router?
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Huawei-routern kan du brygga, men det beror lite på firmware som medföljer. Av någon anledning tar vissa bort möjligheten. Fråga operatören om det går att brygga för säkerhets skull.
     
    PEE gillar detta.
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har Huawei router i sommarstugan. Funkar kanon där ute på vischan (Telias nät). Tar emot den halvdåliga signalen bra och skickar ut den bra i "hela" huset (ganska litet) till skillnad mot den Archer 200 jag hade förut. (WiFi täckningen i huset var rent ut sagt usel). Men vore jag bofast skulle jag nog ändå ta fiber.
     
    PEE och bernard gillar detta.
  19. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Verkar vara olika i Norrlands kommuner och vem som gör det.
    För 3 år sen Ca: 20000 (telia kunder 17000 knutet 48 månader) när dom drog till alla, dom som beställt i efter hand 28-48000 i samhällen, trots att fiber kanalisationen finns redan vid tomtgränsen.
     
    PEE och bernard gillar detta.
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag var precis med och byggde ett "byanät" genom en ekonomisk förening innan jag flyttade ifrån vischan. Där delade alla solidariskt på kostnaden att bygga nätet till kring 200 medlemmar/fastigheter, och vi fick EU-stöd på ca 40% av kostnaden samt ytterligare lite kostnader täckta av en stiftelse. Vi beslutade därför att eftersläntare också skulle vara med och betala sin solidariska del, fast då utan EU-stöd o.s.v, vilket gör att deras kostnad blir dubbelt så hög.
     
    pernils94231, PEE och bernard gillar detta.