Problem att koppla TV med Google Home

Diskussion i 'Android TV' startad av Ace123, 9 sept 2019.

  1. Ace123

    Ace123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    19
    Hej,

    Har köpt en ny TV till sovrummet, Philips PUS 7304, som kommer med Android TV och Google assistenten. Jag får upp TV:en i Google Home-appen men den verkar inte vara rätt konfigurerad då jag inte kan styra den via min Google Home Mini.

    När jag läser på Googles hemsida så ska det finnas en flik som heter "Fler inställningar" i Home-appen där man kan lägga till en TV. Jag har letat men kan inte se denna fliken någonstans i appen. Har ni denna möjlighet att lägga till TV i era appar och i sådana fall vart är den?
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Vad är det du inte kan styra? Tyvärr är hela implementationen värdelösa, vissa saker funkar, andra inte, vilket gör att man skiter i att använda den via Assistenten.
     
    Ace123 och bernard gillar detta.
  3. Ace123

    Ace123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    19
    Jag kan inte styra några funktioner ifrån Google Home Mini. Typ stänga av, sätta på osv. Jag kan heller inte byta namn på Tv en i Google Home-appen, då står det: "Får ej kontakt med Android TV."

    Samtidigt får jag upp TV i Google Home-appen, se bifogad bild. Mycket märkligt. Alla andra enheter i hemmet funkar perfekt
     

    Bifogade filer:

  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Stänga av och sätta på är två av de saker som inte funkar. Testa att pausa eller titta på något via Youtube, något av få saker som funkar.
    Namnet byter du inne i menyerna på TV'n, får samma fel som dig om jag försöker göra det genom Home.
     
    bernard gillar detta.
  5. Ace123

    Ace123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    19
    Aha.. fan vad trist. Vet du om det ska uppdateras så man kan det?

    Jag kikar dina tips när jag är hemma sen. Tack för hjälpen
     
    bernard gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja man får väl hoppas, men jag tycker att jag bara upptäcker fler och fler konstigheter och nackdelar med deras implementation varje dag. Min 10 år gamla TV med en Chromecast fungerar betydligt bättre när det gäller det mesta, det enda positiva är väl Netflix via fjärren då, men det behövs det ju inte Android TV för, och dessutom gör det att det inte går att Casta till den via Assistant istället...
     
    bernard och Ace123 gillar detta.
  7. Ace123

    Ace123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    19
    Som du sa så fungerade att starta Youtube via Google Home Mini. Ganska kasst att bara det funkar. Får hoppas på uppdatering snarast
     
    bernard och F-Forward gillar detta.
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är för du antagligen har språket svenska på TV, Google Assistans är inte ute ännu för alla Android TV modeller på svenska, och då har du bara Google Sök istället, och kan därmed inte kontrollera TV via Google Home, då den skickar kommandot via Google Assistans från typ Home till Google Assistans på TV för att utföra kommandot, så om du inte har Assistans aktiv på TV såldes kan inte kommandot slutföras.

    Om du sätter den på Engelska som Språk så kommer du märka att de fungera.
     
  9. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Har samma problem som TS, min Philips Android TV går inte att lägga till som en TV i Home-appen.

    Min TV finns under Andra överföringsenheter i appen och jag kan justera volymen. Men går man in under inställningar för den enheten och väljer "Aktivera röststyrning och mycket mer" så får jag ett felmeddelande om att kontot inte kan länkas till enheten och att man ska försöka igen senare.

    Får liknande felmeddelande om jag försöker lägga till TV:n i ett rum.

    Har testat med en annan telefon med ett annat konto men det blir likadant.

    Någon som har råkat ut för samma sak?
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Om du inte får den fungera trotts att enheten finns i Google Home appen börja med det här.

    1. Avinstallera Chromecast Built-in update
    2. Ta bort TV från Google Home appen helt och hållet under Assistans-enheter, samt rummet.
    3. Starta om TV
    4. Gå till Google Play Store uppdatera Chromecast built-in igen.
    5. Gå in till Google Home appen konfigurera TV och lägg in den i rummet igen.

    Dessa borde hjälpa dig komma in och få den fungera igen, om inte så kan jag ta vidare steg för lösa det men det här bruka funka 99% av fallen.
     
  11. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen. Jag kunde inte ta bort enheten under assistansenheter eller i något rum, eftersom det gick inte att lägga till den där från början.

    Men jag löste det genom att rensa data och avinstallera uppdateringar för Chromecast-appen och Google-appen på TV:n.
    Då gick det att lägga till TV:n i ett rum, och välja den som TV.
    Sen uppdaterade jag apparna igen, då fungerade det även att aktivera röstyrning via Google Assistant och Google Home. :)
     
  12. Thiel

    Thiel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag försökte också göra så för att kunna använda Google home på min Philips tv the one, men det funkar inte. Finns det något annat sätt man kan göra det?
     
  13. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du skulle kunna prova göra rensa Google Play Service också cash datan från den håller en hel del tjänster i bakgrunden, eller prova göra en återställning av tv.
     
  14. Thiel

    Thiel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack! Jag har testat det också, att göra en återställning av hela tvn, men det hjälpte inte heller :(
     
  15. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Och det är en Android TV, Philips kör ju nämligen 3 olika OS på den europiska marknaden, och du har TV ansluten till samma router och nätverk och SSID som resten av enheterna i hemmet?

    Kan också vara så simpelt fel att Philips inte har rullat ut Google Assistans för din enhet för svenska språket, så om du provat med byta språk på TV till engelska så borde du ha assistans aktiverad för den kom ju med i Android TV i och med 7.0 släppt den sedan tillbaka till 6.0.1, svenskan kom ju 10 december till Sverige, så har du en liten äldre modell är de inte säkert att TV har fått assistans på svenska ännu.

    För assistans på TV måste vara aktiverad för du ska kunna kontrollera Chromecast built-in funktionen också fullständigt från andra Assistans enheter som Google Home och liknade.
     
  16. FreddeFM

    FreddeFM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Tag!

    Jag har ett jobbigt problem i att kommunikationen delvis fungerar mellan Philips tv och Google home. Google home säger "ok startar tv" men tvn fortsätter sova. Ibland väcker den tvn. Däremot fungerar det alltid att stänga av den.

    Känner du igen mitt problem?

    Har konfigurerat tvn med mina Philips Hue spottar i taket, vet inte om det kan påverka?

    Jag har gjort allt som du nämnt i tråden i felsökning förutom hard reset.
    Supertacksam för hjälp
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du kan normalt inte starta en TV, med inbyggd chromecast detta är simpelt för att Chromecast inte är aktiv när TV är av, därmed kan det inte ta emot kommandon, avstägning då är ju TV på och Chromecasten är på och aktiv och kan ta emot kommandon, du kan prova att ha nätverket aktiv under nätverks inställningarna även när TV är i viloläge bruka lösa problemet med påslagning förutsatt att den inte stängs av utan ligger i viloläge.
     
  18. chrisflier79

    chrisflier79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 12 Pro
    Platta:
    iPad Air 2
    Hej!

    Jag är rätt ny på det här med Google Home men fick assistenten att lira bra med mina Philips Hue lampor, Android TV och Xbox. Nu har jag dock köpt en ny Android TV och den vill inte lira alls.. Har följt de här stegen två gånger, återställt Google Nest Minin men inget verkar hjälpa.. Första tv:n var hur lätt som helt att "setta up".. När jag har följt stegen ovan och ska länka TV:n så får jag upp en blå banner där den ber mig länka för röstassistans men det går inte att slutföra den guiden för den hakar upp sig på vilket rum jag vill placera tv:n i. Har provat med olika rum men det går inte att gå vidare..

    Så om du har lust får du gärna ta mig igenom alla stegen.. Vill inte gärna återställa tv:n då den är kalibrerad och jag är rädd att jag går miste om den om jag återställer?!

    Tack på förhand!