Svart skärm och omstarter när SIM-kort sätts i (Mi 9)

Diskussion i 'Xiaomi Mi 9' startad av CyberLizard, 19 sept 2019.

Taggar:
  1. CyberLizard

    CyberLizard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Köpte en Mi 9 på Netonnet lagershop i tisdags, och började igår med att starta den utan SIM-kort i för att ställa in google-konto, uppdatera appar och MIUI (Global EEA, senaste) och försöka rensa ut så mycket av bloatwareapparna jag kunde.

    Det kan tyvärr vara så att jag skaffat fel telefon då jag avskyr reklam och övervakning, och så mycket personuppgifter som MIUI verkar vilja skicka vidare till Xiaomi bara för att jag använder deras telefon kändes inte ok, så jag har inte reggat något konto hos dem samt försökt stänga av eller ta bort så mycket appar jag kunde. Jag har inte försökt mig på att använda eller ändra något med något externt program/bootoader eftersom jag kan noll och ingenting om sånt.

    So far, so good. Jag roddar runt, verkar få bort rätt mycket av det jag inte känner är nödvändigt (Jag HOPPAS ju att appar som är systemkritiska inte går att avinstallera hursomhelst. Kan de låsa så onödiga saker som Youtube så borde ju exempelvis Mi Roaming eller Mi Credit inte gå att avinstallera om de hade haft någon större betydelse för funktionaliteten. Well I hope so, iaf...) och mobilen är uppdaterad, googlekontot är inloggat på och det verkar som om mobilen flyter på snällt och bra.

    Nu som först tar jag ut SIM-kortet från min gamla mobil (CAT s30 från -16, SIM lika gammalt) och sätter i min Mi 9. Skärmen svartnar och jag får inte upp fingeravtryckslåset ens. Tar ut simkortet och då funkar det igen (utan att ens starta om telefonen). Tar bort både fingeravtryckslåsningen och mönsterlåset. Stänger av telefonen och sätter i SIM igen. Samma problem, skärmen är svart och ingen reaktion (men ibland visas klocka/laddning lite kort innan det släcks igen). Efter ett par försök så börjar en meny som jag bara kan anta är någon slags Bootload/fabriksåtersällningsmeny dyka upp där jag får bläddra med volymknapparna och välja med powerknappen. "Reboot" är det enda jag vågat välja där vilket, om jag förstått det rätt, bara startar om telefonen. Jag har inte lyckats hitta någon info om någon haft samma problem innan.

    Halp?

    Jag vill nog helst inte försöka installera om operativsystemet med något annat, mest för att jag inte kan och inte känner mig helt trygg i att behöva lämna operativsystemet olåst sen. Jag är ungefärligt tillräckligt kunnig för att kunna ställa till med en hel del skada om jag ger mig på sånt, men jag kan inte nödvändigtvis reparera det sen. Såg något om att en kunde ta bort lite av skiten som skulle vara safe att ta bort med hjälp av något av de rekommenderade externa programmen utan att behöva låsa upp (eller om det var låsa upp och sedan låsa igen) och byta bort Global EEA-rom:en. Som sagt, jag vill helst inte ens behöva skapa och logga in på Mi-kontot, och jag kommer definitivt inte vilja använda deras molnlagring, men jag vet samtidigt inte om jag känner att jag orkar och klarar av att bråka med brickning av telefonen. Jag chansar redan rejält på om jag ens använder termerna rätt, och då brukar jag ändå hänga med hyfsat i datasvängar. Men jag är i högsta grad en user, inte en moddare.
     
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du ska aldrig ta ut eller sätta in ett simkort medan mobilen är igång.

    Det finns faktiskt en liten processor och ett minimalt OS på själva simkortet.

    Prova skaffa ett nytt simkort, det kanske hjälper.

    Annars för att få bort allt du stör dig på i en Xiamoni måste man låsa upp bootloadern och lägga in en Xiaomi.eu rom.

    För att göra det krävs att du reggar ett Mi konto.

    Kanske byta till ett annat märke?
     
    Kristy gillar detta.
  3. CyberLizard

    CyberLizard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag trodde att jag hade stängt av telefonen (lurades av den svarta skärmen) men tänkte att det kanske inte spelade så stor roll eftersom Youtube-videon jag gogglade fram hade telefonen igång samtidigt som kortet sattes i. SIM-kortet funkar också fortfarande i den gamla telefonen, så jag tror inte att det är något fel på det. Ska pröva lite till, samt göra en factory reset på Mi9:an. Funkar det inte då blir det ju att be om ett nytt SIM av Hallon.

    Men om jag förstår dig rätt så MÅSTE jag inte registrera mig hos Xiaomi för att kunna använda telefonen, utan det är bara om jag vill låsa upp den och justera/byta ut ROM:en till tredjepartsalternativ som jag egentligen måste göra det? Ja, bortsett från om jag vill använda deras kontospecifika tilläggstjänster också då, givetvis.

    Egentligen skulle jag ju absolut slippa en massa angst om jag bara gick tillbaka med den och bytte mot något annat, men i övrig verkar det ju vara en ok telefon (och för det priset!). Det är ju alltid pro vs con såklart, men så länge en kan vända eller neutralisera lite av Con'sen så brukar en kunna nöja sig till slut.

    Tack för hjälpen iaf! :)
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du behöver inte ha ett Mi konto för att använda den, det är korrekt.

    Det enda andra du kan göra (utan att byta rom) för att stänga av alla onödiga saker du stör dig på är att installera brandväggs appen Netguard.
    Med den kan du selektivt spärra internet åtkomst för allt i mobile.
    Men det krävs ett ganska stort IT intresse.
    Du behöver också lösa betal versionen för att använda alla finesser, kostar 7 eur en gång för alla.
    Rekommenderas!
     
    Kristy gillar detta.
  5. CyberLizard

    CyberLizard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för tipset, men jag är nog rädd att IT-intresset inte är tillräckligt stort för det.

    Dock fick jag det att funka - ett tag! Jag gjorde en soft reset, och när introduktions-wizarden bad om SIM satte jag i det, eftersom jag inte kan stänga av telefonen utan att gå vidare. Då funkade det, jag har kunnat ringa, ta emot samtal och få SMS! Sedan har jag uppdaterat och meckat med inställningar med en eller två omstarter däremellan, men nu (efter att systemapparna uppdaterats och jag aktiverat fingeravtryckslåset) när jag stängde av och slog på telefonen så kommer samma fel igen.

    Telefonen startar upp, men "hackar" liksom. När den kommer till låsskärmen så visar den ibland fingeravtrycksläsare, men den "blinkar" lite fram och tillbaka (Tänk elektronik som kortsluter), ibland står det "Ingen tjänst", "endast nödsamtal", ibland kommer operatörens namn fram och det hackar fram och tillbaka. Den reagerar inte på något jag gör, förutom när jag håller in strömknappen tills den startar om.

    Om jag inte gör något alls utan bara låter den tugga på så kommer till slut vad jag tror är hard reset-menyn fram (Det står "Main Menu" först, sen "MI-Recovery 3.0. Jag får tre alternativ, "Reboot", "Wipe Data" eller "Connect with MIAssistant" [sic]. Reboot är markerat, och gör jag inget så går den vidare av sig själv till nästa meny Där jag kan välja "Reboot to system" eller gå tillbaka ett steg. Återigen, om jag inte gör något så väljer den det första markerade alternativet av sig själv efter en stund, och så loopar det, med hackig start och allt.
     
  6. CyberLizard

    CyberLizard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
  7. Magzet

    Magzet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag råkade ut för samma problem. Det visade sig att telefon och kontakt apparna tappat sina behörigheter. Öppnade apparna och gav dem de behörigheter som de frågade efter och sen fungerade det med SIM kortet i igen.
     
    Kristy och CyberLizard gillar detta.
  8. CyberLizard

    CyberLizard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Halleluja, tack Magzet! Efter lite testande verkar det ha löst sig nu!

    (...Hoppsan, jag skrev detta runt 19.30 - 20.00, men glömde posta det. Jag skyller på glädjeyra eller nåt. ;) )
     
    Kristy och Magzet gillar detta.