E-TWOW Booster S/V/GT - elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Madskillz, 4 sept 2019.

  1. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Beställde en E-Twow Booster S+ Plus från deras officiella ÅF i Spanien ( Electric Scooters E-TWOW Official Distributors in Spain ) för ca en vecka sedan och i skrivande stund ligger den hos DHL och väntar på att jag ska plocka upp den. :-)

    [​IMG]

    Har läst på ganska mycket och det verkar inte finnas någon elscooter i prisklassen under 10 000kr som slår E-TWOW på fingrarna, vare sig när det gäller kvalitet, prestanda, portabilitet och komfort? Det är väl inte utan anledning som Zoom, Kugoo mfl har plankat deras design :-D

    Hade tidigare en Ninebot ES4 som jag gillade det mesta med förutom att den var lite för tung och skrymmande för att pendla på tåget med så jag hoppas den här bättre lever upp till mina behov.

    Återkommer med mitt eget personliga omdöme när jag har testat den!
     
    Last edited: 5 sept 2019
    ostguden och Mindir gillar detta.
  2. albin04

    albin04 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    20
    Cool!
     
    Madskillz gillar detta.
  3. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Första intrycket jämfört med ES4.

    Den är betydligt lättare och enklare att hantera när den är ihopfälld. Den lägre vikten och kompaktare måtten gör faktiskt rätt stor skillnad.

    Känns bättre ihopskruvad än Ninebot. Inte för att det var något fel på min ES4, den här är bara ännu ett snäpp bättre.

    Acceleration, toppfart och sättet den tar sig uppför backar känns i stort sätt samma som ES4, dvs den känns både snabb och stark.

    Komforten är bättre. Båda har solida däck men Boostern sväljer vibrationer bättre och känns mer solid.

    Tydlig och bra display som visar allt man behöver ha koll på. E-TWOW har ingen app men det är inget jag saknar för jag använde ändå aldrig appen till min ES4.

    Sammantaget är jag väldigt nöjd med att jag valde att byta.
     
    ostguden, Mindir och bernard gillar detta.
  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Vad gick du betala för allt inklusive frakt ?
    Tyckte jag bara så Booster S på den spanska sidan för 699 EURO inte S+ PLUS.

    Hade varit intressant om du testade Kugoo S1 Pro så man kunde få en jämförelse mellan de två modellerna.
    Vet en del som satt bakdäcket från E-TWOW på sin Kugoo S1 för att öka komforten där.
    Även laddaren gissar jag funkar på en Kugoo också.
     
  5. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Det är i själva verket en Booster S+ Plus. Titta på batteriet (Li-ion 36V - 8.7Ah).

    Och det stod Booster S+ Plus på min kartong när jag fick den.

    Den kostar €699 inkl frakt.
     
    Mindir gillar detta.
  6. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Nya handtag på plats! Mycket bekvämare än original som jag tyckte var lite för tjocka.

    Krävdes en del pill för att få dem att lira med hopfällningsmekanismen på styret men nu sitter dom där.
     

    Bifogade filer:

    ostguden, Mindir och bernard gillar detta.
  7. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Idag pendlar vi!

    Betydligt smidigare än med ES4an, vilket var största anledningen till att jag bytte till E-TWOW.

    Som ni ser på bilden sticker den inte ut i mittgången på tåget utan ryms perfekt under stolarna. Dessutom är den betydligt mer hanterbar i hopfällt läge pga den lägre vikten och mer kompakta mått.

    Extra kul var att en annan resenär var sjukt nyfiken och imponerad. Han körde själv en M365 men nu blev han skitsugen på att byta. :-)
     

    Bifogade filer:

    ostguden, martin och Mindir gillar detta.
  8. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Tjenare!
    Kul att du gillar din E-twow! Jag är väldigt inne på att köpa en E-Twow Booster GT, och har hittat den via samma återförsäljare i Spanien som du gjorde. Så bra att ha någon som gått före! Har allting funkat bra med dem? Har du koll på hur det blir med garanti, vad som händer om det skulle krångla med bromsar eller batterier eller något annat större? Vad som skulle vara skillnaden mot att köpa från en svensk återförsäljare?
     
    Madskillz gillar detta.
  9. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Leveransen gick mycket smidigt och utan problem. Har ärligt talat inte brytt mig om garantin så det har jag inte koll på. Strular något beställer jag hellre reservdelar och byter själv än att skicka hela scootern till Spanien. Det är ju inte svårare än att skruva på en cyckel.

    Vad jag vet finns det ingen Svensk ÅF, förmodligen eftersom modellerna inte är lagliga här då dom har för mkt effekt och går betydligt fortare än 20km/h (GTn gör ju typ 40km/h!). Vill du ha en etwow tror jag Spanien är det bästa alternativet.
     
  10. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Underbart! Och skönt att det verkar smidigt. Flertalet reviews har berättat att de är väldigt hållbara och rullat många mil utan problem för den större massan. Jag tänker ändå att det är viktigt ifall det skulle vara något måndagsexemplar med ett dåligt batteri eller så, men det är kanske inte så troligt.

    E-skatekompaniet är återförsäljare i Sverige, som nu inte verkar ha en egen butik utan att allt går genom skatebutiken Kahalani i Stockholm. Jag var där igår och de verkar ha en E-twow Booster V och en Booster GT. Dock så tror jag inte de har den uppdaterade modellen (2020) som har en trumbroms på bakhjulet, vilket såklart är en stor fördel. Får klura på detta lite till, och fråga dem vad skillnaden egentligen blir genom att köpa via dem.
     
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Säg till om du köper och vad du tycker. Den verkar vara mycket prisvärd.
     
  12. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    En sevärd video där dom jämför Booster S/V med GT.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=uJSwBDV1UJQ


    För mig som pendlar och ibland tar scootern på tåget är S/V-plattformen klart smidigare eftersom den är mer kompakt och väger mindre.
     
    milky81 gillar detta.
  13. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Det låter rimligt! För mig värderar jag nog en 700 W motor så att den orkar mig i backarna.

    Idag var jag inne på Kahalani och fick vara med om en box opening live och känna på en booster GT :D Det var till min förvåning 2020-modellen som de hade inne, vilket innebär en trumbroms till bakhjulet och ett fotstöd, rimliga uppgraderingar som känns värda!

    Den var sjukt rolig att köra!! Såklart en oerhörd uppgradering från min M365 (org fw och solida däck) där jag får sparka i backarna (väger 107 kg). 700 W motorn är riktigt pigg! Det som är häftigt är att den väger endast 12-13 kg trots större batteri (500 Wh). Stötdämpningen var fantastisk :)

    Ska klura på karamellen lite till, men den stora frågan är väl lite om jag ska köpa den i Sverige eller beställa hem den. Ovan nämnda sajt från Spanien verkar vara en officiell distributör och har nu erbjudande om 1000 € inkl frakt. Å andra sidan är det kul att stötta en sån här verksamhet i Sverige. Man får köpa scootern genom E-skatekompaniet som alltså samarbetar med Kahalani. Var skönt att kunna provköra innan jag bestämde mig, och då kan det vara kul att göra det värt för dem att bedriva verksamheten. Dessutom skönt att kunna lämna in den i Stockholm om något skulle krångla. Lutar nog åt att köpa den här i stan trots allt... Då får jag den direkt över disken och kan börja köra med en gång!
     
    Last edited: 2 apr 2020
    milky81, Mindir, Madskillz och 1 annan gillar detta.
  14. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Låter kanon! Uppgraderingen för 2020 med trumbroms är helt klart ett stort plus.
     
  15. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Den GT2020 som E-skatekompaniet säljer. Hur fort gick den?

    https://e-twow.com/wp-content/uploads/2020/04/manual-gt-2020-color-prepressed.pdf

    Såg i manualen att maxhastigheten är satt från fabrik enligt lagstiftningen i varje land.
    Tyskland nämns i manualen som en max 20km/h och sedan Frankrike och Spanien till 25km/h.

    GT2020 verkar ju klara upp till 40km/h utan någon begränsning och vore ju trevligt att ha den möjligheten om man vill nu när motorstyrkan ändå är olaglig i Sverige.

    Är ju inte orimligt att då tänka sig att Sverige har samma modell som Tyskland får även om motorstyrkan är olaglig i Sverige.
    Kommer de från Spanien är det kanske en 25km/h modell man får.

    Så intressant att förstå vad som gäller för maxhastighet på de som säljs från Sverige/Spanien samt hur enkelt det är att ändra på det. :-)
     
    Madskillz gillar detta.
  16. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Toppfarten är skitlätt att ändra om man vet hur. Det står inget om det i manualen men det finns filmer på YouTube som visar hur man gör.

    Min Booster Plus S+ från Spanien gör iaf +30km/h. :-)

    Dock vet jag inte om exemplaren som är toppfartsbegränsade från fabrik på sättet du beskriver går att låsa upp på samma sätt.
     
    Mindir gillar detta.
  17. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det här var lite jobbigt, köpsuget ökar rejält ju mer jag läser och kollar recensioner :) Lutar starkt åt en GT för 899 EUR på grund av förbättringarna så som starkare motor, räckvidd och förbättringar. Synd att de tog bort cruisecontrol för det är nog inte fel att ha när man åker längre sträckor.
     
    ostguden och bernard gillar detta.
  18. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Precis som att justera toppfartsbegränsningen går det att aktivera cruise control, åtminstone på min modell. Den är avstängd som standard.
     
    milky81 gillar detta.
  19. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Oooh, goda nyheter hoppas det går att göra så :)
     
  20. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Jaha! Jag har läst någonstans att de tagit bort möjligheten till Cruise control pga säkerhet, nämns bl a i den där jämförande videon ovan. Men inte säker, kanske går att aktivera ändå. Jag hade uppskattat det!


    Den jag fick klämma på gick upp till 40 km/h :D kom inte upp i det på de täta gatorna på söder, men när vi lyfte framhjulet och gasade inne i butiken kom vi upp i 43 km/h. Borde gå att lösa den hastigheten även om man beställer via spanska sidan.
     
    Mindir gillar detta.