Sony Xperia 5 med 6.1" 21:9 AMOLED

Diskussion i 'Xperia 5' startad av bernard, 5 sept 2019.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Haha... Lätt ju. Det är ju en stor kompakt lur.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, referensramarna flyttas hela tiden. Det kommer inte ut några telefoner på marknaden som är så mycket mindre längre, så sett till konkurrensen idag är det utan att tveka en kompakt telefon.

    Historiskt sett är det däremot som du säger inte en särskilt kompakt lur, även om den förstås är mindre på bredden och djupet än de flesta andra telefoner.

    upload_2019-9-11_16-42-55.png
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror Sony följer gängse trend i stort sett. Många märken har en stor och en lite mindre mobil som i princip är identiska. Apple bland annat. Den mindre är lite smidigare att använda med en hand och ha i fickan ungefär. Även om de inte är kompakta mobiler i traditionell mening.
    Men i övrigt samma specs/kameror etc.
    Skärmklipp2.PNG iphone-11-pro-select-2019-family_GEO_EMEA.jpg
     
  4. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Går ju inte jämföra på det sättet, Iphone är ett bra mycket starkare varumärke än Sony i mobilvärlden.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sant men likväl tror jag det finns en marknad för en lite mindre mobil oavsett varumärke. Den som vill ha en stor display och en "tvåhandsmobil" väljer den stora.

    För andra kanske prio är en mer lätthanterlig mobil. Så om det alternativet finns är det inte fel.
    Samsung gjorde två storlekar av Note 10 också. Har Sony bara en jättemobil (Xperia 1) finns inte nåt alternativ om man vill hålla sig till det märket med bra specifikationer.

    Varför de inte gjorde en ännu mindre mobil typ Xperia XZ2 Compact kan man spekulera om. Gissar att de inte säljer.

    Sen med priset det vara bara ett exempel. Ser mest på specsen de har bägge tre 12 megapixelkameror, likvärdig IP klassning.
    Apple ett starkt varumärke förstås men om varumärket är värt 5.000 kr mer... nja inte för min del.
     
    Last edited: 11 sept 2019
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Om jag skall vara ärlig tror jag inte en compact modell mindre än Xperia 5 skulle funka. Iallafall inte med 21:9 formatet. Den skulle bli smalare än de gamla med 16:9.

    Man Skulle alltså få gå tillbaka till 16:9 och de säljer inte, inte ens om de skulle göra en i 18:9. Folk köpte ju inte alls det formatet från Sony.
     
  7. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Sony skulle behöva tänka om hela sitt mobilmärke, tror att det finns plats för dom ändå med tanke på att dom är ett starkt varumärke inom så många andra sektioner av consumer electronics, men problemet ÄR deras produkter, dom har väldigt få saker som sticker ut som bättre än deras konkurrenter, och det som dom har som är bättre är ofta inte det som majoriteten av folket efterfrågar heller.
     
    bernard gillar detta.
  8. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Ge mig en modern lur i samma storlek som Compact XZ1 så hade jag köpt den direkt, verkar inte som att Sony förstår att det är ett segment där dom har kunder.
     
    cab19 och bernard gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  10. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Jag fick känna på den för några dagar senda, störtgillar den! Nu känns min Xperia 1 för stoooor :ehm:
     
    Corran_Horn och bernard gillar detta.
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Nja, det är ju inte SONY som följer en trend... hehe. SONY startar snarare trenden, då de alltid har gjort en mindre variant av sin stora variant. Och detta i stort sett sedan sina SONY Ericsson glansdagar. Xperia arc s hade ju sina frender i Xperia Ray och Neo (även om Neo fick ändrade specs p g a naturliga orsaker)-Det var nog första gången det skedde. De var i stort sett samma lur, samma specs. Nästan gång det skedde var det Sony Xperia Z1 och de har kört detta race sedan dess. De övriga tillverkarna körde ju sina flagskeppsdealar och sedan gjorde man en mindre variant, som i stort sett alltid var en mellansegmenstlur med namnet ifrån sitt flaggskepp. Samsung gjorde det och LG gjorde det. Man kallade dem Lite eller Mini. Samsungs har med Samsung Galaxy S10e gjort det motsatta. För första gången har man alltså gjort en lur som i stort sett är mindre och mer kompakt med men liknande specs som sina större syskon. Så med andra ord. SONY startade trenden.

    Trender SONY har startat, även om många kanske inte märkt det:
    - Vatten, och dammtåliga mobiler (stöttåliga lämnade man ju märkligt) Och när det gäller att tåla damm och partiklar är fortfarande SONY relativt ensamma på marknade. SONY har ju oftast dubbla IP-klassningar. De flesta SONY lurar har ju en IPklassning på 68/65 DÅ den förstanämda handlar om att doppa den i vatten och att den tål att man sprutar vatten på den. Den andra klassningen har mera med hur dammtät den är. Flertalet tillverkare har inte dubbelklassning.

    - Slow-mo.... var det ju SONY som var först med... nu har t o m Apple 11 funktionen om jag fattat det korrekt. Fast de gick ju lite kul med Slo-fies. haha. KAn däremot inte hitta hur långa dessa Slo-mos kan vara hos iPhone 11 eller vilken kvalité. Men en trend som SONY startat.

    - Att bygga en mindre mer kompakt version av sitt flaggskepp. Sony hade t o m en 4K stor lur, något mindre mer normal storlek och sedan kompakt version. Exempelvis XPeria z5 Premium, Z och Z5 compact. Den kom senare tillbaka med XZ serien och XZ2 serien DÅ XZ1 aldrig fick en premumvariant och XZ3 fick varken compact eller premiumvariant. Men en trend som SONY satte trots alls.

    - Skulle vilja säga att en viss design från SONY också har kommit till andra tillverkare.... Speciellt Samsungs nya note 10 som är en aning lik XZ premium i just form och glas på baksidan och lite rundade kanter.... Skärmen är ju visserligen det som inte liknar SONYN. Razerphone och någon annan tillverkare började göra lurar som i stort sett var väldigt lika SONYS lurar.... och fick t o m bra kritik för utseendet, vilket inte SONY själva fick.
     
    Last edited: 15 sept 2019
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo visst startade Sony mycket. Dessvärre börjar märket bli så pass okänt och obskyrt på många marknader.
    Det diskuterades om Xperia 5 på senaste ”All About Android” de var osäkra på om det var något bra köp pga mjukvaruppdateringar/support.

    Just det är väl Sonys styrka de är bra på sånt i sina flaggskepp, med regelbundna uppdateringar. Men det säger väl något om inte ens en android podcast vet om det...
    USA är visserligen ingen fokus marknad. Men jag hoppas de försöker marknadsföra sig lite mer i Europa ändå.
    ”Syns man inte finns man inte” som nåt ordspråk säger.:)
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Lite lustigt att de inte känner till det, onekligen. Speciellt då Xperia 1 faktiskt fått en hel del fokus, även om den i USA tyvärr var mer negativ. Men Lew som inte haft SONY lurar på sin kanal på många många år, jag minns inte ens om han haft SONY lur överhuvudtaget på sin kanal, har nu snackar om både Xperia 1 och Xperia 5 och vill gärna ha in ett ex. Så något har ändå hänt denna gången.

    Men möjligen att den där kanalen du snackar om, har läst den där undersökningen då SONY hamnade ibland alla de övriga och NOKIA vann på den punkt som SONY alltid varit bra på. Och t o m lika bra som NOKIA. Sony syntes inte alls. Men jag tror att Xperia 1 och Xperia 5 kommer innebära skillnader. Saken är, de måste bara få till sin kamera mjukvara, så folk som bara vill ta bilder, utan att behöva planera för sina bilder, kan få dem bra. Om Sony kan få till att både automatisk och manuell ligger i toppen, så kommer SONY att bli mer populär tror jag. Idag är det ju Manuella läger som SONY ligger i topp på, och det är ingen som testar det läget på riktigt tyvärr.

    Liten rättelse ifrån mitt förra inlägg dock. Iphone 11/11 pro har inte Slo-mo funktion. Deras Slo-fi är inte i närheten lika långsam utan man försöker ifrån Apple sida rida på SLo-mo vågen utan att egentligen göra slo-mo som selfie-funktion.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det skrivs mycket om Xperia 5 på diverse sajter i alla fall. Så på så sätt blir väl ändå potentiella kunder medvetna om den.
    Blir skoj att se några riktiga recensioner på den.

    Jämförde tidigare priset med den med iPhone 11 PRO.
    Fast den är även billigare än deras "folkmobil" iPhone 11:
    Sony Xperia 5 (Mobiltelefoner)
    Apple iPhone 11 64GB (Mobiltelefoner)

    Fast Apple är ju bra med inbytes kampanjer och sånt. Så ett rent inköpspris säger inte allt förstås.
     
  15. th0car

    th0car Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Anledningen till att jag köpte min första xperia

    Anledningen till att jag köpte min nuvarande xperia

    Att Sony dessutom konsekvent och ganska snabbt uppdaterar sina lurar med en vanilla-liknande senaste android-version har alltid varit ett argument för mig.

    Xperia 5 känns som en naturlig utveckling - jag tycker egentligen att den är lite stor, men den kommer ändå att bli min nästa smartphone.
     
    bernard gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Corran_Horn gillar detta.
  17. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Någon som läst när den gråa kommer börja säljas i Sverige?
     
  18. Snöstorm

    Snöstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    344

    MINA ENHETER

    släpps inte pixel 4 officiellt i Sverige, då blir det nog en Xperia 5.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sony har inte sagt något datum, bara att de inleder med de färger som nu finns. Antar att du kan köpa den från något annat EU-land. De har ju två års garanti oavsett var du köper den i EU.
     
    mrNoodles gillar detta.
  20. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Intressant, de gillade ju trots allt Xperia 1 och kameran i nämda lur... :-)