[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla svävar som vanligt i sin egen bubbla långt borta från verkligheten.
     
  2. Ivan

    Ivan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Jag har två abonnemang hos Vimla. Ett sim kort som är 1.0 och ett sim kort som är 2.0. Jag kan bara bekräfta det som redan sagts här. Vimla 2.0 fungerar nu så dåligt när det kommer till surfen (sitta o vänta hela tiden på att surfen kommer punktvis) - börjar bli på gränsen att det inte längre är värt pengarna (trots flera tipslänkar). Detta "förfall" kring skötseln av Vimla, vi nu alla kan beskåda i realtid är fascinerande (Hallon o liknande aktörer måste ju sitta o jubla över Telenors bristande förmåga och/eller vilja).
     
    Last edited: 12 sept 2019
    induktion, DroidJunkie och svenix gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Petter har inte brytt sig om att logga in här på ett och ett halvt år.
    Petter_Vimla
     
    induktion, DroidJunkie och night77 gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är lite som att bevittna en bilkrasch i slowmotion. :eek:
     
    induktion gillar detta.
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    långsammast? Jag får inte ens hälften av dessa 80 mbit med varken Comviq, Hallon eller Vimla. I alla fall deras pingtider är identiska med Telias. Har två abonnemang, Telia och Fello, de funkar exakt likadant.
     
  6. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Oj så illa. Då bor du inte i någon storstad ?
    Undra hur länge Fello finns kvar. Dom har stora ekonomiska bekymmer.
    Dom har gått back sedan start. Fem år på raken har dom gått med förlust, fast att dom har det långsammaste nätet!
    Undra om Telia puttar in pengar ?
    Blir inte förvånad om dom går i konkurs.

    Fello AB - Företagsinformation
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Fello blivit uppköpta av Telia i somras, så jag är inte alls oroad för något. Det finns så många operatörer att kunna välja .. o alla kommer inte att försvinna. De har ändå 45 000 kunder o det är inget litet bolag.
     
  8. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ofattbart att dom kan ha det när det är Sveriges långsammaste operatör. Men det kan vara bra med sådana alternativ för pensionärer och folk som inte surfar på mobilen.
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Nu är vi i Vimlas tråd o vill inte prata mycket om Fello.. men kan inte hålla med dig om att de är långsammaste operatör då har man ständiga hastigheter mellan 60-80 mbit, det är inte långsamt, jag har ingen nytta av högre hastigheter varken i mobilen eller som hotspot. Vill du se de långsammaste operatörer, kolla tråden för hastigheter/operatörer .. då kommer du o veta vilka är sämsta.
     
    katho, fryguy, tooobe och 1 annan gillar detta.
  10. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Njae, ju snabbare ju bättre, Ju snabbare uppkoppling ju snabbare går det att surfa, så enkelt är det. Det kan aldrig vara för snabbt, får jag 1Gbit i mobilen så vill jag ha 10Gbit :) Hur som helst, vi behöver inte kolla i tråden hastighet/operatörer för att konstatera att Fello är Sveriges långsammaste operatör. Det står klart och tydligt i deras användarvillkor och abonnemangsinfo att dom har låst hastigheten till max 80mbit. Dvs dom är Sveriges långsammaste operatör. Och att vimla skulle ha hög pingtid stämmer inte alls, det har du fått helt om bakfoten min gode man. Alternativt att du har en trasig telefon eller trasig mast som du är uppkopplad emot. Jag gick ut på altanen nyss och körde bredbandskollen. Du kan ju även notera att hastigheten med Vimla är 3x snabbare än vad som är möjligt att få ut med Fello. Och då bor jag på vischan! Enjoy!
    Screenshot_20190912-190019_Bredbandskollen.jpg Screenshot_20190912-190013_Bredbandskollen.jpg
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ok, grattis men fokusera gärna på Vimlas problem och deras nära kollaps.
     
  12. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Nej, fokuserar inte på något som jag inte har upplevt. Jag har dock 1.0. Men morsan har gått över till 2.0 och hon har icke haft några problem. Tror det va framförallt i början det va katastrof, nu är det bara dåligt med 2.0 men det går ju åt rätt håll även om vägen dit verkar vara otroligt lång för vimla :)
     
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Min kusin hade något problem med SMS verifieringen i förra veckan när han försökte logga in på Linkedin, han kör med Vimla 2.0. Han fick inga SMS men senare fick han typ 5st på en o samma gång. Han bytte sen till ett Comviq nummer för inloggningen och det funkade direkt, så detta liknar lite ditt problem med DHL inloggningen.
     
    bernard gillar detta.
  14. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Nej men sluta skriva om Fello i Vimla tråden är du snäll! [emoji35]
     
    induktion, Asawi, stelin och 1 annan gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den s.k. vischan du bor på verkar vara ovanligt gynnad när det gäller Telenors nät.

    Jag bor i en villaförort i Göteborg och får drygt 40Mb/s i nerladdning som regel. Det är också den typen av hastigheter jag brukar få när jag rör mig runt på olika platser i södra Sverige. Sällan ser jag hastigheter över 200Mb/s även om det hänt vid några tillfällen under de drygt 4 år jag har haft Vimla. Men som regel med mitt Vimla 1.0 abonnemang så får jag sällan över 45Mb/s där jag rör mig.

    Täckning kan naturligtvis variera på olika platser och i stort har jag inget att klaga på med den täckning jag får med mitt Vimla 1.0 abonnemang. Men några 200+ Mb/s hastigheter det får jag inte ofta. Så det tror jag inte är regel på ett Vimla abonnemang.
     
    induktion och night77 gillar detta.
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej, verkligen inte! Har aldrig fått över 100. Nu bor jag i Värmland, inte i någon av de "större" städerna och rör mig en del på vischan (den "riktiga" vischan där ingen operatör kommer ens i närheten av 50) . I Karlstad brukar jag kunna få runt 80-100. Utomhus i mindre orter 20-60. På vischan max 20 eller rentav 3G.
    Nu räcker dessa farter bra för mig, så jag bekymrar mig inte nämnvärt.
     
    katho, induktion, bernard och 2 andra gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    I större städer är det kanske värst då är belastningen högst under rusningstid, annars mitt på natten brukar de flesta mobilmaster leverera mer än 100 mbit .. Tycker den enda som håller höga hastigheter med bra kapacitet är Telia men de har mycket dyrare abonnemang än Vimla såklart.
     
    bernard gillar detta.
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag försöker verkligen att inte vara alltför negativ mot Vimla eftersom jag trots allt har bra funktion och ett oslagbart pris (och inte så beroende vad gäller kommunikation att en driftstörning skulle vara katastrof men när andra har problem tycks det bara rulla på ändå hos mig), men jag blir verkligen orolig över vad de ställer till.
    Nu när chatten är stängd förväntade jag mig större närvaro i forumet, men ser tyvärr inte något sådant. Flera obesvarade problem-postningar. Jag blir ledsen av a något som varit så bra har blivit så här.
    Måste bli bättre på att inte bry mig... (gäller livet generellt, inte bara Vimla...)
     
    induktion, stelin, iterva och 5 andra gillar detta.
  19. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Vilket forum tittar du i?

    Sedan chatten stängde har aktiviteten från vimla ökat markant, var länge sedan jag sett denna aktivitet från vimla i forumet. Senaste inlägg i majoriteten alla trådar är från en vimlarepresentant som besvarat och hjälpt frågeställaren samt andra frågeställare i samma tråd.

    De alla flesta trådar får hjälp inom några timmar, och det är mycket bättre än och vänta flera dagar på mail eller i värsta fall inget svar alls. Några inlägg har inte fått svar, men vi vet ju inte om vimla håller på lösa frågeställningen per mail med frågeställaren.

    Många verkar ju skicka både flera mail och skriva flera inlägg i forumet, inte konstigt att vimla får ett berg av ärenden när gissningsvis flera mail och inlägg i forumet är från samma kund. Det kräver ju ingen större tankeveksamhet att inse det.
     
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Självklart pratar jag om Vimlas forum. Igår var det åtskilliga frågor som stod obesvarade. Flera gällde sim-kort som inte verkade funka. Alltså ganska akuta frågor.
    Ser det annorlunda ut idag är ju det toppen i så fall.
    Det är säkert så att att vissa personer skickar flera frågor om samma sak vilket naturligtvis inte gör saker värst mycket bättre. Det håller jag med om. Tyvärr är det nog lätt hänt att man gör så där man inte upplever att man får någon respons. I forumet skulle nog ett enkelt 10 sekunders copy and paste i stil med "vi har uppfattat din fråga och återkommer snart" lugna en del personer.
    Men men... Håller tummarna för att man ska få bort backloggen. Både för kundernas skull och för personalens skull. Måste vara jättejobbigt för dem också.
    Om din bild stämmer bättre än min är det ju för övrigt bara bra eftersom jag vill att det ska gå bra för Vimla.