Ja, sannolikt är det så i alla fall. Det verkar inte finnas något bolag registrerat med namnet "Xiaomi Sverige", eller som registrerat varumärket, så det verkar inte drivas fristående.
En nackdel med detta upplägg, i och med att de talar om "mi-store" i Ny Teknik, är förmodligen att de menar att mi-store.se förblir den "officiella butiken", och att de därmed inte öppnar någon webbbutik på mi.com, som i tex Spanien eller UK.
Notera att det fortfarande inte finns en sida under "Contact us" på mi.com, utan än så länge hänvisar de bara till kontot på sociala medier, som inte verkar skötas av Xiaomi på egen hand (?).
Det innebär ju lite beroende på hur man väljer att se det att Xiaomi egentligen inte har motsvarande närvaro i Sverige som i låt säga Spanien eller UK.
Jag vet i och för sig inte om de jobbar likadant i länder där de erbjuder försäljning via mi.com, men det låter som det skulle vara mindre klokt ur ett juridiskt perspektiv. Om samarbetspartnern går i konkurs eller dylikt är det svårare att begränsa skadan om butikerna inte är tydligt åtskilda. Hade jag varit Mi hade jag också valt att separera mi.com från de aktörer som anlitas för att driva varumärket i andra regioner.
Jag själv gillar inte den här affärsmodellen riktigt, även om det säkert lämnar ett större utrymme för att minimera kostnaderna i och med den lägre risken. Om Xiaomi har som ambition att "bli det nya Apple" är det märkligt att ha en affärsmodell med olika aktörer inom en och samma region som säljer samma varumärke, och som sedan inte lämnar support/garanti beroende på inköpsställe. Det blir väldigt rörigt.
De flesta tillverkare som är verksamma inom EU erbjuder två års garanti oavsett var telefonen inhandlats såvida det inte är gråimporterade telefoner avsedda för en annan marknad än EU, men det är ju inte ett utbrett problem längre, inte ens för OnePlus. Köper jag en Note 10 på Mediamarkt i Tyskland och behöver utnyttja garantin i Sverige fixar Samsung Nordic min telefon utan att blinka, och behöver något bytas utanför garantin tar de glatt emot luren och skickar den vidare till ett servicecenter med originaldelar och utbildade tekniker samt lämnar garanti på reparationen etc.
Hur blir det om jag köper en Mi-telefon i Tyskland, Spanien eller av Inet och sedan vänder mig till Xiaomi Sverige?
Last edited: 23 sept 2019
Nero, stelex, iterva och 2 andra gillar detta.