Mobilt bredband eller Fiber?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av PEE, 1 sept 2019.

  1. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Fördelen för mig, då jag inte spelar, med mobilt bredband är:
    - Slipper lägga ut 20.000 kr.
    - Kan flytta med bredbandet på semestern t.ex.

    Fiber:
    - Stabilare
    - Snabbare
    - Lägre månadskostnad
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alla mobila bredband går inte att flytta. Telias hemmalösning går exempelvis inte att flytta. Även 3 har detta i sitt avtal för sitt 3Bredband Hemma.

    Du får se över vad månadskostnaden för det mobila bredbandet blir och sedan tänka på hur länge du kommer bo på samma ställe. Sedan kan du väga det mot hur mycket en fiberinstallation skulle ge i ökat värde av bostaden samt vad den lägre månadskostnaden på bredbandet skulle ge i total skillnad.

    Personligen hade jag valt fiber oavsett. Går att internetdela från mobilen om det behövs på semestern.
     
    F-Forward, PEE och bernard gillar detta.
  3. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Jag körde mobilt bredband några år i fritidshuset, men har sedan drygt 2 år fiber. Jag ångrar absolut inte den investeringen - Tvärt om; Mäklare hävdar att värdeökningen på huset överstiger investeringen (strax under 20kkr).
    Jag körde med Telias mobila "bredband" som sällan kom upp i några högre hastigheter (dålig signalstyrka oavsett operatör) och deras största abb hade ett tak på 40GB, sedan 69 kr/GB(!) om man ville ha mer. Månadskostnaden var dessutom den dubbla mot fiber. Det var ett rätt enkelt val, till slut.
     
    bernard och PEE gillar detta.
  4. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Som sagt är upp till dig i slutändan.

    Går ju ha mobil till stugan och fiber i huset.

    Men om du inte väljer koppla in fiber nu kan du räkna med det blir dyrare (vissa har haft turen att det kommit något erbjudande för fiber senare, men det kan man inte räkna med).

    Så antingen sitta med mobil resten av tiden du bor där, om det inte och/börjar fungera så dåligt att du betalar vad som helt för efter dra fiber. Eller fixa det direkt och ha obegränsat och stabilt nåt i alla väder (mobilt påverkas faktiskt av kraftigt regn och snö bland annat).
     
  5. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag installerade också fiber på mitt lantställe(billig anslutning dock, 7500kr inkl grävning) och ångrar det inte alls även om det är lite tråkigt att betala ~300kr/månad för 100/10 och jag inte är där jämt.. Men 4G-signalen är inte särskilt stark där så det är trevligt att ha bra nät när man är där. Plus att jag har lite grejer uppkopplade till wifi som luftvärmepump, element osv..