Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Fåglar tänkte jag börja sikta in mig på. Finns fantastisk natur kring Stockholm.
    Ja, det blir ett riktigt stativ, tycker mitt 70-200 är otympligt nog handhållet (det funkar men efter 12 timmar är jag mör i armar och axlar)
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Snackade lite med CyberPhoto om RX100 VII, som säger att man nog inte bör filma i mer än 5 min i 4K, för att inte riskera att överhetta och förstöra sensorn.

    Undrar hur det ligger till, om man bryter mot garantin. Det är alltså en inställning och Sony nämner den själv på sin hemsida och alla på YouTube nämner det (men inget om huruvida det påverka garantin eller sensorn/livslängden).

    Sony RX100 VII kompaktkamera, oöverträffad AF

    Förstöra kameran vill man ju inte göra, eller bryta garantin.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samma inställning finns i A6500, lite osäker på A6400 och A6600 däremot. Det står dock inget om att garantin upphör att gälla om man spelar in med den funktionen aktiverad i kameran. Borde ju framgå kan man tycka.

    När kameran blir för varm stänger den bara ned automatiskt, så den borde aldrig kunna bli så varm att sensorn tar skada.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    A6400 ska inte ha någon gräns alls, så det är bara A6500 som har inställningen. Tror inte att A6600 har inställningen heller eftersom A6400 saknar den.

    Hittade även denna information på Sonys hemsida:
    DSC-RX100M7 | Hjälpguide | Auto tempavstäng.

    För säkerhetsskull så kontaktade jag Sony i garantifrågan, blir intressant att höra deras svar.

    Som du skriver tycker jag att det låter märkligt att en inställning som kameran kommer med skulle förstöra sensorn eller bryta garantin. Då borde inte inställningen finna där alls. Tydligen bör man inte hålla den i handen heller och använda stativ, vilket låter vettigt eftersom det bidrar till mer värme.
     
    bernard gillar detta.
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Delade informationen med CyberPhoto som tog till sig informationen, men de noterade också "lågtemperaturbrännskador" vilket jag förstår låter lite illa. Så jag vet inte riktigt hur bra det är eller ej, men sen får vi se vad Sony säger angående garantin.

    Kan önska att de gjorde kamerorna lite större för att förbättra värmeutvecklingen, men allt ska ju vara så kompakt. Jag skulle inte bry mig om några cm hit och dit, så länge det inte blir för stort såklart.

    Så velig just nu. Vet inte hur EOS M6 Mark II hanterar 4K, vet att G7 X Mark III överhettade rejält i 4K (gick inte att starta om på ett bra tag), men EOS M6 Mark II är ju större och har kanske andra förutsättningar.

    Ibland funderat på en videokamera också t ex Sony FDR-AX53, den har fantastisk BOSS stabilisering. Det tråkiga är bara att jag blir begränsad till filmning, jag gillar att fota minst lika mycket. Då blir det helt plötsligt väldigt kostsam och bökigt, om jag ska ha både en videokamera och en annan kamera. Så jag försöker hitta någon balansgång.

    Det som främst talar emot EOS M6 Mark II är väl EF-M. Osäker hur vettigt det är att investera i, samtidigt släpper ju Canon nya kameror för EF-M så man blir ju osäker. Sen finns det ju en adapter som ger bättre utbud, men det är väl inte det mest önskvärda då dessa objektiv också är större. Å andra sidan är Sony inte mycket bättre då deras objektiv är dyra och deras spegelfria har dålig stabilisering.

    Varför finns det ingen perfekt kamera... :P
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ju alltid kika på Panasonic annars. Förmodligen bäst stabilisering av alla, överhettar inte och har billig, kompakt och stort utbud optik.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Instämmer (de har väldigt bra stabilisering), bara det att Panasonic har dålig AF (kontrastdetektering). Alla som använder Panasonic kör med manuell fokus. Trist att Panasonic inte kan gå över till fasdetektering. Tydligen har de något argument som att kontrast är bättre för fotografering, men jag har aldrig hört folk som klagar på kameror med fasdetektering.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Panasonic Lumix DC-G90 + 12-60/3,5-5,6 (Systemkameror)

    Den har väl fått bra betyg för snabb autofokus i de flesta tester?
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har inte kollat så mycket på Panasonics senaste kameror eftersom jag gav upp idén om en Panasonic. Sett så många dåliga autofokus-test. Ska kolla upp G90 lite närmare och återkomma. Den verkar vädertålig också, det är ju grymt.

    Annars ser jag verkligen bara fördelar med Panasonic, och jag personligen måste inte ha ASP-C. Är mer intresserad av andra funktioner. Panasonic har det mesta, bara autofokus som har skrämt bort mig. Sen är de lite större och visst vore det trevligt med en mer kompakt kamera, men om jag ska behöva tumma på massa annat så kan jag nog leva med ett lite större kamerahus.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kom en uppdatering i juni/juli med som gjorde autofokusen och stabiliseringen ännu bättre för G90, så se om du hittar något fräscht test av den. De som publicerades när den precis kom ut är nog inte helt representativa för vad man får ut idag.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Inte övertygad, men svårt att hitta någon nyare video om autofokus. Annars tycker jag ju att Canons digitala stabilisering fungerar rätt ok, men Panasonic är givetvis vassare. Sony har jag nog redan valt bort i varje fall, såvida jag inte funderar på en kompaktkamera.

    Edit: Deras AF ska fungera bra vid fotografering, det är i video som det blir märkbart sämre.
     
    Last edited by a moderator: 10 sept 2019
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    bernard gillar detta.
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Värt att nämna är att G90 också beskär 4K, så det är kanske inte rättvist att jämföra med EOS M6 Mark II eller Sony, som är utan beskärning. Det kunde ha varit intressant att få välja beskuren eller obeskuren 4K, det är ändamålet som avgör om det är positivt eller negativt. Det lär säkert bli mindre värmeutveckling då. Jag hade varit intresserad av EOS M50 om det inte vore för avsaknad av DPAF i 4K, det var ett större problem för mig än att det var beskuret.

    Jag har ingen brådska, de kanske släpper en EOS M50 Mark II med DPAF i 4K också. Då slipper jag komma på en lösning för mikrofonen och inbyggd sökare. Dock kan jag se fördelar med en flip-up skärm också, bortsett från det oanvändbara fästet.
     
    bernard gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag undrar lite över det här med ljusstyrka och sensorstorlek.

    Enligt tabellen så ska f/1,4 och f/2 på entumssensor motsvara f/2,8 och f/4 på ASP-C.
    Då antar jag att f/1,8 på entumssensor motsvarar runt f/3,5 på APS-C?

    Anledningen till att jag frågar är för att kameror som t ex G7 X Mark II med f/1,8-2,8 presterar bättre i svagt ljus än t ex kitobjektivet 15-45/3,5-5,6 från Canon. Varför det? Det är ju ASP-C med f/3,5 vs entumssensor med f/1,8 (vidaste läget). Sen f/5,6 på ASP-C motsvarar ju enligt tabellen f/2,8 på entumssensor.
     
    Last edited by a moderator: 28 sept 2019
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den tabellen gäller bara skärpedjupet. Ett objektiv med en bländare på tex f/1.8 kommer frånsett skärpedjupet ha samma ljusegenskaper oavsett sensorns storlek.

    Så är bländaren större på G7 X Mark II än i kitobjektivet du nämner, så kan förstnämnda eventuellt ta bättre mörkerbilder även om sensorn skiljer sig åt i storlek, då objektivet släpper igenom mer ljus.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, man syftar på "bokeh" i tabellen?

    Så när det gäller ljusegenskaper så är f/1,8 detsamma på entumssensor som på ASP-C?

    Då låter det lite konstigt när folk påpekar att "en större sensor släpper in mer ljus", men det kanske har något annat värde? För sensorn släpper inte in mer ljus än vad ljusstyrkan tillåter?
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är bara bokeh som gäller i tabellen. Så för att få samma skärpedjup med APS-C om du plåtar med ett f/2-objektiv på fullformat behöver du använda ett f/1.4-objektiv med APS-C om du skall motsvarande korta skärpedjup.


    Låt säga att bländaren är identisk, tex f/1.8, och att du tar en bild i en mörk miljö med dels en APS-C-sensor och dels en fullformatsensor.

    Fullformatsensorn har 2,5x större yta än APS-C-sensorn och objektivet projicerar ju också över hela denna yta, vilket innebär att fullformatsensorn också kan samla in mer information än APS-C-sensorn. Det innebär att du kan ta bilder med högre ISO utan att det uppstår brus.
     
  18. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    En större sensor har större ljusupptagande yta och samlar därför in fler fotoner under samma tidsrymd som en mindre.


    Vad gäller bländare så ska du se "f/1.8" som en formel för att räkna ut bländaren storlek i förhållande till brännvidden (lite förenklat).
    Så har du för enkelhetens skull ett 50mm objektiv med största bländare 2, så innebär det att bländarens fysiskastorlek är 50/2 = 25mm, ett 100mm objektiv ger således samma skärpedjup vid bl.4 (100/25=4).

    Ovan är grovförenklat då det finns olika aberationer mm som påverkar det upplevda skärpedjupet.

    Bokeh har kommit att översättas till kort skärpedjup men handlar snarare om hur oskärpa tecknas.
     
    bernard gillar detta.
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Då förstår jag lite bättre. Så om man är ute efter bättre bilder/videor i svagt ljus, så är det viktigare att tänka på ljusstyrkan än sensorstorlek?

    För jag har kollat på utbudet av objektiv (normalzoom) hos flera tillverkare och jag kan inte hitta så ljusstarka objektiv för en rimlig peng som dessutom har inbyggd stabilisering och inte är för stora.

    Så jag bör kanske satsa på en kompaktkamera istället. Gärna f/1,8-2,8 men f/2,8-4,5 är fortfarande bättre än många objektiv. Just bokeh är inte lika viktigt för mig, även om lite kan vara fint vilket dessa mer ljusstarka kompaktkameror ändå erbjuder.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)