Diskussion: iPhone 11 - allmänna tråden

Diskussion i 'iPhone 11-serien' startad av Swedroid, 14 sept 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast brukar det inte vara så att det inledningsvis är de dyrare som säljer bäst? Vi early adopters väntar ju ogärna på saker och ting och brukar vilja ha det bästa, och de som tillhör überfansen och som står och köar utanför butikerna osv håller sig väl fortfarande till de mer påkostade modellerna?

    Eller sålde XR redan från första början bättre än de övriga modellerna?
     
    Kristy gillar detta.
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    55% xr förra året. 70% PRO modeller iår och 256gb varianten går bättre än 64gb.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Xr släpptes ju efter Xs/Xs Max förra året, så det är svårt att säga hur den skulle sålt i första rushen till alla early adopters.

    Sen att 11 antagligen kommer gå förbi pro modellerna i långa loppet väntar sig nog alla.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. EssPåEss

    EssPåEss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone XS
    Bara för någon som missade lanseringen och inte hunnit riktigt läst på, vad är det exakt dom vill få ut med 3-set up kamera funktionen?
     
    bernard gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tycker att Apples night mode i kameran är väldigt spännande. Gillar faktiskt automatiken - att den känner av själv när den behöver aktiveras samt att den har stöd för både skakigt handhållet användande och tripod-läge (när slutartiden kan ökas till 30s). Gillar också att man ser hur lång "slutartid" den väljer och att det går att styra det själv. Slutartid inom "" eftersom den inte exponerar oavbrutet under den tiden utan tar många exponeringar med kortare slutartid och slår ihop dem (vilket ger samma resultat i praktiken).

    Gillar här är ju enbart spekulativt baserat på vad jag sett och läst på webben, om några dagar vet jag om jag faktiskt gillar implementationen också.

    Ultravidvinkeln ett mycket välkommet tillägg för mig, inte en dag för tidigt. Hoppas att den matchar Note 10 optiskt.

    A13 bryr jag mig inte så mycket om. A12 var redan klassledande i prestanda.

    Det större batteriet gillar jag, men Xs Max höll en hel dag för mig så det är ingen big deal.

    Nya designen tilltalar mig verkligen. Gillar inte blanka baksidor. Gröna färgen är ursnygg.

    Skärmen tror jag inte att jag kommer märka så stor skillnad på, men det gör inte så mycket eftersom jag tycker att Xs Max har den bästa mobilskärmen på marknaden med stor marginal. AMOLEDs alla fördelar som svärta och betraktningsvinklar men dessutom med fenomenal kalibrering.

    Högtalarna ska vara förbättrade vilket är imponerande eftersom Xs Max låter som en liten bluetoothhögtalare. Tveksam att det kan bli så mycket bättre.

    Bättre vattentålighet är aldrig fel.

    Annars är jag besviken på att ultravidvinkeln inte kan användas med night mode och att vi fortfarande inte har fått always on display. Kom igen, ni har ju fixat det på AW5...

    Många hånar att den heter "PRO" eftersom den saknar funktioner som multitasking och popup window. Det är ingen big deal för mig. Det är funktioner som jag använder väldigt sällan på mina Androider eftersom det inte funkar särskilt bra på en så liten display. Picture-in-picture för videoappar som Youtube eller Netflix skulle inte skada dock.

    Sammanfattningsvis, ser fram emot 11 Pro Max, men tvivlar att jag kommer tappa hakan på fredag.
     
    Kristy, R3b0rn och bernard gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tror den vanliga iPhone 11 blir storsäljaren i det långa loppet, samt kanske XR i och med prissänkningen.
    Gissar att i början kanske entusiaster går på PRO modellerna. Men sett under hela året till iPhone 12 kommer så tror jag inte det blir så.

    Är väl lite svårt att få riktig statistik så här pass tidigt dessutom.
     
    Kristy gillar detta.
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tycker att pro blir lite missvisande eftersom iPad pro har många andra "pro-features". Hade iPhone pro fått promotion,usb c samt splitscreen, då hade jag känt att pro verkligheten var pro.
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Resefotografen Austin Mann som även testat kamerorna på tidigare iPhones (7/8/X/XS) har nu släppt sin review på Pro modellen. Kort summerat: Mest imponerad verkar han vara av Night Mode och vanliga Wide kameran.

    [​IMG]


    iPhone 11 Pro Camera Review — Austin Mann
     
    Last edited: 19 sept 2019
    Kristy gillar detta.
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag tror man måste förstå hur Apple gör med sina produkter för att man ska lägga rätt förväntningar på rätt produkter.

    Huvudproblemet är väl hur delad synen är på vad en mobil SKA göra och KAN göra.

    Personligen anser jag att splitscreen på en liten skärm ger inte tillräckligt av något, bara hälften av en upplevelse som passar bättre på en större skärm. PiP med youtube däremot hade varit trevligt.

    Tillbaka till förväntningar på produkter. Android användare vill kunna göra ALLT på en mobil men det är just det som gör det så dumt för allt blir bara halvprodukter av allt för att man försöker göra en massa som inte räcker till på 6,5”.

    Apple ser till att mobilen är en mobil och inte en platt hybrid som skulle konkurrera ut sin egna iPad. Ungefär samma mellan iPad och MacBook. Varför sätta Touch på en MacBook när ipaden är plattan? Varför gör Samsung sina mobiler med mer funktioner än sina egna plattor?

    Inkurans till tusen.

    Men vi förväntar oss att en maskin ska göra allt men samtidigt är vi lite hycklare för isåfall hade bärbara datorer med touchskärm och 4G varit det som alla har. För rent hårdvarumässigt så är det i en klass för sig.

    Men där sitter vi... och begränsar oss till 6,5” med önskan att kunna göra allt... fast ändå inte...
     
    Droid96 och blackpearl gillar detta.
  10. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kan bara hålla med, har haft alla Note lurar samt S lurar i + modell och visst har det varit kul att leka med splitscreen men de gånger jag sedan verkligen använt det går nog att räkna på ena handens fingrar. Det blir för litet och plottrigt på en 6.5” skärm.

    Skulle som sagt vara nice med PiP för video men dela skärmen för olika appar känns rätt oanvändbart på denna lilla skärm
     
  11. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Kan hålla med till viss del. Men jag tycker att splitscreen funktionen är väldigt användbar även om det blir lite tight.

    Men hade ändå hoppats på promotion och usb c. Mer "pro" då.
     
    R3b0rn gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Pro är väl ändå ett okej namn för att indikera skillnaden mot den vanliga 11an. Tycker att Apple gjort sina produktnamn mer logiska i år jämfört med tidigare. Vad skulle man annars kallat den vassare modellen? Visst, förändringen mot förra årets Xs-serie är inte jättestor, men skillnaden mellan en iPhone 11 och iPhone 11 Pro är ju att Pro är mer riktad mot professionella användare. Förra årets Xs var också Pro.

    Pro-motion hade jag verkligen inte sagt nej till om det inte hade inneburit ökad batteriförbrukning eller risk för inbränningar i AMOLED-panelen. De tillverkare som lyckats få högre framerate att fungera på AMOLED säljer telefoner i relativt liten utsträckning jämfört med Apple/Samsung och kan därför ta risker med ny teknik. Jag tror att 60hz försvinner nästa år, även på den billigare modellen. Det i sig är ingen Pro-funktion utan mer en naturlig utveckling av mobildisplayer i allmänhet.

    Split screen är en gimmick i mina ögon. Jag tycker att det är besvärligt att använda mer än en app åt gången på en så liten skärm. Dessutom ställer det större krav på utvecklare att de måste konstruera sina appar för att ha stöd för de mycket konstiga viewports som det blir när man delar på skärmen. Jag har inte sett nån implementation som har varit värt allt besvär som det innebär. Som tidigare skrivits i tråden hade jag inte sagt nej till en PIP-funktion för Youtube och andra videospelare, men den skulle givetvis funnits även på icke-Pro i så fall.

    Vad jag däremot hade gillat att se i en Pro-modell är:
    • Stöd för Apple Pencil. Visst, skärmen är så liten att upplevelsen blir ganska dålig, men det hade känts som ett mervärde för proffsen om de kunde använda sin penna från iPad Pro till sin telefon för mindre justeringar och liknande
    • Riktig filhanterare i stil med iPad Pro, gärna tillsammans med USB-C
    • Hörlursutgång, proffs behöver alla möjliga kopplingar och anslutningar
    • En Dex-liknande funktion där telefonen kan användas kopplad till bildskärm och tangentbord/mus för mer datorlik upplevelse
    • Ännu större batteri
    • Ännu större skärm, typ 6.8"
    Men det är snarare en egen produkt. Kunde man bara hitta ett bättre namn för dagens Pro, typ "Extra" eller "Deluxe" så skulle PRO kunna ligga ovanför dessa med ovanstående funktioner, mer tydligt riktad till proffs.

    Jag tror dock att Apple gjort bedömningen att proffs har ungefär samma behov som vanliga användare när det kommer till just mobiltelefoner. När de utövar sitt yrke använder de dator eller tablet i första hand.
     
    Last edited by a moderator: 19 sept 2019
    Kristy, R3b0rn, bernard och 1 annan gillar detta.
  13. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Verkar ju vara bekräftat att det är 4 GB RAM även denna gången i Pro-modellerna, kan inte låta bli att vara besviken även om jag vet att 4 GB RAM i iOS i princip är som det dubbla i Android. Men det smärtar om man tänker hur framtidssäkra telefonerna ska vara om man säger så.
     
  14. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Hårdvaruspecs-hets på mobiler även 2019? Hellre effektivare mjukvara som inte kräver samma hårdvara att flexa med. Vad som står på pappret/under huven är väl ändå lite ointressant sålänge det leder till likvärdig eller bättre upplevelse i slutänden?
     
    Kristy och Droid96 gillar detta.
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Men smärtar det därför att du påverkas av att konkurrensen har mer RAM, eller för att du har problem med att RAM-minnet inte räcker till i din lur?

    För mig är RAM ungefär som skärmupplösning. Det är inte automatiskt bättre att ha mycket, det handlar mest om hur något är optimerat. Xs Max är fortfarande den bästa luren jag haft när det kommer till RAM management, klart bättre än min förra Note 10+ som hade 12GB RAM. Jag tror att man ska vara försiktig att hänga upp sig på siffror och istället se till funktionaliteten.
     
    Kristy och Fredriks gillar detta.
  16. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Vilken adblocker rekommenderas på iPhone 11 pro? Antar jailbreak inte är att räkna med.
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Jailbreak behövs inte. AdGuard är fenomenal.
     
  18. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Blockar den även i appar? Eller bara safari?
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Webbläsare
     
  20. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Aah då är jailbreak ett måste om man vill ha system wide adblock. Eller finns det alternativ?

    Nån som kan testa dnscloak och ställa in adguard dns? Stoppar den ads i appar?
     
    Last edited: 19 sept 2019