Mobiltelefonerna blir allt sämre

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 20 sept 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack. Jag tror inte jag kommer att hitta något av intresse detta år, kanske nästa år om jag har tur. Tack för dina inlägg.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 535
    Mottagna gillanden:
    2 804

    MINA ENHETER

    Inget jag väger in vid köp.
     
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    @jajo@jajo
    Visst det krävs ju inte att bara kopiera design, det krävs ju funktion också. Fast det är ju inte bara Apple som lett utvecklingen.

    Jag skulle själv aldrig köpa iPhone, men skulle för mitt liv aldrig säga att det är skit.
    Å andra sidan skulle jag heller aldrig köpa någon telefon som kostar mer än, , ja inte i närheten av vad premiumlurarna hos någon tillverkare kostar.
    Inte för att jag inte har råd, mer för att det inte är en prioritering.

    Har svårt att förstå inställningen att iPhones/Apple är dåligt/skit.

    Min uppfattning är att det är inskränkt folk som inte har koll som slänger sig med liknande uttryck. De verkar ha mer problem med själva företaget och vad de anser att det står för, mer än att de ser de produkter som ger en fantastisk premiumkänsla och som det ligger mycket arbete bakom att ta fram.

    Precis lika dålig koll som iPhone brukare som bashar på Android, särskilt när de jämför sin 10k iPhone med en 3k Android.
     
    kissidor, Jörgen Ö och tpalsson gillar detta.
  4. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Jag har både iPhone och OnePlus 7 Pro och kan säga att scrollning och animationer är riktigt fröjd på OnePlusen! Allt flyter på pga 90 Hz skärm! Likaså tycker jag att färgerna är snäppet bättre på OnePlusen än iPhone!

    Däremot är iPhone en fantastisk telefon, tyvärr åker den tillbaka pga att jag tycker att OnePlus är snäppet bättre!
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Är halvt inne i Apples ekosystem med min sekundära telefon iPhone SE. Så för min del skulle jag nog kunna gå på iOS fullt ut. Men samtidigt vill jag hålla på med android så därför är min huvudmobil en sådan.

    Jag tycker varken det ena eller det andra är skit eller perfekt.

    Mobilindustrin är delvis styrd av mode och trender också. Så för närvarande är det glasmobiler.
    Men skulle nån göra en snygg plast enhet av nåt slag skulle det nog kunna ändras. Fast nån tillverkare måste ju ta steget. Finns visserligen Fairphone, men för flertalet är det nog ett märke som få känner till.

    Nokia har ju en tradition med fina plastmobiler från Lumia tiden. Så där skulle HMD Global möjligen kunna göra nåt.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Mitt inlägg handlade faktiskt inte alls om huruvida iOS eller Android är bäst - det är som sagt en diskussion jag inte är intresserad av att ta.

    Däremot känner jag absolut att Apple leder utvecklingen. Orsaken till det är inte att Apple är bäst, utan att Androidtillverkare kopierar Apples lösningar och design, ofta på ett ganska dåligt sätt. Det bästa exemplet är just notchen. Om man inte ser att det här sker behöver man öppna ögonen och komma ur sin lilla bubbla.

    Jag tror att branschen skulle behöva fler tillverkare som går sin egen väg (som Apple gör, gilla det eller inte). Då får vi nog telefoner med mer varierade egenskaper och funktioner.
     
    Kate och R3b0rn gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    För egen del tycker jag det mest störande är glaskonstruktionerna som drivit upp vikten på nästan alla telefoner alldeles för mycket. Det går knappt att hitta en telefon under 180-190 gram längre. Enda hoppet är att Apple väljer att lansera en mobil i polykarbonat. Då skulle de flesta andra tillverkare förmodligen följa efter.
     
    Jörgen Ö, H-M, Johnh3 och 2 andra gillar detta.
  8. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vill gärna höra din motivation till att kunna bygga ut minnet? Förklara för mig hur det är sämre att ha snabbare minne? Alltså, inte lite snabbare minne heller. SD-kort finns var, men det är inte i närheten av vad ett internt kan leverera. Gäller att inte vara blind, har funnits telefoner som matchar din beskrivning. Varför har du inte slagit till? Kom ut 2017, alltså tycker att marknaden är BRED. För bred så man vågar inte chansa på något sånt.

    Motorola Moto Z2 Force smartphone (svart) - Mobiltelefoner


    Med det sagt, oavsett vad kan man inte säga att telefonerna inte utvecklas. Långsammare men det går ändå framåt. Går inte motivera ett köp varje år längre, min p20 pro är 1½ år gammal och känns inte ens nära byte nog.
    Tror inte det kommer dröja länge innan KaiOS får stöd för det. Förhoppningsvis iaf.
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är inte så enkelt att alla kinesiska bolag bara kopierar Apple.

    Xiaomi 2016 dels kopieirade Samsung, inte Appple, med sin Mi Note 2, som är en Galaxy 7 Edge kopia.

    Men Xiaomi samtidigt släppte sin extremt innovativa Concept Phone Mi Mix, som blev startskottet för rusningen av alla mot kantlösa skärmar.
    Så med Mi Mix var Xiaomi ledande i utvecklingen.

    Nu har Xiaomi lovat en ny "subversiv koncepttelefon" Mix Alpha som ska släppas den 24/9.
    Med några vaga antydningar på Weibo ang. vad det ev. kan handla om.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Där har vi olika teorier. Jag tror inte att det var Mi Mix som startade rusningen mot kantlösa skärmar utan iPhone X.
     
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Nå, jag har dålig koll på Apple, ska erkännas.
    Men har inget minne av att iPhoneX nämndes alls då Mi Mix lanserades.

    Edit:

    Men en snabb koll ger vid handen att iPhoneX landerades hösten 2017, ett år efter Mi Mix.
    Isf var det Apple som kopierade Xiaomi?
     
    Last edited: 21 sept 2019
    spigen och eastbound gillar detta.
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Screenshot_20190921-121715_Samsung Internet.jpg

    Även om designen kanske inte tilltalar alla tycker jag Asus Rog phone2 är en rolig uppstickare i år.
    Den hårdvaran tycker nog jag ändå är ganska stor förbättring om man jämför med t.ex. Samsung S9 från förra året.

    Den här också något vi efterfrågat länge, valet att välja mellan mer stock android och deras egna UI när man startar telefonen för första gången.
     
    Jörgen Ö, Corran_Horn, Kristy och 2 andra gillar detta.
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tror snarare att den rusningen alltid funnits där och det är först "nu" som tekniken varit på plats att genomföra det fullt ut. För titta tillbaka på testet av telefoner i början av android och Apple så var det även redan då tal om screen to body ratio efter någon generation bara.
     
    Kristy gillar detta.
  14. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    En telefon som lanserades 2017 slår inte en telefon som lanserades 1 år tidigare med kantlösa skärmar. Det är något Samsung eftersträvat as länge, fast utan notch.

    Sen har s8 mer kantlös skärm än iphone x, så nej tyvärr.
     
    eastbound, Jörgen Ö och Kristy gillar detta.
  15. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tycker att telefoner blir bättre och bättre, men däremot blir innovationen mindre och mindre i min erfarenhet vilket leder till att man blir rätt uttråkad. Vilket såklart kanske är att vänta sig, när en teknologi är ny så är alla små steg... fortfarande stora, och nu är allt så sjukt incremental. Vilket är fine, det betyder att telefonerna man har är relevanta längre, men jag ska fixa en ny telefon snart och jag vet fortfarande inte vad jag ska välja trots att jag har funderat i flera månader, för ingen telefon känns speciellt exalterande. mid-range-lurarna är faktiskt dom som levererar mest spännande idéer just nu, men dom känns ofta inte värda pengarna i längden även om dom kan vara spännande.

    Alla telefoner utelämnar något för att det ska kännas perfekt för mig är vad jag känner just nu, och när man just reagerar på att det känns som att telefontillverkare nu har kommit till en punkt där man vet att dom faktiskt KAN släppa bättre men inte behöver göra det för att... folk köper ändå (*host*Apple*host*), och foldables är snordyra och änsålänge kanske inte helt perfekta som daily driver-lur, och dessutom inte lätta att få tag på.
    Sen tycker jag att många tillverkare går åt fel håll med utvecklingen nu, waterfall-displays som inte är speciellt praktiska alls när jag trodde att edge-display-trenden var på väg bort, och enormt mycket hårdvaru-flex medan mjukvaran inte rör sig framåt lika snabbt.

    - Oneplus 7 Pro är snygg men känns ändå som att det är tråkigt att missa trådlös laddning och en kamera i toppklass. Inte för att jag är proffsfotograf men vill ha en solid kamera som ger bra point-and-shoot-resultat.

    - Note 10+ når typ högst på min lista av funktioner jag vill ha men är ändå så underväldigad, och jag vet inte ens varför egentligen! Tycker väl mycket är att den är för stor, medan vanliga Note 10 är en stor kompromiss i mobilform. Sen har jag tröttnat på One UI efter några månader med Samsung s10 tidigare i år och nu Samsung A8, även om One UI är överlägset tidigare Samsung-skins.

    - Xiaomi imponerade mig till en början med MI 9T Pro men önskar att man kunde få 1440p-display, stereohögtalare, och en bättre kamera, självklart förstår jag att det skulle kosta mer än vad Mi 9T Pro kostar nu, men då hade den känts som ett riktigt viable option. Vet att många vill ha flagship killers, och det behövs, men jag vet att Xiaomi blir allt bättre på flagships.

    - Pixel 4 XL, visst, inte släppt ännu men tycker att designen är bedrövlig, och avsaknaden av ultra-vidvinkel gör att den NÄSTAN är DoA för mig, batteriet låter väldigt lite för en telefon med 90hz refresh rate, osv, trots att jag tror att det är en solid telefon överlag. Sen tvivlar jag att den släpps i Sverige också, även om jag tror att Google på lång sikt kanske vill slå sig in på marknaden här, så tror jag inte att det här året är... det året.

    Det kan vara så att jag har blivit för kräsen dock. Tidigare brydde jag mig inte om telefonen hade allt jag var ute efter för att jag bytte telefon var och varannan månad, som student nu så vill jag hitta en solid companion till mitt liv, och just nu känns det som att det är svårt.
     
  16. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 535
    Mottagna gillanden:
    2 804

    MINA ENHETER

    Notch historian handlar inte om att kopiera apple. Det var/är ett naturligt steg för att maximera skärmytan, oavsett om man har en säker upplåsnig via den eller ej. Det är vad marknaden har siktat efter i åratal.
     
    Ara gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ju fel i sak. OnePlus har tagit bort notchen helt ifrån Pro-modellen och Apple sitter kvar med sin enorma notch. Det är utan tvekan Apple som ligger år efter på det området.

    Det finns många exempel på att det är Apple som kopierar. AMOLED, dubbla kameror, trippelkamera. Notch.
     
    Last edited: 21 sept 2019
    Jörgen Ö och eastbound gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om Apple kopierade Mi Mix så gjorde Apple ett riktigt dåligt jobb. Designen på iPhone X är ju fullständigt förstörd med den enorma notchen. Otroligt ful mobil.
     
    Jörgen Ö och eastbound gillar detta.
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är fullständigt klart att kineserna inte kopierar Apples fula design. Alla tillverkare går ifrån notch, antingen ingen alls eller minimal. Apple sitter kvar med sin extremt stora och fula notch. Kineserna har gått vidare.

    Så säger någon att OnePlus 6 har notch och det är riktigt, men till skillnad mot iphone så går den att dölja.
     
    Last edited: 21 sept 2019
    Jörgen Ö och eastbound gillar detta.
  20. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ara gillar detta.