Hangouts

Diskussion i 'Applikationer' startad av Sunbringer, 16 maj 2013.

  1. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag föredrar Talk över Hangouts, framförallt eftersom Talk körde med den öppna standarden XMPP (viktigt!), vilket gjorde att man kan kunde använda Talk via olika Jabber-klienter som Pidgin osv (Hangouts är proprietär), men också rent allmänt, såg bättre ut med den vita ikonen (vad är grejen med grön ikon), och allt funkade mycket bra på Talk.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Hangouts är väl nedläggningshotat sedan ett par år. Google har sagt att de på sikt endast ska ha kvar företagsversionen av Hangouts.

    Jag hoppas att de ändrat sig. När de lade ner dunderfiaskot Allo så började saker kanske gå lite åt rätt håll. Även om många klagade på Hangouts under dess storhetstid så är appen idag riktigt bra, jag är supernöjd med Hangouts och hoppas att den inte stängs ner i sitt nuvarande skick. Den har alla funktioner man behöver. Kanske har Google sett att Hangouts har ett stadigt antal användare (om än inte i stil med de riktigt stora meddelandeapparna).

    Något officiellt har väl Google inte sagt nyligen?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 749
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Nej, det är tryggt fram till 2020 i alla fall. Det vill säga så länge man inte använder ett G Suite-konto, där Google kommer flytta över alla användare till "Hangouts Chat" från och med oktober i år.

    Googles ambition just nu är väl att få till stöd för RCS, så att alla användare i stället skall flytta över till Google Messages under 2020 antar jag. De verkar ha en plan på att ordna RCS-stödet själva eftersom operatörerna är så ointresserade och långsamma.

    The original Google Hangouts will start to disappear this October
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar!

    Om du hör eller läser något nytt om Hangouts framtid, uppdatera gärna den här tråden! Jag ska göra detsamma.

    Allo var en riktig skittjänst med särskilt en väsentlig brist som gjorde att jag aldrig använde den - backupfunktionen. Men RCS/Android Messages lider i princip av samma brist. Därför är jag inte helt tillfreds med Googles plan att satsa på RCS. De verkar inte ens inse vilken enorm brist detta är.
    Båda tjänsterna - Allo och Android Messages - erbjuder/erbjöd backup varje natt eller liknande tidsperiod, dvs en gång per dygn - om man hade tur och laddade sin telefon på natten exempelvis. Dvs man kan förlora ett eller flera dygns meddelanden om man har otur att tappa telefonen vid fel tillfälle. Dessutom kan man inte ha sina meddelanden på flera enheter. Hade du t.ex. Allo på Iphone så kunde du inte få tillbaka dina meddelanden på Android om du skulle vilja det.

    Android Messages borde ha en ordentlig inbyggd backuplösning, om Google ska satsa på den. Meddelanden ska laddas upp KONSTANT OCH STÄNDIGT, och till någon integrerad "molntjänst" (Messages for Web kunde ha varit en sådan tjänst, men den sparar bara meddelanden tillfälligt i molnet). Att använda Google Drive-backupen av sms duger definitivt inte, den körs ju max en gång per dygn om man har tur.
    Själv använder jag Smsbackup+ för att ladda upp sms till Gmail. Men den möjligheten stängde Google av nyligen, så nu måste man använda nödlösningen "vanilla IMAP" för att Smsbackup+ ska fungera tillsammans med Gmail (vem vet om det slutar fungera i framtiden också). Dessutom finns brister i den appen, den säkerhetskopierar och återställer sjukt långsamt för att det ska vara en reell backuplösning att använda sig av. Bilder laddas upp, men kategoriseras inte tillsammans med rätt telefonnummer, varför MMS blir svåra att hitta i Gmail. MMS går inte heller att återställa till telefonen, man får nöja sig med kopian i Gmail. Min poäng är helt enkelt att SMS/RCS inte är en pålitlig chattmetod för mig förrän det finns en ordentlig och riktigt pålitlig backupmetod. Backupen ska köras inom några sekunder efter mottaget/avsänt meddelande, annars är det inget att ha för mig. Jag ska inte riskera att förlora ett enda meddelande.

    Därför hoppas jag att Hangouts lever kvar. Hangouts är den enda tjänsten som löst detta ordentligt. Allting sker med hjälp av dess "backend", dvs servern. Alla meddelanden ligger säkert i molnet. Man behöver inte ens tänka på backup, det är ett icke-problem med Hangouts.

    Sorry för långt inlägg, men ville skriva av mig min frustration över Googles felanden ;-)
     
    bernard gillar detta.