Tele2 vs Telenor (Är det Tele2 eller N4M som är värdelösa?)(det blev hallon istället)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av F-Forward, 4 aug 2019.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Senaste 1,5 åren har man fått upp över 1000 nya master och även uppgraderat fler med ny 4G. Just nu verkar mycket fokus vara på att få ut 4G på 2100MHz för att öka kapaciteten.

    Antagligen bygger de ut med 4G där de har täckning idag, men massa ny täckning lär ju inte komma. Det är ju inte affärsmässigt försvarbart.. Antalet potentiella kunder är nog för få om man ser till vad en utbyggnad skulle kosta. Det finns ju redan tre operatörer som erbjuder bättre täckning norrut, är nog svårt att konkurrera med dem.

    Tanken slog mig att man kanske kunde hyra ut sitt frekvensutrymme i delar av Norrland - men samtidigt så lär nog det inte behövas där heller.
     
    bernard gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Tre hyr redan ut frekvensutrymme för privata LTE nät, men Tre bör kunna hyra ut frekvensutrymme till någon av de övriga operatörerna som behöver mer kapacitet, då kommer frekvensutrymmet till bättre användning också, eftersom Tre sitter med mycket frekvensutrymme som inte används i stora delar av Sverige.

    Tre tecknar avtal om att hyra ut spektrum lokalt till industriell aktör


    Jo, det skulle väl troligen kosta lite för mycket för Tre att bygga ut motsvarande Telia & Net4Mobility täckningsmässigt, men nu har ju inte ens Tre byggt ut i de större städerna i norr, där erbjuds bara 3GIS-täckning som försvinner 2025 ? *

    Synd för konkurrensen i norra Sverige, där vi bara har 2 st 4G nät att välja på.
    Skönt att Tre inte köpte något utrymme i 700 MHz med tanke på hur onödigt det hade varit i Norrland om de ändå inte byggt ut, de hade köpt utrymme bara för att de andra operatörerna inte skulle få bra kapacitet, själva skulle de inte bygga ut något i norr.

    * Ska bli spännande å se vad Telenor & Tre kommer göra med den infrastruktur 3GIS har när tillståndet för 2100 MHz löper ut 2025.

    Är kanske ingen idé att mordernisera 3GIS till LTE med tanke på hur nätsamarbetet ser ut gällande Telenor, hade ju varit enklare om Telenor & Tre även byggt 4G ihop. Dock kan ju 3GIS fristående fackverksmaster & teknikbodar komma till användning för andra operatörer även om 3GIS själva inte har något radionät i framtiden.
     
    Moby gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    De lär behöva ersätta 3GIS-täckningen innan den försvinner. Kunderna skulle knappast acceptera något annat.

    Sen är det inte säkert att nätet måste stängas 2025. Tillståndet kan bli förlängt. Att SUNAB stänger förstår jag. Ett skräpnät som ingen använder är ingen mening att behålla..
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja. De hade säkert kunnat hyra ut utrymme till någon av de andra operatörerna, men det är väl snarare så att det inte behövs. Det finns inte tillräckligt många kunder där uppe för att man ska behöva erbjuda ett nät med större tillgängligt frekvensutrymme.

    I Norrland bor ca 12% (Wikipedia) av Sveriges befolkning. Ser man till det så används ju frekvensutrymmet så effektivt som möjligt idag. Det skulle nog inte bli bra konkurrens om 3 byggde ut ny täckning där uppe, då skulle priserna garanterat justeras. Ser man till de städerna där det finns 3GIS-täckning idag, så används den nog inte speciellt mycket av 3Svar kunder utan snarare av Telenors, om ens det. Det är ju då bättre att de faktiskt förbättrar nätet där deras befintliga kunder, men även potentiella kunder, finns.

    Det finns tre operatörer att välja mellan i norr, det är mer än tillräckligt för att kunna hitta ett fullgott alternativ. Lägger man där till att det finns mindre aktörer som Fello, MyBeat osv i tillägg till operatörernas lågprisalternativ så finns det en hel del val. I Sverige finns det redan bra konkurrens om man jämför med, exempelvis, Norge. Nu har ju operatörerna inte olika prissättning beroende på var i landet man bor heller, så om 3 kan konkurrera där 88% av Sveriges befolkning bor, så är ju det bra för de i Norrland med - eftersom priserna då påverkas som helhet.

    Det blir även lite motsägelsefullt när du verkar värna om konkurrensen, men inte tycker att en mindre spelar ska få köpa frekvensutrymme. Det blir lite som att du tycker att hela Sverige ska straffas, för att några procent av befolkningen inte kan ta del av den operatörer.

    3GIS befintliga master, teknikbodar osv används till stor del av 3 vid deras egen utbyggnad. Det används nog även en del av N4M kan jag tänka mig.
     
    Kate, bernard och Moby gillar detta.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, det kanske är orimligt dyrt för Tre att bygga ut sitt nät så det motsvarar Telia & N4M i Norrland, Tre's kunder verkar vara nöjda som det är, annars byter man väl operatör om man är missnöjd.

    Och skulle Tre få för sig att bygga ut, så kanske det blir så pass dyrt att priserna går upp & folk byter ? Det är ju inte så stor skillnad i pris idag mellan de 4 stora operatörerna (Telia, Tele2, Telenor & Tre).

    Jag har valt Telia då det är den operatör som fungerar bäst gällande täckning & kapacitet, jag är väldigt sällan i t.ex Skåne, men jag vet att Telia fungerar lika bra där nere som uppe i Abisko, som hemma & i Stockholm. Dessutom till rimligt pris.
    För någon annan är det Tre som fungerar bäst & de behöver inte någon täckning norr om Gävle...

    Prismässigt (utan bindningstid) så är Telia 40 kr dyrare än Tre, 20 kr dyrare än Telenor, och 90 kr dyrare än Tele2 på obegränsad surf, alltså små skillnader i pris.

    Å andra sidan så har ju alla operatörer olika bra erbjudanden på användandet utanför Sverige, där skulle t.ex Telia kunna bli mkt bättre, speciellt i Norden & Baltikum där man har egna nät.
    Jag är ofta i Finland, men jag har aldrig fått slut på mina 20 GB EU-surf så jag behöver inte mer än 20 GB utanför Sverige.


    Gällande 700 MHz så hade Tre samma spelregler som de andra operatörerna som ville köpa, men Tre valde att hoppa av budgivningen & istället gnäller man hos PTS, när de istället hade kunnat rikta in sig på att buda hem en del av utrymmet som N4M vann.

    Att Telia budade hem utrymmet med täckningskrav har nog att göra med att Telia dels inte har några bekymmer med att bygga ut & sedan är Telia's utrymme i 700 MHz nästan 400 miljoner billigare än motsvarande utrymme hos Net4Mobility, då kostnad för utbyggnad tillkommer hos N4M när Telia har 300 miljoner av budgivningspriset för att bygga ut nätet.

    Enl mig köpte Telia det bästa utrymmet.

    Telia har säkrat den mängd utrymme som man anser sig behöva till sitt mobilnät, hur stort utrymme Tre var ute efter vet inte jag.

    Men jag tror mig veta att vi kommer få 2 st rikstäckande 5G nät i Sverige (Telia & N4M), det bör väl duga då det duger med 2 st 4G nät & 3 st operatörer i Norrland...

    Hade Tre köpt det utrymme som Telia köpte så hade vi troligen fått se samma fläckvisa täckning i Norrland som idag då de bara hade byggt ut där PTS pekat.
    Då är det bättre att frekvensutrymmet köps av en operatör som bygger ut i hela Sverige, så frekvensutrymmet används effektivt i hela landet.
    Tre sitter ju redan idag på utrymme som övriga operatörer skulle kunna använda för ännu mera kapacitet i stora celler.

    Att Tre blev utan frekvensutrymme i 700 MHz kvittar ju iofs om man bor i Norrland, då Tre oavsett inte hade byggt ut om de inte blivit tvingade.
    Då är det ju bättre att vi får 2 st rikstäckande 5G-nät med gott om utrymme / kapacitet, förhoppningsvis bygger Net4Mobility ett bättre 5G nät än de byggt sitt 4G nät kapacitetsmässigt.
     
    Cupcakes gillar detta.
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte riktigt ditt resonemang att Tre orsakar dåligt frekvensutnyttjande.

    Visst finns det stora delar av landet där Tre inte har täckning. Men det är enbart i väldigt glesbefolkade områden. Jag har svårt att se att Telia/N4M ser behov av mer än 10+10 MHz i Norrlands inland, där det inte är mer än något tiotal användare per cell..
     
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ta t.ex Norrlandskusten, Gävle har visserligen 4G från Tre, men ingen annan stad längs kusten med städer som Sundsvall, Umeå & Luleå för att nämna några, det är inga små byar vi pratar om.[​IMG]
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Antalet personer i dessa städer är för få för att operatörerna ska behöva mer frekvensutrymme. Det utrymme som operatörerna har idag räcker för Drottninggatan i Stockholm och således räcker det med all säkerhet även för Storgatan i Luleå.

    Även om någon annan operatör hade haft tillgång till frekvenserna 3 sitter på är jag ytterst tveksam om de faktiskt använts i Norrland - det behövs inte.
     
    6150 gillar detta.
  9. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Så den kapacitetsbrist Net4Mobility har idag beror inte på brist på frekvensutrymmet, utan på för få basstationer / för stora celler ?
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    N4M har god tillgång på frekvenser. Kolla blocktillstånden hos PTS så ser du att de har lika mycket, om inte mer, tillgängligt än Telia. Något är blir bara inte rätt i hur de bygger ut nätet.

    Har inte antalet kunder i huvudet, men så pass
    många fler kunder har inte N4M-operatörerna gemensamt i jämförelse med Telia så att deras nät borde fungera bristfälligt på flera ställen. De har inte heller uttryckt att de anser att de har brist på frekvenserna..
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Visst, men 10 MHz extra 800-spektrum i Sundsvall, Umeå, Luleå och eventuellt någon stad till, hade knappast varit intressant för Telia och N4M ändå.Telia har ju t.ex. 35 MHz sammanhängande 1800-spektrum att använda när 800-bandet inte räcker.

    N4M har ingen brist på frekvensutrymme. Nätet fungerar dåligt för att de underdimensionerat det helt enkelt. De sitter t.ex. på inte mindre än 40 MHz sammanhängande 2600-spektrum. De har inte använt mer än hälften.

    Där kan vi snacka dåligt utnyttjande däremot. Jag är rätt säker på att Tre använt mer 2600-spektrum om de hade haft...
     
    Moby gillar detta.
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fast pratar vi bara städer ?
    Telia & N4M täcker ju även större delen av ytan i Norrland också.

    Iofs nu när Telia har säkrat 20 MHz i band 28 (700 MHz) så klarar sig Telia bra på sitt utrymme, dessutom vill troligen inte Telia ha något nätsamarbete med någon annan efter Svenska Umts Nät AB...

    Och N4M har ju också lika stort utrymme på band 28 som Telia, dessutom har de ju 800 & 900 MHz paralellt på många platser, är ju främst vid stora celler på landsbygden det kan bli knapert med kapacitet för både Net1 & N4M-nätet misstänker jag.

    Dock skulle nog Net1 / Teracom vara intresserade av Tre's utrymme på 800 MHz för att förstärka kapaciteten där Tre ändå inte har byggt ut.

    Dock kommer nog inte Net1 & Tre samarbeta då Net1 redan har ett samarbete med Telia.