Sony Xperia 1 - allmänt

Diskussion i 'Xperia 1' startad av Swedroid, 25 feb 2019.

  1. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag fick den under natten nu :)
    [​IMG]
     
    Corran_Horn och bernard gillar detta.
  2. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Sen 9.x vart det slut på att man behöver söka manuellt. Sony xperia sköter det bra enda är att Nordic kommer i slutet av dom uppdateringar som släpps.
     
    bernard gillar detta.
  3. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    För mig stämmer det som utlovat (hittills). Kameran som tidigare gärna ville frysa/lagga och krascha känns mycket rappare i uppstart och byte mellan olika lägen.
     
  4. Zer0

    Zer0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Xperia 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 1
    Fick också uppdateringen igår. Hade lite problem med kameran innan uppdateringen vid ett par tillfälle där endast en omstart löste problemen. Har inte hunnit testa så mycket än så länge men hoppas att det är löst. :)
     
  5. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Fingeravtrycksläsaren fungerar mycket bättre nu, dock när den väl låser upp skärmen så är den ofta något långsammare än vad den var förr (när den funkade).
     
  6. Zer0

    Zer0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Xperia 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 1
    Sant, det var ju väldigt vad långsam upplåsningen har blivit.
     
    onekw gillar detta.
  7. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Men nu funkar den för mig, fick köra med skärmlösen innan för den var helt kass... :).
     
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Känner ni inte en viss bitterhet att betala mer pengar för en sämre kamera?
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Kameran är ju inte sämre mig veterligen, Utan stockmjukvaran har sina problem. Jag tror personligen att det beror på filosofin bakom. Huawei, Samsung m fl har tanken att appen skall göra allt, medans Sony vill att deras användare skall ha kontrollen på hur deras bilder skall se ut. Med andra ord kanske inte för gemene man.

    Sedan verkar ju Cinema pro-appen vara en hel del bättre. Problemet med den appen är att den är under utveckling och Xperia 1 har första versionen. Xperia 5 version har t o m fått funktioner som Xperia 1 saknar. Kritiken mot denna app är att den är inte tillräckligt enkel för den som aldrig använt liknande program och för enkel för proffs. Så med andra ord har sony lagt appen någonstans mitt emellan.
     
    EliasAlucard gillar detta.
  10. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Bitterhet är slöseri med liv, jag är nöjd [emoji106]
     
    sartip.sardar gillar detta.
  11. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Som bland annat @dragontrumpetare@dragontrumpetare påpekade och som många andra har påpekat tidigare, så är kameran bra, riktigt bra, särskilt i manuellt läge. I autoläge däremot är kameran inte alltid så bra för selfies (inte selfiekameran alltså, utan standardkameran), vilket beror på att Sony inte har optimerat den så bra för ansiktsbilder, men så har det ju länge varit med Xperia, och även om jag personligen tycker att Sony borde fixa mjukvaran (och lägga ner de restriktiva DRM-kameranycklarna och all annan DRM-skit som förstör Xperia Open Devices upplevelsen), så föredrar jag att man kan ta bättre, skarpare och mer detaljerade selfies om man har kompetensen att ställa in vitbalansen, ISO och andra kamerainställningar, vilket man kan göra ganska utmärkt med Xperia 1 och alla flaggskepp Xperior jag har ägt. Framförallt haltar autoläge för selfies, om det är dålig belysning, men i dagsljus blir det ändå bra selfiebilder i autoläge.

    Kanske blir det förbättring på kamerans autoläge nu när den svenska Sony Mobile divisionen läggs ner och Sony Mobile Japan tar över helt, återstår att se (svenska Lunddivisionen var faktiskt rätt bra på mjukvara). Men Sony's kameralinser är ju i världsklass, och de flesta iPhones, Errorsung osv säljs ju med Sonylinser, så det är ju inte hårdvaran i sig som är problemet med Xperia 1 kameran.

    Det som jag skulle vilja se göra en comeback i framtida Xperior är cybershot och framförallt xenonblixt, som Sony Ericsson implementerade riktigt bra i C905. LED blixt är såklart viktigt (för ficklampa osv), men xenonblixt ger riktigt bra bilder.

    Ja, och det är ju just det som är grejen med att köpa en Xperia: kontroll. Vi har inte bara bättre kontroll över kamerainställningarna och bildkvaliteten, utan även operativsystemet som sådant, med Open Devices. Dessvärre har Xperia 1 inte fått Open Devices certifiering än, men det kommer förhoppningsvis snart.

    Det är helt enkelt mindre intelligensförnedring och iDiotcertifiering med en Xperia, medan iPhone, Samsuck, Huawei osv handlar om autopilot på allt, restriktioner, inlåsningar osv.
     
    Last edited: 23 sept 2019
  12. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Ja, kameramjukvaran är sämre än topprivalerna, för mer pengar.
     
  13. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Jämfört med OnePlus är väl Xperia väldigt inlåst, du kan inte roota utan att tappa drm nycklar. Hur stort är XDA stödet för custom ROM for Xperia 1 jämfört med OnePlus 7 pro?
     
  14. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Fast XDA-stödet, LineageOS, custom-ROMs osv har ju inte med Xperia eller OnePlus osv som sådant att göra, utan hänger snarare på hur många enheter som säljs: ju populärare enheten är, desto bättre custom-ROMs aktivitet. Sony erbjuder dock bra custom-ROMs stöd, via deras Open Devices program, och med instruktioner hur man låser upp bootloader osv, sedan att Sony post-Z2 inte har sålt så bra och att custom-ROMs aktiviteten för Xperia enheter har sjunkit därefter, det är ju inte riktigt Sony's fel, utan snarare beror det på alla iGnoranta iDioter som köper låsta enheter som Apple och Sapple (Samsung alltså) osv.

    Problemet med Xperia är annars som sagt det här med DRM-kameranycklar, som Sony tyvärr introducerade i och med Xperia Z1, oklart varför. Det har ju bara förstört för Sony Mobile, den här paranoian kring kameran, och DRM är ju ett sattyg (proprietär vendor lock-in är kundfientligt lurendrejeri). Poängen hur som helst är att Sony historiskt har haft utmärkt stöd för custom-ROMs, faktiskt bäst av alla Android OEMs, och Xperia Z har fortfarande aktiv utveckling av AOSP-baserade custom-ROMs (ingen kamera-DRM i denna fantastiska enhet). Även Xperia Z2 har en aktiv custom-ROMs utveckling på XDA.

    Annars är ju Android som operativsystem felbyggt i och med frånvaron av UEFI, HAL och andra hårdvarustandarder, vilket försvårar för oss vanliga open source entusiaster att dra ner en ren AOSP-distro kompilerad i en generisk ISO-fil och installera på valfri Androidenhet, precis som vi gör med våra x86-baserade laptops och desktops, inga konstigheter där (detta är också varför Google inte kan direkt uppdatera alla Androidenheter så som Microsoft gör med Windows Update). Saker och ting har ju blivit bättre nu i och med GSI och Project Treble, men det är fortfarande en lång väg att gå. Hela det här tramset att LineageOS, PAC-ROM osv, alla måste vara konfigurerade och kompilerade för varje Androidmodell, beror på att Google gjorde ett half-assed jobb med Android från första början, eftersom inlåsningar, kontroll och allmänt krångel var önskvärt från Open Handset Alliance. Just därför är Android om än mer 'tinker friendly' än iOS, inte alls lika fritt och öppet som GNU/Linux och x86 standarden (standarder är viktiga!).

    Apache 2.0 licensen suger också, och både den och liknande "permissive" licenser som BSD, MIT osv, borde sluta användas i open source projekt, eftersom dessa licenser inte är äkta open source licenser (GPL or GTFO!). Android hade kunnat varit något stort idag, om det vore ett riktigt open source projekt, alltså helt under GPLv3 licensen. Istället är det bara Google som utvecklar Android, och OEM företagen som Samsung osv, gafflar Android utan att ge tillbaka någon källkod. Android hade kunnat varit något fantastiskt idag, en öppen standard där alla utvecklar Android, både andra företag som Red Hat, IBM, Microsoft, Apple och för den delen privatpersoner, och Android hade kunnat ta över x86 datorer osv också, en öppen standard där alla program, spel och annan mjukvara utvecklas till osv. Istället för ett avancerat, kraftfullt, mångsidigt och levande operativsystem, har Android fortsatt vara Google's lilla iPhone wannabe leksak för att kränga reklam och inte mycket därutöver. De tidigare friheterna vi fick i och med Nexus och Xperia Z serierna, håller nu på att försvinna.

    Så det är egentligen inte Sony som är problemet här, utan Android som sådant. Androidenheter bygger inte på open source och öppna standarder. Visst, Android är öppnare än iOS, men Androidenheter är fortfarande inte lika öppna som x86 datorer. Replicant är ett bra projekt som tyvärr aldrig kommer att ta fart, pga allt krångel med ofria drivrutiner osv.
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Inte svårt att lista ut vart problemet låg där. Sony Ericsson och Sonymobile har aldrig varit utvecklarna av deras egna kameror utan det har alltid varit Sonys kameradivision. Under Sony Ericssons tid, var de inte så oroliga över att folk skulle köpa mobiler istället för deras kompaktkameror, problemet kom ju först under Xperia Z1 kamera, då man t o m hävdade att det var samma kameramodul som i Sonys kompaktkamera-serie. Så för att jävlas, skyddade man helt enkelt sin mjukvara med DRM-skydd. Bara ett av de sätt som Kameradivisionen höll på med för att sabotera för SONY.

    Att kamera mjukvaran i Sony i Xperia 1 oxh Xperia 5 fortfarande har sina problem, beror ju på att det är ju samma mjukvara som det alltid varit. Det är istället Cinema Pro appen som Alpha-teamet lagt en massa jobb på. Mycket av de problem som stockkameran dras med, har inte den appen på samma sätt. Jag har en teori att det ganska snart kommer en ny stockapp för kameran också.... men den organisation som SONY nu har, i och med ihopslagningen utav Sonymobile, Kamera och TV har man ju inte verkat så länge. Mycket av väntan på Xpera 1 beror sannolikt på att kameramjukvaran inte var tillräckligt stabil, vilket har visat sig på Nordamerikanska marknaden (konstigt not inte lika mycket problem i den globala versionen).

    Men håller helt klart med, det är ett ök, att man gjort så med DRM-nyckalr å skräp när resten av Sonys mobiler är helt öppna.
     
    EliasAlucard och bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det tråkiga är att potentialen hela tiden funnits där. Cinema Pro-appen har mängder med bra funktioner som inte finns i andra enheter (i alla fall inte stock), och är riktigt kompetent på så vis. Vill även påstå att den är rätt väldesignad/funktionellt utformad.

    Det blir intressant att se vad de kan göra med kameran. Är inte så förtjust i den själv, så en omdesign hade varit spännande.
     
  17. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Varför recenserade inte Swedroid Xperia 1?
     
  18. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Det är ju inte speciellt många recensioner överlag nu så den stod nog inte så högt på priolistan...
     
  19. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det beror väl på att inga flaggskepp släppts? Xperia 1 kom i efterhand
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.