Elcykel, hur resonera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av stevraex, 7 sept 2019.

  1. stevraex

    stevraex Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 4,5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4 Active
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    Platta 2:
    iPad Air
    Övrigt:
    LG Urbane, Chromecast 2nd gen. Xperia V, Nexus 7 WiFi (2012)
    Jag tänker mig börja cykelpendla till jobbet.
    Ca 24 km ToR, förort in till Stockholm å tillbaka.
    Blir lätt svettig och omständigheter gör att jag helst inte lägger tid på dusch och ombyte på jobbet = cykeln ska stötta så mkt det går.

    Det är några tuffa backar både dit och hem men merparten av sträckan har lätta backar upp och ner.
    Kommer inte fritidscykla med den.

    Hur bör jag resonera? Verkar som om det är mittmotor som gäller men de är ju dyrare. Är verkligen navmotor sämre när det gäller backar?

    Vad har ni för erfarenheter?
     
  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Om du lätt blir svettig så skulle jag rekommendera en cykel med framdrift då den kommer att hjälpa dig mer än en mittmotor.

    För att ge dig ett exempel så har jag en ecoride med framhjulsdrift och den bara drar iväg med dig, det enda du behöver göra är i stort sett att trampa lätt för att sensorerna ska aktiveras. Dock får du hjälpa till mer i backar, men inte så farligt mycket.

    Men du ska vara medveten om att detta inte gäller alla cyklar, tydligen beror det på hur dom är programmerade.

    Jag var och provcyklade två stycken crescent här om veckan, ena med framhjulsdrift den andra med mittmotor.
    Det jag upptäckte var att crescent inte hjälper till lika mycket som min ecoride, men frammotorn hjälpte till bra mycket mer än mittmotor.

    Jag hade först tänkt att köpa den med mittmotor, men efter provturen så köpte jag den med frammotorn istället.
    Skillnaden i pris var 18000 för frammotorn och 25000 för den med mittmotor, men fram kändes mer rätt för mig.

    Min rekommendation är att du går in hos din lokala cyckelhandlare och ber att få testa båda så kommer du snabbt känna vad som passar dig bäst.

    En annan sak som kan vara bra men som jag tyvärr upptäckte efter att jag hade köpt den nya crescent cykeln. Om du vet att du kommer att cykla på ojämn väg eller kullersten, så provcykla den gärna på sånt underlag. Upptäckte att crescent cykeln är väldigt hård på sånt underlag och det känns som att den skakar sönder.
    Min två år gamla ecoride känns som att man åker på mjuka moln i jämförelse.

    Tyvärr måste jag dock sälja ecoriden då jag inte har behov utav två cyklar. Får göra mitt bästa för att göra crescent cykeln mer behaglig.
     
    Asad91, stevraex och bernard gillar detta.
  3. stevraex

    stevraex Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 4,5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4 Active
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    Platta 2:
    iPad Air
    Övrigt:
    LG Urbane, Chromecast 2nd gen. Xperia V, Nexus 7 WiFi (2012)
    Tack för ett bra svar!

    Vad tro du om den här? Vad innebär antalet växlar egentligen? Här är det tre växlar och 5 assistlägen, vad betyder det - egentligen?

    Elcykel EvoBike ECO-3 250W 2019 - herr
     
  4. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Tre växlar i baknavet och 5 assist lägen på elmotorn som du styr på panelen. Om du bladar ner i annonsen så finns all information om cykeln där. Jag köpte en elcykel på XXL. Den har motor i baknavet samt sju utanpå växlar där den flyttar kedjan. Samt tre assist lägen på elen. Jag tyckte det var bättre att cykla med motorn i baknavet än i framhjulet, testa
     
    bernard gillar detta.
  5. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Antalet växlar är precis samma som med en vanlig cykel. Så jag skulle rekommendera fler än 5 för uppförsbackar 7 till 8 växlar är bra.
    Assitlägen är hur mycket hjälp motorn ska ge, där högsta läget ger dig hjälp i upp till 25 km/h.

    Så jag rekommenderar fortfarande att du provar cykeln först om det finns möjlighet. Speciellt uppförsbacke så du får känna hur det känns.

    Jag har aldrig provat med bakmotor så vet inte hur det känns. Men rent spontant skulle jag nog säga att fram är säkrare på vintern.
     
    Klurre gillar detta.
  6. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Jag veckopendlar året om med min elcykel och gjort det i nästan 4 år nu. Nästan 2000km/år. Jag har 22km tor. Och exakt som dig ville jag inte duscha när jag kom till jobbet. På väg hem har jag lägsta assistans och tränar.
    När man cyklar så mycket blir det mer underhåll tex kedjan behöver bytas nästan varje år. Kassetten håller något mer. Bromsklossar ca 2 år. Ställa in växlar ca 2 ggr per år. Byta mellan dubb och sommardäck. Glöm inte räkna med det. Det är bra om man lär sig detta och sparar en slant istället för att cykelhandlaren gör det.

    Jag rekommenderar att du köper en kvalitetscykel med känn motortillverkare. Bosch, Shimano eller Yamaha.
    Själv köpte jag en Haibike med mitmotor. Fördelen med det blir omedelbar moment respons. Många som har motor framme känns som en häst som drar dig framåt.
    Vissa elcyklar ger konstant moment dvs on eller off men med min räknar fram hur mycket moment det behövs baserad på hur mycket kraft applicerar jag till pedalerna. Det blir en naturlig acceleration och responsen finns bara där när det behövs. Yamaha och Bosch har dessa funktioner inbyggda. Vet inte om Shimano.
    Var beredd att lägga 20000kr för denna typ av cykel. Om du ska pendla 24km varje dag är det ingen snack om saken.

    Lycka till!
     
  7. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Gällande växlarna så behöver du inte mer än 5. 1,2 och 3 använder jag till 95%. Resten väldigt sällan.
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Screenshot_20190907_201352_se.appcorn.Blocket.jpg Köpte en Batavus med motorn fram och det är sju växlar på och 5 olika assistans lägen på motorn,faktiskt ganska lättrampad om om batteriet skulle ta slut
     
  9. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
  10. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Haha.. Jadu, den där var inte billig, ska du verkligen köpa den?

    Tror inte min förra bil kostade så mycket ens :)

    Fråga banken om dom kan finansiera ett cykellån annars ;)
     
  11. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Dröm ju Skulle aldrig lägga så mycket pengar på en cykel.
     
  12. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
  13. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag har nu haft en Crescent Elder med mittmotor i över ett år och är mycket nöjd. Med mittmotor känner du ingen skillnad mot vanlig cykel mer än att accelerationen är större förstås. Med motorn i framhjulet kan det vara riktigt otäckt när det är halt iom att effekten är fördröjd. När du slutat trampa drar den en halvsekund till. Känner några som har kört omkull på det sättet.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Min mor ramlade omkull på en Ecoride på grund av den ryckiga frammotorn, blir särskilt farligt till höst och vinter/med halt underlag. Det beror lite på hur många magneter som används med och hur kraftigt motorn drar. Generellt sett är framdrivet inte lika säkert i alla fall.
     
    mixxno gillar detta.
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Motor i framhjulet har jag aldrig provat men navmotor i bakhjulet har jag cyklat 500-600 mil (på 2 olika cyklar) med det senaste året. Numera cyklar jag på en cykel bosch-mittmotor och har passerat 250 mil på den sedan mitten på juni.

    Jag har en av cyklarna med bakhjulsmotor kvar (en biltema-hoj) och cyklar fortfarande på den ibland. Föredrar dock cykeln med mittmotor, dels för att det är en bättre cykel (i en helt annan prisklass), men också för att den har avsevärt bättre räckvidd, bättre cykelkänsla, inga fördröjningar men också för att jag får anstränga mig lite mer (såvida jag inte cyklar på max assistans).

    Med det sagt så för behovet som beskrivs i denna tråd där det handlar om ren transport med minsta möjliga ansträngning så tycker jag navmotor låter lämpligt såvida inte de "tuffa backarna" är väldigt tuffa. Man ska också ha i åtanke att definitionen på "tuffa backar" för en elcyklist och en vanlig cyklist kan skilja sig åt en del. I extrema backar är mittmotor en fördel men de flesta backar tycker jag går minst lika bra med navmotor så länge man inte ramlar under 15km/h och navmotorn börjar tappa styrka.

    En cykel med navmotor (som inte har momentsensor vilket väl är ganska ovanligt) har två lägen, på eller av. Du trampar, motorn slås på, sluta trampa, motorn slås av. När motorn är på så gör den allt för att nå 25km/h (om man kör på högsta assistansnivå). Ska man bara transportera sig med minsta möjliga ansträngning och cykeln har tillräcklig räckvidd för ändamålet så fungerar det utmärkt. En annan fördel är att i och med att motorn sitter i hjulet och så sliter man drivlinan (kedja och drev) mindre än på en vanlig cykel (till skillnad från med mittmotor där det är precis tvärt om).

    När det gäller assistansnivåer så är det ganska ointressant, man kör på den högsta i princip hela tiden om man har navmotor och bara ska transportera sig. Möjligen sänker man ett snäpp tillfälligt om man är någonstans där det kommer många korsningar efter varandra. Jag skulle nog säga att allt över 3-nivåer är overkill. Antalet växlar är nog mer viktigt men jag har inte testat någon med färre än 8-växlar så jag kan väl inte riktigt uttala mig om hur det är att cykla på en 3-växlad elcykel.

    När det gäller navmotor fram eller bak så har jag som sagt aldrig testat en cykel med motor fram men jag inbillar mig att motor bak minskar risken för otrevliga upplevelser vid hala underlag. Enda anledningen att ha motor fram (som jag ser på det) är om man vill ha navväxlar och fotbroms.
     
    bernard och polar590 gillar detta.
  16. wingen007

    wingen007 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Kan hålla med alla övriga råd men jag vill lägga till en sak som inte nämnts. Framdrevet på en elcykel oavsett drivmotorns placering och antalet växlar är alltför oftast för litet vilket gör att man måste trampa väldigt fort (I 25 km/h). Byt alltså framdrevet om det går.
     
    bernard gillar detta.
  17. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Har testat min egen med frammotor och frugans med mittmotor och det var metydlig lättare med mitt motor i rejäla uppförsbackar,stor skillnad
     
    stevraex gillar detta.
  18. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Har cyklat elcykel med frammotor i ett par år och nu i somras sålde vi vår andra bil och köpte en lådelcykel med mittmotor.
    Med tanke på att du vill komma fram utan att känna dig svettig så tycker inte jag mittmotor är ett alternativ. Det är som att cykla en vanlig cykel och du behöver trampa på rätt ordentligt även i backar.

    Har inte upplevt ryckigheten som många påstår med motor i navet där fram, men jag förstår vad man menar. Men det där lär man sig och man hanterar det lätt och extra viktigt att faktiskt byta till dubbdäck!

    Assistanslägen tror jag 3 räcker gott men alla jag har kollat på har 5-6 lägen. Men antalet växlar har stor betydelse, har bara 3 på min vanliga elcykel och när jag vill trampa på lite extra med muskelkraft så finns tyvärr inte motståndet där. Så där tycker jag 7 verkligen är att satsa på.

    Jag har haft min modell dyrare Biltema hoj i 5-6 år nu och jag har cyklat en hel del på den och laddat den riktigt många cykler och jag kanske har tappat max 30% av batteriets kapacitet. Jag har 2 mil ToR och jag klarar mig fortfarande på högsta assistans hela både till jobb och hem och har lite kräm kvar för kanske att klara mig 1 mil till.

    Har inte testcyklat dem själv men har hört väldigt gott om Kalkhoff att det är väldigt bra cyklar och priset är skapligt. Men det är väl som att svära i kyrkan men jag tror du skulle klara dig ganska bra med en av de dyrare modellerna på Biltema om du bara håller efter den och förvarar den inomhus på natten (har bara förvarat mina inomhus både hemma och på jobbet).

    Lycka till! Bara att skicka PM om du har fler frågor.
     
    stevraex gillar detta.