Väderstation i lägenhet

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 6 sept 2019.

  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag gillar starkt den här appen, man får en känsla för svårt det är att göra pålitliga lokala väderprognoser när man ser regnmolnen svepa förbi din ort, oregelbundet flaxande hit och dit.

    Flowx: Weather Map Forecast

    The Flowx advantage is forecast data shown on an interactive map, giving you the 'big picture' and enabling you to understand the weather. With Flowx, you have control of the forecast information: compare models and interpret what the data means for you, so you can best plan your activities.

    Flowx was awarded Google Play Editors’ Choice: The 5 Best Weather Forecast Apps.
     
    Last edited: 18 sept 2019
  2. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Varför inte netatmo med extra vind och regn sensor Screenshot_20190919_193128_com.netatmo.netatmo.jpg
     
    Klurre och bernard gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @dalton@dalton
    Ingen kritik emot dig, i min bok är det en indikation på något när appar blandar språk...
    Oavsett om den hämtar info från system språk och appen själv.
     
  4. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Indikation på vad?
     
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @dalton@dalton
    Om man har problem med att göre en produkt enhetlig kan det finnas andra problem också, känns slarvigt.
    Om jag går förbi en restaurang som har flera felstavningar på meny/gatupratare är chansen stor att jag undviker den, ungefär så.
     
  6. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Ok, då får du tycka det.
    Själv är jag nöjd.
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Faktisk så har det varit båda roligt och interessant att experimentera lite med denna 300 kronors manick.
    I tillägg till lite ny kunnskap om meteorologi, kan jag fastslå följande, det är helt omöjligt att få en meningsfull avläsning av utetemperaturen på en balkong på åttonde våningen som vänder mot väst, mellan två höghus, när solen skinner. Även om sensorn är plasserad helt i skuggan på utsidan av balkongen, och tilltäckt med strålningsskydd, så blir luften så varm att temp.avläsningen blir urealistisk för området. Reell temp. i omgivningen på 16 grader ger en avläsning på minst 25 grader "no matter what", även om det blåser. En stund efter att solen har gått ner ger den korrekta temp.värden.

    Annars, lufttryck och luftfuktighet ger ganska så korrekta värden. Nu har det varit rätt så stabil "knallsol" sen jag fick apparaten, så någon markant kunnskap om prognosen har jag inte fått än, dock skall det bli interessant att se hur det funkar nästa vecka när det tydligen skall bli regn.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    I gråväder och regn ger den faktisk rätt så korrekta värden på allt. På websidan till vädertjänsten "Klart" hittar man ett schema när man har valt sitt geografiska läge och klickar fliken "timmar". Det innehåller en hel del info som är rätt så bra för kontrollen av visningen i väderstationen. Prognosen den ger stämmer bra.
    Slutbetyg, inte en manick man är tvungen att ha för att hålla sig uppdaterad på vädersituation! Ger ingen reell nytta bortsett från inomhus temp. och luftfuktighet. Det är, som andra har nämnt här i tråden, mycket enklare att använda oficiella online tjänster, dock har det varit roligt att experimentera lite med något man inte hadde en susning om från tidigare. Och sen är det en snygg och interessant skärm att ha hängande på väggen, som "alla" besökanden frågar om.

    Sensor plassering .jpg
     
    Last edited: 29 sept 2019
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Efter tre veckors experimentering med "Andersson", är jag något förvånad över hur väl väderprognosen stämmer.
    På senare tid har vädret varit rätt varierat, men apparaten ser ut att följa det ganska så korrekt. Vad jag förstår så basear det sig på ändringar i atmosfäriskt lufttrack.
    Vad jag inte riktigt fattar är att den växlar mellan molnigt och regn till relativt rätt tid, på trots av ingen ändring av lufttrycket, och små ändringar av temperatur och luftfuktighet...?
    Varje natt, klockan 01:00, 02:00 och 03:00 startar klockan automatiskt synkroniseringen med "DCF-signal" för att kalibrera tiden.
    När jag söker på DCF-signal på nätet, visar det att det också finns en vädertjänst i tillägg til klockan.
    Vad jag undrar är om en billig enkel väderstation värkligen kan plocka ner information om vädret via "DCF-signal", eller om det bara är en tillfällighet att detta stämmer?

    Någon "Swedroid'are" som vet?
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har lust att slå ett slag för "billigskit".

    För två år och två månader sedan aktiverade jag denna Andersson Väderstation, med Andersson AA batterier, 10 styck för 19:- i utesensoren utan att ha de helt stora förhoppningarna att detta skulle funka till någon belåtenhet.
    Drygt två år senare har jag inte rört vara sig ute eller inne enheten, inte ens bytt batteri i utesensoren. Har för vana att toucha toppen på skärmen varje morgon för att kolla vädersituation, och får en rätt så korrekt info och 24 timmars prognos om den saken, som "jag inte kan leva utan". Inte mycket att klaga på för en väderstation till 299:- och två AA batterier till två kronor styck.
    Btw, NetOnNet har höjd priset för väderstation till 499:- Den får rätt så bra recensioner, 4 av 5 stjärnor på 143 recensioner.

    För drygt ett år sedan kompletterades "systemet" med en "billigskit" från Lidl, en Auriol Radio-Controlled Temperature Station HG05686A-DCF till 99:- Detta för att hålla koll på tempen inne på min inglasade balkong. Här gick batterierna, AAA, åt på ett par månader båda på fjärr- och innesensoren, så dessa blev ersatt med billiga Andersson uppladdningsbara AAA-batterier, 4 styck för 39:- Håller fortfarande 8-9 månader senare, och Auriol:en gör vad den skall.
     
  11. frech

    frech Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    8
    Köpte en väderstation på Clas för över 10 år sedan för 299:- och sedan några år senare en till. Sensorn trådlös men med tråd så att sensorn kan stå inomhus och trådgivaren utanför i skugga vid fönstret. Har 3 st sensorer pga av hörnlägenhet med morgon- till tidig em-sol.
    Har de senaste par åren köpt till 3 väderstationer från Lidl för 179:- o 129:- (samma). De från Lidl funkar fint med Clas sensorer, samma våglängd 433 Mhz, men har små AAA-batterier. Tar slut på ett par månader så jag använder bara uppladdningsbara från Lidl för 39:-. Det enda är att radiostyrningen från Frankfurt funkar sisådär beroende på väder och ? atmosfär.
     
    geobjork gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Använder du fortfarande den från Clas, 10 år senare? I så fall var det inte felinvesterade 299:- :D:money:

    Jag har själv inte varit sådär jätteupptagen av väderprognos tidigare, men då jag för fem - sex år sedan började använda min el-rullstol att åka till stan för att handla, 6 km rundtur, vinter som sommar, blev det plötsligt viktigt att veta om det kommer nederbörd under tiden jag planerar att vara ute och åka.
    Det var roligt att lära sig hur samspelet mellan lufttryck/luftfuktighet och nederbörd följs åt ganska så förutsägbart. I mitt fall spelar inte temperatur och vind så stor roll annat än hur mycket kläder jag ska ha på mig. Hur mycket regn som har fallit spelar heller ingen roll. Väderstation ger mig en bra indikation på vädret just nu, och 24 timmar framåt. I gränsfall använder jag två tjänster i tillägg som kompliment, Klart och SMHI.

    Väderkarta: nederbörd - Klart.se och 10-dygnsprognos | SMHI

    Funkar perfekt för mig, plus att det är roligt att "leka" lite meteorolog. Har så långt inte hamnat i rägnväder en enda gång.
    Lidel-manicken är ett tillägg för att hålla koll på tempen inne på min inglasade balkong, i första hand på vinteren så potatisen inte fryser.
     
  13. frech

    frech Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    8
    Japp, båda två från Clas som komplement. Den äldsta, 10 år visar ca 1% fel lufttryck, lite fel på egen luftfuktighet och klockan drar sig hela tiden, men så har den åkt i golvet ett otal ggr. Den vita plasten är numera ljusgul utom på undersidan. Få se hur länge till den funkar.
     
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    I dag hittade jag ett nytt användningsområde för min väderstation, hålla koll på temperaturen i frysen. Den ska ju ligga på –18°C, (inte 17 eller 19, hur man nu får det till...o_O?).
    Jag har alltid undrat hur kallt det är i min frys, mätarn som visar tempen är det inte möjligt att få någon nogran avläsning av, och en vanlig termometer räcker att ändra sig innan man hinner läsa av den.
    Nu när jag avfrostade frysen slängde jag in extra fjärrsensoren till min väderstation mellan två stelfrusna kycklingar, och kan nu i lugn och ro avläsa tempen på skärmen och sen ställa in termostaten till frysen efter behov.
     
    svenix gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Bullshit!

    -18°C valde amerikanerna för att 0°F låter väldigt kallt i deras öron, det finns ingen som helst vetenskap bakom den temperaturen, ju lägre temperatur desto bättre för matvarorna i frysen så du kan mycket väl ha -24°C i frysen (om den inte drar för mycket ström då)...
     
    pernils94231 och Klurre gillar detta.
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Bullshit, jag vet inte...? Här ett litet urval av vad endel svenska akörer i branchen tycker! De håller med amerikanerna. Man hittar hur många som hälst svenska som menar det samma.
    För mitt eget vidkommande är jag inte alls bekymrad för att maten ska bli förstörd, "farlig att äta". Om det skulle vara så ville jag varit död för många år sedan.
    Det som fångade mitt interesse i frågan är att flera av de svenska aktörerna hävdar att en grad upp eller ned från 18 vill öka elförbrukningen med 5%, hur nu logiken bak det ser ut? Man vill ju spara el som bäst det går med dagens elpriser!
    Min väderstation ska få behålla jobbet som vaktmästare i frysen en stund till!

    Kyl och frys

    Har du rätt temperatur i kyl och frys? - GodEl

    Rätt temperatur i kyl och frys | ICA Buffé

    https://www.elgiganten.se/cms/frost...ratt-temperatur-och-organisera-ratt-i-frysen/

    Frys - Temperaturfördelning | Electrolux

    Guide - så använder du din frys effektivt| Hemma med Elon


    Temp i frysen.png
     
    svenix gillar detta.
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jösses, de tar i så de spricker...

    Du får definitivt inte ökad elförbrukning om du har -17°C (tvärtom) och att elförbrukningen skulle öka med 5% för att du har -19°C i frysen låter orimligt, möjligen att det kan vara så i en gammal frys...

    Det skulle vara intressant att ta reda på vad de riktiga siffrorna är men det skiljer sig säkerligen åt mellan olika frysar.
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag tenderar att hålla med dig om att går man ner i temp så går elförbrukningen ner, "no matter what"! Hur dom får det till att en ändring från -18 till -17 ökar förbrukningen strider mot all rationellt fysik-tänk... Men, av någon anledning är det rätt så många av "expertisen" som hävdar det. Också det att en ändring på 1 grad ändrar förbrukningen med så mycket som 5% låter också osannolikt i denna sammanhang, även i en gammal frys.

    Jag har experimenterat och haft en rätt noggrann avläsning ett par dagar nu, men det är ungefär omöjligt att avgöra någon skillnad utan en mätare för elförbrukningen. Lyssna till om frysen går eller ej funkar inte.

    Jag har satt upp tempen från -18 till –15°C. En möjlig skillnad, det kan verka som den inte pendlar lika ofta mellan –14,9°C och –15,5°C, termostatens av och på (gissar jag).
    Ska köra så en stund och se hur det funkar, iom jag inte bryr mig om matens hållbarhet alls, men elförbrukningen.
    Per i dag är min frys något mindre än halvfull. Ska bli interessant att se skillnaden när den nu ska fylls "till randen".

    Det bästa av allt dock! Min väderstation har fått en ny och nyttig funktion! :D
     
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Vad ska du då med en frys till? Billigare om du slänger ut den, alternativt stänger av den...

    Om du ska du mäta förbrukningen så finns det smarta kontakter som kan rapportera elförbrukningen i en app.

    Så kan man också se det! ;)
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag tycker, som många andra här i gruppen Swedroid att det är roligt/interessant att undersöka/experimentera lite med olika grejor här i dagliglivet.

    Jag är lite osäker på varför du responderar till mina inlägg, jag kan inte se att dina svar tillför ämnet något konstruktivt...! Annat än en viss mängd smartass irritation!