Vi borde mejla och aktivt påverka och sätta press på banker och Bankid att stödja Huaweis plattform

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Oceanic, 20 sept 2019.

  1. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @N6290@N6290 Nu är jag såklart medveten om att alla inte använder Klarna, men så fantastiskt obskyrt kan det väl inte vara? :D

    Upp till 25,000 kronor räntefritt och med en smidig app som låter mig sköta betalningarna. Dessutom ett kort kopplat till appen där jag kan handla saker med Klarna-avbetalning även på ställen som inte erbjuder Klarna.

    Jag har köpt mina telefoner på det viset flera år nu. Ta den på Klarna, betala av i maka takt. När jag vill byta telefon säljer jag den gamla, betalar av det som är kvar på Klarna med dem pengarna och tar nya telefonen på Klarna igen. Supersmidigt, och jag slipper casha mobiler.

    Jag tycker vi kan vända på argumentet. Varför ställer Klarna till med så mycket problem?
     
  2. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Lite off topic nu men..
    Klarna har tidigare (fortfarande?) använt vidriga sätt att lura folk. "Glömmer" att skicka fakturor och det första man får är en en hot om inkasso och extra avgifter. Såg VÄLDIGT mycket om det för några år sedan.
     
    Macke.M gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Återkommer varje år känns det som t.ex. Klagomålen mot Klarna väller in
    Enligt den gjordes 390 klagomål till Konsumentverket/DI/ARN under årets första 7 månader vilket ska vara dubbelt så många som motsvarande period förra året. Klarna hävdar ändå att antalet räknat per miljon köp är mindre än förra året (men vill inte redovisa siffror).
    Kanske är det många som inte förstår att de får en faktura i mail eller att den hamnar i skräpposten utan reagerar först när den kommer på papper i form av påminnelse.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Problemen beror på att folk envisas med att handla på avbetalning eller inte förstår att de handlar på avbetalning och sen sätter de inte upp tjänsten på ett vettigt sätt och inte har koll på sina fakturor. Det är sånt som kreditgivare alltid har tjänat pengar på.
    Jag använder Klarna väldigt mycket och har även Klarnakortet. Jag betalar alltid direkt. Det är kopplat till ett bankkonto så det är aldrig tal om några avbetalningar eller så låtar jag Klarna dra pengar via ett annat kreditkort direkt vid köp.

    Att folk missar det där med avbetalning eller handlar på avbetalning är så klart sånt som Klarna tjänar pengar på. Jag är inte lika intressant då jag alltid betalar direkt. Sen tjänar de säkert pengar på mig också, men betydligt mindre.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Det vill jag verkligen inte, finns en anledning varför USA bannat dom, vi ska inte göra affärer med kommunistländer...
     
    N6290 gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Var vänlig att återgå till ämnet detta är inte en politisk tråd. Trådens syfte är att stödja Huawei och se till att de får stöd utan Googles tjänster och ramverk.
     
    Kristy, Fraz och chraist gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jo, avbetalning kan ju vara ett användningsområde för somliga och ett skäl att använda Klarna. Men jag har såvitt jag kan minnas aldrig gjort ett köp på avbetalning någon gång i livet, så för mig är det ett ganska "obskyrt" användningsområde faktiskt, tänkte knappt på det :D Var fattig student i ett antal år, men lyckades ändå ha tillräckligt med pengar sparade för att fullbetala alla mina köp inom t.ex. elektronikområdet.
    Jag gör alltid internetbetalningar med mitt kort och behöver inte övriga tjänster Klarna erbjuder. Antagligen därför jag inte kunnat se något användningsområde för Klarna. Vid kortköp tillför ju Klarna inget (förutom diverse försäkringar som jag inte bryr mig om). Blir närmast förbannad när Klarna dyker upp på diverse tidningssajter och liknande, där alla mina uppgifter är förifyllda och jag "med ett enkelt knapptryck" kan aktivera en tidningsprenumeration. Är som gjort för att någon ska råka aktivera av misstag. (Osäker på om de ens har mitt kortnummer sparat, förhoppningsvis hade de efterfrågat kortnummer innan prenumerationen kickar igång). De som har barn och delar sina enheter med barnen, ja, det kan inte vara kul heller om barnen kan råka trycka igång vilka tjänster som helst..

    Jag har inget emot tråden i sig, men du gjorde den själv väldigt politisk genom att peka ut Huawei och säga att företaget borde få vårt stöd. Huawei förtjänar inget stöd i min mening. Däremot om du hade formulerat tråden som att BankID borde öppnas för flera plattformar, göras plattformsoberoende eller liknande, så hade jag kanske varit med på tåget. Men att Kinas ekonomiska spionage ska kunna utökas genom att svenska banker naivt släpper in Huawei i sina system, den tanken tilltalar mig knappast.
     
    pmugghc och Nabie gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    BankID kommer inte att komma till Huaweis kommande mobiler:
    ”Inga planer på att släppa Bank ID till Huawei Mate 30 Pro”

    Jag tror det är bara en tidsfråga innan Svenska telefonoperatörer dumpar Huawei och tar in Xiaomi eller nåt annat varumärke. Allt tyder på att det blir en långdragen lösning angående Huawei vs USA.
     
  9. inact_0038

    inact_0038 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER


    Man får nöja sig med att ladda ner google play på sin nya Huawei tills svenska företag får lite vett i huvudet och börjar SATSA det GAMLA nya supermakten Kina igen!

    För det finns ingen indikation att man inte skulle få in Google Play på nya Huawei telefoner, visst den kommer inte med som en standard app, men går ju fixa ;)
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Eller menar du supermakten/diktaturen?
     
  11. inact_0038

    inact_0038 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Vi kan ju filosofera om saken, argumentera fram och tillbaka. Jag har varit i Kina och har en barndomsvän från Kina som jag känt i 22 år. Han tycker att Kina styrs bra och att majoriteten av landets befolkning är nöjd med deras styrelseskick. Landet går bra, befolkning blir rikare, du kan yttra dig fritt på gatorna, det enda som slår en hårt är om man bryter mot en lag! I Kina finns det säkert lagar som är helt ologiska för oss och kineser tycker nog likadant att Sverige har massa lagar som är helt ologiska.

    Men!

    Precis som i Sverige får man göra det mesta så länge man inte bryter mot några lagar. Att kulturen skiljer sig är helt normalt. I Sverige är det norm med västerländskt "demokrati" och i Kina är det norm med Kinesiskt folk "styre". Filosofin säger ju när majoriteten tycker att en sak ska vara så så blir det en samhällsnorm. Om västvärlden beskådar världen lite mer objektivt och använder sig av vetenskapsteori så är Kinas styrelseskick en slags norm...