Vad ska man köpa för flagship-telefon nu (sep-okt 2019), helt ärligt?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Juturna, 13 sept 2019.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Som frågan lyder. Jag har lånat min polares Samsung A8 (2018) efter att min förra lur gick sönder, och nu är det ohållbart att fortsätta använda en telefon med 32 GB lagring.
    Jag är sjukt underwhelmed utav egentligen allt nytt jag har sett nu till hösten, för till skillnad från förut, då jag bytte telefon lite varannan månad som många andra här, så har jag inte råd för det längre som "fattig student" och vill hitta en telefon som jag verkligen gillar i längden och behåller i minst ett år, förhoppningsvis två om jag inte kör något upgrade program.
    Därför vill jag ha en ny telefon, så spelar ingen roll om ni säger "men köp en S10+ för den går att få för <billigare pris> just nu!", utan vill ha något som iaf är släppt sen sommar/hösten just nu, budget är i detta nuläget ett non-issue vad jag vet, men såklart att prisvärt är gott också.
    Vad jag gör med telefonen: Mest mediakonsumption, musik från apple music och spotify, videos från youtube, netflix, lite podcasts, gillar därför stereohögtalare. Spelar en del grafiktunga spel men blir inte så ofta, är absolut ingen gamertyp rent generellt. Tar mycket bilder, inte så mycket porträtt utan mer natur och stadsmiljöer, men jag gillar en kamera som verkligen kan langa snygga bilder "click-and-shoot" utan massor av redigering, som Google Pixel t.ex. Sen sociala medier och nyheter men det kan man göra på en telefon för 500:- så det känns irrelevant att nämna.
    Vill helst köpa något nytt innan månadens slut, men kommer lista lite som kanske inte kommer förrän oktober-ish, så ni får säga om det är värt att vänta.

    Jag kollar just nu FRÄMST på:

    - Samsung Galaxy Fold: Den är nog eventuellt för dyr (fast vill inte göra pris till en faktor i det hela så i era rekommendationer, ta inte för stor hänsyn till det), och vi vet ju ännu inte när den kommer och i vilken upplaga heller. Den nya formfaktorn gör att jag funderar på hur den blir att använda som enda telefon i längden, om det kommer kännas ansträngt att bara ha en liten och en stor skärm, ingen "normal" skärm.
    Sen är One UI inte helt i min smak även om det är långt bättre än någon annan mjukvara Samsung har haft i sina telefoner. Om det hade varit mer stock android eller Cyanogen OS på hade det varit en no brainer. Sen är jag också lite osäker på om kamerorna är speciellt bra nu, var inte imponerad alls av S10:ans kamera annat än att dom absolut är versatila, men att dom snabbt kommer kännas utdaterade med höstens och vårens kommande släpp. Men i övrigt är den exakt vad jag vill ha, något spännande, nytt som både ger dig en stor skärm men enkel hantering för den som inte har så stora händer (dvs jag).
    Men änsålänge har den ju inte släppts här och inte sett några konkreta recensioner så vet ej ännu om det är värt det? Jag tror personligen att foldables är framtiden iallafall i närmaste framtiden innan det går över och blir ännu mer integrerat med AR-glasögon och allt vad det nu kan vara som tar över när smartphones blir förlegade.

    - iPhone 11 Pro: Jag tycker om designen på telefonen trots allt, men har lite polariserande upplevelser med iPhone. iPhone X när den kom ut var telefonen jag använde längst utan att byta, nästintill ett år, jag gillar att man med iPhones har den bästa iPhonen i ett år, och inte behöver känna att man vill byta upp sig när något bättre kommer ut efter några månader som med android. Den öppna marknaden med många tillverkare är bra i det mesta, men när man inte har någon "brand loyalty" som jag, så går man runt och är sugen på nytt hela tiden och skaffar nytt bara för att, oftast utan att bli imponerad av något. Anyway, sen hade jag iPhone XS Max och den var jag sjukt oimponerad av och sålde snabbt av efter bara en vecka eller två, men vet inte om det var att den var för stor, eller om jag ogillade att den inte hade någon ultravidvinkelkamera, men där var jag inte alls imponerad.
    Jag är inte anti-iOS i det stora hela förutom dom begränsningarna man kan känna ibland när man mest är van android-användare (ni vet nog exakt hur jag menar), i övrigt har jag dock en macbook så känner att det går att integrera en iPhone ganska enkelt i mitt liv, och att ta del av ett ordentligt ekosystem igen hade varit skönt. Men jag är ändå skeptisk då jag tycker att deras avsaknad av att kunna flytta ikoner vart man vill, inga widgets för klocka etc finns, och väldigt mycket att designen med bred notch nu börjar kännas riktigt gammal. Dock gillar jag premium-känslan med iPhones, och att det är en kraftfull telefon i 5,8", vilket inte finns så gott om på android-sidan. Men känner också att med den nya designen som med största sannolikhet kommer nästa år, så känns det här som året att verkligen inte köpa en iPhone ändå???

    Sen sekundärt:

    - iPhone 11: "budget"-modellen, skulle säkert duga bra för mig egentligen och älskar den lila varianten, men jag är tyvärr lite småkåt på AMOLED och tycker att kanterna runtom telefonen nästan är smärtsamma när jag kollar på iPhone XR i butik (borde vara samma på denna), och upplösningen är inte kul men att tillägga så hade jag iPhone XR ett kortare tag och hade inga problem med det i verkliga livet. Dock har jag noterat att man i princip, om man köper via rätt operatör, kan få en Galaxy Note 10+ för ungefär samma pris???!? (tänker comviq har iPhone XR för 315:- + abb), iPhone 11 lär ligga på strax under 400 + abb tippar jag på, medan Note 10+ är 385:- i månaden) vilket gör det svårt att motivera köpet av iPhone 11:an mest av principskäl då jag vill få det mesta för pengarna. Men då kommer jag till:

    - Samsung Note 10+:
    Alltså, få telefoner som jag var så besviken över som Note 10+, trots att jag inte bryr mig om hörlursuttag osv. Men jag är inget större fan av designen, den är lite för stor, och tycker inte om Samsungs Exynos-processorer so far, kameran verkar bra men precis som S10 är jag bara inte imponerad utav det jag sett, och den vanliga Note 10 är inte intressant alls även om den passar mig bättre i storlek, men främst av allt tycker jag bara inte att den är något "speciellt" alls. Gillar inte den centrerade hole punchen, osv. Men allt som allt är det ju en stabil enhet som verkar vara prisvärd om man köper den via Comviq t.ex, så därför finns den med på min lista. Hört om att den har battery drain som fan också med Exynos-processorn så är som sagt... skeptisk, men det kanske är fixat nu?
    Gillar stora telefoner men har just nu en period där jag känner att det hade varit trevligt med one-hand usability. Sen är edge-display snyggt men börjar också hamna i den skaran som faktiskt tycker att det är trist att inte kunna ha ett ordentligt glas-skydd på displayen.

    - Pixel 4 XL: Egentligen hade jag velat ha Pixel 4 (inte XL) men gillar inte att google för det mesta handikappar sina egna mindre enheter med sämre skärm, litet batteri, etc, och det verkar bli samma nu också. Sen det höga priset för gråimporter och den extra väntan gör att det antagligen inte blir aktuellt heller, kan inte casha allt just nu så att köpa från Google Tyskland fungerar inte heller för mig. Men Pixel 4 XL ser ut att bli bra, men ju mer jag ser, desto mer så tycker jag att designen är... både mer okej än jag först tyckte, men även mindre okej?!? Ser ut som en telefon från 2016-2017 och jag är tyvärr en sucker för cool design, sorry till google! jag gillar googles pixel experience vibe, men hårdvaru-designen tilltalar mig så lite, plus att det verkar inte bli en ultravidvinkel-kamera vilket jag hellre haft och ser mer användning för än telephoto, så är tveksam. Men bra Face-ID, 90hz display, och deras kameror gör att det är lockande, även om jag är besviken att dom använder IMX363 som dom använt på alla telefoner åtminstone sen Pixel 2, kanske innan det t.om?

    - Sony Xperia 5: Som sagt, kompaktare telefoner är något jag gillar, antingen ska det vara litet eller riktigt stort, och Xperia 5 verkar ju vara en okej telefon, men är fortfarande lite försiktig pga dom undermåliga kamerorna Sony haft på senaste trots att dom själva tillverkar kamerasensorer till andra tillverkare, så det måste ju vara mjukvaran. Hade extremt shutter lag på min XZ3 och även om det är fixat så... nja, skeptisk. Men jag gillar 21:9, jag gillar att man får med sonys nya in-ear BT-lurar som jag ändå funderat på att köpa så för 7990:- med Snapdragon 855 och en kompakt size, med BT-lurar för 2500:- på köpet känns det vettigt, men som att man ändå kan få bättre, även för pengarna?
    Sen trots att Sony närmar sig stock android mer och mer tycker jag att dom har lite av en flavor som känns lite utdaterad, lite som HTC också gör.

    Lite snabbare:
    - Oneplus 7T Pro: Egentligen bara rykten om den just nu, det kommer ju att hända men frågan är, och om den lyfter kameran tillräckligt mycket för att bli värt det för mig, i övrigt gillar jag dock 90hz refresh rate, designen är snygg om skärmen blir som innan vilket det lär bli. Älskar dock Cyanogen OS och det är min favoritvariant av Android överlag, troligtvis mer än Pixel Experience t.om.
    - Xiaomi Mi Mix 4: Man vet ju så lite så vågar inte säga något alls än, men jag gillar Xiaomi och dom brukar leverera det mesta i sina Mix-lurar.
    - Huawei Mate 30 Pro: Tveksam till allt som är Huawei nu, Mate X hade varit najs också, men på grund av rådande situation är jag högst tveksam, även om dom använder AOSP och kan ge en tillgång till Google Play Services, så vill jag inte lägga närmare 10 000:- även om dom ofta har hårdvara som är otroligt najs. Lite ärrad efter Mate 20 Pro-dramat med skärmarna (jag fick en av dom värsta skärmarna jag sett även utav dom drabbade, såg ingen som hade lika mycket issues som min), så även om min P30 Pro var fine så... ahhheeeeh, nja tror inte det.

    Vill mest ha input från er och se hur ni resonerar om det! :D tack!
     
    Kingson gillar detta.
  2. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Fold nej tack. En experimentell produkt som är gräsligt ful för omkring 20 tusen kr. Förstår mig inte alls på den lilla display på framsidan med enorma bezel.
    Om note 10+ är för stor så kommer oneplus 7 pro med vara för stor. Note10 hade jag IAF inspekterar lite närmare. Men om du inte gillar Samsung ui så kanske det blir lite svårt. I det läget återstår bara Sony 5 och iPhone,pga Huawei mate 30 pro kommer sakna officiellt android stöd.
    Sony 5 är den billigaste med åtanke på att man får med hörlurar för 2500 . Enda nackdelen med Sony 5 skulle vara att batteriet inte är så stort samt att 21.9 formatet inte är helt anpassat till de flesta spel.
    iPhone 11 pro är den som är mest framtidssäker om man vill ha en mobil under en längre period. Dock är iOS ett system som kan kännas tråkigt i längden.
    Pixel serien tror jag vi inte får se i år heller och de bilder som har läckt på den visar stora sorgkanter på framsidan. Dvs större än på tidigare upplaga
     
    Droid96, inact_0038, R3b0rn och 1 annan gillar detta.
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    @Juturna@Juturna

    - Samsung Galaxy Fold: Jag får känslan av att denna telefon kommer att släppas i extremt små kvantiteter. Jag tror även inte att teknologin är mogen än för denna typen av telefon. Bara det att den måste ha plast skärm gör ju denna telefon så galet känslig på många plan. Jag vill inte känna att jag inte vågar använda min telefon för den är så känslig. Sen är jag orolig för aspect ration på den här telefonen, känns inte som tablet eller som större mobil vilket lämnar den lite i en dödzon.

    - iPhone 11 Pro: Jag är sen ett tag tillbaka en primär iPhone användare, mest för att jag ville testa hela ekosystemet. Så jag gick all in, Köpte MacBook Pro 15, AppleTV 4K, iPad Pro 11, Xs Max och en AW4. Jag känner mig lite fast gör jag men är positivt överraskad över hur allt hänger samman. Speciellt under in studie period när jag använder Notes... nu kommer jag ifrån poängen.

    Jag är en iPhone användare och jag gillar att ha det senaste och det senaste just nu är iPhone 11 Pro Max, så det blir en sån för min typ av användning.

    - iPhone 11: "budget"-modellen anser jag vara för budget. 720p på skärmen är lågt, trots att skärmen i sig är riktigt fin så tycker jag att 720p är för lågt år 2019, så är det bara. Det kan vara så att man inte märker skillnad mellan 720p och FullHD eller högre på så små ytor men det är känslan av att skärmen lär vara väldigt billig i tillverkning men OnePlus kan trycka in en amoled 90hz i sina telefoner för liknande pris...

    - Samsung Note 10+:
    Det finns två saker som stör mig kraftigt med Note 10+ och det första är att trots att dom vet att deras skit fingeravtrycksläsare inte uppskattas av många så trycker dom in en ändå. Jag TROR inte på NÅGON som hävdar att deras funkar "Varje gång - men jag slickar på mitt finger först" eller att det är ok för NEJ, det är inte ok att betala 14000kr för en mobil som inte klarar av det simpla. Sen är batteritiden under standby ett skämt. Samsung skulle kunna säga att mobilen har 5000mah den skulle ändå knappt klara en dag. Och här ska vi inte glömma den extrema värdeminskningen som Samsung mobiler lider av, eller mjukvara lagget som kommer med tiden.

    - Pixel 4 XL: Här snackar vi telefonen som Google ser som framtiden. Det finns telefoner från 2015 som tex Nexus 6p eller LG modellerna från den tiden som är så mycket snyggare än vad google har lyckats med sen 3xl och nu 4xl. Android fanbois har ju alltid sett Nexus och Pixel som urtelefonen som sätter ribban. 3xl tog notchen till en nivå bortom all reson, med 4xl vågar dom inte göra samma sak.
    Sen kameran på 4xl är riktigt tråkigt att dom inte lyckades trycka dit en ultrawide som har varit standard i så många vackrare android mobiler.

    - Sony Xperia 5: Inget illa om Sony men deras mobiler har bara blivit tråkigare och tråkigare. Min favorit är fortfarande Xperia Z Ultra. Men i denna prisklass så ligger OnePlus 7 Pro långt före.

    Lite snabbare:
    - Oneplus 7T Pro: Absolut en intressant telefon som på papper ser riktigt trevlig ut. OnePlus är nog den android telefonen som både är vackrast och mest funktionell efter Huawei men just Huawei har ju sina problem just nu som gör att den inte känns rätt på samma sätt längre...

    - Xiaomi Mi Mix 4: Som du säger, man vet inte än...

    - Huawei Mate 30 Pro: Huawei är som sagt i en sits som gör att dom inte känns som android mobiler längre på grund av att Google har tagit bort all sin mjukvara från dom. Men Huawei gör riktigt fina mobiler där dom lägger ett helt annat krut på kamera mjukvara och hårdvara som OnePlus aldrig kommer att komma i närheten av. Huawei har ett helt Campus område som bara jobbar med kamera integration med AI. Det är det som kostar...


    Högst personliga åsikter...
     
    Droid96, Psicosis och bernard gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Sony Xperia 5: Jag har en Xperia 1 men den känns aningen för stor, så för min del tror jag Xperia 5 hade passat bättre. Sony har filat en del på kameramjukvaran också. Tråkig är en smaksak, tycker Sony får till färgvalet bra. De har dock varit bra på uppdateringar och skalat bort mycket bloatware.

    iPhone 11: Den modellen jag hade gått på som en iPhone spekulant trots allt. Gillar inte riktigt de bleka pastellfärgerna men ett fodral löser det problemet. Eller så tar man den svarta.

    Nokia 7.2: Kanske en kompromiss mellan bra prestanda och kamera:
    Nokia 7.2

    Kanske värd att vänta in och se vad de Svenska priserna blir?

    Finns ett otal andra modeller men det är mina tre tips.
     
    bernard gillar detta.
  5. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag är nog lite inne på iPhone 11 ändå, fast Pro-modellen då eftersom 9190 kr för 720p går jag inte med på av principskäl, priset är inte budget. Hade den kostat mer åt USA-priset hade jag nog känt annorlunda. Har alltid varit en Androidanvändare men efter att ha kört iPhone XS under november-december förra året blev jag rätt såld. Förutom på kamerafronten är ju faktiskt iPhone x fortfarande en bra telefon, det har jag inte kunnat säga om mina androidenheter.

    Xiaomi Mi 9 eller 9T Pro ser ju också trevliga ut! Den nya vita färgen känns neutral och stilren, jämfört med blå eller röd vars designer är direkt tagna ur en "12-årspojke-fantasitelefon".
     
  6. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Den vita färgen på Mi 9T Pro är så sjukt snygg, och jag hade nog gått på den, men jag känner ändå att jag faktiskt har budgeten för något bättre bara just nu (delvis så får jag det som födelsedagspresent så...) och vet att jag kommer känna ett större begär att byta upp mig om jag går budget-linjen, även om det faktiskt ÄR enklare att byta upp sig om man kör på det. Sen går inte den vita att köpa i Sverige heller vad jag vet?

    Men jag lutar faktiskt åt 11 Pro ändå, jag vet att det är bra telefoner samtidigt som jag inte vill bli FÖR insnärjd i ett ekosystem, och har redan lite grejer hemma med google home-integration som säkert går att fixa över till homekit utan problem bara det att jag är ovan med det. x) Men håller med dig till 100%, vanliga 11:an är bra nog, hade den kostat typ 6990:- eller 7490:- så hade den nog varit ett givet val, men för 9000+ så finns det så mycket bättre alternativ man kan få, om än inte inom iOS.
     
    Last edited: 13 sept 2019
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Asus ZenFone Z6, utan konkurrens


    (utanför Apple världen, förstås).
     
  8. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Precis, jag har känt på Xperia 1 och den känns bra, överraskande liten, men samtidigt så har jag också tänkt lite på Xperia 10 och 10 Plus, inte att köpa dom, men att den lilla ligger så sjukt bra i handen medan 10:an mest känns liksom... okej, men lite otymplig ändå. Så tänker att 5:an kan vara värd, men känns lite som att jag skulle köpa den för att få hörlurarna + en ny telefon, inte tvärtom liksom, vilket kanske inte är helt rätt.

    Känner inte för att köra Nokia, har inte varit något större fan av deras comeback annat än att jag respekterar dom för att dom ger större variation i budgetsegmentet och nokia 9 pureview var ett vågat experiment som kanske inte riktigt levde upp till sin fulla potential!

    iPhone 11 känns okej men skärmen blir nästan dealbreaker, men får se vad som händer när jag väl kommer till skott!
     
    Johnh3 gillar detta.
  9. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag håller inte riktigt med dig om folden, den är inte vacker med den lilla displayen men den ser jag mer som en "at first glance" display liksom, för att göra smågrejerna, svara på samtal, byta låt på spotify, såna grejer, och då är inte kanterna lika illa i min erfarenhet. Sen tycker jag inte att den är ful överlag utan tycker att den är lite halv-classy ändå, och notchen inuti är inte kul, men inte en dealbreaker för mig.
    Note 10, dvs inte plus:en, tycker jag har ett alldeles för litet batteri för att vara intressant, med tanke på att strömförbrukningen lär vara rätt hög på den. På en iPhone känns 3400 bra mycket, på en Samsung känns det som "nej tack"... hade Samsung S10, och den var batteritiden misär på enligt mig.
    Alltså Note10+ och OP7Pro är inte för stora EGENTLIGEN, jag kan lätt tänka mig att ha en så stor telefon, men har mest haft stora flaggskepp på senaste och hade varit skönt att ha något mer fickvänligt så att säga.
     
  10. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tack för utförligt svar! Håller med om att Huawei gör kvalitet, skulle dom jobba mer på mjukvaran så hade dom nog varit min favorittillverkare av telefoner, men jag stryker nog ändå dom från listan. Respekterar verkligen att märkena från Kina främst av allt pushar på innovation och tvingar dom större företagen att följa på och göra saker (för det mesta) ännu bättre.

    Vet inte, jag tror att Xiaomi Mi Mix 4 kommer bli lite av ett monster spec-mässigt, och säkert en grym telefon också, men samtidigt kanske inte så bra som spec-listan ser ut på pappret heller.

    OnePlus känns mer rätt än Huawei, men däremot kompromissar dom på vissa plan som jag tycker är tråkiga, men fullt förståeligt och bättre att dom gör det än att pushar ut telefoner för 14 000:- liksom.

    Du har rätt om Sony, jag trodde ändå att när dom släppte XZ3 att det började vända åt rätt håll för dom, sen gick dom tillbaka till sitt gamla designspråk men 21:9, och jag vet inte, jag tror att det var dumt att dom backade bakåt, även om 21:9 är coolt för film (men hur många kollar biofilmer på sin telefon? Ja personerna finns, men det är inte så många som värderar en cinematisk upplevelse sådär superhögt på en smartphone), tycker dock att Xperia 5 är prisvärd för en Snapdragon 855-modell.

    Tänker samma om Samsung, fingeravtrycksläsaren i min S10:a var miserabel och man fick trycka om och om och om så många gånger för att få den att fungera. Nu tror jag iofs inte att jag tog bort displayplasten, men hörde att det var bara en mindre förbättring. Värdeminskningen är minst sagt horribel... Köpte min S10:a för 9990:-, sålde den för typ 6000 en månad senare eller något? Fick absolut noll bud över det, varesig på Swedroid eller Blocket. Jag har tagit bort Note 10+ från min "kanske"-lista typ 5-6 ggr och lägger alltid in den igen när jag börjar tänka på att prisskillnaden på en Note 10+ och en iPhone 11/256 GB hos Comviq är 10 kronor i månaden... _iPhonen_ är 10 kronor dyrare!!! vilket blir liksom... helt tokigt. Förstår du vad jag menar? Även om jag just nu drar mig mer mot iPhone-hållet, så för 10 kronor mindre i månaden får jag samma lagring, en 6,8" vacker 1440p-super AMOLED-display utan stor notch, reverse wireless charging, pennan, ToF-lins+telephotokamera, stort batteri, fingeravtrycksläsare i skärmen (även om dom två sista grejerna onekligen inte fungerar så bra som önskat), då börjar man ju tänka till lite!

    Pixel... ja, vad säger man, designen är onekligen lite sorglig, även om jag vet också att "amen bryr du dig om designen så är inte pixel telefonen för dig" som vissa sagt till mig, men tycker ändå att ett av jordens största företag kunde göra bättre, deras R&D-avdelning måste ha sjukt konstiga prioriteringar. Skulle vilja se hur dom jobbar, för det är omöjligt att det dom försöker med är att sälja så många telefoner som möjligt. Det säger jag inte för att shade:a google, men baserat på hur få länder dom släpper i, att man blir som en del av deras betatestare med tanke på mjukvarufunktioner som inte fungerar bra i början av en telefons livscykel, att deras designer ligger flera år bakom, jamen ja.

    iPhone 11 Pro är nog det som det lutar åt, för tror inte att Fold:en kommer att bli tillgänglig i Sverige annat än som du säger, små kvantiteter, och vi vet ju inte ens när heller än.
    Men nu när jag staplar upp allt det här, vad händer med Android-telefoner?!?? Det finns ju BRA alternativ, många av dom, men det är sjukt få som inte har några kompromisser eller ens känns exalterande just nu, och dom som släpper spännande lurar kommer inte längre vara så spännande om man inte bor i Kina (dvs Huawei).
    Säger iofs inte att iPhone är mer spännande i sig, men där vet man vad man får, och deras stabilitet hittills åtminstone gör att deras avsaknad av innovation, eller långsamma implementering av innovativa idéer, blir SNÄPPET mer okej enligt mig.
     
    R3b0rn gillar detta.
  11. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Väldigt bra pris... [​IMG]
     
  12. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hmm, det låter ju som en prisvärd combo med obegränsad surf, men jag har DÅLIGA erfarenheter med 3 både nätverksmässigt såväl som deras horribla kundtjänst. Tog mig evigheter att komma ut från mitt gamla abonnemang med dom. Har bindningstid på mitt abonnemang med Comviq dessutom, har 40 GB i månaden vilket faktiskt räcker för mig, plus att eftersom dom +:ar på det man inte använder månad för månad (upp till 80 GB då) så brukar jag ofta ha över 60 GB kvar för det mesta, även om obegränsat är... najs såklart.
     
    SirHejsan gillar detta.
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 215
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Asus Rog 2 kanske kan vara något? 120Hz-skärmen och det stora batteriet tycker jag borde göra den till ett intressant alternativ.

    Den känns kanske klumpig med sin stora vikt och designen är rätt barnslig dock.
     
  14. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Designen är indeed, juvenil haha. Förstår inte riktigt ROG's tanke, jag vet ju att dom har sin image och den säljer till gamers, men dom hade kunnat lansera den där telefonen i ett mer anonymt utseende och kunnat sälja säkert 25% mer eller något. Jag gillar telefonen, men känner mig osäker på den i längden, och hur kameran skulle vara i längden för mig.
     
    bernard och psp123 gillar detta.
  15. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    tre har tvärdött haha
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Europa och i USA hade de sålt många hundra gånger fler telefoner. Gamingtelefoner är för vår del av världen en oerhört liten nisch. I Asien är det så klart något helt annat, så jag förstår att ASUS tagit fram telefonen till att börja med, men håller med om att det är tråkigt att en motsvarande telefon i något bantad och mer sober förpackning inte är tillgänglig :)

    Vi får väl hoppas att ROG Phone II säljer ordentligt bra i Kina med omnejd, så de kan lägga stora resurser på Zenphone 7.

    I Sverige skulle jag tro att de bara kommer sälja ett par tusen enheter. Kan så klart ha helt fel, men de flesta vore nog förvånade om de säljer fler än låt säga 5 000 exemplar.
     
  17. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag tvivlar på att dom ens kommer upp i 1000, om man ser till mängden människor som vet om Asus som mobilmärke, än mindre att ROG som sub-brand, när telefonen kostar 9990:-, aldrig. Några gamers och några spec-fanatiker kommer köpa den, men... That's it. Om dom inte marknadsför den aggressivt, men svenskar är ju skeptiska till varumärken dom inte vet till att börja med. Tog ju Huawei några år, skulle nog t.om ta Google ett tag att slå sig in, en så nischad enhet som Rog Phone lär ha svårare.
     
    bernard gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
  19. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
  20. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Note 10 plus är fantastisk! Inte bäst på något men sett över hela linjen finns idag ingen bättre.

    Har främst använt apple topptelefoner senaste två releaserna.

    Men valde en not nu för frihet att göra saker snabbare och många fler funktioner.

    Och ja. Är extremt nöjd med fingeravtrycks öppnaren. Fungerar mycket bra bla även när tummen/telefon är blöt vilket knappast gör på iPhone. Återstår dock att se hur den fungerar i minusgrader.

    Men använder du Frömst högtalarna i stället för headset och spelar mycket så gå på Apples senaste lur. Är bra optimerad för att göra en sak åt gången.
     
    Last edited: 14 sept 2019
    Kristy gillar detta.