(laglig) elmoped med pedaler

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av svart, 7 sept 2019.

  1. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    hej

    har hittat rawbike...
    finns fler?
    bonus för
    • klass 2
    • lång räckvidd
    • plats för större väskor
    tack på förhand
     
  2. bekväm

    bekväm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6
  3. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  4. bekväm

    bekväm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6
    vad menar du med laglig exakt?
    l1e-a är moped klass 2 och får köras på cykelvägar precis som rawbike, allt över 250w till 2000w är att klassa som el moped vilket är lagligt på cykelvägar, har trampor som rawbike och även ett gashandtag, dock sällan jag själv använder dom
    går i 25 km/h om du inte hackar den såklart ;)
    vill bara veta exakt va du menar med "laglig" ?
     
  5. bekväm

    bekväm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6
    finns även en del fler, sondors är ett känt märke med men några kronor billigare, har ingen superkoll på resten
    men undrar samtidigt är det en fatbike du är ute efter eller snarare en vanlig elcykel med gashandtag?
     
  6. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    laglig: typgodkänd med CoC-intyg.
     
    niclasc gillar detta.
  7. bekväm

    bekväm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6
    rad power bikes har coc intyg!
    har en rhino och gjorde själv en del efterforskningar när ja gick från bil till elcykel/elmoped, du får googla å se lite youtube videos å lära dig mer om olika typer, men mellan rawbike å rad power bikes tror jag det inte är någon större skillnad (kanske mer valuta för pengarna hos rad), ja själv har inget behov av en ihopfällbar cykel, bara fråga om det är nå mer info de behöver om rhino :)
    mvh bekväm
     
  8. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    rhino verkar najs. nöjd?
    passar den 185cm person?
    vad är max räckvidd med minimal, >0 assist?
    nån chans att man får på den på thule cykelhållare på bilens krok?
    lång leveranstid?
     
  9. bekväm

    bekväm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6
    är ca 182? myself tror ja.. not sure..men en bekväm sittställning då man är lite mer som på en damcykel snarare än en moutinbike å behöver hålla upp överkroppen mot styret!
    noll koll på cykelkrok heller
    tror det tog 7 dagar från att jag beställde den tills att den var utanför min portdörr i en låda, fick montera framhjulet och styret, tog ca 40 min
    hyggligt nöjd, bakbromsen kan skrika lite, vete fan om de är ett måndags exempalar, men den bromsar ändå, vilket är det viktiga
    ock me de feta däcken så kan du räkna med att få en hel del blickar från andra vilket är ounvikligt, dom drar till sig uppmärksamhet, dock bra för vintern har ja hört (då ja själv tänkt pendla me den året om, ca 6 månader in just nu)
    såg faktiskt en med rad wagon häromdagen och blev rätt glad!
    första gången ja sett en av samma märke som mig även om ja sett några andra fatbikes på mornarna när man pendlar till jobbet :)
    har noll koll på vad thule är? nån el cykel återförsäljare? rad har en otroligt bra kundservice så dont worry.
    räckvidd är som dom säger, men beror såklart på hur mkt du själv trampar, tro inte att de är nån skillnad med raw bikes, i verkligheten räkna på kanske.. 4 mil? utan att trampa å 7 mil med? vinden kan göra stor skillnad har jag märkt, men för mig har ja 5 km så oavsett är det inget problem till å från jobbet vilket majoriteten av mina resor är
     
  10. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    hur har du gjort med försäkring?
    försökte priskolla försäkring för rawbike (boende i sthlm)...
    insplanet ville inte ta i det.
    IF ville ha 250kr/mån för halvförsäkring. lite dyrt... trodde det skulle vara billigare för en som är i "övre tonåren";)
    trafikförsäkring går att få för 500.
    men stöld verkar gå på fantasipriser
     
  11. bekväm

    bekväm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6
    den enda försäkringen jag har är ett ordentligt lås, när ja parkerar den en längre stund så tar ja ut batteriet enbart och tar inn den på natten
    sålänge du kör som en någorlunda funtad person så ser ja inget behov att försäkra, iaf för mig personligen, ingen bil vi talar om här
    bor du i lägenhet? har hiss?
    annars kanske en elsparkis skulle va bättre för dina behov? går ju att fixa en sits på dom med, fast är ändå mer portabla mot en cykel
     
    bernard gillar detta.