Fråga: Det här med podcast-appar...

Diskussion i 'Applikationer' startad av ajo.lill, 20 sept 2019.

Taggar:
  1. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Börjar bli smått galen nu. Det verkar vara lika svårt att hitta en podcast-app som klarar av "alla basics" som att hitta en reddit-app för detsamma.

    Jag vill ha en app som kan göra följande;

    Spela både i webbläsare och i telefonen
    Synkronisera var jag befinner mig mellan dessa två
    Dölja avsnitt som jag redan lyssnat på
    Har ett dark mode
    Automatiskt spelar upp nästa avsnitt utan att behöva lägga till det i en queue
    Kan spela från äldsta först. Många spelare kan bara sortera med senaste avsnittet först av någon anledning..

    Har provat följande;

    Google Podcasts (Inget dark mode, kommer snart™ och kan heller inte dölja lyssnade på avsnitt, ingen webbplayer)
    Spotify (hemskt interface där varje avsnitt tar typ en cm plats, ingen klarmarkering, hanterar podcasts med många avsnitt MYCKET dåligt)
    acast (Ingen webbspelare, annars bra)
    Pocket casts (Spelar inte upp automatiskt i webbläsaren, utan man måste "köa" avsnitt. Mycket irriterande i shoppen)

    Det finns självklart många, måånga fler podcast-appar... Men då jag börjar tröttna på att installera, logga in med google, lägga till mina podcasts och sen prova på varje, så tänkte jag fråga vilka rekommendationer ni har?
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror inte det finns någon med alla dina krav faktiskt
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  3. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Får nästan det intrycket, och tycker det är ganska konstigt? Visst är det en rad med krav, men känns inte som att de är orimliga. Småsaker som att automatiskt spela nästa avsnitt och att kunna vända ordningen till äldsta avsnittet först tycker man borde vara självklart..

    Just nu kör jag Acast, då den fyller allt utom webbspelare. Men måste då trycka igång bluetoothen på mina Arctis pro wireless och ansluta telefonen och sen spela den vägen... I-landsproblem galore, men det känns ganska omständigt när jag ändå är vid en dator liksom.
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @ajo.lill@ajo.lill
    Jag använder Pocket Cast sedan flera år och tycker den fungerar bra, ser ingen anledning att byta utifrån mina behov som inte alls är lika dina.
    Såg att Pocket Cast gjort en förändring i dagarna till delvis en betaltjänst
    We're now free, and here's why

    Tror inte den delen hjälper dig men du får väl kolla, jag kommer inte byta upp mig.
     
  5. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag testade Pocket Casts nu just för att man ändrade det. Har du samma problem som mig med att den inte spelar nästa avsnitt automatiskt?
     
  6. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    @ajo.lill@ajo.lill I pocketcasts app så kan du välja att spelaren köar nya avsnitt automatiskt genom att gå in på inställningar för avsnittet, vet inte riktigt om det funkar som du har tänkt dig, men det kan vara värt att testa.
     
    bernard gillar detta.
  7. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @bluppblupp@bluppblupp Ska prova det! Jag letade efter en sån inställning i webbspelaren men hittade ingen. Jag kanske missade det... Ska definitivt titta igen. Det är en av de större sakerna jag saknade i Pocket Casts, så om det löser sig byter jag nog.
     
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @ajo.lill@ajo.lill
    Jag har aldrig använt funktionen Spela nästa avsnitt, lyssnar inte på poddar på det sättet, jag är ofta->alltid ute och motionerar när jag lyssnar och då är det enkelt att ta upp luren ur fickan för mig.
     
  9. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Inte riktigt säker på att jag förstår hur det är smidigare att ta upp telefonen ur fickan när man motionerar än att den börjar med nästa avsnitt automatiskt?
     
    jnsson gillar detta.
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @ajo.lill@ajo.lill
    Nu hamnar vi nog lite utanför ämnet?

    jag försökte aldrig övertala dig hur du skall använda den eller argumentera för hur jag gör, jag ville bara dela med mig av hur jag använder den och att Pocket Cast förändrat tjänsten och att du då utifrån ditt användande kan hitta det som passar just dig bäst, inget annat!
     
  11. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Om någon lämnade ämnet så var det nog du när du bytte ämne till hur du använder appen istället för att svara på mitt första inlägg? Även i ditt första inlägg skrev du direkt om hur du använder appen, inte om hur den motsvarar mina efterfrågade behov.

    Jag sa heller inte att du försökte övertala mig. Men ja, vi har lämnat ämnet, sedan flera inlägg. Så finns det inget att tillägga på hur Pocket Casts motsvarar det jag efterfrågar kan vi återgå till ämnet från första inlägget.
     
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Vet inte exakt om det blir som du tänkt dig men i pocketcast om du lägger till de podcast du vill lyssna på i ett eget filter kan du välja all episodes sen play all.

    Screenshot_20190920-153300_Pocket Casts.jpg

    Bara ett exempel på en genre filter.
    Jag har så den bara visar de senaste två veckorna men det går som sagt välja all episodes. Du kan även välja oldest to newest i filtret.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Min filosofi: En så enkel app som möjligt. Inte massa onödiga funktioner. Google Podcasts därför.

    Den har faktiskt en variant av webbinterface, om än väldigt bristfälligt. Läs nedan.
    [Update: Podcasts on web official] You can listen to Google Podcasts on the web with a simple URL edit

    I korthet så finns det inget gränssnitt på webben, men om du googlar på podcastens namn så bör podden finnas bland sökresultaten, där du kan välja uppspelning i webbläsaren. Läste någonstans att det också ska synkas mot Google Podcasts i telefonen, t.ex. hur långt du har lyssnat. (Google Podcasts mellan olika telefoner med samma konto synkar iaf).
    Jag lyssnar oerhört sällan från datorn, men bra att det går OM jag skulle vilja göra det. Dock ingen bra lösning som sagt, men en nödlösning iaf.
     
  14. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Lite typiskt Google at man inte har ett webbinterface, men ändå på något sätt har ett, fast det är inte färdigt eller lätt att använda.

    Jag körde Google Podcasts i början också, fungerar riktigt bra som en enklare app som du säger. Problemet är just detta med att man inte kan dölja avsnitt man har lyssnat på. Jag håller på att arbeta mig igenom backloggen på tre podcasts med 500+ avsnitt, det blir mycket scrollande till slut...
     
    N6290 gillar detta.
  15. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag kör numera Spotify. Synkar mellan Android och iPhone men man måste då ha appen öppen på bägge.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Skrattade när jag läste dina ord, det känns faktiskt typiskt Google att lyckas få till en sån halvbakad lösning :D

    Avsnitt man har lyssnat färdigt på i Google Podcasts får en särskild markering och är därför enkla att särskilja, men om jag förstår dig rätt så räcker det inte att det SYNS vilka du lyssnat klart på, det är själva scrollandet du vill slippa. Och du varvar mellan de tre podcastarna fram och tillbaka eller? Det skulle inte funka att du börjar med en podcast och sen låter appen automatiskt spela upp nästa avsnitt i listan, i evighet tills du hört ikapp allting?

    Ett förslag skulle kunna vara att du använder nedladdningsfunktionen som en workaround. Du kan ladda ner avsnittet du just nu lyssnar på, sen när du byter till en annan podcast och därefter vill tillbaka till den första podcasten, så går du in i nedladdningar, och trycker på avsnittet som är nedladdat. Då kan du fortsätta där du var, eller zappa till nästa avsnitt, som borde börja spelas automatiskt så fort det föregående är slut. Sen får du rensa nedladdningar löpande och helt enkelt se till att du hela tiden har det aktuella avsnittet du är på för stunden nedladdat i listan. Då blir det som ett bokmärke, du slipper scrolla och kan istället starta uppspelningen från fliken nedladdningar. Och äldre avsnitt som du redan lyssnat på kan du automatiskt få bort från fliken nedladdningar, det finns en sådan inställning, automatisk borttagning efte xx timmar tror jag.
    Detta bygger på att nästa avsnitt börjar automatiskt så fort ett avsnitt är slut. Nästa avsnitt i samma podd alltså, oavsett vad som finns under fliken nedladdningar. Att så är fallet är jag tämligen säker på, jag störde mig nämligen på det några gånger när jag faktiskt ville höra avsnitten som låg under fliken nedladdningar men istället fick nästa del i samma podd, som jag kanske inte alls var intresserad av.
     
  17. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Det skulle såklart fungera att låta den snurra vidare av sig själv, men det verkar som att den ibland tappar bort var jag är. Det gör att jag då måste rulla ner i listan igen. Såklart finns markeringen, men att kunna gömma avsnitt man har lyssnat på bör väl vara en standard-funktion i en podcast-app kan man tycka. Men ja, som sagt, vi pratar ju Google här. :D Misstänker att anledningen till att den tappar bort säg är när jag ansluter till Android Auto. Ibland måste jag då välja nästa avsnitt manuellt, vilket är betydligt mycket enklare i en lista som har det aktuella avsnittet överst, och inte 200+ som jag redan har lyssnat på.

    Det rör sig också om totalt runt 1200 avsnitt jag har kvar att lyssna på mellan mina nyfunna podcasts, och varje släpper nya avsnitt i snitt drygt en gång i veckan. Kommer ta ett tag att komma ikapp!

    Just nu kör jag Acast då appen var alldeles underbar. Tyvärr har den ingen webbspelare, så jag kör på Bluetooth-lösningen så länge..
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Förvisso OT, men vill du berätta vilka podcasts det gäller? Om det är något som ev. skulle intressera oss.

    Att den tappar bort sig har aldrig hänt mig i Google Podcasts. Din teori om att Android Auto kan vara felande kanske kan vara riktig där.
     
  19. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
    Oxå intresserad av vilka podcast rekommendationer?
     
    N6290 gillar detta.
  20. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Fler som har problem med Pockets Casts, att den i början av varje podd hoppar tillbaka några sekunder och börjar om, och att den ibland hoppar fram eller tillbaka mitt i avsnitten?