Varning - UBER appen käkar batteri....

Diskussion i 'Applikationer' startad av Bo_B, 5 sept 2019.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en Galaxy S7 som normalt kan köra 2 dagar på en laddning.
    I förrgår besökte jag några vänner som bor lite isolerat och när vi skulle hem så rekommenderade de att prova Uber för att taxi nästan inte hittade till dem medan Uber funkar bra. Så jag installerade Uber-appen och beställde en körning hem.
    Satte telefonen på laddning över natten när vi kom hem och tänkte inte mer på det.

    Nästa dag på eftermiddagen så dog telefonen pga tomt batteri!
    Fattade inte varför utan tänkte att jag kanske hade glömt att ladda när allt kom omkring.
    Men efter att telefonen laddats upp en bit igen och startats så kollade jag förbrukningen efter att batteriets laddning minskat oroväckande snabbt igen. Då såg jag att överst på förbrukar-listan var var Uber!

    Så jag gick in på settings/apps/uber och gjorde "force stop" på den.

    Och nu funkar telefonen som förut igen, batteriet räcker nästan 2 dygn i stället för 7-8 timmar.

    Om ni har Uber så tänk på att slå ihjäl den när ni inte använder den.

    Samma gäller Google Maps som också käkar batteri när den inte används, den behöver också stängas av.
    Råkade ut för detta i London för ett par år sedan efter en promenad med maps som guide. Har alltid med en power-bank på resor där Maps kommer att användas, annars står man där utan telefon rätt vad det är! Efteråt ska man verkligen se till att stänga av Maps ordentligt.

    Varför i all sin dar drar dessa appar så fruktansvärt mycket ur batteriet?
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Haft Uber (och Lyft) installerat i flera år utan att det stuckit ut i batteriförbrukningen.
    Så det kan ju ha varit något tillfälligt som ställde till det.
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Vet bara att denna tid igår så dog min telefon pga batteriet.
    Idag står den på 86% nu efter att ha laddats över natten precis som efter att vi kom hem från Uber-resan. Slutade ladda kl 7 som alla andra dagar.
    Igår stängde jag Uber från Settings/Apps....