Köra dual-sim?

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av Taiofii, 16 sept 2019.

  1. Taiofii

    Taiofii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2015
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Hej,

    Är det någon som kör dual-sim, t.ex. en privat och en för jobbet? Hur funkar det i så fall? Aldrig kört dual förut så är helt okunnig i området.

    Ha det bäst!
     
  2. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    285

    MINA ENHETER

    Jag har kört det i denna och även i OP 5t.

    Det fungerar bra tycker jag, inkommande samtal så ser man vilket simkort det ringer på 1 alt. 2 så man kan se om det är jobbsamtal eller privat.

    Likadant när du ska ringa samtal, istället för att du slår numret och sedan grön telefon för att ringa finns det två gröna lurar med 1 alt 2 beroende från vilket simkort du vill ringa ifrån.
    Med sms är det likadant.

    Du kan även välja på dina kontakter vilket standard-sim som du vill ringa upp ifrån.

    De grejer som kan vara lite småirriterande men accepterbart är när man ska ringa upp i bilen, då känner den inte av vilket standard-sim den ska ringa ifrån, då får man ändå trycka på telefon vilket sim det ska ringa ifrån.
     
    Taiofii och Nicole gillar detta.
  3. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Nu har ine jag kört det på OP 7, men på OP3T och för närvarande på OP6 och det funkar bra, precis som toobiias skriver, förutom då i bilen.

    En annan fördel är att ha olika ringsignaler för de olika simkorten vilket gör att man alltid vet om det är arbetsrelaterat eller inte när det ringer.
     
    Taiofii gillar detta.
  4. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Jämfört med att släpa runt 2 telefoner, är de få nackdelarna med dubbel-sim små. Jag kommer aldrig mer (så länge jag jobbar, i alla fall) köpa en telefon utan dubbel-SIM (Har en snart 2 år gammal Huawei P10 Plus nu).
    Oftast tycker jag att Assistenten (Hej, Google - Ring nnnn) via klockan funkar - Jag har aldrig brytt mig om att träna bilens motsvarande funktionalitet.
     
    Taiofii gillar detta.
  5. Taiofii

    Taiofii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2015
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Låter bra och ganska enkelt då. Tusen tack för info!
     
  6. Satoki

    Satoki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro
    Haft dual-sim på samtliga mina senaste telefoner: Galaxy S9+ , OnePlus 6T och nu OnePlus 7 pro.

    Du väljer det av dina två sim-kort som du ska använda för nätverk.

    Därefter väljer du när du ska ringa/smsa det sim-kort som samtalet/smset ska skickas från. Väldigt enkel hantering, detsamma gäller när telefonen ringer - du ser direkt vilket sim-kort samtalet kommer till.

    Låååångt bättre än att ha separat telefon för jobb respektive privat.
     
  7. Taiofii

    Taiofii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2015
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Låter bra! Haft 2 telefoner hittills och det har väl varit helt okej. Men är det inte bättre att ändå köra på en separat jobbtelefon så man inte sliter sin privata (laddning osv). För den byts ju ändå frekvent från företaget till skillnad från privata.

    Men så som ni beskriver så låter det enkelt att bara ha en telefon som man tar med sig. Får testa och se. :D
     
  8. ToxyRocker

    ToxyRocker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag använder också dual-sim på min OP7Pro
    Plats 1 är ett abonnemang med surfanslutning (Telia) alltså ett delat sim med tele på ett sim och internet på ett annat sim. Så jag har tele sim på plats 1 i mobilen och internetanslutnings sim i bilen för att få internet i bilen.
    På plats 2 har jag ett mobilt bredband som jag använder som internet i telefonen.

    (Telia hade ett erbjudande om ett gratis mobilt bredband 20gig om man hade fast Telia bredband fiber)
    Så jag tog ett telefon abonnemang med så lite internet som möjligt och använde mitt mobila bredband för internet istället.
    Senare köpte jag till surfanslutning för att få internet i bilen. För att kunna lyssna på Spotify och använda Waze. (Har en Android bilstereo)
     
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det enda som stöt mig med dubbla SIM-kort är att Android Auto inte stödjer detta så om när jag ber assistenten ringa nån så misslyckas den eftersom den inte kan hantera valet av SIM-kort som poppar upp på mobilen. Men man kanske kan lösa det med Tasker och sätta ett SIM-kort som standard när Android Auto är igång, men det har jag inte kikat på.
     
  10. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    För mig har det alltid funkat. Kanske beror på att jag satt ett av korten som standard för utgående samtal.
     
  11. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur gör man detta?
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Inne bland kontakten brukar det vara
     
  13. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    285

    MINA ENHETER

    Du markerar med lång tryckning på den/de kontakter du vill välja standard-sim på och sedan trycker på 3 prickarna uppe i högra hörnet så ska det finnas ett alternativ "ställ in standard-sim"
     
    krofo gillar detta.