Tink - bevaka utgifter

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av strangelovee, 30 mar 2017.

  1. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Hej!
    har funderat på att försöka få lite koll på ekonomin och tänkte köra på excel och manuellt föra in alla transaktioner på kontot, men måste säga att Tink kändes för smidigt för att kunna låta bli nästan, dock är man lite fundersam kring säkerheten.
    Tidigare har det krävts att man skriver in sin personliga kod, men nu ska det gå att sköta med BankID istället.
    Är BankID ett säkrare alternativ att använda sig av?
    Är det säkert?
    Har läst runt lite och ändå inte fått någon klarhet, men att ge ut sin personliga kod ser jag inte som ett alternativ, något man inte heller får göra verkar det som.
    Ni som har bättre koll på säkerhet för sådana appar, kom gärna med synpunkter
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För varje gång du synkroniserar behöver du logga in på varje tjänst genom ditt BankID, så ingen inloggningformation sparas hos Tink annat än kontonummer och personnr.

    Personligt lösenord bör man däremot nog inte använda, men i princip alla banker har väl fasat ut detta idag?

    Eftersom du bara loggar på med BankID kan inga transaktioner sedan utföras om informationen skulle bli avlyssnad eller dylikt eftersom det då krävs signering med BankID.

    Risken är väl främst att någon annan kan se din kontohistorik skulle jag tro.

    Tink tjänar pengar på att sälja data/transaktionshistorik sedan. Ungefär samma finansieringsmodell som Google, så det är inte omöjligt att sådan information potentiellt kan läcka.

    Skulle nog bedöma det som rätt säkert om endast BankID används. Att däremot förvara inloggningsuppgifterna hos dem hade jag inte gjort. Vet att de vill ha användarnamn och lösen för AMEX tex, då dessa inte har BankID.
     
    Last edited: 30 mar 2017
    Kristy, e1520, strangelovee och 1 annan gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Uppdatering från Tink.se om open banking/PSD2-direktivet som gäller from 14/9:

    Med den nya Open Banking-kopplingen behöver man bara förnya anslutningen var tredje månad för varje bank.

    Det gör det också betydligt enklare för Tink att lägga till stöd för samtliga banker så småningom.

     
    Kristy, milky81 och ganmo gillar detta.
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Härligt! Då kanske stöd kommer för Komplettbank med framöver :)
     
    bernard gillar detta.
  5. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Någon som har tips på ersättare till tink? Tyvärr har tink fungerat rent ut sagt värdelöst det senaste halvåret, minst.

    Transaktioner försvinner för att några veckor senare återuppstå, när försvunna transaktioner återuppstår så har självklart nya transaktioner gått upp i rök och sedan återkomma efter några veckor, på bankens sida finns alla transaktioner hela tiden. Har felanmält flera gånger och 8 gånger av 10 har jag aldrig fått återkoppling och de gånger jag fått återkoppling säger de att de känner till problemet och ska fixa det, men att versionen mot oss konsumenter inte är prioriterad.

    I senaste versionen har ytterligare försämringar införts, nu måste jag godkänna ex Handelsbanken två gånger, en gång genom legitimering med fingeravtrycksläsaren och nästa gång skriva under med min kod. Dessutom har den börjat räkna väldigt dåligt, kvar av lön har jag numera konstant på minus.

    Det största problemet som jag ser det är att man totalt ignorerat återkommande felanmälningar och inte längre verkar vara intresserad av konsumentanvändare.

    Är det möjligt att ta med sig den data man har hos tink och importera för det fall jag hittar en ersättare? Kan man anmäla tink till finansinspektionen för granskning? För just nu känns appen väldigt opålitlig och inte som en seriös aktör.

    Edit: Varför blev det länkar till en Tysk sida på alla gånger jag nämner t.i.n.k?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Klarna erbjuder motsvarande funktionalitet, men jag vet inte hur utbyggt stödet är.


    Antagligen blir det bättre när den nya Open Banking-kopplingen är på plats eftersom bankernas egna API då används. Den nuvarande lösningen tror jag mer bygger på ett fulhack/att Tink skrapar information från banken, vilket gör att fel mycket enklare kan uppstå.

    Vi skall göra så den bara autolänkar tink.de. Det är en populär tysk butik för hemautomation, och vi brukar autolänka butikerna för snabb åtkomst.
     
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Använder Tink också, men har inte haft de problemen som du beskriver. Dock vill jag klaga på att skapa budget som filtrerar #hashtag har inte fungerat för mig sedan årsskiftet. Jag har påpekat det till deras support som till en början svarade mig, men som sedan har slutat.

    Jag har även skrivit negativa recensioner på AppStore där de också svarade först men ville sedan att jag skulle ta det med deras supportkanal, som rent sagt funkar uruselt. Men pga av bristande alternativ kommer ändå fortsätta använda Tink.
     
    bernard gillar detta.
  8. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Upplever ungefär samma sak när det gäller supporten från Tink, de verkar inte åtgärda problemen som läggs fram. Det finns ju ett alternativ med Klarna nu, frågan är om det är bättre än Tink...
     
    emerge och bernard gillar detta.
  9. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Tink har inte fungerat på en månad för mig (Handelsbanken), samma för er?
     
    emerge gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fungerar bra hos mig med Handelsbanken. Man behöver auktorisera tink var 3:e månad med Handelsbanken
     
  11. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Just Handelsbanken är det återkommande problem med, problem och uppdatera just Handelsbanken kommer och går flera gånger i månden. Just nu har det dock fungerat bra i c:a två veckor för mig. Dock tycker jag som tidigare nämnt att tink på senare tid strular mer än tidigare när jag skaffade appen.

    Inte bara mot Handelsbanken utan även andra tjänster kan strula för mig, appen kan säga att det är problem med någon tjänst, trots att man 10 sek precis uppdaterat alla transaktioner helt korrekt.

    Supporten är under all kritik, verkar som att Bagdad Bob sköter den, problem förnekas antingen eller så påstår man att man är medveten om felet och att det ska åtgärdas, har vissa fel som fortfarande 9 månader sedan de inte längre vill kännas vid. Oftast får man inte ens någon återkoppling från supporten.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De verkar ju inte använda open banking API:erna, så det är inte förvånande att det krånglar. Förändrar Handelsbanken eller andra aktörer minsta lilla får de säkert problem med att skrapa informationen, så de behöver förmodligen ständigt lappa och laga med denna lösning.

    Visst innebär det att de kan ligga lite i framkant, men det måste skapa en rejäl huvudvärk.
     
  13. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Vad får dig tro att de inte använder open banking?

    Inte för att jag har någon djupare förståelse... men det är väl med open banking man behöver auktorisera vart tredje månad, så ur den aspekten låter det som att de använder open banking?
     
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har Tink slutat för er? Kollar jag på recensionerna på AppStore verkar det som många utav storbankerna har slutat fungera. Jag har Danske, och det har sedan en vecka tillbaka slutat synka till Tink. Jag får hela tiden meddelande om ett tillfälligt fel har uppstått.

    Väldigt irriterande då jag vill ha alla mina konton bra sammanfattad vilket Tink är det enda appen som ger den funktionalitet!
     
    bernard gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Med Handelsbanken har Tink fungerat bra. Däremot med min nya bank kommer Tink inte fungera lika bra, då den banken kräver Bank-ID verifiering varje gång, så Tink kan inte hämta köp automatiskt som den kan med Handelsbanken
     
    ganmo och bernard gillar detta.
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Prövade en annan app som heter Zlantar. Jag tror de kör någonting från Tink i backend. Hos Zlantar får jag ett tydligare felmeddelande på varför det inte går att synka Danske Bank iaf (om man ska tro på deras förklaring). På Zlantar säger de att Danske håller på och ändrar om "nånting" så synking mot Danske är för tillfälligt avstängd.
     
  17. bstark

    bstark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    49
    Ta gärna en titt på ICA Spara, inte perfekt, men tycker den fungerar lite bättre än Tink.
     
  18. Wafflez

    Wafflez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Ingen vidare app går inte att komma förbi detta
    Nevermind, ta bort konto och skapa nytt fungerade
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 14 jan 2020
  19. nattfrost

    nattfrost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vill bara kolla om någon annan använder Tink tillsammans med Revolut - och har märkt att stödet verkar vara släppt?

    Mitt Revolut-konto ligger kvar hos Tink sen länge och synkar fortfarande, men när jag skulle hjälpa en vän att använda Tink så fanns inte Revolut i listan över banker som man kan lägga till. När jag dubbelkollade i min egen app ser jag också att Revolut inte finns. Jag har inte fått något svar från Tinks support.

    Missar jag något här? Någon som vet hur det ligger till?
     
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är borta för mig också när jag kikade nyss. Tycker att Tink jobbar lite med attityden att de implementerar och fixar saker som de tycker är roliga just nu. De meddelar aldrig utåt med vad som händer, om de lägger till nya funktioner eller tar bort.

    Väldig tråkigt med tanke på att deras app fyller in en väldig bra funktion.
     
    bernard gillar detta.