Problem: eSIM Tele2

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av strandkanten, 26 jun 2019.

Taggar:
  1. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Finns någon workaround för att slippa använda Samsung mobil ihop med klockan?
    Vi har en s9 i hushållet, kan man aktivera e-sim med den och sedan koppla klockan till ordinarie telefon? Eller blir klockan återställd vid sync till ny telefon?


    Mvh
     
  2. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 422
    Mottagna gillanden:
    896
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Klockan kräver en telefon med Samsung galaxy wear app och för att göra det kräver det att du väljer anslut till ny telefon i klockan, då blir den tyvärr återställt vad jag minns.
     
  3. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Vilken miss av tele2. Finns någon operatör i dagsläget som fungerar oberoende av telefon?
    Kanske läge att byta tänkte jag, väljer min LG framför Samsung.
     
  4. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 422
    Mottagna gillanden:
    896
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Samsung galaxy wear appen kan du installera på annan telefon som din LG, men klockan kommer ovaset behövas återställas om den ska kopplas ihop med ny telefon.
     
  5. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Men vad jag menade var om någon operatör stödjer aktivering från annan telefon. Enligt uppgift ska de egentligen kvitta vilken telefon jag har för att nyttja e-sim.
    Exempelvis Telenor? Telia och tele2 kräver Samsung telefon.
     
  6. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
  7. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Någon som har möjlighet att testa ovanstående?
     
  8. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Bekräftar ovanstående. Bytte mitt sim till en Samsung s9 och installerade klocka mot telefon med tele2 utökat avtal. Bytade tillbaka till min ordinarie telefon och kopplade ihopa med denna 4g är fortfarande aktivt.
    Tele2 saknar dock fortfarande funktionen att kunna ringa och smsa:a från klockan. Så osäkert vad jag betalar 39:- för?
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 6 okt 2019
    bernard gillar detta.
  9. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Fyller på här. Enligt tele2 så ska sms fungera på klockan. Men i chatten säger de att det endast fungerar med Samsung mobil, tycker detta är märkligt då jag är online via lte, men använder annat märke på telefon. Någon som har tankar kring detta?
     
  10. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    På apple watch så måste iphonen vara på och ha mottagning för att meddelande skall funka. Fast det är ju imessage så det kan ju vara skillnad. Men det låter inte otroligt att det behövs en samsung telefon för det skall funka.
     
  11. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Ska testa mot Samsung ikväll. Tycker dock det är märkligt när klockan är tilldelad en uppkoppling, sen ska den fungera standalone.
     
  12. Marracus

    Marracus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Fick en bra deal på en galaxy watch, en kollega fick köpa den för 199kr till sin telefon men han gillar inte klockor över huvudtaget så jag köpte den av han.tänkte jag skulle aktivera esim när jag installera klockan men så surfa jag runt för att se vad det egentligen är man får...

    Kan någon seriöst förklara för mig varför jag ska betala 39kr mån för obegränsad data. Och vad mer är det jag inte får om jag inte skaffar esim abonnemanget?
    Jag tänkte att det kan vara skönt när jag klipper gräsmattan att inte ha massa skit i fickorna, eller man är på jobbet och går på fika men glömt mobilen på kontoret.
    Men om jag ska lyssna på Spotify med BT lurar så får jag ut 1h ur dom om jag fattat det, alltså nu som gymmar klarar väll er inte på det heller...
    Så vad finns det egentligen för anledning att ha esim aktiverat.
    Jag vill aktivera det och 39kr är ingen summa som skulle märkas men att bara skänka bort dom pengarna för att ja... Vad?

    Lite OT men jag kör här ist för egen tråd då det ändå rör tele2s esimstöd.
     
    Moby gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du får ju förvisso ut längre tid om du inte streamar. Kan du synka mot en Spotify-lista som du sparar ned offline lokalt på klockan klarar du dig.

    Tyvärr är Spotify+offlineuppspelning rätt buggigt... Eller det var i alla fall så när jag körde klockan regelbundet själv för ett halvår sedan. hade främst problem med att offline-synkade låtar/spellitor plötsligt försvann och behövde synkas om igen.

    Streaming över LTE tar dock död på den inom en timme i princip. Det tar helt enkelt mycket must. Man kan möjligen vinna lite genom att ställa ned den på 3G framför LTE.
     
  14. Marracus

    Marracus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Jag är med på det du säger och att ändra till 3g är något jag gör om jag beslutar mig för att fixa esim.
    Men är det något du saknade när du körde klockan alltså någon funktion som du kände shit jag önskar jag hade esim nu.

    Kör du någon annan klocka idag med esim som du känner att fan va nice mes esim aldrig att jag skaffar en klocka utan.

    Förstår du mitt tänk? Har jag missat något med dessa klockor?
     
  15. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    eSIM på Galaxy Watch var för mig mest praktiskt för att få notiser även om telefonen blev kvarlämnar. SMS (lite otydligt om Tele2 har inaktiverat detta?) skickas från klockan genom telefonen, varav den måste vara på. Batteriet tar dock, som ovan skriver, rätt mycket stryk på Galaxy Watch om eSIM är aktivt. Tur är det då att det kan avaktiveras automatiskt när telefonen är nära!

    Apple Watch med eSIM är mer praktiskt i mina ögon. För det första tar batteriet betydligt mycket mindre stryk (sett ur perspektivet att en och en halv dag blir en dag med streaming och telefonsamtal (AW) jämfört med att tre till fyra dagar blir en dag (GW)). På AW gick det också att skicka meddelanden i Facebook Messenger även om telefonen är avstängd och iMessage fungerar också.

    För att strömma musik är inte Galaxy Watch rätt helt enkelt, men för att förlänga räckvidden mellan klocka och telefon hade jag inte velat vara utan efter att ha testat det över en längre tid. (kanske värt att nämna att jag kör eSIM genom Telenor.) eSIM är väl mest värt om du som användare känner att du ibland vill kunna lämna telefonen utan att helt tappa kontakten.