Föra över bild från mobilen till tv:n

Diskussion i 'Allmänt' startad av tjappe, 27 aug 2019.

  1. tjappe

    tjappe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej får inte över bild(Telia play) från mobilen til tv:n har en samsungA8 2018 har köpt kablar men ingen bild är det nån inställning jag missat eller måste jag ladda ner nån app?? tack på förhand
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förmodligen har A8 2018 inte stöd för att skicka ut video via USB-porten. Har du försäkrat dig om att den har stöd för det? Jag är rätt tveksam. Brukar bara vara dyrare high end-lurar som fixar det.

    Oavsett så vore nog en Chromecast ett bättre alternativ om Telia Play har stöd för att casta, då det är mycket smidigare än kabel, och låter dig dessutom använda telefonen till annat medan du tittar på en stream.
     
    Kristy, eastbound och tjappe gillar detta.
  3. tjappe

    tjappe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej på kjell och co påstår dom att den ska ha stöd för att sända video....ska sända över i husvagnen och där har jag inget vifi så det är bara kabel som gäller.....
     
  4. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    A8 kör bara USB2.0, och Samsung har inte haft MHL-stöd på många år så det är inte aktuellt med kabel.

    Dock borde det gå fint att casta, precis som @bernard@bernard skriver. Du kan casta till en Chromecast utan att den är kopplad till en internetanslutning (telefonen måste såklart ha det).
     
    Kristy, bernard och tjappe gillar detta.
  5. tjappe

    tjappe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    hej på kjell och compani påstår dom att den har stöd för att sända video och köpte kablar av dom....ska sända över i husvagnen och där har jag ingen vifi så det är kabel som gäller
     
  6. tjappe

    tjappe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    ok då är det bara lägga ner kabeltanken....men varför påstår kjell och compani att det ska funka med kabel?? dom får ta tillbaks kablarna pga dom lurade mej att köpa dom då
     
  7. tjappe

    tjappe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    så det skulle funka casta i husvagnen där jag inte har vifi men mobiltäckning?
     
  8. tjappe

    tjappe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    ja givetvis kan dom ha fel och det har dom som det ser ut.......men skulle det funka att casta utan att ha vifi så är ju det ett bättre altenativ
     
  9. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Kristy och tjappe gillar detta.
  10. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Chromecast kräver i normalfallet Wifi. Men du kan använda ett knep och skapa en hotspot på din telefon och koppla upp chromecasten till den (alltså din telefon skapar ett wifi-nätverk som chromecasten ansluter till). För att åstadkomma det behöver du tillfälligt använda en ytterligare telefon medan du fixar inställningarna, men sen räcker det med din vanliga telefon.

    Antar att era länkar ovan handlar om den möjligheten.
    Det kan dra mycket data från ditt mobilabonnemang, men kan ändå vara en bra möjlighet. Sen går det väl att casta lokalt innehåll från telefonen i viss utsträckning.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Enda alternativet till en chromecast, som du castar till med lite special setup av wifi och hotspot, är att du har en smart tv som klarar wifi-direkt. Det funkar utmärkt att köra telia play så.
     
    Kristy gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Wifi direct är väl en tjänst som kopplar ihop wifi-enheter utan behov av router. Man kan skicka filer mellan enheter såvitt jag vet, men jag har aldrig testat funktionen och vet inte vad i övrigt den kan göra. Exakt hur används wifi direct för Telia play? Delar du internetanslutningen från telefonen till din smart-tv, eller är det Telia play-appen på telefonen som "castar" innehåll till tv:n (ungefär som chromecast)?
     
  14. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    I din smart tv kan det finns en funktion för "skärmdelning" som kopplar upp trådlöst via "wifi direkt". I telefonen, när du väl är uppkopplad mot tvn väljer du att Casta det som visas på din mobilskärmen. Dvs du skärmdelar till tvn precis som på en chromecast. Använder mobilens internetuppkoppling.
     
    Kristy gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Du menar att telefonens skärm måste vara tänd hela tiden? Det är en ganska dålig metod i mitt tycke, då telefonen blir varm och batteriet snabbt förbrukas, samtidigt som du inte kan göra något med telefonen medan videoklippet spelas upp. En nödlösning, men inte så mycket mer anser jag!
     
    Kristy gillar detta.
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jovisst jag skrev det ”enda” inte ”bästa” alternativet till chromecast. Vill du veta Vad jag anser är bästa lösningen för telia play? Köp en apple tv, dyrt men oslagbart i funktion spelar ingen roll att du är androidanvändare. ;)
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Hade du kunnat använda telefonen till annat när du speglar skärmen släckt? Tänker på att du kanske inte hade haft så lång kabel med Kjells lösning om den nu hade fungerat.

    Jag får anta att du saknar elektricitet eftersom du är rädd att batteriet ska dräneras snabbt. Det kommer möjligen att bli ett problem även om du kan streama med släckt skärm.

    Har du ingen annan telefon som kan agera streamer, en gammal före detta? Dela wifi från din primära till den gamla och en chromecast så kan du facebooka och kolla film samtidigt men ändå, har du problem med 240V elanslutning alternativt rejält med 12V DC så kommer nog alla lösningar fallera för ström kommer att förbrukas vilken lösning du än väljer. Och som redan nämnts, det funkar utan wifi med en chromecast enbart men min rekommendation är mer användarvänlig i mina ögon
     
    Yoko666 gillar detta.
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tror du citerar fel person! Det är trådstartaren, tjappe, som har en husvagn och ställde frågor om att spela upp video i den.

    Jag prövade nyss här hemma och det gick INTE att casta (screen mirror-funktionen) med skärmen släckt. Så om du har lyckats casta med skärmen släckt så har du antagligen inte använt en Chromecast.
    Jag tycker fortfarande att "screen mirror"-funktionen är väldigt dålig. Bilden och ljudet hackar ofta, åtminstone för mig. Telefonen blir varm. Och batteriet förbrukas väldigt snabbt. Att batteriet förbrukas snabbt är ju en nackdel, oavsett om TS skulle ha god elförsörjning i sin husvagn eller inte.

    Jag förespråkar en Chromecast, antingen med en eller två telefoner. Så vi verkar tycka likadant.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Att jag skulle ha lyckats svara fel person ser jag som mycket troligt i min förvirrade värld. Jag ber om ursäkt
     
    N6290 gillar detta.