Fråga: Smarta strömbrytare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Heleg, 8 sept 2019.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag har använt vattenfalls strömbrytare för att styra en belysning under de åren som den fungerade så den slagit på när solen går ner och slagit av när solen går upp vilket fungerat ganska bra men nu har den fastnat på samma tid som i somras så jag skulle behöva en ny billig lösning med tillhörande app som man normalt sett inte ska behöva använda (jag vill att den ska tända när det blir mörkt utan att behöva använda ljusrelä).

    Det vore även trevligt om pluggen kan sitta i vägguttag bredvid andra, kanske en annan plugg).

    Min ekonomi är inte den bästa så det vore trevligt om det går att få tag i ett par pluggar för under hundralappen per styck.

    Förslag emottages tacksamt, det gör inget om jag måste handla på nätet med några veckors leveranstid men det vore i så fall trevligt att slippa betala Postmords tullavgift men jag åker inte gärna till någon butik.
     
  2. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Eftersom jag bor i lägenhet med gatubelysning på alla sidor så är inte skymningsrelä optimalt.

    Vattenfalls styrning byggde på solens nedgång och uppgång på den plats där vi bor vilket var en hyfsat ok lösning om än inte perfekt eftersom vädret påverkar ljuset.

    Det är tråkigt att vattenfall inte släppte protokollet fritt (troligen har de inte utvecklat det själva), jag hittade ett projekt på nätet där någon försökte luska ut protokollet men projektet kom inte så långt.
     
  4. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Har haft min lägenhet som lite test och provat lite olika pluggar mm Det som har fungerat bäst tycker jag är plejds produkter perfekt nu när man renoverat fritidshus.
    Kolla på tradera så kan du finna dem för bättre pris.
    Om man inte är så haj på el så hör med kompisen som kan.
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Eftersom jag bor i hyreslägenhet så är det inte så lyckat att skruva i eluttagen...

    Priserna på Plejd passar inte riktigt heller min plånbok, tyvärr, vill försöka hålla mig under hundringen per anslutning.
     
  6. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Ok ja förstår.

    Har provat pluggar ifrån BlitzWolf med, de kostar runt hundringen. Dock upptäckte jag att de "läckte lite el" min julgransbelysning var inte helt svart vid avstängning. Med tp-link HS100 var de dock helt avstängda.

    Hur som haver, denna kan kanske fungera.
    https://banggood.app.link/HmwIAOjwa0
    Då kommer du ner i pris. O BlitzWolf är inte så dumma.
     
  7. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Telldus kanske skulle vara något. En telldus duo kan du nog hitta begagnad för 300kr eller så. Sen kostar väl uttagen en hundring styck. Så lite högre startkostnad möjligen men goda möjligheter att styra uttagen som du önskar sen.
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Verkar hyfsat, ser dock inget om man kan låta solens ner och uppgång styra tiderna, har ju inte speciellt stor lust att ständigt ställa om tiden, då kan man lika gärna ha enkla mekaniska tidur (jag har en hel drös skräpande i källaren).

    Ska det vara smart så ska det vara smart och man ska inte behöva ställa om tiden jämt och ständigt.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Låter inte orimligt, jag hittar ingen info på deras hemsidan och faq (jag hatar att titta på videos för att få info) om den klarar av styrning efter solens upp och nergång, vet du om Telldus fixar det?
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har Tellstick och diverse prylar till den. Det går utmärkt att sätta schema efter solens upp- och nedgång. Jag kör själv med 433-systemet och bland annat dessa pluggar. 3-pack med slimmade, fjärrstyrda uttag Men man behöver sjäva tellsticken också, så det blir en slant innan man är igång om man inte hittar begagnad tellstick.
    Tillägg: Började själv med ett startkit liknande detta med med lite fler grejer i. TELLDUS START-UP KIT
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Låter vettigt, trots startkostnaden så verkar det gå att bygga ut till rimliga priser med andra delar som inte är så dumma för att få till vettiga funktioner.

    Tack för tipset.